دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
5
شماره 1 (پیاپی 17)
2016
12
21
استعارهپردازی رفتاری کارکنان در سازمانهای دولتی ایران
13
32
FA
علیرضا
امینی
0000-0003-4739-6148
پسادکتری مدیریت، دانشگاه تهران
alirezaamini@shirazu.ac.ir
سید محمد
مقیمی
استاد گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تهران
moghimi@ut.ac.ir
<span lang="AR-SA" dir="RTL">این پژوهش با هدف غایی استعاره پردازی رفتار کارکنان در سازمانهای دولتی با رویکرد کیفی انجام شده است. برای این منظور دو مطالعه پایهگذاری شد. در مطالعه اول با اتخاذ استراتژی پدیدارشناسی به بررسی تجارب زیسته افراد از پدیده رفتار و زندگی سازمانیشان پرداخته شد. برای این منظور 43 نفر از کارشناسان و مدیران میانی سازمانهای دولتی از طریق روش نمونهگیری گلوله برفی مصاحبههای نیمه ساختاریافته عمیق صورت گرفت تا اشباع نظری حاصل شد. دادههای حاصل از این مصاحبهها از طریق روش تحلیل مضمون با رویکرد استعارهپردازی توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مطالعه دوم تحقیق نیز به منظور واکاوی جوهره استعاره رفتاری تجربه شده و مهمترین پیامد مثبت و منفی آن و به ویژه اعتبارسنجی قابلیت اعتماد یافتههای تحقیق در مطالعه اول صورت گرفت. این مطالعه با روش دلفی از 7 نفر از خبرگان اعضای هیئتعلمی دانشگاه جریان پیدا کرد. یافتههای تحقیق استعارههای رفتاری را در قالب پنج نوع رفتارشناختی، رفتار سیاسی، رفتار ساختاری، رفتار اجتماعی و رفتار انطباقی تبیین میکند که هر کدام بر جنبه ویژهای از رفتار کارکنان در سازمان تأکید و تمرکز دارد.</span>
پدیده رفتاری,استعاره پردازی,پدیدارشناسی,تحلیل مضمون,سازمان دولتی
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_3481.html
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_3481_0e6202e3243561713bebf83bc4671111.pdf
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
5
شماره 1 (پیاپی 17)
2016
12
21
طراحی و تبیین مدل ارزشهای سازمانی مبتنیبر آموزههای نهجالبلاغه
33
48
FA
سید مهدی
موسوی داودی
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه پیام نور
mehdimousavi.hrm@gmail.com
محمدجواد
حضوری
دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور
hozoori@pnu.ac.ir
رضا
نجاری
دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور
najjari1344@pnu.ac.ir
عباسعلی
رستگار
دانشیار گروه مدیریت رفتار سازمانی، دانشگاه سمنان
a_rastgar@semnan.ac.ir
پژوهش حاضر به طراحی و تبیین مدل ارزشهای سازمانی مبتنی بر آموزههای نهجالبلاغه پرداخته است. روش انجام این پژوهش بهصورت روش آمیخته (کیفی- کمی) میباشد. در بخش کیفی، و در قسمت اول، استخراج دادهها و مؤلفهها با روش تحلیل مضمون میباشد؛ و سپس، جهت ساخت شبکه مضامین و مدل پژوهش از مصاحبه با خبرگان و پرسشنامه استفاده شده است. روش کار در نهج البلاغه چنین بود که محقق با جستوجوی مضمونهایی که معرف ارزشهای سازمانی بودند، در ابتدا به 324 کد دستیافت. در ادامه، پس از مصاحبه و نیز ارائه کدهای استخراجشده به خبرگان حوزه و دانشگاه، 70 کد دیگر نیز توسط خبرگان پیشنهاد شد. نهایتاً، کدهای استخراجشده به روش تحلیل مضمون در قالب کدهای باز، 53 مضامین پایه و 4 مضامین سازماندهنده تقسیم بندی شدند. سپس، نتایج این تقسیم بندی در قالب پرسشنامههایی خدمت خبرگان ارائه شد و نظر آنها در اینخصوص دریافت شد و توسط آزمون Binomial در SPSS بررسی شد. نهایتاً، بعد از جمعآوری نظرات خبرگان، حاصل کار بهصورت مدل ارزشهای سازمانی مبتنی بر آموزههای نهجالبلاغه ارائه شد؛ که شامل 4 مؤلفه ارزشهای اخلاقی-فرهنگی، ارزشهای دانشی-بینشی، ارزشهای حرفهای، و ارزشهای بنیادین است.
ارزش,ارزشهای سازمانی,نهجالبلاغه
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_3327.html
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_3327_5342f2f8e6ac297f419b4071c408d0f5.pdf
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
5
شماره 1 (پیاپی 17)
2016
12
21
بررسی نشانه شناسانه ارتباط میان بازنمایی مدیران دولتی در سینما و گفتمان مدیریتی حاکم بر کشور در دوره ساخت فیلم
49
66
FA
سیدمهدی
میرحاجی
کارشناس ارشد مدیریت رسانه دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
mahdimirhaji63@gmail.com
پرسش از کارکرد ایدئولوژیک بازنمایی ها در هر متنی، مهمترین مسئله ای است که برای درک آن باید به بررسی بازنمایی ها پرداخت. به عقیده برخی از صاحب نظران، بازنمایی پدیده ها توسط رسانه ها، دارای سوگیری ایدئولوژیک است و در راستای تضعیف یا تثبیت گفتمان ویژه ای گام برمیدارد. در همین راستا این مقاله کوشیده وجود این رابطه را بین دولت و سینما در جمهوری اسلامی ایران بررسی کند. سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که جابجایی دولتها در ایران چه تأثیری بر بازنمایی مدیران در فیلمهای سینمایی داشته است؟ روش به کار رفته برای این مطالعه، تحلیل کیفی نشانه شناختی است. با به کارگیری این روش، چهار فیلم سینمایی پرفروش از چهار دولت مختلف جمهوری اسلامی ایران، بر اساس دو الگوی شناخته شده نشانه شناسی، بررسی و مؤلفه های نشانه شناسانه و رمزگانی که فیلمسازان برای برساخت سینمایی از نقش مدیر به کار رفته اند، استخراج و برای تحلیل نهایی مورد استفاده قرار گرفته است. یافته ها نشان میدهد در حالی که سینمای دوره سازندگی به دلیل سیاسی نبودن، بیشتر توانسته دلالت های حوزه رفتار سازمانی، تعامل با کارکنان و مسائل تربیتی را پوشش دهد، سینمای دوره موسوم به اصلاح طلبی، نسبت به سایر دوره ها سینمایی سیاسی تر و دغدغه مندتر نسبت به مسائل حکومتی است، و همچنین در فیلم های گفتمان مدیریتی حاکم بر کشور متأثر است. دوره عدالت طلبی، مدیران نسبت به سایر دوره ها بیشتر از درون حکومت و همسو با نظام هستند. وجوه افتراق فوق نشان می دهد سینمای ایران نیز از پرسش از کارکرد ایدئولوژیک بازنمایی ها در هر متنی، مهمترین مسئله ای است که برای درک آن باید به بررسی بازنمایی ها پرداخت.
نشانه شناسی,بازنمایی,گفتمان,فیلم های سینمایی,دولت های جمهوری اسلامی ایران
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_3453.html
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_3453_d99f04df3d9ae75ea67418efae7385a6.pdf
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
5
شماره 1 (پیاپی 17)
2016
12
21
تبیین ثبات و تغییر خطمشی یارانهای ایران: چهارچوب ائتلاف مدافع
67
88
FA
بهنام
شهائی
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
bshahaie@yahoo.com
حسن
دانائی فرد
استاد گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
hdanaee@modares.ac.ir
عادل
آذر
استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
a.azar@modares.ac.ir
<span lang="FA" dir="RTL">خطمشی یارانهای ایران پس از حدود 30 سال، در آخرین ایستگاه به تصویب و اجرای «قانون هدفمندی یارانهها» رسید. پژوهش حاضر قصد داشت فرایند این تغییر عمدۀ خطمشی یارانهای ایران را با تکیه بر «چهارچوب ائتلاف مدافع» تبیین کند. طرح این پژوهش شامل جهتگیری فلسفی پساتحصّلگرایی، استراتژی مطالعه موردی، و روش تحلیلی «ردیابی فرایند» است. شواهد و سرنخهای برآمده از مصاحبه با 7 تن از نخبگان خطمشی و نیز اسناد و مدارک عمومی نشان داد که دو ائتلاف مدافع در خطمشی یارانهای ایران وجود داشتند: «ائتلاف مصرف محور هدفمندی یارانهها» بر آزادسازی یکباره قیمتهای کالاهای اساسی و حاملهای انرژی و حمایت از اقشار آسیبپذیر تأکید داشت و «ائتلاف تولیدمحور هدفمندی یارانهها» بر آزادسازی تدریجی قیمتها، لزوم حمایت از بخش تولید، و توجّه به راهکارهای غیرقیمتی اصرار میکرد.همچنین، شواهد حاکی از آن بود که تغییر عمدۀ خطمشی یارانهای ایران را میتوان به چهار سازوکار علّی «چهارچوب ائتلاف مدافع» نسبت داد: «یادگیری از خطمشی، التهابات و شوکهای بیرونی، شوکهای درونی، و توافق مذاکرهای». </span>
فرایند خط مشی گذاری,چهارچوب ائتلاف مدافع,ردیابی فرایند,تغییر خط مشی
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_3483.html
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_3483_020b844761dc8550a0de0c35dfeb4092.pdf
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
5
شماره 1 (پیاپی 17)
2016
12
21
طراحی مدل دولت کارآفرین برای سازمان های اداری ایران
91
106
FA
عباس
نصیری زنگ آباد
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران
a_nasiri@pnu.ac.ir
رضا
رسولی
استاد گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
r.rasouli39@yahoo.com
حسن
الوداری
استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران
alvedari@alumni.ut.ac.ir
علی
محمدزاده
4دانشیارگروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران
با وجودی که واژه کارآفرینی نخستین بار در ادبیات کسب و کار و تجارت شکل گرفته و پرورش یافته است، اما امروزه شاهد ورود آن به فضای خدمات عمومی هستیم.. یکی از نتایج اشاعه این نگرش، ایجاد نظریه باز آفرینی دولت است. پژوهش حاضر بر آن است تا اثر تزریق تئوری بازآفرین دولت را بر محیط اداری بخش دولتی کشور مورد بررسی قرار دهد. این امر از طریق یک رویکرد تحقیقی بنیادی و روش توصیفی پیمایشی دلفی و نیز مدل یابی معادلات ساختاری برای تحلیل عاملی تاییدی و سنجش روایی سازه انجام گردید. پانل دلفی از دو بخش اداری با 15 نفر مدیر اجرایی جامعه آماری و علمی شامل 15 نفر عضو هیات علمی دانشگاه تشکیل یافت. برای طراحی پرسشنامه اولیه، متغیّرهای 10 گانه مدل دولت کارآفرین به همراه ابعاد استخراجی آنها وارد و پس از 3 دور اجرای دلفی، با حذف 5 متغیّر از این 10 متغیر و نیز افزوده شدن 3 متغیّر بومی، 8 متغیّر نهایی مدل شناسایی و مجموعا 67 شاخص بومی برای این 8 متغیّر تعریف گردید. متغیّرها عبارتند از: تعلق به مردم، بازارگرایی، رسالت محوری، مشتری مداری، تمرکز زدایی، اشاعه اخلاق حرفه ای، توسعه مدیریت جهادی و برقراری عدالت اجتماعی.
دولت,نظریه بازآفرینی دولت,دولت کارآفرین,فن دلفی,بومی سازی
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_3482.html
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_3482_e9a6a9d752cf0e60dcb12e9ee443cc42.pdf
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
5
شماره 1 (پیاپی 17)
2016
12
21
شناسایی الگوهای ذهنی کارکنان دانشگاه ایلام در خصوص ارتقای شغلی با کاربست روش کیو (Q)
107
120
FA
علی
یاسینی
استادیار گروه مدیریت
hivayasini@gmail.com
هدایت
رضایی خواه
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه ایلام
rezaee17hedayat@gmail.com
محمد
تابان
استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه ایلام
taab1351@ut.ac.ir
حسن رضا
زین آبادی
داتشیار و عضو هیات علمی گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه خوارزمی
hzaeinabadi@yahoo.com
پژوهش حاضر با هدف تعیین الگوهای ذهنی کارکنان دانشگاه ایلام در خصوص ارتقای شغلی انجام شد. روش پژوهش برحسب هدف کاربردی، به لحاظ ماهیت اکتشافی و از حیث گردآوری دادهها، توصیفی ـ پیمایشی است که با استفاده از روش کیو (کیفی- کمی) الگوهای ذهنی مختلف کارکنان نسبت به ارتقا شغلی احصاء شد. از بین کارکنانی که موقعیت-مناسبتری برای ارتقا شغلی نسبت به سایر کارکنان داشتند به شیوه نمونهگیری گلوله برفی و با استناد به اطلاعات حاصل از دانشگاه ایلام تعداد 9 نفر به عنوان جامعه هدف انتخاب و با آنها مصاحبه مبتنی به روش کیو (Q) انجام شد و کارتهای مربوط به گزارههای کیو در بین آنها توزیع شد. بر اساس کارتهای توزیع شده، از میان 105 گزاره، ۴۱ گزاره نهایی شناسایی و در مرحله بعد توسط مشارکتکنندگان اولویتبندی شدند. درنهایت، بر اساس یافتهها و نتایج تحلیل عاملی کیو، مشخص شد که سه الگوی ذهنی (سیاستگرایی، وحدتگرایی و عدالتگرایی) مختلف نسبت ارتقای شغلی در بین کارمندان دانشگاه وجود دارد. بر اساس نتیجهگیری نهایی میتوان چنین تفسیر کرد که درصد زیادی از گزارهها و الگوهای شناساییشده مدعی بر ناعادلانه بودن سیستم ارتقای شغلی در سازمان است و طبق ذهنیت کارکنان عامل سیاست بیشترین تأثیر را در ارتقای شغلی کارکنان دارد.
الگوهای ذهنی,دانشگاه ایلام,ارتقای شغلی,روش کیو
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_3513.html
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_3513_cd145542f07cc8cf22b508a4d0a8febf.pdf
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
5
شماره 1 (پیاپی 17)
2016
12
21
شناسایی و اولویت بندی شاخص های مهندسی ارزش در پروژه های عمرانی دولتی
121
136
FA
حسن
فراتی
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
hassan.foraty@gmail.com
منیره
ناظمی
کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ، شاهرود، ایران
monire.nazemi_766@yahoo.com
مهندسی ارزش یکی از ابزارهای خلق و بهبود ارزش برای محصولات و خدمات است که علاوه بر اینکه در زمینه های متفاوتی چون صنعت، کشاورزی، آموزش و پرورش، حمل و نقل و ... کاربرد دارد در حوزه راه و ترابری و پروژه های زیر بنایی نیز کاربرد دارد. هدف تحقیق حاضر شناسایی و اولویت بندی شاخص های مهندسی ارزش در پروژه های راه سازی اداره کل راه و ترابری استان سمنان با تکنیک دلفی فازی است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از لحاظ گردآوری اطلاعات، توصیفی- پیمایشی به شمار می رود. در این خصوص پس از مطالعه جامع ادبیات، 23 شاخص شناسایی و پرسشنامه محقق ساخته بین 10 تن از خبرگان این حوزه توزیع و جمع آوری شد. با بهره گیری از دلفی فازی 13 شاخص رتبه بالاتر از 0.7 را کسب کرده و غربال شدند. برای اولویت بندی شاخص های شناسایی شده از رویکرد ترکیبی پروموتاسیون و الگوریتم ژنتیک استفاده شد. بر اساس یافته های پژوهش، شاخص های سازگاری با ماشین آلات موجود، کسب اطلاعات و تجربه در کار به ترتیب بیشترین اهمیت را در شاخص های مهندسی ارزش پروژه های راه سازی دارند. همچنین بر اساس نتایج پژوهش، شاخص سرعت تکمیل سفارات از کم ترین اولویت برخوردار بود.
ارزش,مهندسی ارزش,دلفی فازی,پروموتاسیون,الگوریتم ژنتیک
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_3604.html
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_3604_4fb6e1939b758f0257bb74bca1d2ae28.pdf
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
5
شماره 1 (پیاپی 17)
2016
12
21
اصول عزل و نصب کارگزاران با رویکرد اندیشه سیاسی امام علی(ع) در نهج البلاغه
137
150
FA
مصطفی
دلشاد تهرانی
استادیار نهجالبلاغه، دانشگاه قرآن و حدیث، قم، ایران
delshadtehrani@gmail.com
محمد هادی
امین ناجی
استادیار علوم قرآن و حدیث، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
ma_najee@pnu.ac.ir
سید معصوم
باقرپور
دانشجوی دکتری علوم و معارف نهج البلاغه، دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران
bagherpor.mpnu@gmail.com
هدف این نوشتار، شناخت مبانی و اصول عزل و نصب کارگزاران در اندیشه امام علی(ع) است. ضرورت این تحقیق، آسیبشناسی عزل و نصبهای غیرمنطقی و کاربرد نتایج آن بر اساس موازین دینی و حکومت علوی در جامعه اسلامی هست. روش تحقیق، ازنظر هدف توسعهای و از نظر شیوه گردآوری دادهها، توصیفی- تحلیلی هست و بر همین اساس، با تحلیل محتوای مضامین خطبهها، نامهها و حکمتهای نهجالبلاغه، با تکیهبر روش خانواده احادیث نهجالبلاغه و نظاممند کردن آن در چارچوب دستگاه یا نهاد عزل و نصب، به سؤالهای پژوهش پاسخ داده شده است. در ادامه جهت تأیید مدل از روش دلفی استفاده شد و 30 نفر از خبرگان دانشگاهی و حوزوی در پنل دلفی شرکت داده شدند و پس از دو مرحله انجام فن دلفی نتایج به اشباع رسید. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که در نظام علوی، رعایت اصول ایجابی (حریم داری، صراحت و صداقت، پایبندی به کیفیت، استخدام وسیله، اعتدال و میانهروی و تکریم) لازمه و اصول سلبی (نفی خودکامگی، قدرتطلبی، شتابزدگی، سستی گزینی، نفی شهوت تغییر) خط قرمز کارگزاران در عزل و نصب هست که اصول ایجابی باید ثابت و اصول سلبی باید از آنها پرهیز و به طور کلی نفی گردند.
عزل و نصب,اصول سلبی,اصول ایجابی,اندیشه سیاسی,نهجالبلاغه
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_3605.html
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_3605_5386628535f52a3f31088b5def93ea46.pdf