TY - JOUR ID - 7458 TI - طراحی و تبیین مدل شبکه اجتماعی سازمانی در شعب بانک صادرات استان آذربایجان‌شرقی JO - مدیریت سازمان‌های دولتی JA - IPOM LA - fa SN - 2322-522X AU - کمالی, شیدا AU - سرلک, محمد علی AU - احمدی, سید علی اکبر AU - اسعدی, محمود AD - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. AD - استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. AD - استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران AD - استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 9 IS - شماره 2 (پیاپی 34) SP - 121 EP - 136 KW - شبکه اجتماعی سازمانی KW - فناوری پیشرفته KW - توانمندسازی ارتباطی KW - مدیریت ارتباط با مشتری KW - ساختار منعطف KW - رقابت‌گرایی DO - 10.30473/ipom.2021.55309.4210 N2 - این مطالعه با رویکردی توصیفی-پیمایشی درصدد طراحی و تبیین مدل شبکه اجتماعی سازمانی در شعب بانک صادرات استان آذربایجان شرقی است. تحقیقات نشان می­دهد که یکی از بهترین راه­ها برای رشد سازمان، ساخت و پرورش مجامع داخلی در دنیای دیجیتال است. اما پژوهش‌های اخیر نشان می­دهد که به‌کارگیری این شبکه­ها آن‌طور که انتظار می­رفته با موفقیت روبه­رو نبوده است. به همین منظور، 1۴ مؤلفه اصلی شبکه اجتماعی سازمانی از روی ادبیات موضوع استخراج و سپس مؤلفه‌های اصلی در محیط بانکداری از طریق اجرای روش دلفی و با حضور ۳۰ تن از استادان دانشگاهی و خبرگان صنعتی استخراج گردید. سپس مدل مفهومی شبکه اجتماعی سازمانی در صنعت بانکداری از روی 7 مؤلفه اصلی حاصل، شناسایی و ترسیم گردید. در ادامه پرسشنامه ای جهت آزمون فرضیه‌ها تهیه و پایایی و روایی پرسشنامه از طریق آزمون‌های آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی ارزیابی شد. درنهایت، آزمون فرض برای 7 فرضیه، از طریق تحلیل مسیر و معادلات ساختاری انجام گردید و سپس، مدل مفهومی مورد تأیید قرار گرفت. این پژوهش نشان داد که مؤلفه‌های اصلی یک شبکه اجتماعی سازمانی شامل جو کار تیمی، فناوری پیشرفته، ساختار منعطف، منابع انسانی متخصص و رقابت­گرایی است که این مؤلفه­ها با به‌کارگیری شبکه اجتماعی سازمانی رابطه معنی‌داری دارند. همچنین بین به‌کارگیری شبکه اجتماعی سازمانی با توانمندسازی ارتباطی و مدیریت ارتباط با مشتری رابطه معنی‌داری وجود دارد. UR - https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_7458.html L1 - https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_7458_bdb4f184eb7928871cc2b27035b8e271.pdf ER -