2024-03-29T03:35:53Z
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=343
مدیریت سازمانهای دولتی
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2322-522X
1394
3
شماره 3 (پیاپی 11)
بررسی رابطۀ میان تمرکززدایی اداری و حاکمیت عمومی با تأثیر دو متغیّر پاسخگویی و اعتماد عمومی
طاهره
فیضی
رضا
زارع
ما در عصری زندگی میکنیم که تمرکزگرایی در ادارۀ کشورها به عنوان مسبب بسیاری از مشکلات شناخته میشود. در بسیاری از جوامع تعداد رو به رشدی از شهروندان و سیاستگذاران معتقدند که تمرکززدایی میتواند اجتماعشان را با ثباتتر، دموکراتیک و از نظر اقتصادی پیشرفته سازد. بنابراین، هدف از این پژوهش، بررسی رابطۀ میان تمرکززدایی اداری و حاکمیت عمومی است و اینکه چگونه متغیّرهای پاسخگویی عمومی و اعتماد عمومی بر این رابطه تأثیر میگذارند. این تحقیق مطالعهای توصیفی از نوع پیمایشی است. حجم نمونۀ آماری این پژوهش با استفاده از فرمول نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، برابر 5 است که با توجه به فرمول کوچران، 300 تن به عنوان نمونۀ آماری این تحقیق انتخاب شدند. در این پژوهش برای سنجش پایایی پرسشنامههای تحقیق و اجرای آمار توصیفی از نرمافزار اس.پی.اس.اس و برای آزمون فرضیههای پژوهش از روش الگوسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار آموس و لیزرل استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که تمرکززدایی اداری به طور غیرمستقیم و از طریق دو متغیّر مداخلهگر پاسخگویی عمومی و اعتماد عمومی با حاکمیت عمومی رابطه دارد.
تمرکززدایی اداری
پاسخگویی عمومی
اعتماد عمومی
حاکمیت عمومی
سازمانهای دولتی استان فارس
2015
08
23
7
26
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2069_e28c86079ac33758f66e09bb9f2489a4.pdf
مدیریت سازمانهای دولتی
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2322-522X
1394
3
شماره 3 (پیاپی 11)
تحلیل عوامل حیاتی موفقیت توسعه منابع انسانی در حوزه سلامت
ﻋﻠﯽ
اﺻﻐﺮی ﺻﺎرم
ﻧﺎدر
ﻣﺮﮐﺰی ﻣﻘﺪم
هدف این پژوهش، شناسایی و تحلیل عوامل حیاتی موفقیت توسعه منابع انسانی در حوزه سلامت با بررسی ذهنیتهای مشارکتکنندگان با استفاده از روششناسی کیو بود. مشارکتکنندگان این پژوهش تعداد 26 نفر از خبرگان و دستاندرکاران بخش سلامت بودند. فضای گفتمان پژوهش از دو مأخذ مصاحبه و پیشینه گردآوری و تعداد 44 عبارت بهعنوان نمونه عبارات کیو انتخاب شد. اطلاعات حاصل از مرتبسازی کیو با روش تحلیل عاملی کیو تحلیل شد. تحلیل توزیع نشان داد که میتوان تعداد 9 الگوی ذهنی متمایز در میان مشارکتکنندگان شناسایی کرد که (76.212) درصد از واریانس کل را تبیین میکند. بیشترین واریانس تبیین شده مربوط به الگوی ذهنی نخست با امتیاز (14.161) بود. عوامل حیاتی موفقیت بر اساس این 9 الگوی ذهنی شناسایی و اولویتبندی شدند. درنهایت الگوهای ذهنی بهصورت استعاری و به ترتیب با عناوین «آیندهگرایان تحولخواه»، «طرفداران انگیزش»، «تخصصگرایان مدافعِ استخدام اثربخش»، «طرفداران نظام شغلی»، «طرفدار ثبات در شایستهسالاری، تحول در ساختار»، «طرفدار همکاری و اصلاح نگرش»، «مدافعان عاملیت-ساختار»، «مدافعان محکزنی و نظام عملکرد» و «طرفداران اخلاق و بهبود کیفیت زندگی کاری» نامگذاری و تفسیر شدند.
بخش سلامت
توسعه منابع انسانی
دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران
روششناسی کیو
عوامل حیاتی موفقیت
2015
08
23
27
50
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2070_3f7f05fae9de41cff06e4f5f8b1cace7.pdf
مدیریت سازمانهای دولتی
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2322-522X
1394
3
شماره 3 (پیاپی 11)
دانشگاه مجازی، ابزار کارامد جنبش نرمافزاری و تولید علم در راستای تحقق سند چشمانداز جمهوری اسلامی ایران
محمدباقر
فقیه
رضا
رسولی
محمدعلی
سرلک
داوود
کریم زادگان
یکی از اهداف ارزشمند سند چشمانداز کشور در افق بیست ساله، دستیابی به جایگاه برتر علمی در سطح منطقه و خاورمیانه با تأکید بر جنبش نرمافزاری و تولید علم است. در این راستا، دانشگاهها به عنوان یکی از قویترین بسترهای تولید علم و دانش، از دیرباز در کشور به صورت جدی مورد توجه قرار داشتهاند؛ با توجه به این که دانشگاههای سنتی کارایی کافی و لازم برای تحقق جنبش نرمافزاری و تولید علم را ندارند. لذا به طور مشخص، هدف اصلی این پژوهش، طراحی و تبیین مدل دانشگاه مجازی مبتنی بر عناصر سازمانی است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد آمیخته (کمّی و کیفی) در نظر دارد با طراحی مدل دانشگاه مجازی در دانشگاه پیام نور تهران این مهم را به انجام رساند. نتایج پژوهش حکایت از آن دارد که مدل نهایی پژوهش (دانشگاه مجازی) متشکّل از متغیّر فرایندهای مدیریتی با دو بُعد(فرایندهای پشتیبانی، فرایندهای اصلی)، متغیّر معماری اطلاعاتی با چهار بعد(زیرساخت، راهبرد، انسان، داده)، متغیّر معماری سازمانی با شش بُعد(محیط، فرهنگ، تمرکز، پیچیدگی، رسمیت، فنّاوری) و متغیّر میانجی اعتماد به یادگیری الکترونیکی است.
دانشگاه مجازی
معماری سازمانی
معماری اطلاعاتی
عناصر سازمانی
یادگیری الکترونیکی
2015
08
23
51
77
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2071_3da9af6341891d46ad1559f7f667edde.pdf
مدیریت سازمانهای دولتی
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2322-522X
1394
3
شماره 3 (پیاپی 11)
مدلیابیِ ساختاری- تفسیری از عوامل مؤثر بر بدبینیِ سازمانی
حسین
بلوچی
عباسعلی
رستگار
بدبینی سازمانی یکی از مهمترین پدیدههای قرن حاضر در مشکلات سازمانی است. عوامل زیادی در پیدایش این بدبینی در سازمان مؤثرند.پژوهشهای فراوانی درزمینه بدبینی سازمانی و عوامل مؤثر بر آن انجام شده است، اما تاکنون پژوهش جامعی که در بر گیرندۀ کل این عوامل و شناسایی ارتباط بین آنها باشد، ارائه نشده است. هدف از این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر بدبینی سازمانی و طراحی مدلی در رابطه با ارتباطات بین آنها است. پژوهش حاضر، نوعی پژوهش آمیختۀ اکتشافی و شامل دو بخش کیفی و کیفی-کمّی است. در بخش کیفی، ابتدا با بررسی ادبیات در زمینۀ بدبینی سازمانی و با استفاده از روش فراترکیب عوامل مؤثر بر بدبینی در سازمانها (9 عامل) شناسایی شد و در سه دسته عوامل شخصیتی و فردی(عوامل مربوط به شخصیت و عوامل فردی و روانی)، عوامل سازمانی (جو سازمانی بد، بدبینی نسبت به تغییرات سازمانی، درک بیعدالتی، عملکرد ضعیف و درک منفی از اقدامات مدیریت) و عوامل شغلی دستهبندی شدند. در گام بعد، با استفاده از روش تحلیلی مدلسازی ساختاری تفسیری، روابط بین این عوامل تعیین و به صورت یکپارچه تحلیل شد. در بخش مدلسازی از پرسشنامه به منظور استفاده از نظرات 15 خبرۀ رفتار سازمانی استفاده شد؛ این خبرگان به صورت گلوله برفی انتخاب شدند. نتایج حاصل از این پژوهش، منجر به دستهبندی عوامل مؤثر بر بدبینی سازمانی و طراحی مدل از این عوامل شد. مدل نشاندهندۀ عوامل و نحوۀ ارتباط و تعامل این عوامل است. در نهایت، به تفسیر مدل، تجزیه و تحلیل سطوح مدل و ارتباطات بین ابعاد پرداخته شد و راهکارهایی در زمینۀ جلوگیری از بروز این پدیده در سازمانها ارائه شد.
بدبینی
بدبینی سازمانی
مدلسازی ساختاری تفسیری
فراترکیب
گلوله برفی
2015
08
23
71
91
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2112_e12ce1cec5f8f73b176b9600c79c244e.pdf
مدیریت سازمانهای دولتی
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2322-522X
1394
3
شماره 3 (پیاپی 11)
سازوکارهای ارتقای قابلیتهای سازمانی در بخش دولتی
ﺣﺴﻦ
داﻧﺎﯾﯽ فرد
ﻓﺎﻃﻤﻪ
برزﮔﺮ
هاﻧﯿﻪ
اﺣﻤﺪی
سازمانها برای ادامه بقای خود به منابع مختلفی نیاز دارند و برای استفاده بهینه از این منابع باید به قابلیتهایی مجهز شوند و آنها را تقویت کنند. قابلیت از نظر مدیران، توان سازمان برای ایجاد ظرفیتها و تحمل محدودیتها و نارساییها برای رسیدن به اهداف معین است. هدف این پژوهش، احصاء سازوکارهایی است که منجر به ارتقای قابلیتهای سازمانی در بخش دولتی ایران میشود و اولویتبندی این سازوکارها براساس میزان اهمیت آنهاست. پژوهش به صورت ترکیبی انجام شده که در مرحله کیفی از ابزار مصاحبه و در مرحله کمی از ابزار پرسشنامه استفاده شده است.با ارائه نوعی طبقهبندی از سازوکارهای ارتقای قابلیتهای سازمانی، این سازوکارها از نظر درجه اهمیت نیز رتبهبندی شدند. این سازوکارها به ترتیب اولویت عبارتند از: سازوکارهای روانشناختی، فرایندی، سیاسی و مالی در رتبه اول. سازوکارهای انسانی، فرهنگی اجتماعی و فناورانه در رتبه دوم و سازوکار ساختاری در رتبه سوم.
قابلیتهای سازمانی
سازمانهای بخش دولتی
2015
08
23
91
106
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2073_5665955e818d7920de621bb8f242e971.pdf
مدیریت سازمانهای دولتی
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2322-522X
1394
3
شماره 3 (پیاپی 11)
بررسی ارتباط بین خودشیفتگی مدیران و رفتارهای منافقانه با نقش میانجی رفتار ماکیاولی گری مدیران در سازمان های دولتی شهر کرمانشاه
اردﺷﯿﺮ
شیری
ﺻﺒﺮﯾﻪ
ﺧﻠﺪ ﺷﺮﻓﯽ
ﻣﻬﺪی
دﻫﻘﺎﻧﯽ
علی
یاسینی
منابع انسانی دردنیای امروز،بهترین مزیت رقابتی هرسازمان تلقی میشود وانسان بیش از هرزمان دیگری درنظریه سازمانها اهمیت یافته است.نیروی انسانی به همان اندازه که میتواند سازمانها را در رقابت یاری دهد، ممکن است مانعی جدی بر سر راه سازمان باشد؛ در نتیجه هدف از این پژوهش مطالعه و بررسی ارتباط بین خودشیفتگی مدیران و رفتارهای منافقانه با نقش میانجی رفتارهای ماکیاولیگری مدیران در سازمانهای دولتی شهر کرمانشاه است. حجم جامعهی مورد مطالعه 4588 نفر بودند که 355 نفر با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی ساده و فرمول کوکران به عنوان نمونهی آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی صوری آن مورد تأیید اساتید و نخبگان قرار گرفت. برای پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. پژوهش حاضر بر اساس هدف پژوهش کاربردی و همچنین بر اساس چگونگی به دست آوردن دادههای مورد نیاز، از نوع پژوهشهای توصیفی و همبستگی است. برای تجزیهوتحلیل دادههای پرسشنامه از آزمونهای همبستگی و مدل معادلات ساختاری، موجود در بستههای نرمافزاری اس پی اس اس و لیزرل استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که خودشیفتگی مدیران بر رفتارهای ماکیاولیگری دارای اثر مستقیم و معنا داری برابر با 0.74 است و همچنین خودشیفتگی نیز دارای اثر مستقیم معناداری برابر با 0.87 بر رفتار منافقانه میباشد. رفتارماکیاولیگری نیز بر رفتار منافقانه دارای اثر مستقیم و معنا داری برابر با 0.66 است؛ پس میانجی بودن رفتار ماکیاولیگری در ارتباط بین خودشیفتگی مدیران و رفتار منافقانه مدیران نیز تأیید میشود.
خودشیفتگی
رفتار منافقانه
ماکیاولی گری
سازمان های دولتی
2015
08
23
107
128
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2074_8166e0ebf15883d8e68192ef0cf71c1a.pdf