دانـشـگـاه پــیــام نـــورمدیریت سازمانهای دولتی2322-522X5شماره 1 (پیاپی 17)20161221Making Metaphor for Personnel Behavior of Iranian Public Organizationsاستعارهپردازی رفتاری کارکنان در سازمانهای دولتی ایران13323481FAعلیرضاامینیپسادکتری مدیریت، دانشگاه تهران0000-0003-4739-6148سید محمدمقیمیاستاد گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تهرانJournal Article20160713<span>This paper aims to make metaphor for personnel behavior of Iranian public organizations by qualitative method. In this order, two studies were constructed. In the first study, we surveyed people experiences from <span>organizational life and behavior according phenomenology strategy. 43 people from middle managers of public organization were selected by snowball sampling method and Semi-structured interviews were performed to reach theoretical saturation. Texts of the interviews performed were categorized and encoded in units of thought and they were finally classified in theme classes</span> according to making descriptive metaphor. In the second study, in order to explore nature of experiential behavioral metaphor and its positive and negative main impact and particularly result validity of first study, we used Delphi technique from 7 experts included faculty members of university. The research findings explain the behavioral metaphor in the form of five behaviors: cognitive behavioral, political behavior, structural behavior, social behavior and adaptive behavior.</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">این پژوهش با هدف غایی استعاره پردازی رفتار کارکنان در سازمانهای دولتی با رویکرد کیفی انجام شده است. برای این منظور دو مطالعه پایهگذاری شد. در مطالعه اول با اتخاذ استراتژی پدیدارشناسی به بررسی تجارب زیسته افراد از پدیده رفتار و زندگی سازمانیشان پرداخته شد. برای این منظور 43 نفر از کارشناسان و مدیران میانی سازمانهای دولتی از طریق روش نمونهگیری گلوله برفی مصاحبههای نیمه ساختاریافته عمیق صورت گرفت تا اشباع نظری حاصل شد. دادههای حاصل از این مصاحبهها از طریق روش تحلیل مضمون با رویکرد استعارهپردازی توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مطالعه دوم تحقیق نیز به منظور واکاوی جوهره استعاره رفتاری تجربه شده و مهمترین پیامد مثبت و منفی آن و به ویژه اعتبارسنجی قابلیت اعتماد یافتههای تحقیق در مطالعه اول صورت گرفت. این مطالعه با روش دلفی از 7 نفر از خبرگان اعضای هیئتعلمی دانشگاه جریان پیدا کرد. یافتههای تحقیق استعارههای رفتاری را در قالب پنج نوع رفتارشناختی، رفتار سیاسی، رفتار ساختاری، رفتار اجتماعی و رفتار انطباقی تبیین میکند که هر کدام بر جنبه ویژهای از رفتار کارکنان در سازمان تأکید و تمرکز دارد.</span>https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_3481_0e6202e3243561713bebf83bc4671111.pdfدانـشـگـاه پــیــام نـــورمدیریت سازمانهای دولتی2322-522X5شماره 1 (پیاپی 17)20161221Designing and explaining Organizational Values Model Based on Nahj al Balaghe Teachingطراحی و تبیین مدل ارزشهای سازمانی مبتنیبر آموزههای نهجالبلاغه33483327FAسید مهدیموسوی داودیدانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه پیام نورمحمدجوادحضوریدانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نوررضانجاریدانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نورعباسعلیرستگاردانشیار گروه مدیریت رفتار سازمانی، دانشگاه سمنانJournal Article20151007The aim of the current research is to design and explain organizational values model based on Nahj al Balaghe teaching. The method used in this research is the combination of quantitive and qualitive methods. In qualitive method, the author extracted data by thematic analysis. Further, in orther to make thematic network and research model, the author used some interviews and questionnaires. First of all, the author searched for the themes about values in Nahj al Balaghe, and 324 codes have been extracted. Furthermore, these codes have been proposed to experts and 70 more codes suggested by the associated experts that can be introduced as the values codes. Finally, all these codes have been distributed to the experts again, by questionnaires and their idea gathered about the same. In sum, after having all experts’ idea about these codes, and testing with Binomial test in SPSS, the author proposed the model of organizational values based on Nahj al Balaghe teaching. The model includes four main factors, i.e. Ethical-Cultural Values, Knowledge-Wisdom Values, Professional Values, and Basic Values.پژوهش حاضر به طراحی و تبیین مدل ارزشهای سازمانی مبتنی بر آموزههای نهجالبلاغه پرداخته است. روش انجام این پژوهش بهصورت روش آمیخته (کیفی- کمی) میباشد. در بخش کیفی، و در قسمت اول، استخراج دادهها و مؤلفهها با روش تحلیل مضمون میباشد؛ و سپس، جهت ساخت شبکه مضامین و مدل پژوهش از مصاحبه با خبرگان و پرسشنامه استفاده شده است. روش کار در نهج البلاغه چنین بود که محقق با جستوجوی مضمونهایی که معرف ارزشهای سازمانی بودند، در ابتدا به 324 کد دستیافت. در ادامه، پس از مصاحبه و نیز ارائه کدهای استخراجشده به خبرگان حوزه و دانشگاه، 70 کد دیگر نیز توسط خبرگان پیشنهاد شد. نهایتاً، کدهای استخراجشده به روش تحلیل مضمون در قالب کدهای باز، 53 مضامین پایه و 4 مضامین سازماندهنده تقسیم بندی شدند. سپس، نتایج این تقسیم بندی در قالب پرسشنامههایی خدمت خبرگان ارائه شد و نظر آنها در اینخصوص دریافت شد و توسط آزمون Binomial در SPSS بررسی شد. نهایتاً، بعد از جمعآوری نظرات خبرگان، حاصل کار بهصورت مدل ارزشهای سازمانی مبتنی بر آموزههای نهجالبلاغه ارائه شد؛ که شامل 4 مؤلفه ارزشهای اخلاقی-فرهنگی، ارزشهای دانشی-بینشی، ارزشهای حرفهای، و ارزشهای بنیادین است.https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_3327_5342f2f8e6ac297f419b4071c408d0f5.pdfدانـشـگـاه پــیــام نـــورمدیریت سازمانهای دولتی2322-522X5شماره 1 (پیاپی 17)20161221Semiotic Study of Relationship between Representation of Government Managers in Cinema and Management Discourse of Iran in the Course of Making the Filmبررسی نشانه شناسانه ارتباط میان بازنمایی مدیران دولتی در سینما و گفتمان مدیریتی حاکم بر کشور در دوره ساخت فیلم49663453FAسیدمهدیمیرحاجیکارشناس ارشد مدیریت رسانه دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20160906The question of an ideological advantage in any text representations, the most important issue that should be studied the representations to understand it. According to some experts, Phenomena represented by the media, ideological bias and weaken or strengthen a Specific discourse. This paper examines this relationship between the state and the cinema in Iran. The main research question is that what is the effect of moving the Iranian government in the representation of managers in the movies? The method used for this study, qualitative semiotic analysis. By this method four bestseller movies based on the two known pattern of semiotics were studied from four different Iranian government and Semiotic components that filmmakers have employed to represent the role of manager were extracted And is used for the final analysis. results show While cinema in the fifth and sixth states due to the lack of political were more successful In representation of the implications of organizational behavior, interaction with staff and educational issues; movies in the seventh and eighth states most political, compared to other courses. And also managers in the ninth and tenth states movies are more harmonious with the government. These differences indicates that discourse of the country affects the Iranian cinema.پرسش از کارکرد ایدئولوژیک بازنمایی ها در هر متنی، مهمترین مسئله ای است که برای درک آن باید به بررسی بازنمایی ها پرداخت. به عقیده برخی از صاحب نظران، بازنمایی پدیده ها توسط رسانه ها، دارای سوگیری ایدئولوژیک است و در راستای تضعیف یا تثبیت گفتمان ویژه ای گام برمیدارد. در همین راستا این مقاله کوشیده وجود این رابطه را بین دولت و سینما در جمهوری اسلامی ایران بررسی کند. سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که جابجایی دولتها در ایران چه تأثیری بر بازنمایی مدیران در فیلمهای سینمایی داشته است؟ روش به کار رفته برای این مطالعه، تحلیل کیفی نشانه شناختی است. با به کارگیری این روش، چهار فیلم سینمایی پرفروش از چهار دولت مختلف جمهوری اسلامی ایران، بر اساس دو الگوی شناخته شده نشانه شناسی، بررسی و مؤلفه های نشانه شناسانه و رمزگانی که فیلمسازان برای برساخت سینمایی از نقش مدیر به کار رفته اند، استخراج و برای تحلیل نهایی مورد استفاده قرار گرفته است. یافته ها نشان میدهد در حالی که سینمای دوره سازندگی به دلیل سیاسی نبودن، بیشتر توانسته دلالت های حوزه رفتار سازمانی، تعامل با کارکنان و مسائل تربیتی را پوشش دهد، سینمای دوره موسوم به اصلاح طلبی، نسبت به سایر دوره ها سینمایی سیاسی تر و دغدغه مندتر نسبت به مسائل حکومتی است، و همچنین در فیلم های گفتمان مدیریتی حاکم بر کشور متأثر است. دوره عدالت طلبی، مدیران نسبت به سایر دوره ها بیشتر از درون حکومت و همسو با نظام هستند. وجوه افتراق فوق نشان می دهد سینمای ایران نیز از پرسش از کارکرد ایدئولوژیک بازنمایی ها در هر متنی، مهمترین مسئله ای است که برای درک آن باید به بررسی بازنمایی ها پرداخت. https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_3453_d99f04df3d9ae75ea67418efae7385a6.pdfدانـشـگـاه پــیــام نـــورمدیریت سازمانهای دولتی2322-522X5شماره 1 (پیاپی 17)20161221Explaining Statis and Change in Iran,s Subsidy Policy: Advocacy Coalition Frameworkتبیین ثبات و تغییر خطمشی یارانهای ایران: چهارچوب ائتلاف مدافع67883483FAبهنامشهائیدانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهرانحسندانائی فرداستاد گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهرانعادلآذراستاد گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهرانJournal Article20160105After 30 years from 1979 revolution, Islamic Repulic of Iran subsidy was engaged in fundamental change of the subsidy policy. This research is aimed to answer why and how the change was happened, using one of theoretical views of public policy process, named, Advocacy Coalition Framework (ACF). The Research design contained pospositivist philosophical orientation, case study strategy, and process tracing as analytical method. Cues and evidence taken from direct and indirect Interviews as well as public documents revealed that there were two major advocacy coalition in the subsidy policy reform: Consumption Advocacy Coalition (CAC) with beliefs such as libertizing and modifying the prices of public goods and energy fundamentally and suddenly and supporing low income people) and Production Advocacy Coalition (PAC) with beliefs such as libertizing the prices incrementally, supporting production sector, and devising non- price solutions. Also, the evidence showed that the subsidy policy changein Iran can be explained by four casual mechanisms within ACF: policy learing, external shocks and perturbations, internal shocks, and negotiated aggrement.<span lang="FA" dir="RTL">خطمشی یارانهای ایران پس از حدود 30 سال، در آخرین ایستگاه به تصویب و اجرای «قانون هدفمندی یارانهها» رسید. پژوهش حاضر قصد داشت فرایند این تغییر عمدۀ خطمشی یارانهای ایران را با تکیه بر «چهارچوب ائتلاف مدافع» تبیین کند. طرح این پژوهش شامل جهتگیری فلسفی پساتحصّلگرایی، استراتژی مطالعه موردی، و روش تحلیلی «ردیابی فرایند» است. شواهد و سرنخهای برآمده از مصاحبه با 7 تن از نخبگان خطمشی و نیز اسناد و مدارک عمومی نشان داد که دو ائتلاف مدافع در خطمشی یارانهای ایران وجود داشتند: «ائتلاف مصرف محور هدفمندی یارانهها» بر آزادسازی یکباره قیمتهای کالاهای اساسی و حاملهای انرژی و حمایت از اقشار آسیبپذیر تأکید داشت و «ائتلاف تولیدمحور هدفمندی یارانهها» بر آزادسازی تدریجی قیمتها، لزوم حمایت از بخش تولید، و توجّه به راهکارهای غیرقیمتی اصرار میکرد.همچنین، شواهد حاکی از آن بود که تغییر عمدۀ خطمشی یارانهای ایران را میتوان به چهار سازوکار علّی «چهارچوب ائتلاف مدافع» نسبت داد: «یادگیری از خطمشی، التهابات و شوکهای بیرونی، شوکهای درونی، و توافق مذاکرهای». </span>https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_3483_020b844761dc8550a0de0c35dfeb4092.pdfدانـشـگـاه پــیــام نـــورمدیریت سازمانهای دولتی2322-522X5شماره 1 (پیاپی 17)20161221Designing and Explaining Entrepreneurial Government Model for Public Organizations of Iranطراحی مدل دولت کارآفرین برای سازمان های اداری ایران911063482FAعباسنصیری زنگ آباددانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهرانرضارسولیاستاد گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانحسنالوداریاستادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهرانعلیمحمدزاده4دانشیارگروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهرانJournal Article20160407Although the term Entrepreneurship has been shaped <br /> and nurtured first time in the business area in the literarature, but today we can see it’s entering to the area of public services. One of the promotion of this attitude, is the creating of reinventing government theory. In the present study, we decided to test the effect of injecting the mentioned theory in the public sector of Iran. For doing this, a fundamental research approach and Delphi techniqe, as well as confirmatory factor analysis and structural equation modeling to assess construct validity was used. Delphi panels formed of 15 executives from administrative division population and academic faculty, consists of 15 members. For designing the primary questionnaire design, dimensions and variables was extracted from the theory. after 3 rounds of the Delphi, by eliminating the 5 variables of the 10 variables and adding 3 local variables, the 8 variables and 67 indicators of the final model were defined Variables include: community-opened, market orientated, mission-oriented, customer-driven, decentralized, promoting professional ethics, development the social justice and Jihadian management.با وجودی که واژه کارآفرینی نخستین بار در ادبیات کسب و کار و تجارت شکل گرفته و پرورش یافته است، اما امروزه شاهد ورود آن به فضای خدمات عمومی هستیم.. یکی از نتایج اشاعه این نگرش، ایجاد نظریه باز آفرینی دولت است. پژوهش حاضر بر آن است تا اثر تزریق تئوری بازآفرین دولت را بر محیط اداری بخش دولتی کشور مورد بررسی قرار دهد. این امر از طریق یک رویکرد تحقیقی بنیادی و روش توصیفی پیمایشی دلفی و نیز مدل یابی معادلات ساختاری برای تحلیل عاملی تاییدی و سنجش روایی سازه انجام گردید. پانل دلفی از دو بخش اداری با 15 نفر مدیر اجرایی جامعه آماری و علمی شامل 15 نفر عضو هیات علمی دانشگاه تشکیل یافت. برای طراحی پرسشنامه اولیه، متغیّرهای 10 گانه مدل دولت کارآفرین به همراه ابعاد استخراجی آنها وارد و پس از 3 دور اجرای دلفی، با حذف 5 متغیّر از این 10 متغیر و نیز افزوده شدن 3 متغیّر بومی، 8 متغیّر نهایی مدل شناسایی و مجموعا 67 شاخص بومی برای این 8 متغیّر تعریف گردید. متغیّرها عبارتند از: تعلق به مردم، بازارگرایی، رسالت محوری، مشتری مداری، تمرکز زدایی، اشاعه اخلاق حرفه ای، توسعه مدیریت جهادی و برقراری عدالت اجتماعی. https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_3482_e9a6a9d752cf0e60dcb12e9ee443cc42.pdfدانـشـگـاه پــیــام نـــورمدیریت سازمانهای دولتی2322-522X5شماره 1 (پیاپی 17)20161221Identify Mental Models of Employees Regarding Job Promotion at the University of Ilam Using Q Methodologyشناسایی الگوهای ذهنی کارکنان دانشگاه ایلام در خصوص ارتقای شغلی با کاربست روش کیو (Q)1071203513FAعلییاسینیاستادیار گروه مدیریتهدایترضایی خواهدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه ایلاممحمدتاباناستادیار و عضو هیات علمی دانشگاه ایلامحسن رضازین آبادیداتشیار و عضو هیات علمی گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه خوارزمیJournal Article20160312This study aimed to determine the mental models of Ilam University employees about the job promotion. Research method based on purpose, nature, and data collection was applied, explorative, and descriptive survey respectively. Different mental models of employees about job promotion were recognized through Q-methodology (qualitative-quantitative). Among the employees that have a better position to improve their job rather than other employees, via snowball sampling method and based on information from the University of Ilam, nine subjects selected, interviewed by Q method, and distributed Q cards among them. According to distributed cardsm, of the 105 statements, 41 of them were identified as final statement and prioritized by the participants subsequently. Finally, Based on the findings of Q factor analysis, It was found that there are three different mental models (policy-oriented, unity oriented and justice-oriented) about job promotion among Ilam university employees. According to the final conclusion can assert that a large percentage of identified statements claims on unfair patterns of job promotion system in the organization and according to the staff mindset, policy dimension is the most effective factor in improving job promotion.پژوهش حاضر با هدف تعیین الگوهای ذهنی کارکنان دانشگاه ایلام در خصوص ارتقای شغلی انجام شد. روش پژوهش برحسب هدف کاربردی، به لحاظ ماهیت اکتشافی و از حیث گردآوری دادهها، توصیفی ـ پیمایشی است که با استفاده از روش کیو (کیفی- کمی) الگوهای ذهنی مختلف کارکنان نسبت به ارتقا شغلی احصاء شد. از بین کارکنانی که موقعیت-مناسبتری برای ارتقا شغلی نسبت به سایر کارکنان داشتند به شیوه نمونهگیری گلوله برفی و با استناد به اطلاعات حاصل از دانشگاه ایلام تعداد 9 نفر به عنوان جامعه هدف انتخاب و با آنها مصاحبه مبتنی به روش کیو (Q) انجام شد و کارتهای مربوط به گزارههای کیو در بین آنها توزیع شد. بر اساس کارتهای توزیع شده، از میان 105 گزاره، ۴۱ گزاره نهایی شناسایی و در مرحله بعد توسط مشارکتکنندگان اولویتبندی شدند. درنهایت، بر اساس یافتهها و نتایج تحلیل عاملی کیو، مشخص شد که سه الگوی ذهنی (سیاستگرایی، وحدتگرایی و عدالتگرایی) مختلف نسبت ارتقای شغلی در بین کارمندان دانشگاه وجود دارد. بر اساس نتیجهگیری نهایی میتوان چنین تفسیر کرد که درصد زیادی از گزارهها و الگوهای شناساییشده مدعی بر ناعادلانه بودن سیستم ارتقای شغلی در سازمان است و طبق ذهنیت کارکنان عامل سیاست بیشترین تأثیر را در ارتقای شغلی کارکنان دارد.https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_3513_cd145542f07cc8cf22b508a4d0a8febf.pdfدانـشـگـاه پــیــام نـــورمدیریت سازمانهای دولتی2322-522X5شماره 1 (پیاپی 17)20161221Identify and Prioritize Value Engineering indexes in Constraction Projects of Governmentشناسایی و اولویت بندی شاخص های مهندسی ارزش در پروژه های عمرانی دولتی1211363604FAحسنفراتیاستادیار گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانمنیرهناظمیکارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ، شاهرود، ایرانJournal Article20150914Value engineering is one of the tools to create and enhance value for goods and services that used in different fields such as industry, agriculture, education, transportation and also in the transportation and Infrastructure projects. The aim of the research is to Identify and prioritize Value Engineering index with Fuzzy Delphi Technique in Semnan Department of Transportation. This research is applied and its research method is descriptive. Because of using Fuzzy AHP for ranking alternatives, our research is a single cross-survey. In this regard, after a comprehensive literature study, 23 indicators identified and standardized questionnaire among 10 experts in the field were distributed and collected. Delphi fuzzy Utilizes and win 13 indexes higher than 0.7 were screened. The investigators then to prioritize the factors identified in an integrative approach Permutation and genetic algorithms because the problem is NP-Hard were used. Based on these findings, the index of compatibility with existing machines, information and experience in working in road construction projects are the most important variables. According to research results, index Embassy completion rate was the lowest priority.مهندسی ارزش یکی از ابزارهای خلق و بهبود ارزش برای محصولات و خدمات است که علاوه بر اینکه در زمینه های متفاوتی چون صنعت، کشاورزی، آموزش و پرورش، حمل و نقل و ... کاربرد دارد در حوزه راه و ترابری و پروژه های زیر بنایی نیز کاربرد دارد. هدف تحقیق حاضر شناسایی و اولویت بندی شاخص های مهندسی ارزش در پروژه های راه سازی اداره کل راه و ترابری استان سمنان با تکنیک دلفی فازی است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از لحاظ گردآوری اطلاعات، توصیفی- پیمایشی به شمار می رود. در این خصوص پس از مطالعه جامع ادبیات، 23 شاخص شناسایی و پرسشنامه محقق ساخته بین 10 تن از خبرگان این حوزه توزیع و جمع آوری شد. با بهره گیری از دلفی فازی 13 شاخص رتبه بالاتر از 0.7 را کسب کرده و غربال شدند. برای اولویت بندی شاخص های شناسایی شده از رویکرد ترکیبی پروموتاسیون و الگوریتم ژنتیک استفاده شد. بر اساس یافته های پژوهش، شاخص های سازگاری با ماشین آلات موجود، کسب اطلاعات و تجربه در کار به ترتیب بیشترین اهمیت را در شاخص های مهندسی ارزش پروژه های راه سازی دارند. همچنین بر اساس نتایج پژوهش، شاخص سرعت تکمیل سفارات از کم ترین اولویت برخوردار بود.https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_3604_4fb6e1939b758f0257bb74bca1d2ae28.pdfدانـشـگـاه پــیــام نـــورمدیریت سازمانهای دولتی2322-522X5شماره 1 (پیاپی 17)20161221Principles of Appointment and Dismissal of Officials in the Political Tought of Imam Aliاصول عزل و نصب کارگزاران با رویکرد اندیشه سیاسی امام علی(ع) در نهج البلاغه1371503605FAمصطفیدلشاد تهرانیاستادیار نهجالبلاغه، دانشگاه قرآن و حدیث، قم، ایرانمحمد هادیامین ناجیاستادیار علوم قرآن و حدیث، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانسید معصومباقرپوردانشجوی دکتری علوم و معارف نهج البلاغه، دانشگاه پیام نور، تهران ، ایرانJournal Article20160404The purpose of this investigation is to identify the principles of appointment and dismissal of officials in the thoughts of Imam Ali. The method of this study is descriptive in term of developing purposes and the method of gathering data is descriptive- analysis andaccordingly the research questionshave been answered bythe content analysis of the contents of sermons, letters and wisdom of Nahj al-Balagha and relying on family traditions or institutions within a systematic framework of the dismissal and appointment. Then Delphi method was used to validate models and 30 academic and theological experts wereparticipated in the Delphi panel. Finally, the study results were saturated by using Delphi method and research findings indicate that in the Alawite regime the positive principles(privacy,openness and honesty, commitment to quality, vehicle hire, moderation and respect) and negative principles (rejection of totalitarianism, authoritarianism, haste, laziness, denying the lust change) is the red line of officials in the removal and installation that must be fixed as positive principles, or must be avoided as negative principles and must completely be neglected.هدف این نوشتار، شناخت مبانی و اصول عزل و نصب کارگزاران در اندیشه امام علی(ع) است. ضرورت این تحقیق، آسیبشناسی عزل و نصبهای غیرمنطقی و کاربرد نتایج آن بر اساس موازین دینی و حکومت علوی در جامعه اسلامی هست. روش تحقیق، ازنظر هدف توسعهای و از نظر شیوه گردآوری دادهها، توصیفی- تحلیلی هست و بر همین اساس، با تحلیل محتوای مضامین خطبهها، نامهها و حکمتهای نهجالبلاغه، با تکیهبر روش خانواده احادیث نهجالبلاغه و نظاممند کردن آن در چارچوب دستگاه یا نهاد عزل و نصب، به سؤالهای پژوهش پاسخ داده شده است. در ادامه جهت تأیید مدل از روش دلفی استفاده شد و 30 نفر از خبرگان دانشگاهی و حوزوی در پنل دلفی شرکت داده شدند و پس از دو مرحله انجام فن دلفی نتایج به اشباع رسید. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که در نظام علوی، رعایت اصول ایجابی (حریم داری، صراحت و صداقت، پایبندی به کیفیت، استخدام وسیله، اعتدال و میانهروی و تکریم) لازمه و اصول سلبی (نفی خودکامگی، قدرتطلبی، شتابزدگی، سستی گزینی، نفی شهوت تغییر) خط قرمز کارگزاران در عزل و نصب هست که اصول ایجابی باید ثابت و اصول سلبی باید از آنها پرهیز و به طور کلی نفی گردند.https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_3605_5386628535f52a3f31088b5def93ea46.pdf