دانـشـگـاه پــیــام نـــورمدیریت سازمانهای دولتی2322-522X6شماره 3 (پیاپی 23)20180622Designing of procrastination model in Iran’s public sector organizations (Case Study: Iranian Airport Company)طراحی مدل اهمالکاری سازمانی در سازمانهای دولتی ایران (موردمطالعه: شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران)11304773FAامیرعباسنظری زادهدانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانعلیرضاموغلیاستاد مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، شیراز، ایران.نرگسعباسیدانشیار آمار، دانشگاه پیام نور، شیراز، ایران.Journal Article20171105Procrastination as one of the most important manifestations of deviant behavior in governmental organizations plays an important role in reducing desired outcomes such as productivity, performance, efficiency and increasing organizational undesirable variables shch as absenticism and turn over, accidents and human errors. In some areas of public service such as aeronautical industry, this could have irreparable consequences. The purpose of this study was to design and explain the model of procrastination management in Iranian governmental organizations. At first, using a qualitative quantitative approach, model extracted from library studies, followed by the Delphi method, was provided to 18 experts from Iranian Airports and Air Navigation Company and university elites. Then, based on the results of Delphi test, the final model and organizational procrastination survey questionnaire were designed. The validity of the model was confirmed using face validity, and the reliability of the questionnaire was determined using the Cronbach's alpha coefficient. The statistical population consisted of about 650 directors and experts of Iranian Airport and Air Navigation Company. Using kokran’s formula, 240 people were selected by simple random sampling method. With the help of the LISREL software and the confirmatory factor analysis, the model was confirmed. The results of this study showed that group dynamics are the most effective variable in organizational procrastination pridiction.اهمالکاری بهعنوان یکی از مهمترین مظاهر رفتار انحرافی در سازمانهای دولتی نقش مهمی در کاهش خروجیهای مطلوب سازمان نظیر بهرهوری، عملکرد و کارایی و افزایش متغیرهای نامطلوب سازمانی نظیر غیبت و جابجایی، سوانح و خطاهای انسانی دارد. در برخی از عرصههای ارائه خدمات عمومی نظیر صنعت هوانوردی این امر میتواند پیامدهای جبرانناپذیری به دنبال داشته باشد. هدف این پژوهش طراحی مدل اهمالکاری سازمانی در سازمانهای دولتی ایران بود. با استفاده از رویکرد کیفی کمی، ابتدا مدل اولیه استخراجشده از مطالعات کتابخانهای، با پیروی از روش دلفی، در اختیار 18 نفر از خبرگان شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و نخبگان دانشگاهی قرار گرفت. سپس، بر اساس نتایج آزمون دلفی مدل نهایی و پرسشنامه پیمایشی اهمالکاری سازمانی طراحی گردید. روایی پرسشنامه با استفاده از روش روایی صوری و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد تائید قرار گرفت. جامعه آماری شامل حدود 650 نفر مدیران و کارشناسان شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران بود که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 240 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. با کمک نرمافزار لیزرل و تحلیل عاملی تأییدی مدل ترسیمشده مورد تائید قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که مؤثرترین عامل پیش بینی کننده اهمالکاری سازمانی پویایی های گروهی است.https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_4773_ae7f26e479cc34d78d1873f0282995a4.pdfدانـشـگـاه پــیــام نـــورمدیریت سازمانهای دولتی2322-522X6شماره 3 (پیاپی 23)20180622Organizational Culture in the Mirror of Persian Proverbsفرهنگ سازمانی در آینه ی ضرب المثل های فارسی33484777FAآسیهدهقانی باغیازادبهروزرضایی منشدانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطباییمحبوبهرشیدیمدرس دانشگاهJournal Article20170804The proverb has a great role in the field of literature, so that its scientific and historical value is less than inscriptions and stones. In the life of all the strata of the society, whether it is a general, educated, the function of the proverb is like the mirror, which sees the cultural and social features of a society and organization. Probably the proverbial work has done hours of speaking, reasoning and reasoning. Proverbs are a window towards culture. This research examines the components of organizational culture in Iran from the perspectives of Persian proverbs. Qualitative research method. The statistical society consists of 12,000 Persian pronouns, of which 1200 proverbs were randomly considered as examples. Data analysis was used to analyze the data. The results showed that Persian proverbs can explain the components of organizational culture in Iran. This means that proverbs show that Iranian organizational culture has characteristics such as personality, power distance, distance from conflict, masculinity.ضرب المثل در گستره ادبیات از نقش و جایگاه والایی برخوردار است؛ به طوری که ارزش و اهمیت علمی و تاریخی آن از کتیبه ها و سنگ نوشته ها کمتر نیست. در زندگی تمامی اقشار جامعه، اعم از عامی، تحصیلکرده، کارکرد ضرب المثل بسان آینه است که ویزگی های فرهنگی و اجتماعی یک جامعه و سازمان را به ببینده می نمایاند. بسا ضرب المثلی کار ساعت ها سخن گفتن، دلیل آوردن و استدلال کردن و بحث کردن را انجام داده است. ضرب المثل ها پنجره ای به سوی فرهنگ هستند. این تحقیق به بررسی مولفه های فرهنگ سازمانی در ایران از منظر ضرب المثل های فارسی می پردازد. روش تحقیق کیفی می باشد. جامعه ی آماری شامل 12000 ضرب المثل فارسی است که 1200 ضرب المثل به صورت تصادفی به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از فن تحلیل محتوا استفاده شد. نتایج نشان داد که ضرب المثل های فارسی توان تبیین مولفه های فرهنگ سازمانی در ایران را دارند. بدین معنی که ضرب المثل ها نشان می دهند که فرهنگ سازمانی ایرانی دارای ویژگی هایی مانند فرد گردایی، فاصله قدرت زیاد، دوری از تضاد، مرد سالاری، است.https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_4777_76d739f011b021f96ebc071c1b959dad.pdfدانـشـگـاه پــیــام نـــورمدیریت سازمانهای دولتی2322-522X6شماره 3 (پیاپی 23)20180622model design of organizational dashboard development with BI logic In governmental organizationsطراحی مدل توسعة داشبورد سازمانی با منطق هوش تجاری در سازمانهای دولتی49644292FAسید علی اکبرهاشمیدانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه پیام نورحسنالوداریهیئت علمی گروه مدیریت دانشگاه پیام نورمحمد رضاداراییهیئت علمی گروه مدیریت دانشگاه پیام نورروح اللهرازینیهیئت علمی گروه مدیریت دانشگاه امام صادق(ع)Journal Article20170702In recent years, the time that managers use to make decisions has been drastically reduced. The identification of important information that should be monitored in real time, collected, integrated, displayed and analyzed is necessary more than ever. Organizational Dashboard is a tool full of rich indicators, reports and graphs that dynamically acts to help managers control the performance of the organization in every time. for efficient data, using business intelligence logic is inevitable. Business Intelligence is a system in which different, dispersed and heterogeneous data of an organization is integrated and through the establishment of analytical database for managers to make decisions. This study is developmental and practical. After reviewing literature and interviewing with 38 experts in universities and organizations, organizational dashboard developmental factors with the business intelligence logic were presented that were 357 codes. Using content analysis and focus group methods, these codes were grouped to 24 based content and 7 organizer contents Then in two stages using interpretive structural modeling model the contents of the basic themes and organizer themes separately and with respect to the consistency of two modeling combine the two and create a final model of the organizational dashboard development with business intelligence logic which can be detailed road map for governmental organizations to design and implement of this system.در سالهای اخیر، زمانی که مدیران برای اتخاذ تصمیمات تجاری اختصاص میدهند بهطور شدیدی کاهش یافته است. در این میان شناسایی اطلاعات مهمی که باید در لحظه مورد پایش قرار گیرد، چگونگی جمعآوری، یکپارچهسازی، نمایش و تحلیل این اطلاعات بیشازپیش ضروری مینماید. داشبورد سازمانی، ابزاری است غنی از شاخصها، گزارشها و نمودارها که بهصورت پویا عمل کرده تا مدیران با استناد به آن بتوانند در هرلحظه عملکرد سازمان را مشاهده نمایند. لیکن جهت بهرهور شدن دادهها، استفاده از منطق هوش تجاری اجتنابناپذیر است. هوش تجاری سیستمی است که دادههای مختلف، پراکنده و ناهمگون یک سازمان را یکپارچه و منسجم میکند و از طریق تشکیل پایگاه داده تحلیلی میتواند گزارشهای تحلیلی را برای تصمیمگیری مدیران سازمان فراهم کند. این پژوهش با استفاده از مطالعه عمیق ادبیات موضوع، تعداد 357 کد مربوط به توسعه داشبورد سازمانی با منطق هوش تجاری را شناسایی و با استفاده از روشهای کیفی تحلیل مضمون و گروه کانونی این کدها را به 24 مضمون پایه و 7 مضمون سازمان دهنده تبدیل کرد. در مرحله بعد در دو مرحله مجرا با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری به مدلسازی مضامین پایه و مضامین سازمان دهنده بهطور مجزا پرداخته و با توجه به همخوانی دو مدلسازی اقدام به تلفیق دو مدل و ایجاد مدل نهایی توسعه داشبورد سازمانی با منطق هوش تجاری نموده است که میتواند نقشه راهی دقیق برای سازمانهای دولتی جهت طراحی و پیادهسازی این سیستم باشد.https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_4292_7517a749256d97f4912c831e1bf6d386.pdfدانـشـگـاه پــیــام نـــورمدیریت سازمانهای دولتی2322-522X6شماره 3 (پیاپی 23)20180622Investigating career stories, using narrative analysisبررسی داستان مسیرشغلی با رویکرد تحلیل روایت(ساختاری و محتوایی)65824772FAکامیاررئیسی فردانشجوی دکتری رفتار سازمانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.علی اصغرپور عزتاستاد مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0002-1875-3479مهدیشامی زنجانیدانشیار مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20171223Using Narrative research methods in social sciences, has been grown significantly in recent years, so that this growth called narrative turn.In manamagement and organizational researches, career studies has recently approached toward narrative analysis and methods. This reseach, firstly pays attention to theoretical and philosophical foundations of narrative analysis and methods in social sciences, and then, tries to investigate career stories, and meaning of the, using appropriate narrative research method and approach. Structural and thematic analysis of informants' career stories show that four distnict career story genres can be distinguished and recognized: rise, ups and downs, indifference and fall. Moreover interpersonal relationships, control, coping readiness, job position and psycho-pathology are the most frequent themes in informants' career stories. Research findings show that narrative method and analysis, both structural and thematic, can contribute to understand deeply the meaning people attach to their careers, and paves the way for change or improve it.تحقیقات روایی در علوم اجتماعی در دهههای اخیر رواج قابل ملاحظهای داشتهاند، تا حدی که از این رویآوری به چرخش روایی یاد میشود. یکی از حوزههای تحقیقاتی اخیر در مطالعات سازمانی که به استفاده از روش روایی روی آورده است، مسیر شغلی است. در این پژوهش سعی شده، ابتدا به مبانی نظری روشهای تحقیق روایی در علوم اجتماعی پرداخته شود، و سپس با اتخاذ روش تحقیق مناسب، داستان مسیرشغلی با رویکرد تحلیل روایت(ساختاری و محتوایی) مورد بررسی قرار گیرد. تحلیل ساختاری و محتوایی مسیرشغلی افراد، حاکی از آن است که میتوان 4 گونۀ داستانی، شامل صعود، فرازونشیب، بیتفاوتی و افول را در داستانهای مسیرشغلی مشارکتکنندگان شناسایی کرد. به علاوه، مضامین روابط میانفردی، کنترل، آمادگی مقابله، جایگاه شغلی و آسیب روانی نیز از مهمترین مضامینی است که در داستان مسیرشغلی مشارکتکنندگان تکرار شده است. نتایج این بررسی نشان میدهد روشهای روایی به فهم معنای افراد از تجربۀ مسیرشغلیشان کمک کرده، و امکان تغییر یا بهبود آن را نیز فراهم میآورند.https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_4772_9319c07758f9e7bb08decc72ce6de905.pdfدانـشـگـاه پــیــام نـــورمدیریت سازمانهای دولتی2322-522X6شماره 3 (پیاپی 23)20180622Diagnosis of domestic Corporates Social Responsibility Studies by Meta-Synthesis strategyآسیبشناسی پژوهشهای داخلی در زمینة مسئولیتپذیری اجتماعی با رویکرد فراترکیب83984774FAحسینخنیفرپردیس فارابی دانشگاه تهراننقیمیرزاییپردیس فارابی دانشگاه تهرانعلیپریشانیدانشگاه شهید بهشتیعلیپوربهروزاندانشگاه علامه طباطبائیحسینحنیفراستاد پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.Journal Article20171028Purpose: Identifying the underlying and determining factors in the applicability of research into corporate social responsibility is unavoidable in the current context. So the purpose of this study is identifying and categorizing the determinative factors toward Applicability of researches of Corporates Social responsibility in Iran context.<br />Methodology: Method is based on Interpretative-symbolic philosophy, Inductive approach, Meta study choice also Meta-Synthesis strategy, as well as data gathered through 35 article and used Theme Analysis for extracting related points.<br />Findings: After analyzing all the articles, 135 themes were extracted. Structural, Cultural, Islamic, Motivational and Methodological are factors that important to and influence on applicability of Corporates Social responsibility researches. Understanding the results of this research, which is an extract of previous research, can be a guide for future research. <br />Findings: After analyzing all the articles, 135 themes were extracted. Structural, Cultural, Islamic, Motivational and Methodological are factors that important to and influence on applicability of Corporates Social responsibility researches. Understanding the results of this research, which is an extract of previous research, can be a guide for future researchهدف: شناسایی عوامل اساسی و تعیینکننده در کاربردی بودن پژوهشهای مربوط به مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها در شرایط کنونی که این دسته از فعالیتهای شرکتها در حال افزایش است، اجتنابناپذیر است. بر همین اساس، هدف این پژوهش پی بردن به دلایل ضعف پژوهشهای مربوط به مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها در کشور ایران است.<br />روششناسی: این پژوهش با استفاده از مبنای پارادایم تفسیری، رویکرد استقرایی، روش فرامطالعه و استراتژیِ فراترکیب اجرا شده است. جامعه آماری آن تمام پژوهش هایِ داخلیِ صورت گرفته در حوزه مسولیت اجتماعی و نمونه آماری 35 پژوهش در این حوزه است. برای تحلیل اطلاعات از تکنیک تحلیل مضمون بهره گرفته شد.<br />نتایج و یافتههای پژوهش: پس تحلیل تمام مقالهها، تعداد 26مضمون پایه استخراج شد. مضامین پایه در قالب پنج مضمون سازماندهنده که همان نتایج نهایی پژوهش می باشد، جای گرفتند. این مضامین شامل مضمون ساختاری، فرهنگی، اسلامی، انگیزشی و روششناختی میشود. فهم نتایج این پژوهش که عصارهی پژوهشهای پیشین است میتواند راهنمایی برای پژوهشهای آتی باشد.https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_4774_13f28b2922dfd9613c728088358378e4.pdfدانـشـگـاه پــیــام نـــورمدیریت سازمانهای دولتی2322-522X6شماره 3 (پیاپی 23)20180622Discourse Analysis of public administration:
“Education Sphere in Iran"تحلیل گفتمان مدیریت دولتی ایران در بخش آموزش و پرورش991144801FAسید مهدیالوانیاستاد مدیریت، دانشگاه علامه ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﺋﯽ، تهران، ایران.مهردادصباغیدانشجو دکتری مدیریت، دانشگاه علامه ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﺋﯽ، تهران، ایران.Journal Article20180618To be democratic, transparent, and publicly-engaged are of integral qualities to administrate public affairs in modern era by the organizations. The survey suggests that at verbal stage and superficial structure, the language of governmental senior officials is close to this discourse. However, one of the key setbacks in interactions of public organizations providing public services is language hinders. This study is to characterize the discourse of public administration concerning education in between 1989- 2013 to assess the extent they concur with modern paradigm in public administration. To conduct the survey, Fairclough ‘s approach has been applied. The findings indicate that, although senior officials in Education Ministry are largely inclined to use conceptions as well as variations of modern paradigm of management, their usage is highly superficial and less genuine. In fact, what really occurs is language gaming, blurring their intentions through insisting on bureaucratic mechanism and expertization of reference language in public interactions, poor inclusiveness, and slogan-oriented approach versus practice-oriented one play the central role in their discourseرویکردهای نوین اداره امورعمومی برویژگی هایی همچون دموکراتیک بودن، شفافیت، مشارکت عامه مردم وغیره، به عنوان شاخص های سازمانها درعصر پست مدرن اشاره دارد. در سطح گفتاری و سازه های صوری، زبان مدیران دولتی به این ادبیات نزدیک است. اما یکی از موانع مهم در تعاملات بین سازمانهای دولتی (ارائه دهنده خدمات عمومی) با مردم (گیرندگان خدمات) موانع زبانی است. درتحقیق حاضرمحققین کوشیده اند تا مختصات گفتمان مدیریت دولتی در سه دوره حاکمیت دولتهای مختلف طی 24 سال از 1368 تاپایان سال 1391 را بررسی نموده و میزان دوری و نزدیکی آن به پارادایم های نوین مدیریت دولتی مورد تحلیل قرار دهند. روش تحقیق تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف گویای آنست که به رغم استعمال زیاد مدیران دولتی از مفاهیم و متغیرهای پارادایم های نوین مدیریت،این کاربرد درحد قابل توجهی جنبه صوری وظاهری داشته و درعمل استفاده از بازیهای زبانی، مجهول نگه داشتن نیت ازطریق تاکید بر قواعد بوروکراتیک و استعمال زبان معیار تخصصی در تعامل با عامه مردم، شعارزدگی و شمول معنایی پائین از مختصات گفتمان مدیریت دولتی در جامعه مورد بررسی می باشد.https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_4801_d7d98518d28f7110cfb1defe09bb6c05.pdfدانـشـگـاه پــیــام نـــورمدیریت سازمانهای دولتی2322-522X6شماره 3 (پیاپی 23)20180622Stakeholder Orientation in Non-Profit Public Organizations and Financial Performance: The Mediating Effect of Learning Orientationگرایش به ذینفعان در سازمان های دولتی غیرانتفاعی و اثرگذاری آن بر عملکرد مالی: بررسی نقش واسطه ای گرایش به یادگیری1151304291FAرسولعبدیعضو هیات علمی گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران0000-0001-5558-8030عباسقلیسنگی نور پورعضو هیات علمی گروه مدیریت بازرگانی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایرانJournal Article20171123The basic objective of this study is to analyze the direct and indirect impacts of stakeholder orientation on financial performance, and the mediating role of learning orientation. This research has applied orientation, deduction approach, survey strategy, mono method, cross sectional time horizon. A questionnaire-based survey collected data from 228 non-profit public organizations’ managers and experts by cluster random sampling in the Northwest of Iran. The data was analyzed and the model validated using structural equation modelling and LISREL 8.80. The findings show that: (1) stakeholder orientation has impact on learning orientation and financial performance; (2) the impact of learning orientation on financial performance and, the mediating role of learning orientation between stakeholder orientation on financial performance supported. The contribution of this study is the development of an integrated framework to analyze the roles of stakeholder orientation on financial performance by learning orientation, which give some suggestion to managers of travel agencies and also future researcher.هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر گرایش به ذینفعان بر عملکرد مالی و نیز نقش واسطه ای گرایش به یادگیری است. این پژوهش دارای گرایش کاربردی، رویکرد قیاسی، استراتژی پیمایشی، انتخاب تک روشه، و افق زمانی تک مقطعی است. برای پایه ریزی فرضیه ها، از یک مدل مفهومی استفاده شده است و براساس داده هائی که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای از 228 نفر از کارشناسان و مسئولین سازمان های دولتی غیرانتفاعی در شمال غرب ایران گرد آوری شده است، در قالب مدل یابی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفته اند. نتایج داده ها از تاثیر مثبت گرایش به ذینفعان روی عملکرد مالی حکایت دارد. همچنین، یافته ها از واسطه گری گرایش به یادگیری بین گرایش به ذینفعان و عملکرد مالی پشتیبانی می کنند. آزمون مدل پیشنهادی تحقیق برای اولین بار و در جامعه مورد نظر از جنبه های نوآورانه آن به شمار می آید. پیشنهاداتی به مدیران سازمان های دولتی غیرانتفاعی و نیز محققات آتی ارائه شده است.https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_4291_e53bd1006ea05642da0456ef95b5ab30.pdfدانـشـگـاه پــیــام نـــورمدیریت سازمانهای دولتی2322-522X6شماره 3 (پیاپی 23)20180622Designing a Model for the Selection and Implementation of Organizational Resource Planning Systems in Iranian Organizationsطراحی مدل انتخاب و پیادهسازی سیستمهای برنامه ریزی منابع سازمانی در سازمانهای دولتی و تابع دولتی1311444775FAمحمد هادیزاهدیعضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیر طوسیعباسعلیرضائیعضو عیئت علمی دانشگاه پیام نورولی محمددرینیعضو هیئت علمی دانشگاه پیام نوراحساننامدار جویمیدانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایرانJournal Article20171019The globalization of competition between organizations and companies to deliver their products and services has forced them to join the global market. One of the important tools of information and communication technology, which plays an important role in the integration of information in the organization and is a major requirement for joining the global markets, is the Enterprise resource planning systems (ERP). This system is now considered to be the most recent and most effective resource planning tool for the organization and includes an integrated information, engineering, and management system that meets all the needs of an organization with a process orientation (towards the goals of the organization and integrating all operations). ERP, with a different look, shifts the process of shifting all organizational activities from task to task cycle. Implementing ERP in addition to costly and time consuming, by making fundamental changes to the processes, creates tensions in most parts of the organization, which if implemented by the organization without noticing the problems and challenges they face when implementing ERP, Definitely will fail. The purpose of this article is to understand how to select and implement organizational resource management in organizations. We have largely described the research by combining the findings of different scholars and combining them to form the basis of this research.جهانیشدن رقابت سازمانها و شرکتها جهت عرضه محصولات و خدمات خود، آنها را ناگزیر به پیوستن به بازارهای جهانی کرده است. یکی از ابزارهای مهم فناوری اطلاعات و ارتباطات که نقش مهمی در یکپارچگی اطلاعات در سازمان دارد و از شروط اصلی پیوستن به بازارهای جهانی است، سیستمهای برنامهریزی منابع سازمانی (ERP) است. این سیستم هماکنون بهعنوان جدیدترین و مؤثرترین ابزار برنامهریزی کل منابع سازمان مطرح بوده و شامل یک نظام بههمپیوسته اطلاعاتی، مهندسی و مدیریتی است که همه نیازهای یک سازمان را با نگرشی فرایندی (در جهت میل به اهداف سازمان و یکپارچهسازی تمام عملیات) برآورده میکند. ERP با یک نگاه متفاوت روند کلیه فعالیتهای سازمانها را از حالت وظیفه گرایی به فرایند محوری تغییر جهت میدهد. پیادهسازی ERP علاوه بر پرهزینه و وقتگیر بودن، با ایجاد تغییرات بنیادین در فرایندها باعث ایجاد تنشهایی در اکثر بخشهای سازمان میشود که اگر سازمان بدون توجه و اطلاع از مشکلات و چالشهایی که هنگام پیادهسازی ERP با آنها مواجه خواهد شد، اقدام به پیادهسازی کند، قطعاً با شکست مواجه خواهد شد. هدف از این پژوهش، درک نحوه انتخاب و پیادهسازی مدیریت منابع سازمانی در سازمانها است. ما با در کنار هم نهادن یافتههای محققان مختلف و ترکیب آنها بهنحویکه مبنای این پژوهش را تشکیل دهند، پژوهشی عمدتاً توصیفی انجام دادیم.https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_4775_6154a7a8479342ca81a178621bd75128.pdfدانـشـگـاه پــیــام نـــورمدیریت سازمانهای دولتی2322-522X6شماره 3 (پیاپی 23)20180622Explaining the Optimal Model of Human Resources Management Using the Strategic Reference Points Model at ATA Airlinesتبیین مدل بهینه مدیریت منابع انسانى با استفاده از مدل نقاط مرجع استراتژیک در شرکت هواپیمایی آتا1451564771FAامیرمحمدی اصلدانشجوی دکتری گروه مدیریت دولتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانسلیمانایرانزادهدانشیار گروه مدیریت صنعتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانرضاخدایی محمودیاستادیار گروه مدیریت دولتی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایرانمجتبیرمضانیاستادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایرانJournal Article20180314This research is aimed at designing an optimal human resource management model using the strategic reference point model in the ATA Airline Company. This research is in terms of target is applied research and terms of its research method is correlation descriptive and its expected results can be applied in the ATA Airline. The statistical population of this study is all the directors and senior expert of Airline Ata. According to the method used in this research, for the first time, 24 people have been selected as sample size. And the second time, the sample size will be chosen to the number that can be answered. So in this study, composite samples were used to collect information. In this research SPSS software was used to analyze the data. The results of the hypothesis test indicate that there is a meaningful relationship between the outlook and organizational values, organizational values, organizational identity, organizational vision and organizational health, and the implementation of the strategic reference points (SRP) approach in ATA.این تحقیق به دنبال طراحی مدل بهینه مدیریت منابع انسانى با استفاده از مدل نقاط مرجع استراتژیک در شرکت هواپیمایی آتا می باشد. این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش انجام تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی می باشد و از این جهت که نتایج مورد انتظار آن را می توان در ایرلاین آتا به کار برد از نوع کاربردی می باشد. از کاربردهای مدیریتی این تحقیق می توان به استفاده از نتایج آن در برنامه ریزی مدیریت منابع انسانی در شرکت هواپیمایی آتا اشاره نمود. جامعه آماری این تحقیق کلیه مدیران و کارشناس ارشد ایرلاین آتا می باشد. با توجه به نوع روش بکارگرفته شده در این تحقیق برای بار اول تعداد 24 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شده است. بنابراین در این تحقیق از روش نمونه گیری ترکیبی برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها در این تحقیق از روش های آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. نتایج بدست آمده از آزمون فرضیات بیانگر این است که بین چشم انداز و ارزشهای سازمانی، ارزش های کاری و ارزشهای سازمانی، چشم هویت سازمانی، چشم انداز و سلامت سازمانی و پیاده سازی رویکرد نقاط مرجع استراتژیک (SRP) در ایرلاین آتا رابطة معناداری وجود دارد. از نوآوری های این تحقیق می توان به طراحی مدل در شرکت هواپیمایی آتا اشاره نمود که آن را از سایر تحقیقات موجود متمایز نموده است که در پایان پیشنهاداتی نیز ارایه شده است.https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_4771_6262591821903039be8997fb6d4ea985.pdfدانـشـگـاه پــیــام نـــورمدیریت سازمانهای دولتی2322-522X6شماره 3 (پیاپی 23)20180622Analysis and evaluation of the country's universities status in the indicators of internationalization of higher education from the perspective of studentsتحلیل و ارزیابی جایگاه دانشگاه های کشور در شاخص های بین المللی سازی آموزش عالی از دیدگاه دانشجویان؛"مطالعه موردی دانشگاه تهران"1571734776FAحسنقلاوندیدانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.0000-0002-1221-6429محمدحسنیاستاد گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایرانزهرامرادیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.Journal Article20170829In the last few years, internationalization has been One of the major issues in academic circles. This implies on the integration of International, cultural and global aspects in goals, functions and training mode. this research has been implemented at the University of Tehran with the aim of analysis and evaluation of the country's universities status in the indicators of internationalization of higher education from the perspective of students. the present study For the purpose is applied research and in terms of method is descriptive. research population includes all PhD students at the University of Tehran on the campus of human, social and behavioral sciences that with the formula of Cochrane 301 students was elected as the sample of the study. data collected using two library and field method. and the component and phrases that have been identified in the study of the library , based four questionnaire design ; the desire to internationalization, internationalization incentives and the barriers and quadded approaches of the internationalization . for research tools validity, in addition to the content-related and face validity , was calculated Construct validity using confirmatory factor analysis. research tools reliability was calculated and confirmed statistics methods , including the Friedman test, Chi- squared , one sampleT test. the findings of the study showed students desire to the inflow of the international trend in the universities . Students have been scientific factors, social, cultural and economicدر دانشگاه تهران اجرا شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی است. جامعه آماری این پژوهش دربرگیرنده کلیه دانشجویان دکترای دانشگاه تهران در پردیس های علوم انسانی، اجتماعی و رفتاری بود که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 301 دانشجو به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شد . جمع آوری داده ها با استفاده از دو روش کتابخانه ای و میدانی انجام و مولفه و گویه های شناسایی شده در مرحله مطالعه کتابخانه ای، مبنای طراحی چهار پرسشنامه؛ آمادگی و تمایل به بین روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی محاسبه شد. پایایی ابزارهای تحقیق نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و تایید شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آماری توصیفی مثل فراوانی، درصد، میانگین، انحراف شد.<br /> یافته های پژوهش نشان داد دانشجویان نسبت به جریان یافتن روند بین المللی سازی در دانشگاه ها تمایل دارند. دانشجویان عوامل علمی مشوق های اقتصادی و فرهنگی اجتماعی را در الویت های بالاتر بین المللی سازی در دانشگاه ها قرار داده اند . در بین موانع سازمانی ضعیف، بروکراسی سنگین و عدم روان بودن برقراری ارتباطات بین المللی و سیاست زدگی دانشگاه ها و مانع شدن از همکاری بین المللی به بهانه سیاسی را به عنوان سه اولویت اول خود انتخاب کردند و در بین موانع بیرونی بین المللی سازی در دانشگاه ها، عدم در اولویت بودن بین المللی شدن آموزش عالی، محدودیت ویزا توسط کشورهای دیگر و ترس از هژمونی غربی و جهان تک فرهنگی را انتخاب کردندhttps://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_4776_214a287f3c9e5d21565a4c34c4897ea6.pdf