دانـشـگـاه پــیــام نـــورمدیریت سازمانهای دولتی2322-522X4شماره 4 (پیاپی 16)20160922An Investigation of Factors Influencing G2G Sharing Information among Governemt Agenciesبررسی تأثیر عوامل مؤثر بر اشتراکگذاری اطلاعات G2G میان سازمانهای دولتی11323218FAمحمدلگزیانعضو هیئت علمی گروه مدیریت دانشگاه فردوسی مشهدافسانهیوسف پوردانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه فردوسی مشهدسیده فریماهتقویدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20160429<span>Today sharing information, regarding to meny benefits which it has, becomes important across the organisational borders. It leads to providing better services to citizens and enterprises, saving of operational costs, increasing the effectiveness of programs and improving policy-making and decision-making. However sharing information is under the influence of many key factors. The present study is trying to examine the influence of effective factors of sharing information among public organisations to finally identify the factors that lead to islanding of offices, decrease of cooperation, parallel work, manifestation of political behaviours and in conclution decrease of confidence and lack of coordination among public offices. The aim of this study is practical and its method is analytical-survey. Statistical society of this survey is all managers and profissionals of information technology of public offices in Mashhad, which based on available statistics and data their number is around 130 people. By use of Cochran formula a sample of 108 people is choosen for this statistical society. To gather the necessary data, we use a questionaire and analysis of data is done by use of a pattern of structural equation modeling. Findings of this survey show the effects of high- level leadership, communication and mutual exchange, adaptation, support of top manager, cost, security process, benefits and expected risks on amount of sharing information among public organisations, but none of laws and polecies, inter-organisation confidence and capabilities of information technology has a meaningful effect on amount of sharing information among public organisations.</span><span style="font-size: x-small;">امروزه سازمانها نسبت به گذشته تغییر کردهاند، درگذشته سازمانها بر حفظ و محرمانه نگهداشتن اطلاعات و دادهها تأکید داشتند، اما در حال حاضر اشتراک اطلاعاتی در سرتاسر مرزهای سازمانی اولویت اصلی آنهاست. بااینوجود فرایند به اشتراکگذاری اطلاعات با چالشها و عوامل اثرگذار بسیاری روبرو است. بر این اساس پژوهش حاضر سعی در بررسی تأثیر عوامل مؤثر بر میزان و نحوۀ اشتراک اطلاعات میان سازمانهای دولتی دارد. این پژوهش از حیث هدف کاربردی و از حیث روش پیمایشی- تحلیلی است. جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ کارشناسان و مدیران فناوری اطلاعات ادارات کل دولتی استان خراسان رضوی در شهر مشهد میباشد. که بر اساس آمار و اطلاعات موجود تعداد آنها حدود 130 نفراست، با استفاده از فرمول کوکران برای جامعۀ معلوم نمونهای مشتمل بر 108 نفر انتخاب گردید. برای گردآوری دادههای موردنیاز از پرسشنامه استفاده گردید. تجزیهوتحلیل دادهها نیز با استفاده از الگوی مدلیابی معادلات ساختاری صورت گرفت. یافتههای پژوهش بیانگر تأثیر رهبری سطح بالا، ارتباط و تعامل دوجانبه، سازگاری، حمایت مدیریت عالی، هزینههای مالی، فرایند امنیت، مزایا و ریسکهای مورد انتظار بر میزان اشتراک اطلاعات میان سازمانهای دولتی است اما قوانین و سیاستها، اعتماد بین سازمانی و قابلیتهای فناوری اطلاعات تأثیر معنیداری بر میزان اشتراک اطلاعات میان سازمانهای دولتی نداشته است.</span>دانـشـگـاه پــیــام نـــورمدیریت سازمانهای دولتی2322-522X4شماره 4 (پیاپی 16)20160922The Design of Succession Planning Model in Public Sector Organizations with Interpretive Structural Modelling (ISM)طراحی الگوی جانشینپروری در سازمانهای دولتی از طریق کاربست مدلسازی ساختاری-تفسیری33503219FAمیثملطیفیعضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی و مدیریت دولتی، دانشگاه امام صادق (ع)، تهرانمحمدعبدالحسین زادهدانشجوی کارشناسی ارشد گروه معارف اسلامی و مدیریت دولتی، دانشگاه امام صادق (ع)، تهرانامیرآذرفرکارشناسی ارشد گروه معارف اسلامی و مدیریت دولتی، دانشگاه امام صادق (ع)، تهرانJournal Article20160407<span>Desertion creates serious problems in organizational improvement. Because the great competition in hiring talent staffs in public sector, the successor education plans become more important and necessary. This paper uses Thematic Analysis and Interpretive Structural Modelling (ISM) to discover successor education pattern in public organizations. This paper is a case study of a public organization in Iran and Data gathered through deep interview of managers and experts. The main pattern of data extracted with thematic analysis and key factors layered by ISM. The analysis show that senior managers' commitment to educating successors, successor education culture and strategic documents are the key factors to realize successor education. Also appropriate performance evaluation system, productive educational system and organizational justice are the results of having a good successor educational system</span><span style="font-size: x-small;">ترک خدمت نیروها در پستهای کلیدی و حساس درروند حرکت یک سازمان بهسوی اهدافش مشکل جدی ایجاد مینماید. بهطور خاص در بخش دولتی که در جذب نیروی کار باتجربه و متخصص با بخش خصوصی در رقابت است، نیاز به برنامه جانشینپروری و تربیت مدیران مجرب اهمیت زیادتری پیدا میکند. این پژوهش درصدد است که با کاربست روش تحلیل مضمون و مدلسازی ساختاری- تفسیری، الگوی جانشینپروری در سازمانهای دولتی را ارائه دهد. در این پژوهش یکی از سازمانهای دولتی کشور انتخاب شد و از مدیران و خبرگان آن در مورد برنامه جانشینپروری مصاحبه به عمل آمد. در ادامه با بهرهگیری از روش کیفی تحلیل مضمون، مصاحبههای مذکور تحلیل شد و شبکه مضامین جانشینپروری با 32 مضمون پایه، 10 مضمون سازمان دهنده و 3 مضمون فراگیر استخراج شد و با بهرهگیری از مدلسازی ساختاری- تفسیری، روابط بین متغیرها کشف شد. نتایج پژوهش نشان داد متغیرهایی چون تعهد مدیران ارشد به جانشینپروری، فرهنگ جانشینپروری و قوانین و اسناد بالادستی نقش مهم و کلیدی در تحقق جانشینپروری در بخش دولتی دارند و متغیرهایی چون نظام ارزیابی عملکرد مناسب، نظام آموزشی کارآمد و عدالت سازمانی خروجیهای سیستم جانشینپروری هستند.</span>دانـشـگـاه پــیــام نـــورمدیریت سازمانهای دولتی2322-522X4شماره 4 (پیاپی 16)20160922Cultural Policy Formulation Model for the Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB)الگوی تدوین خطمشیهای فرهنگی مراکز استانی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران51663220FAفتاحشریف زادهعضو هیئت علمی گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائیوجه اللهقربانی زادهعضو هیئت علمی گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائیمیر علیسید نقویعضو هیئت علمی گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-2814-9726محمدعلیمختاریدانشجوی دکتری گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20160107<span>Activities related to cultural production in the Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB) are affected by different individuals and institutions creating challenges in these products before, within and after production through the mentioned interferences so that financial and social costs would be created. The purpose of this study is to design a combined model of policy in cultural products of broadcasting with the help of various models of policy-making. </span><br /><span>The descriptive-survey methodology has been used for quantitative data through questioning from functional experts in order to collecting data with questionnaire and methods of descriptive and inferential statistics have been used to analyze quantitative data.</span><br /><span>The studied population of this paper includes two collections. One of these communities has named the scientific community including university professors. Second community has been functional community including two groups of senior managers and experts of organization and effective institutes and organizations in policies of national media that have been introduced in this study.</span><br /><span>This study has tried to present a proper model in deputy of provinces’ affairs and parliament of broadcasting with the aim of designing a cultural policy for provincial centers through assessment of different policy-making models and using research literature, available studies and opinions of scientific and functional experts.</span><span style="font-size: x-small;">فعالیتهای مربوط به تولیدات فرهنگی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران توسط افراد و نهادهای مختلف تحت تأثیر قرار میگیرد و این مداخله در زمانهای قبل، حین و حتی بعد از تولید میتواند آن را به چالش بکشد و هزینههای مالی و از آن مهمتر هزینههای اجتماعی فراوانی را به همراه داشته باشد. هدف این تحقیق، طراحی یک مدل ترکیبی خطمشی در تولیدات فرهنگی صداوسیما با کمک مدلهای مختلف خطمشی گذاری است.</span><span style="font-size: x-small;">برای جمعآوری دادهها با پرسش از خبرگان کاربردی و با ابزار پرسشنامه و برای تجزیه تحلیل دادههای کمّی، از شیوههای آمار توصیفی و استنباطی به روش تحقیق توصیفی- پیمایشی بهره برده شد. جامعۀ موردمطالعه در این تحقیق، شامل دو مجموعه استیکی استادان دانشگاه و جامعۀ دوم، جامعۀ کاربردی است که شامل دو گروه از مدیران، کارشناسان ارشد سازمان و نهادها و سازمانهای تأثیرگذار بر خطمشیهای رسانۀ ملی است که از روش نمونهگیری طبقهای نسبی استفاده شد.</span><span style="font-size: x-small;">در این تحقیق با بررسی مدلهای مختلف خطمشی گذاری و بهرهگیری از ادبیات تحقیق و مطالعات موجود و استفاده ازنظر خبرگان علمی و کاربردی، سعی شد مدل مناسبی در معاونت امور استانها و مجلس صداوسیما برای تدوین خطمشی فرهنگی مراکز استانی ارائه شود.</span>دانـشـگـاه پــیــام نـــورمدیریت سازمانهای دولتی2322-522X4شماره 4 (پیاپی 16)20160922Explaining the Characteristics of an Appropriate Public Budgeting System for Achieving Justice and Efficient Developmentتبیین ویژگیهای سیستم مناسب بودجهبندی عمومی برای تحقق پیشرفت عادلانه و کارآمد67803221FAمیریعقوبسیدرضائیدانشجوی دکتری مدیریت توسعه دانشگاه تهرانعلی اصغرپورعزتعضو هیئت علمی گرئه مدیریت دولتی دانشگاه تهران0000-0002-1875-3479Journal Article20160106Budget as the heart of policy-making process and budgeting as the most important process of decisionmaking in public institutions has the importance that their reform are considered as the reform of the government and the state affairs; reform that should focus on learning toward better budgeting because budget reflects the government's activities and policies. This is while the accomplished researches and the introduction of multiple budgeting systems over the past years, has a story of the inefficiency of common budgeting systems in most countries; spreading this situation to our country persuaded the researchers to study in this case besides considering related observations to social and historical tissue. Therefore, this study aimed to identify the characteristics of an appropriate public budgeting system in viewpoint of experts and connoisseurs in field of budgeting and studying various perspectives in this area. Research method has been thematic analysis and main tool for data collection was interview. According to analysis of gathered data, five main themes with a set of sub-theme were identified as the headings of "realism and technology-driven", "reform-oriented and learning", "scientism and Knowledge-driven", "goal-oriented" and "value-oriented". It seems that taking into account these themes in government budgeting system and move toward the budget and budgeting reform, can be hoped that this important document guide society to excellence in learning path towards development and progress.<span style="color: black; font-family: 'B Mitra'; mso-themecolor: text1; mso-ascii-font-family: Verdana; mso-hansi-font-family: Verdana;" lang="FA"><span style="font-size: small;">بودجه بهمنزله قلب فراگرد خطمشیگذاری و بودجهبندی بهمنزله مهمترین فراگرد تصمیمگیری در نهادهای عمومی، از چنان اهمیتی برخوردارند که اصلاح آنها، اصلاح امر حکومت و کشور تلقی میشوند؛ اصلاحی که باید معطوف به یادگیری در جهت بودجهبندی بهتر باشد؛ زیرا که بودجه، آینه تمامنمای فعالیتها و خطمشیهای حکومت است. این در حالی است که پژوهشهای صورت گرفته و معرفی سیستمهای متعدد بودجهبندی طی سالیان گذشته، از ناکارآمدی سیستمهای بودجهبندی متداول در اکثر کشورها حکایت دارند؛ تسری چنین وضعی به کشور ما، پژوهشگران را بر آن داشت تا ضمن مدنظر قرار دادن ملاحظات مربوط به بافت اجتماعی و تاریخی، دراینباره مطالعه نمایند. بنابراین این پژوهش، باهدف شناسایی ویژگیهای سیستم مناسب بودجهبندی عمومی، از نگاه کارشناسان و صاحبنظران عرصه بودجهبندی و بررسی دیدگاههای گوناگون دراینباره صورت گرفت. روش پژوهش، تحلیل تم و ابزار اصلی جمعآوری دادهها، مصاحبه بوده است. مطابق با تحلیل دادههای جمعآوریشده، پنج طبقه تم اصلی با مجموعهای از تمهای فرعی تحت پوشش ذیل عناوین «واقعگرایی و فنگرایی»، «اصلاحگرایی و یادگیرندگی»، «علمگرایی و دانشمحوری»، «هدفمداری» و «ارزشمداری» پدیدار شدند. به نظر میرسد که با مدنظر قرار دادن این مقولهها در سیستم بودجهبندی حکومت، میتوان با حرکت در مسیر اصلاح امر بودجهبندی و بودجه، امیدوار بود که این سند مهم، در مسیری یادگیرنده بهسوی توسعه و پیشرفت، جامعه را در مسیر تعالی رهنمون گرداند.</span></span>دانـشـگـاه پــیــام نـــورمدیریت سازمانهای دولتی2322-522X4شماره 4 (پیاپی 16)20160922Design Model of Performance Management at the State Levelارائه مدل مدیریت عملکرد در سطح دولت811003222FAعلاءالدینرفیع زادهدانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقاتناصرمیرسپاسیاستاد گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران.عادلآذراستادگروه مدیریت صنعتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20151025.<span>Designing the evaluation system, monitoring and overall performance management is essential subject for a state. Through which a government strategic plans with a systematic approach at all levels, monitored and feedback necessary to pave the way for the country's 20-year perspective. In this paper we present a comprehensive model in this regard. To develop the model, first consider research questions, in the form of literature, approaches and models of performance management with performance management in three different levels, including the strategic level, the organizational level and the staff were studied. Then, using qualitative content analysis, content extracted from the scientific literature in the form of three levels and ultimately classified and coded the content networks were drawn. Finally, using any of the methods of qualitative, comprehensive model was extracted. According to the analysis conducted thematic and typology, a total of 27 variables were identified that each of the three levels: strategic, organization and personnel respectively 11, 8 and 8 respectively variable. Finally to validate and test the model,27 persons inferred variables, In a questionnaire survey were adjusted and experts, All the data collected was analyzed using LISREL software and extract variables as well as research prototype has been approved.</span><span style="font-size: x-small;">یک نظام ارزیابی و پایش در قالب مدیریت عملکرد که برنامههای کلان دولت را با یک نگرش سیستمی در تمام سطوح، مورد پایش قرار داده و بازخوردهای لازم را جهت هموار کردن راه رسیدن به اهداف و برنامههای تعیینشده ارائه نماید، یکی از ضرورتهاست. لذا هدف اصلی این مقاله طراحی مدل جامع مدیریت عملکرد در سطح دولت و دستگاههای اجرایی میباشد. برای انجام این مطالعه، از روش تحقیق ترکیبی استفاده شده است، بدینصورت که؛ در مرحله اول رویکردها و مدلهای مربوط به مدیریت عملکرد موردبررسی قرارگرفته و با استفاده از روش کیفی تحلیل مضمونی، مضامین استخراجشده از ادبیات علمی در قالب سه سطح؛ «استراتژیک»، «سازمان» و «کارکنان» کدبندی شد. در مرحله دوم متغیرهای 27 گانه احصا شده، در قالب پرسشنامهای تنظیم و در بین نمونهای 132 نفری که با استفاده از جدول مورگان از بین جامعه 210 نفری نظام برنامهریزی کشور انتخاب شده بود، توزیع گردیده و اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار لیزرل مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای تحقیق حاکی از این است که تمامی متغیرهای 27 گانه احصا شده در قالب سطوح مذکور، بهعنوان متغیرهایی که بایستی در طراحی مدل مدیریت عملکرد موردتوجه قرار گیرند، مورد تأیید قرار گرفت. همچنین با توجه به اینکه قدر مطلق مقدار آماره <span style="font-family: Times New Roman;">t</span> برای تمامی روابط بین متغیرها بزرگتر از مقدار بحرانی 96/1 و نیز تمامی بارهای عاملی در حالت استاندارد بزرگتر از 5/0 بدست آمد، لذا هیچکدام از روابط رد نشده و تمامی متغیرها و روابط تائید شد و درنهایت مدل اولیه تحقیق نیز تائید شد.</span>دانـشـگـاه پــیــام نـــورمدیریت سازمانهای دولتی2322-522X4شماره 4 (پیاپی 16)20160922Identify Factors Affecting the Organizational Loafing; with the Approach of
Administrative Reform Roadmapشناسایی عوامل موثر بر طفرهروی سازمانی با رویکرد نقشه راه اصلاح نظام اداری1011143223FAعلیسامانیدانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران ، ایرانحسندرویشدانشیارگروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانسعیدعابسیدانشیارگروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانحسینصفرزادهاستادیار گروه مدیریت دولتی ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20160423Organizational loafing as one of the key issues in the Organizational optimal performance ,is the phenomenon of a person exerting less effort to achieve a goal when they work in an organizational group than when they work alone. Since the organization's goals are often done in groups ,This phenomenon is a serious problem in today's organizations.The research seeks to explain factors affecting the phenomenon of organizational loafing. First, First, through the Delphi technique, 15 experts in the field of human resources, have commented on the factors and indicators affecting organizational loafing. After designing the model, fitted with the survey questionnaire has been developed. the approach of This research is both quantitative and qualitative. The population of this study included 350 experts of the Ministry of Communications and Information Technology so the sample consisted of 180 employees of these people. Statistical analysis of research data, with the help of software Smart PLS and confirmatory factor analysis was performed. Eventually Proposed model with 5 criteria and 25 indicators, was approved.The results showed that the most influential factors affecting organization loafing is organization environment. Furthermore The most important Indexes affecting Organizational loafing, are satisfaction, commitment and organizational culture. So at the end of this, study was suggested to managers that, based on these indicators, achieve optimal organizational loafing management.<span style="font-size: x-small;">طفرهروی سازمانی بهعنوان یکی از مسائل مهم در مسیر عملکرد مطلوب سازمان، پدیدهای است که به تمایل کارکنان برای بکارگیری انرژی کمتر در حین مشارکت در کارهای جمعی، نسبت به هنگامیکه بهتنهایی هدفی را دنبال میکنند، اشاره دارد. ازآنجاکه اغلب اهداف سازمان بهصورت جمعی دنبال میشوند، این مقوله یکی از مشکلات جدی پیش روی سازمانها است. بر این اساس تحقیق حاضر، درپی یافتن مؤلفههای مؤثر بر طفرهروی سازمانی بوده، بدین منظور ابتدا، از طریق فن دلفی، نظر 15تن از خبرگان حوزهی منابع انسانی، در خصوص شاخصهای تأثیرگذار بر طفرهروی سازمانی، اخذ گردیده و پس از جمعبندی و طراحی مدل پیشنهادی، برازش آن مورد پیمایش قرارگرفته است. این تحقیق با رویکرد آمیختهی کمی و کیفی به طراحی مدل نهایی پرداخته است. جامعه تحقیق حاضر تعداد350 نفر از کارشناسان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده است، لذا با کمک فرمول کوکران تعداد180 نفر از آنان با روش تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب و مورد پیمایش قرارگرفتهاند. تجزیهوتحلیل آماری دادههای تحقیق نیز با کمک معادلات ساختاری صورت پذیرفته است. بدین منظور پرسشنامهای که روایی آنها از طریق روایی محتوا، روایی معیار و روایی سازه و پایایی آنها با بدست آمدن آلفای کرونباخی برابر با 834% تایید گردیده است، مورد بهرهبرداری قرارگرفته است. پس از تأیید نرمال بودن توزیع دادهها، با کمک نرمافزار <span style="font-family: Times New Roman;">Smart PLS</span> و آزمون تحلیل عاملی تأییدی، مدل ترسیمشده با 5 مؤلفه و 25 شاخص، مورد تأیید قرار گرفت. نتایج نشان داد که مؤثرترین عامل تأثیرگذار بر طفرهروی سازمانی بعد محیطی سازمان است ؛ لذا در پایان به مدیران پیشنهاد گردید با تکیه بر مهمترین شاخصهای مؤثر بر طفرهروی سازمانی مانند رضایت شغلی، تعهد، فرهنگسازمانی ، به مدیریت بهینه طفرهروی سازمانی نائل آیند.</span>دانـشـگـاه پــیــام نـــورمدیریت سازمانهای دولتی2322-522X4شماره 4 (پیاپی 16)20160922Identifing and Prioritizing the Causes of Organizational Anomia using Delphi Fuzzy Techniqueشناسایی و اولویت بندی عوامل ایجادکننده آنومی سازمانی با استفاده از فن دلفی فازی1151303328FAسید نجم الدینموسویاستادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایرانعلیشریعت نژاددانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایرانمحسنعارف نژاداستادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران0000-0003-4223-9565Journal Article20150728Organization or workplace as a social phenomenon could have anomaly, irregularity that theoretically this phenomenon is called organizational anomie. This study aims to identify and prioritize the factors causing organizational anomia in organizations was conducted. This research is combines methods and the type of research is the study of deductive and inductive. The study population consisted 25 manager of Khorramabad organizations. In this study, using a combination of qualitative and quantitative methods, first with use of qualitative data obtained from exploratory studies included exploratory literature review and interviews exploring the causes of organizational anomia have been identifyed. Second By extracting their agents through research survey data are evaluated. The results are Including tow parts, first a series of organizational inertia causes are identified and second the importance and priority of these factors are determined. The results show that The inability of the organization to show their actual values, lack of shared norms at work, the negative attitude of employees towards their jobs, poorly performing staff socialization process, lack of meritocracy in the organization, discrimination in the organization, lack of management commitment to the values of the organization are the main causes of organizational anomie.سازمانها یا محیطهای کاری به عنوان پدیدههایی اجتماعی میتوانند دچار بیهنجاری، بینظمی و نهایتاٌ فروپاشی ساختارها و بیسازمانی نهادینه شده شوند که از لحاظ نظری به این پدیده آنومیسازمانی گفته میشود. از اینرو پژوهش حاضر باهدف شناسایی و اولویتبندی عوامل بوجودآورنده آنومیسازمانی در سازمانهای دولتی انجام پذیرفت. این تحقیق از نظر روش ترکیبی و از نظر نوع پژوهش این تحقیق قیاسی استقرایی است. جامعه آماری پژوهش مدیران میانی سازمانهای دولتی شهر خرمآباد هستند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند 25 نفر از آنان به عنوان اعضای نمونه انتخاب گردیده است. در تحقیق حاضر با استفاده از ترکیب روش کمی و کیفی، ابتدا با استفاده از داده های کیفی بدست آمده از مطالعات اکتشافی شامل بررسی متون اکتشافی و انجام مصاحبه های اکتشافی عوامل ایجاد کننده آنومی سازمانی مشخص شده است، سپس با استخراج عوامل آنها را از طریق تحقیق زمینه یابی مورد ارزیابی قرار داده شد. نتایج پژوهش مشتمل بر دو بخش است، که در بخش اول مجموعه ای از عوامل ایجاد کننده آنومی سازمانی شناسایی و در بخش دوم میزان اهمیت و اولویت این عوامل مشخص می شود. نتایج پژوهش نشان می دهند که عدم توانایی سازمان در نشان دادن ارزشهای واقعی خود، فقدان هنجارهای مشترک درکار، نگرش منفی کارکنان نسبت به شغل خود، اجرای ضعیف فرآیند اجتماعیسازی کارکنان، عدم شایستهسالاری در سازمان، وجود ﺗﺒﻌﯿﺾ در سازمان، و عدم تعهد مدیران به ارزشهای سازمان از مهمترین عوامل بوجودآورنده آنومی سازمانی هستند.دانـشـگـاه پــیــام نـــورمدیریت سازمانهای دولتی2322-522X4شماره 4 (پیاپی 16)20160922Introducing an Conceptual Framework to Processing Commotion–Goal Theoryارائه یک چارچوب مفهومی برای پردازش نظریه جنجال – نتیجه1311433622FAمحمدعلیسرلکاستاد گروه مدیریت رفتار سازمانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20151130This article focuses on non-compliance to the law and creating commotion by some clients of governmental organizations in order to achieve their personal goals. The purpose of this article is to explain this widespread and emerging problem in the form of a theory known as Commotion-Goal Theory. To design a conceptual framework, the grounded theory was used. Data collection instruments consisted of "exploratory interviews" and "observation". 14 of the managers had at least five years of work experience were selected for interview. For choice of them the purposive sampling and snowball method was used. Also 9 of anarchic clients of some organization were observed and semi-structured interviews were conducted with them. The adequacy of the sample was achieved by theoretical saturation. Over two rounds, the creditability of model was discussed by "focus group" of 12 elites and theoreticians. The designated framework for Ccommotion-Goal Theory is supported literature. The results indicate that 5 factors affects commotion-seeking behavior and 7 intervening variable either strengthens or weakens goal achievement via commotion. According to the results, managers can adopt two approaches to control commotion: improving and removing causal factors of commotion and controlling intervening variables. Finally, to test the proposed framework and the applicability of the theory, certain hypotheses are proposed to be tested by other researchers.این مقاله بر عدم التزام برخی از ارباب رجوع سازمانهای دولتی به قانون و ایجاد جنجال به منظور دستیابی به اهداف شخصی تمرکز دارد. هدف مقاله تبیین این مسئله اپیدمیک و نوظهور در قالب نظریهی جنجال – نتیجه میباشد. برای طراحی چارچوب مفهومی، از استراتژی نظریه پردازی داده بنیاد و برای گردآوری داده ها از ابزار «مصاحبه اکتشافی» و «مشاهده» استفاده شده است. نمونه مورد مصاحبه 14 نفر از مدیران دارای حداقل پنج سال سابقه اجرایی بودند که برای انتخاب آنها از روش نمونه گیری هدفمند و روش گلوله برفی استفاده شد. همچنین 9 نفر از ارباب رجوع جنجال کننده چند سازمان، مورد مشاهده قرار گرفته و مصاحبه نیمه ساختارمند با ایشان صورت گرفت. کفایت تعداد نمونه از روش اشباع نظری حاصل شد. «اعتبار» مدل به وسیله ابزار «گروه کانون» 12 نفره نخبگان و نظریه پردازان، طی دو دور در معرض نقد و نظر قرار گرفت. چارچوب مفهومی طراحی شده برای نظریه جنجال – نتیجه با استناد مبانی نظری تحقیق پشتیبانی شده است. نتایج نشان می دهد 5 عامل بر جنجال موثر است و 7 متغیر میانجی، احتمال وقوع نتیجه از طریق راهبرد جنجال را تقویت یا تضعیف می کنند. با عنایت به نتایج، برای مدیریت جنجال دو دستور کار شامل بهبود و رفع عوامل موثر بر جنجال، و کنترل متغیرهای میانجی می بایست توسط مدیران مدنظر قرار گیرد. در انتها، برای محک زدن چارچوب ارائه شده و قابلیت کاربرد نظریه، فرضیاتی تدوین شده است تا توسط محققان آتی به بوته آزمایش گذارده شود.