دانـشـگـاه پــیــام نـــورمدیریت سازمانهای دولتی2322-522X7شماره 1 (پیاپی 25)20181222Organizational Cynicism and Public Service: Motivation Explaining the Role of moderating Employees' perceptions of Organizational politics and Organizational Goal Ambiguityبدبینی سازمانی و انگیزة خدمت عمومی: تبیین نقش تعدیلگر برداشت کارکنان از سیاست سازمان و ابهام هدف سازمانی1126530910.30473/ipom.2018.39357.3108FAحسنداناییفرداستاد گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.جلیلدلخواهاستادیار مرکز مطالعات مدیریت و توسعة فناوری دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.راضیهقنبریگروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.Journal Article20180621Managing the public service motivation of public organizations employees is the biggest challenge facing today's public sector managers because the existentail philosophy of public administration is to serve the citizen in the light of the presence of public servants with a high public service motivation.<br /> In this regard, the present study aimed to investigate the effect of organizational cynicism on the public service motivation, explaining the role of the perception of organizational politics and organizational goal ambiguity as moderating variables. In this research, by using a simple random sampling method, 926 employees of public sector under the supervision of 18 ministries of the country were selected as sample. A standard questionnaire was used to collect data. Validity and reliability of each of the variables were confirmed. Data analysis was performed by Spearman correlation test and stepwise regression using SPSS software. The results show that organizational cynicism leads to a reduction in the public service motivation, and the employees’ negative perception of the organizational politics moderates the relationship between organizational cynicism and the public service motivation in a negative manner. Additionally, the combination of organizational goal ambiguity with the perception of organizational politics intensifies this relationship.مدیریت انگیزة خدمت عمومی در کارکنان سازمانهای دولتی بزرگترین چالش مدیران بخش دولتی امروزی است زیرا فلسفه وجودی مدیریت دولتی خدمت به آحاد شهروندان در پرتو وجود کارکنان دارای انگیزة خدمت عمومی بالا است. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بدبینی سازمانی بر انگیزه خدمت عمومی، به تبیین نقش برداشت از سیاست سازمانی و ابهام هدف سازمانی بهعنوان متغیرهای تعدیلگر پرداخته است. در این پژوهش با بهکارگیری روش نمونهگیری تصادفی ساده،926 نفر از کارکنان سازمانهای دولتیِ تابع 18 وزارتخانه کشور بهعنوان نمونه انتخاب شد. برای گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد به کار گرفته شد که روایی و پایایی هریک از متغیرها به تأیید رسیده است. تجزیه و تحلیل دادهها با آزمون همبستگی اسپیرمن و رگرسیون مرحلهای بهوسیله نرمافزار SPSS انجام شد. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که بدبینی سازمانی منجر به کاهش انگیزه خدمت عمومی میشود و برداشت منفی کارکنان از سیاست سازمان ارتباط بین بدبینی سازمانی و انگیزة خدمت عمومی را در جهت منفی تعدیل میکند. بهعلاوه، همراه شدن ابهام هدف سازمانی با برداشت از سیاست سازمانی این ارتباط را شدت میدهد.<br /> <strong> </strong>دانـشـگـاه پــیــام نـــورمدیریت سازمانهای دولتی2322-522X7شماره 1 (پیاپی 25)20181222A systematic Review on Wisdom-Oriented Leadership: a Meta-synthesis Studyمروری سیستماتیک بر رهبری حکمتمحور: یک مطالعه فراترکیب2740534510.30473/ipom.2019.38817.3061FAنیرهرحمانیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه امام صادق (ع) – پردیس خواهران، تهران، ایران.جوادپورکریمیاستادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.نیکودیالمهدانشیارگروه مطالعات اسلامی، دانشگاه امام صادق (ع) – پردیس خواهران، تهران، ایران.حسینخنیفردانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20180519The subject of wisdom-oriented leadership is one of the approaches which are recently entered the field of management and leadership and can solve the problems against environmental complexities. Since the topics posed in this field have been desultory worked on some aspects of wisdom-oriented leadership and not very comprehensive models and theories have been observed in this field, the purpose of the present research is to recognize the elements of wisdom-oriented leadership based on researches conducted in this field and it has been conducted according to meta-synthesis method. The findings of this research show that wisdom-oriented leadership was divided into 5 dimensions namely organizational dimensions with elements of intuition and insight, decision-making based on intuition and reason, foresight, knowledge increasing, servant leadership, organizational learning, effective and right action; humanistic dimension with elements of employers’ enablement, inspirational motivation, individual considerations, social asset; political dimension with organizational continuity and convergence, and environmental conditions; cultural dimension with elements of perceiving culture and cultural values, cultural transmit, and ethical dimension with arbitration of ethical space and personality specifications of leader.یکی از رویکردهایی که به تازگی وارد حوزه مدیریت و رهبری شده و میتواند در برابر پیچیدگیهای محیطی به حل مسائل بپردازد، بحث رهبری حکمت محور است. از آنجا که مباحث مطرح در این حوزه به صورت جسته و گریخته به برخی از جنبههای رهبری حکمتمحور پرداختهاند و مدلها و تئوریهای جامعی در این زمینه دیده نشده است، هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفههای رهبری حکمتمحور بر اساس پژوهشهای انجام شده در این زمینه است که بر اساس روش فراترکیب انجام شده است. یافتههای این پژوهش نشان می دهد که رهبری حکمتمحور در 5 بعد سازمانی با مولفه های بینش و بصیرت، تصمیمگیری مبتنی بر شهود و عقل، آینده انگاری، دانش افزایی، رهبری خدمتگزار، یادگیرندگی سازمانی، اقدام موثر و به جا ؛ بعد انسانی با مولفههای توانمندسازی کارکنان، انگیزش الهام بخش، ملاحظات فردی، سرمایه اجتماعی؛ بعد سیاسی با همگرایی و پیوستگی سازمانی، شرایط محیطی؛ بعد فرهنگی با مولفه های درک فرهنک و ارزش های فرهنگی، انتقال فرهنگی و بعد اخلاقی با حکمیت فضای اخلاقی و ویژگی های شخصیتی رهبر طبقه بندی شد.دانـشـگـاه پــیــام نـــورمدیریت سازمانهای دولتی2322-522X7شماره 1 (پیاپی 25)20181222Typology of cultural organizations based on the organizational population ecology: Repertory Grid Approachنوعشناسی سازمانهای فرهنگی مبتنیبر رویکرد بومشناسی جمعیت سازمانی: رویکرد تحلیل شبکة خزانه4156534610.30473/ipom.2019.38773.3057FAمحسنصدردانشجوی دکتری مدیریت برنامه ریزی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایراناکبراعتباریاندانشیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.رضاابراهیم زادهاستادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.مرضیهپیراوی ونکدانشیار دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران.Journal Article20180517Objective: The purpose of this paper was to identify and categorize cultural organizations according to the viewpoint of organizational population ecology.<br /> Methods: The exploratory mixed method based on repertory grid approach has been used. All isfahanian cultural experts were been considered as Statistical population that were been sampled in two stage (qualitative and quantitative). the data gathering method in qualitative phase was interview and in quantitative phase by compilation the questionnaire, elements (organizations) were been scored based on the Likert spectrum and the necessary data were collected and idio-grid software was used for data analysis. The fitting indices such as Cronbach's alpha index (0.78 for constructs and 0.73 for elements), Bieri index(0.36), Fransella index(0.38) were calculated, which showed reliability and validity of repertory grid process based on the method.<br /> Findings: in the qualitative phase, 19 constructs have been investigated and in the quantitative phase 11 constructs in 3 dimensions(as named: survival and relationship, isomorphy and cultural originality) determining 76.87% of total variation were categorized and were used as typology basis .<br /> Conclusion: Finally, researchers based on the final constructs shaped the two-dimensional diagram and categorizes four different types of cultural organizations with their specific characteristics.<br /> Originality and Innovation: The present research has originality and innovation in three aspects, the ecological approach of organizational population and the new method was used in typology and Quantifying the experts' mind map based on accurate statistical approaches.هدف مقاله حاضر شناسایی و دستهبندی سازمانهای فرهنگی با توجه به دیدگاه بومشناسی جمعیت سازمانی بوده است. در این پژوهش راهبرد آمیخته اکتشافی مبتنی بر روش شبکه خزانه مورداستفاده قرارگرفته است. جامعة آماری کلیه خبرگان حوزۀ فرهنگ شهر اصفهان بوده که از آنها طی دو مرحله در فازهای کیفی و کمی نمونهگیری صورت گرفته است. دادهها در فاز کیفی به روش مصاحبه و در فاز کمی با تدوین پرسشنامهای که در آن عناصر (سازمانها) براساس طیف لیکرت و سازههای شناسایی شده فاز کیفی امتیازدهی شد، جمعآوری و جهت تحلیل نرمافزار آیدیوگرید مورد استفاده قرار گرفت. شاخصهای محاسبه شده از طریق نرمافزار آیدیو گرید ازجمله شاخص بیری (36/0)، شاخص فرانسلا (38/0) و آلفای کرونباخ سازه و عنصر (73/0برای سازهها و78/0برای عناصر) نمایانگر قابلیت اعتماد و اعتبار بالای فرایند شبکه خزانه مطابق روش بوده است. حاصل فاز کیفی شبکه خزانه 19 سازه استخراجی بوده که پس از تحلیل در بخش کمی تعداد 11 سازه در سه بعد (با نامهای بقا و ارتباط، همشکلی و اصالت فرهنگی) که87/76 درصد واریانس کل را تبیین میکردند دستهبندی و مبنای <br /> نوعشناسی قرار گرفت. پس از طی مراحل یاد شده و با توجه به خروجی نرمافزار در محوری دوبعدی براساس سازههای نهایی چهار نوع سازمان فرهنگی با ویژگیهای خاص خود شناسایی و پیشنهادهایی ارائه شد. قابلذکر است کاربرد روش نوین شبکه خزانه، استفاده از رویکرد بومشناسی جمعیت سازمانی جهت نوع شناسی و کمی کردن نقشه ذهنی خبرگان برمبنای رویکردهای دقیق آماری، سه جنبه کلی اصالت و نوآوری تحقیق حاضر است.دانـشـگـاه پــیــام نـــورمدیریت سازمانهای دولتی2322-522X7شماره 1 (پیاپی 25)20181222Identifying the intuitive decision making model in Challenge of Uncertainty of Innovation (case of study:knowledge-based companies)تبیین مدل تصمیمگیری شهودی در فضای عدم قطعیت ناشی از نوآوری (مور مطالعه:شرکتهای دانشبنیان)5772537910.30473/ipom.2019.40070.3171FAامیرحسینجهانی کیادانشجوی دکتری گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.0000-0003-0433-123Xمحمد جوادحضوریدانشیار گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.مهدییداللهیاستادیار گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.عادلآذراستاد گروه مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.Journal Article20180722Decision making is one of the most important activities in all organizations, and in the meantime, it is more important in innovative and knowledge-based firms due to the lack of structure and resources on the one hand and the impact of decisions on the organization on the other. The business environment generally has many uncertainties, and this uncertainty about start-ups and technology-based businesses is much deeper. Deciding in this uncertain environment has limitations that make many technologists unconsciously use intuition in decision making. The purpose of this study was to study the descriptive process of intuitive decision making in technology and knowledge-based companies. Given the nature of the intuition, the method used in this research was qualitative (Grounded Theory) and based on the analysis of interviews. The results suggest that there is sufficient evidence that the decision-makers of knowledge-based companies use intuition in the uncertainty environment, and that information and time are the causative factors causing uncertainty. In addition, it was found that experience and intuitions are inextricably linked, and the mental patterns and curiosity of the variables associated with them. Unstable environment of business also play the role of the underlying factor of intuitive decision making. Increasing the speed of decision making, creativity and reducing feelings of regret from positive outcomes and increasing decision errors are also the negative consequences of the use of intuition.تصمیمگیری در شرکتهای نوآور و دانشبنیان با توجه به عدم وجود ساختار و منابع لازم از یکسو و تأثیرگذاری تصمیمها بر سازمان از سوی دیگر، دارای اهمیت ویژهای است. عدم قطعیت در فضای کسبوکار شرکتهای نوپا و مبتنیبر فناوری بسیار عمیق است و این عدم قطعیت باعث میشود که تصمیمگیران به صورت ناخودآگاه از شهود در تصمیمگیری استفاده نمایند. هدف از این پژوهش مطالعه و شناخت توصیفی تصمیمگیری شهودی در شرکتهای فناور و دانشبنیان بوده است. با توجه به ماهیت شهود، روش به کار گرفته شده در این پژوهش، کیفی (داده بنیان) و براساس تحلیل مصاحبههای صورت گرفته بوده است. نتایج حاکی است که شواهد کافی درخصوص استفاده تصمیمگیران شرکتهای دانشبنیان از شهود در فضای عدم قطعیت وجود دارد و اطلاعات و زمان عوامل علی ایجاد عدم قطعیت هستند. علاوهبر این مشخص شد که تجربه و شهود رابطه نزدیکی باهم دارند و الگوهای ذهنی و کنجکاوی متغیرهای مرتبط با آنها هستند. محیط ناپایدار کسبوکار نیز نقش عامل زمینهای را تصمیمگیری شهودی ایفا مینماید. افزایش سرعت تصمیمگیری، خلاقیت و کاهش احساس پشیمانی از پیامدهای مثبت و افزایش خطاهای تصمیمگیری نیز از پیامدهای منفی استفاده از شهود هستند.دانـشـگـاه پــیــام نـــورمدیریت سازمانهای دولتی2322-522X7شماره 1 (پیاپی 25)20181222Understanding competition to possess through Ethnography approachفهم مردمنگارانۀ رقابت جهت برخوردار ماندن7388538010.30473/ipom.2019.39686.3135FAنبی الهکهندکتری تخصصی مدیریت بازرگانی (رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی)، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.Journal Article20180701The purpose of this study is description and understand an idiomatic training course but competitive that name is branch advanced course. The course is performing in the military unit. To observe security issues, in this study the name of that unit was not mentioned. The type of study is developmental and to extract factors, ethnography methodology that is a qualitative method was used. Sample population is among a military unit that this course perform in it. Data were selected via 23 military man interviews. They had tendency for dialogue and interview. Also the researcher observed the daily interaction of those employees for data collecting process and writes that interaction specification instantly. Researcher was immersed in that field because, he is graduated from that course. Data were saturated according to sample size. Braun and Clarke (2006) thematic analysis was used for data analyzing. After initial analysis, 12 initial codes were generated. These codes were categorized to two general factors. These general factors were individual and social factors that are outcome of training competition. The individual factors have 6 codes. The social factors have 6 codes. After thematic analysis, thick description was presented about competition and 12 themes shows itself in individual and social categories.هدف این پژوهش، روایت و فهم یک فرایند اصطلاحاً آموزشی اما رقابتی به نام دورۀ عالی رستهای است. این دوره را یک سازمان نظامی برگزار میکند که به دلایل امنیتی و حفاظتی از ذکر نام آن خودداری میگردد. نوع پژوهش، توسعهای است و بهمنظور استخراج عوامل از روش کیفی به شیوة مردمنگاری استفادهشده است. جامعة آماری پژوهش، یک یگان نظامی است که این دوره درون آن برگزار میشود. دادههای پژوهش توسط مصاحبه با ۲۳ نفر از کارکنانی که این دوره را طی نموده و مایل به مصاحبه و گفتگو در این مورد بودند و مشاهدة تعاملات روزمرة کارکنان و نوشتن ویژگی این تعاملات توسط محقق که خود جزئی از افرادی است که این دوره را طی نمودهاند، جمعآوری گردید. حجم نمونه بر اساس اشباع نظری تعیین شد. تحلیل دادههای گردآوریشده با رویکرد تحلیل تماتیک براون و کلارک (2006) انجام گرفت. پس از توصیف غنیِ دو مفهوم «رقابت» و «برخوردار ماندن» که دو کلیدواژۀ اصلی پژوهشاند، تحلیل دادهها، آشکارکنندۀ ۱۲ کد مرتبط با پیامدهای رقابت آموزشی است که در دو مفهوم پیامدهای فردی و اجتماعی نمایان میشوند.دانـشـگـاه پــیــام نـــورمدیریت سازمانهای دولتی2322-522X7شماره 1 (پیاپی 25)20181222A comparative study of the structure and function of Payame Noor University with five open universities in the worldبررسی تطبیقی ساختار و کارکرد دانشگاه پیام نور با پنج دانشگاه باز جهان89110538410.30473/ipom.2018.5384FAرضانجاریدانشیار مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.جوادمعدنیدانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.https://orcid.org/00Journal Article20180619This research aims to provide a comparative study on the structure and functioning of Payame Noor University with open universities abroad and to know about similarities and differentiate them in order to design the optimal structure in the future. The research method of this study is a comparative study method that has been studied by the Payam Noor University and five open universities in the world (England, Canada, Malaysia, China and Indonesia) based on components and indicators of structure and operation. All universities studied use open and distance education. The Open University of China, due to its high population, has the largest number of students, and equally has the largest number of staff and faculty. In this comparison, the UK University ranked 313 in the world's best position, and then the Payame Noir University of Iran ranked second in the study. : In terms of the structure of Payam Noor University, it has a hybrid structure. But other open universities studied more than two-part structure. Payam Noor University, with a high degree of recognition, has relative concentration and complexity compared with five open universities. All universities have more organizational agility than Payam Noor University, given the number of centers, faculty and staff, staff ratios, and levels of hierarchy. Therefore, it is suggested that the design of a desirable structure be tailored to the needs of the university in line with its mission and objectives and tasks.این پژوهش به بررسی تطبیقی ساختار و کارکرد دانشگاه پیام نور با دانشگاه های باز خارج کشور و آگاهی از نقاط تشابه و افتراق آنها برای طراحی ساختار مطلوب در آینده برخی اطلاعات لازم فراهم شود . روش تحقیق طرح حاضر، روش مطالعه تطبیقی است که به بررسی و تحلیل دانشگاه پیام نور و پنج دانشگاه باز جهان (انگلیس، کانادا، مالزی، چین و اندونزی) بر اساس مولفه ها و شاخص های ساختار و کارکرد پرداخته است. کلیه دانشگاه های مورد مطالعه از روش آموزش باز و از راه دور استفاده می کنند. دانشگاه باز چین به دلیل جمعیت بالا، بیشترین تعداد دانشجو را به خود اختصاص داده است و به همان نسبت بیشترین تعداد کارمند و هیأت علمی را داراست. در این مقایسه دانشگاه انگلیس با رتبه 313 بهترین جایگاه را در رتبه جهانی دارد و سپس دانشگاه پیام نور ایران در مقام دوم این مطالعه قرار گرفته است. : از نظر نوع ساختار دانشگاه پیام نور، ساختار ترکیبی دارد. ولی سایر دانشگاه های باز مورد مطالعه بیشتر ساختار چند بخشی (دو بخشی) دارند. دانشگاه پیام نور در مقایسه با پنج دانشگاه باز خارجی دارای رسمیت بالا، تمرکز نسبی و پیچیدگی بیشتری است. همه دانشگاه ها با توجه به تعداد مراکز، اساتید و کارکنان و نسبت های پرسنلی و سطوح سلسه مراتب از چابکی سازمانی بیشتری نسبت به دانشگاه پیام نور برخودار ند. بنابراین پیشنهاد می شود به طراحی ساختار مطلوب و متناسب با نیاز دانشگاه در راستای ماموریت و اهداف و وظایف محوله پرداخته شود. دانـشـگـاه پــیــام نـــورمدیریت سازمانهای دولتی2322-522X7شماره 1 (پیاپی 25)20181222Communication Apprehension human capitals Model In government organizations: Interpretative Structural approachمدل ارتباط گریزی سرمایههای انسانی در سازمانهای دولتی: رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری111122538210.30473/ipom.2019.39812.3146FAمحمدحکاکدانشیار مدیریت، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران.عبدالهساعدیدانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران.معصومهمؤمنی مفردکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران.Journal Article20180611The purpose of this study was to design a model for Communication Apprehension human capitals In government organizations using the Interpretative Structural approach. This research is based on mixed researches in deductive-inductive paradigm that is purposeful and practical. In the qualitative section, the statistical population was 30 experts and managers in government organizations. Which were investigated according to purposeful sampling method and up to saturation of required information and theoretical adequacy. In the quantitative section, the statistical population of the research is managers and experts in government organizations whose have been evaluated using a structural interpretation model approach. In the qualitative part of the research, semi-structured interview was used. Its validity and reliability was tested using CVR coefficient and Kappa-Cohen test. In a quantitative section questionnaire was used. Its validity and reliability were measured using content validity and retest. The results of the study included the introduction of three main consequences Communication Apprehension human capitals: Organizational Non-Commitment, Turnover And Burnout of Job and describes how they are formed. for example, Organizational Non-Commitment Poor readiness of people, Increase fear and doubt And the lack of motivation human resources. Thus, Lack of sufficient motivation in addition to creating a climate of distrust among the staff of the organization, Avoiding them from communicating and interacting with each other will also be followed. The consequence of this process is to create an organizational non-commitmentپژوهش حاضر با هدف مدل ارتباط گریزی سرمایههای انسانی: رویکرد مدلسازی ساختاری – تفسیری انجام پذیرفت. این پژوهش بر پایه پژوهشهای آمیخته و به صورت کیفی و کمی در پارادایم پرگماتیسم است که از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت و روش، توصیفی پیمایشی است. در بخش کیفی جامعة آماری پژوهش 30 نفر از خبرگان و مدیران در سازمانهای دولتی هستند که براساس روش نمونهگیری هدفمند و تا سرحد اشباع اطلاعات موردنیاز و کفایت نظری مورد بررسی قرار گرفتند. بهعلاوه جامعة آماری پژوهش در بخش کمی، مدیران و خبرگان در سازمانهای دولتی هستند که نظرات آنها با بهرهگیری از رویکرد مدلسازی ساختاری ـ تفسیری مورد ارزیابی قرار گرفت. در بخش کیفی پژوهش ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته است که روایی و پایایی آن با استفاده از ضریب نسبی روایی محتوا و آزمون کاپای-کوهن مورد آزمون قرار گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کمی نیز پرسشنامه است که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوا و آزمون مجدد مورد سنجش قرار گرفت. در بخش کیفی، دادههای به دست آمده از مصاحبه با استفاده از روش کدگذاری زنده و در بخش کمی پژوهش، دادهها با استفاده تکنیک رویکرد ساختاری تفسیری تحلیل شد. نتایج پژوهش مشتمل بر معرفی سه پیامد اصلی ارتباط گریزی سرمایههای انسانی: عدم تعهد سازمانی، ترک خدمت و فرسودگی شغلی و تشریح چگونگی شکلگیری آنها است. برای مثال، عدم تعهد سازمانی ماحصل آمادگی ضعیف افراد، افزایش ترس و تردید و بیانگیزگی منابع انسانی است. بدین ترتیب، فقدان انگیزه کافی علاوهبر ایجاد جو بیاعتمادی در میان کارکنان سازمان، اجتناب آنها از ارتباط و تعامل با یکدیگر را نیز <br /> بهدنبال خواهد داشت. که پیامد طیکردن این پروسه، ایجاد عدم تعهد سازمانی است. همچنین در پایان با توجه به یافتهها کاربردهای مدیریتی پژوهش برای سازمانهای دولتی ذکر شده است.دانـشـگـاه پــیــام نـــورمدیریت سازمانهای دولتی2322-522X7شماره 1 (پیاپی 25)20181222Identifying and Categorizing the Subjects of Doctoral Theses of Public Universities in the Field of Public Administration During the Period of 2011-2011, Based on Three-Branch Modelشناسایی و دستهبندی موضوعات رسالههای دکتری دانشگاههای دولتی کشور در رشتة مدیریت دولتی در طی دورة 1390 تا 1396 بر مبنای مدل سهشاخگی123132553710.30473/ipom.2018.5537FAمحمد علیسرلکاستاد، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، ایران0000-0003-0938-7953Journal Article20180530<span>The aim of this study is to provide an overview of the different situations and dimensions of public administration in Iran and to help guide future research on filling the gap in previous research in this area. In this case, 279 doctoral theses defended between 2011 and 1396 were reviewed and reviewed at 6 public universities in the country and with online access. The research methodology is qualitative in terms of its purpose and descriptive method. The research methodology of the group consists of 24 leading faculty members in the major universities of the country with associate professors and professors. The results of the reviewed articles were evaluated based on criteria such as the subject of research, method and tool of data collection, data analysis method, in this paper. The results show that most of the researches in the 26% of the studies are of a structural type, 34% of the type of behavior, 12% of the environmental type, 24% of the combination type and 4% of the form of three branches. In the researches, 86% of the titles used a qualitative and qualitative method for collecting data and a 1% questionnaire was used only qualitatively and the remainder was used only for quantitative methods. The result is a deep divide between the results of the doctoral dissertation and the lack of a doctrine and the theory of research.</span>هدف این پژوهش ارائه یک دید کامل از وضعیت و ابعاد مختلف مدیریت دولتی در ایران و کمک به هدایت پژوهشهای آتی در رابطه با پرکردن شکاف تحقیقهای قبلی در این حوزه است. در این مورد، تعداد 279 رساله دکتری دفاع شده بین سالهای 1390 تا ۱۳۹۶ در 6 دانشگاه دولتی داخل کشور و دارای دسترسی برخط، مرور و بررسی شده است. روششناسی تحقیق از لحاظ هدف کاربردی از نوع کیفی و از لحاظ روش توصیفی است. روش تحقیق گروه کانون شامل 24 نفر از استادان برتر دانشگاههای بزرگ کشور با مرتبة دانشیار و استاد تمام است. نتایج بهدست آمده از مقالههای مورد بررسی قرار گرفته، براساس معیارهایی از قبیل موضوع پژوهش، روش و ابزار گردآوری دادهها، روش تحلیل دادهها، در این مقاله مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان میدهد که 26 درصد پژوهشها از نوع ساختاری، 34 درصد از نوع رفتاری، 12 درصد از نوع محیطی، 24 درصد از نوع ترکیبی و 4 درصد در قالب مد سهشاخگی نمیگنجد. همچنین در پژوهشهای بررسی شده، 86 درصد عناوین بهمنظور جمعآوری دادهها از روش ترکیبی کیفی و پرسشنامهای استفاده شده و 1 درصد صرفاً روش کیفی و مابقی صرفاً روش کمی بوده است. لذا، شکاف عمیق بین نتایج بهدست آمده رسالههای دکتری و فقدان یک دکترین و نظریه حاصل از پژوهش دلالت دارد.دانـشـگـاه پــیــام نـــورمدیریت سازمانهای دولتی2322-522X7شماره 1 (پیاپی 25)20181222Designing Model for Purposeful Organizational Forgetting, Case of Study Qom Municipalityطراحی مدل فراموشی سازمانی هدفمند، مورد مطالعه: شهرداری قم133152538110.30473/ipom.2019.39169.3095FAفاطمهبهادری جهرمیدانشجوی دکتری، گروه مدیریت منابع انسانی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.حسنزارعی متیناستاد، گروه مدیریت دولتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.محمدحسینرحمتیاستادیار، گروه مدیریت دولتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.حسیناخوان علویاستادیار، گروه مدیریت دولتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.Journal Article20180611Scientific researches carried out on knowledge management have been more focused on the process of creating, sharing, and using the knowledge of organizations; however, little attention has been paid to “forgetting”. While in today’s dynamic environment, all organizations need to change, revise, and in most cases, discard the old methods of doing their work. This article attempted to present a comprehensive model of effective factors, mechanisms, and the consequences of organizational forgetting, applying content analysis and conducting semi-structured interviews with the managers of the city hall of “Qom City” and a number of academic elites in organizational learning and knowledge management. The effective factors of intentional organizational forgetting have been divided into three categories of individual, organizational, and environmental. Although these categories have some commonalities with the previous other researches, some factors in individual, environmental, and strategic forgetting have been studied for the first time in this regard. All the measures taken in performing intentional forgetting, and signs of the existence of this phenomena in the organization have been provided in order to facilitate their assessment in the second step and the final consequences of performing intentional forgetting. The consequences have also been categorized according to individuals, organizations, and clients.پژوهشهای علمی دربارة مدیریت دانش بیشتر بر روی فرایند خلق دانش، استفاده و نیز انتقال آن متمرکز شدهاند، اما توجه کمی بر روی فرایند فراموشکردن دانش صورت گرفته است. این در حالی است که در محیط پویای امروزی همه سازمانها نیازمند تغییر و بازنگری و در بیشتر موارد کنار نهادن روشهای قدیمی انجام کار هستند. در این مقاله سعی شده با روش تحلیل محتوا و مصاحبههای نیمه ساختاریافته از مدیران شهرداری قم و جمعی از نخبگان دانشگاهی درزمینة یادگیری سازمانی و مدیریت دانش، مدل جامعی از عوامل مؤثر، سازوکارها و پیامدهای فراموشی سازمانی هدفمند ارائه شود. عوامل مؤثر بر فراموشی سازمانی هدفمند در سه گروه عوامل فردی، عوامل سازمانی و عوامل محیطی طبقهبندی شدند که ضمن اشتراکات با سایر تحقیقات گذشته، برخی عوامل به خصوص در حوزة فردی و محیطی و استراتژیک برای نخستین بار در حوزة فراموشی مطرح شده است. مجموعه اقدامات اجرای فراموشی هدفمند بهعلاوه نشانهها و علائم حضور این پدیده در سازمان جهت سهولت سنجش آن در گام دوم و درنهایت پیامدهای اجرای فراموشی هدفمند ارائه شده است. این پیامدها در رابطه با افراد، سازمان و اربابرجوع دستهبندی شده است.دانـشـگـاه پــیــام نـــورمدیریت سازمانهای دولتی2322-522X7شماره 1 (پیاپی 25)20181222Typology of Knowledge Management in the Field of Knowledge Commercialization Using the Spectroscopyنوعشناسی مدیریت دانش در حوزة تجاریسازی با رویکرد طیفسنجی153164571510.30473/ipom.2019.37249.3612FAزیبامحمدزاده روشتیکارشناس مسئول پژوهش، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.علیبیرانونداستادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.سعیدچهرهدانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.Journal Article20170903One of the most widely used fields of knowledge management is the commercialization of knowledge. This research, with the help of scientometric techniques, identifies the effects of knowledge in the field of knowledge commercialization. This research is a kind of scientometric. Initial data were obtained from the Web of Science (WoS) database to investigate the historical roots of published works in the field of commercialization of knowledge. Then, the main roots of this filed, the amount of received citations, and influential works were identified using RPYS software. Next, with the help of the yearcr software, the extent of the effects of the works outside of the range of peaks were also introduced. The period under investigation is the publication in the years 1900-2015. By searching published works in the time period of 1900-2015, 1550 records related to commercialization of knowledge were retrieved. The total number of citations up to the time of the present research was 39817, which resulted in the emergence of five peaks in the years 1934, 1962, 1973, 1998, and 2003. The present project has introduced the influential works in the field of commercialization of knowledge. Identifying the influential effects in the field of commercialization of knowledge makes it possible to identify the main origins and subfields of knowledge.یکی از حوزههای پرکاربرد مدیریت دانش، تجاریسازی دانش است. این پژوهش با کمک فنون علمسنجی به شناسایی نوع آثار تأثیرگذار مدیریت دانش در حوزة تجاریسازی دانش پرداخته است. این پژوهش از نوع علمسنجی است. جامعة آماری پژوهش شامل آثار منتشر شده در حوزة تجاریسازی دانش از پایگاه وباوساینس در محدودة زمانی 1900 -2015 است. با کمک نرمافزار آر.پی.وای.اس خاستگاههای اصلی تجاریسازی دانش، میزان استنادات دریافتی و آثار تأثیرگذار مشخص شد. همچنین بهمنظور شناسایی میزان تأثیرگذاری آثار خارج از محدودة جهشهای صورت گرفته از نرمافزار یرسیآر استفاده شد. جستجوی آثار منتشر شده در محدودة زمانی 1900 -2015، منجر به بازیابی 1555 رکورد مرتبط با تجاریسازی دانش شد. مجموع استنادات صورت گرفته به آثار منتشر شده در حوزة تجاریسازی دانش تا زمان پژوهش حاضر، بالغبر 39817 استناد بود که منجر به پیدایش پنج جهش در تاریخهای 1934، 1962، 1973، 1998 و 2003 شده است. میزان استنادات صورت گرفته به منابع موجود در حوزة تجاریسازی دانش تا آغاز نیمة دوم قرن بیستم رشد تقریباً یکنواختی را دارد. از میان جهشهای صورت گرفته، جهش مربوط به سال 2003 با تعداد 3763 استناد، پراستنادترین جهش است. آثار تولید شده در حوزة تجاریسازی دانش بهشدت تحت تأثیر حوزههای فراگیر مانند مدیریت دانش، اقتصاد و کارآفرینی قرار دارند. شناسایی نوع آثار تأثیرگذار در حوزة تجاریسازی دانش باعث شناخت خاستگاههای اصلی و حوزههای فرعی دانش میشود.