با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

1 استاد تمام گروه مدیریت دانشگاه تربیت مدرس

2 استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه لرستان

3 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه لرستان

چکیده

پژوهش حاضر به دنبال افزایش سطح رضایت شغلی کارکنان با استفاده از هوش هیجانی و چابکی سازمانی است این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی است که به روش میدانی اجرا گردیده است. جامعۀ آماری پژوهش، کلیۀ کارکنان اداری شرکت مخابرات استان قزوین است که 500 نفر می‌باشند و 123 کارمند به عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شده‌اند. ابزار مورد استفاده برای جمع آوری داده‌ها، پرسشنامه می‌باشد. برای مطالعه پایایی ابزار پژوهش از روش آلفای کرونباخ و برای روایی نیز از روایی محتوا و سازه استفاده شده است. به منظور آزمون فرضیات پژوهش از تکنیک تحلیل عاملی و معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج پژوهش حاکی از تایید کلیه فرضیه های پژوهش اعم از تاثیر مثبت و معنادار هوش هیجانی بر چابکی سازمان با ضریب 55/0،  هوش هیجانی بر رضایت شغلی با ضریب 46/0 و چابکی سازمان بر رضایت شغلی با ضریب 43/0 می باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Improve the Level of Job Satisfaction using Emotional Intelligence and Organizational Agility

نویسندگان [English]

  • Asghar Moshabbaki Esfahani 1
  • Hojjat Vahdati 2
  • Seyyed Hadi Moosavinejad 3

چکیده [English]

This study seeks to increase the level of job satisfaction using emotional intelligence and organizational agility. This research is descriptive survey field method has been implemented. Statistical society of this study, all administrative staff were Telecommunication Company of Qazvin Province that are 500 and 123 employees were selected as research sample. The instrument used for data collection, is questionnaire. To study the reliability and validity study, Cronbach's alpha of content and construct validity were used. In order to test the hypothesis of factor analysis and structural equation modeling was used. The results imply endorsement of all hypotheses, including the positive impact of emotional intelligence on organizational agility by a factor of 0.55, emotional intelligence on job satisfaction by a factor of 0.46, job satisfaction and organizational agility by a factor of 0.43.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • emotional intelligence
  • Organizational Agility
  • Job satisfaction
  • job attitude
  • organizational change
بازیار، افشار (1382). چابک بودن: الزام محوری در کسب و کار. مجله روش، 97، سال پانزدهم، 3.
پورزارعی، رضا (1386). بررسی رابطه هوش هیجانی، سلامت روان و شادکامی در بین دانش آموزان متوسطه شهرستان فراشبند، (پایان نامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه آزاد اسلامی رفسنجان.
خیری، مرضیه (1390)، بررسی رابطه بین هوش هیجانی با رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان شرکت مخابرات استان اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی کار خرمدره.
دولت مدلی، مهشید (1385). راهکارهای نیل به چابکی در سازمان، مجله وب، شماره 72.
رضائیان، علی، و بائیجی، محمدجواد (1388). اثرات هیجان­پذیری و شخصیت بر رضایت شغلی. چشم­انداز مدیریت، 33، 66-49.
زرگر محمود (1382). اصول و مفاهیم فناوری اطلاعات، انتشارات بهینه، چاپ اول.
سجادی، سید علی (1385). خودکنترلی در نظام کنترل و نظارت اسلامی. معارف اسلامی و حقوق، 23، 3-17.
سید جوادین، رضا. (1385). مدیریت منابع انسانی. تهران: نگاه دانش. چاپ چهارم.
شریفی درآمدی، پرویز (1386). آموزش و پرورش عاطفی- اجتماعی و نقش هوش هیجانی. تعلیم و تربیت، شماره 23 ، 7صص-33.
فتحیان، محمد و همکاران (1384). نقش فناوری اطلاعات در چابکی بنگاه های کوچک و متوسط ایران. سومین کنفرانس بین المللی مدیریت، تهران.
قاسمی، محمد (1382)، مدیریت استراتژیک منابع انسانی مفاهیم و فرایندها، توسعه مدیریت، شماره 51.صص 26-29.
مقیمی، محمد (1380). سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی. تهران: انتشارات ترمه، چاپ دوم.
نیسی، عبدالکاضم، سودانی، منصور و نادری، نگین (1389). بررسی اثربخشی آموزش مهارت های میان فردی هوش هیجانی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان مرد شرکت نفت اهواز. همایش ملی چالش های مدیریت و رهبری در سازمان های ایرانی، 1-14.
نیک پور، امین و سلاجقه، سنجر (1389). بررسی رابطه بین چابکی سازمانی و رضایت شغلی کارکنان سازمان های دولتی شهر کرمان. پژوهش های مدیریت، سال سوم، 7، 169-84.
اله توکلی، زینب، عابدی، محمد رضا، و صالح نیا، منیره (1388). بررسی تاثیر آموزش رفتار شهروندی بر افزایش تعهد سازمانی. چشم انداز مدیریت، شماره 33، 105-125.
گلمن، دانیل، بویاتزیس، ریچارد و مگ کی، آنی (1385). هوش هیجانی در مدیریت و رهبری سازمان (ترجمه بهمن ابراهیمی). تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
Adeyemo, D. A. (2007). Emotional intelligence and the relationship between job satisfaction and organizational commitment of employee in public Parastatals in Oyo State Nigeria. Journal of Social Sciences, 4(2), 324-330.
Etzioni, A. (1988). Normative-Affective Factors toward a New Decision-Making Model. Journal of Economic Psychology, 9, 125-150.
Arteta, B. M. & Giachetti, R. E. (2004). A measure of agility as the complexity of the enterprise  system. Robotics and Computer-Integrated Manufacturing, 20(6), 495-503.
Bar-On, R. (2002). The emotional intelligence inventory (EQ-i): Technical manual. Toronto: Multi- Health Systems.
Bottani,  E. (2008). On the assessment of enterprise agility: issues from two case studies. International journal of logistics: Research and Applications, 1-18.
Bottani, E. (2009). A fuzzy QFD approach to achieve agility. International journal of Production Economics, 119(2), 380-391.
Braunscheidel, M., & Suresh, N. (2009). The organizational antecedents  of a firm’s supply chain agility for risk mitigation and response. Journal of Operations Management, 27, 119-140.
Carameli,  A. (2003). The relationship between emotional intelligence and work attitudes, behavior and outcomes, An examination among senior managers. Journal of Managerial Psychology, 8(8), 788-813.
Clemmons  RM  (2002).  The  complete  idiot’s  Guide to Knowledge Management. Indianapolis, IN: Alpha Books.
Goldman, S., Nagel, R., & Preiss, K. (1995). Agile competitors and virtual organizations: Strategies for enriching the customer. London: Kenneth: Van No Strand Reinhold, International Thomas Publishing.
Goleman, D. (1997). Emotional intelligence. New York: Bantam Books.
Gries, N. P., & Kasarda, J. D. (1997). Enterprise  logistics  in  the  information. Era California Management Review, 39(4), 25-55.
Gunasekaran, A. (1998). Agile manufacturing: enablers and an implementation framework. International Journal of Production Research, 36(5), 1223-1247.
Gunasekaran, A. (1999). Agile manufacturing: a framework for research and development. International journal of Production Economics, 62 (1-2), 87-105.
Jouge, W. (2000). Personal characteristics and job satisfaction of Greek teachers. Journal of Organizational Behavior , 20.
Kasarda, J. D., & Rondinelli, D. A. (1998). Innovative Infrastructure for Agile Manufacturers. Sloan Management Review, 39(2), 73-82.
Kearney, A. T. (2003). Improving performance in the public sector. London: LSE Public Policy Group.
Kristofer, H. (1996). Extrinsic and intrinsic job satisfaction. Journal of Business Management, 13.
Lin, C.T., Chiu, H., & Tsen, Y.H. (2006). Agility evaluation using fuzzy logic. International Journal of Production Economics, 101, 368-353.
Nagel, R., & Dove, R. (1991). Twenty-first century manufacturing enterprise strategy. An Industry Led Review, 1-2. USA: Iacocca Institute, Leigh University. ‫
Ramasesh, R. Kulkarni, S. & Jayakumar, M. (2001). Agility in manufacturing systems: an exploratory modeling framework and simulation. Integrated Manufacturing Systems, 12(7), 534-548.
Robbins, S. P. (2005). Principles of organizational behavior. Publisher: Oxford
 
University Press. ISBN: 0199253978. p.752
Roberts, N., Grover, V., Klein, R., Mittelstaedt, J., &  Moore, D. (2009). Digitally enhancing customer agility and competitive activity: How firms use information technology to sense and respond to market opportunities in hyper competitive environments. Clemson University.
Salovey, P. & Mayer, J.D. (1990).  Emotional intelligence. Imagination Cognition, and Personality, 9-185-211.
Schuler,R ., Jackson, S.(2001). HR Missuses and activities in mergers and acquisitions. Journal of European Management, 19(3), 239-253.
Sharifi, H., & Zhang, Z. (1999). A methodology for achieving agility in manufacturing organization. international journal of production economics, 62, 7-22
Sherehiy, B., Karwowski, W. and Layer J.K. (2007). A review of enterprise agility:  Concepts, frameworks, and attributes. International Journal of Industrial Ergonomics, 37, 445-460.
Spector, P.E. (2000). Development of the work locus of control scale. Journal of Organizational Psychology, 8.
Tinsley, H. E. A., & Brown, S. D. (2000). Handbook of Applied Multivariate Statistics and Mathematical Modeling. Academic Press.
Vokurka, R.J., & Fliedner, G. (1998). The journey toward agility. Industrial Management & Data Systems, 98(4), 165-171.
Watkin, C. (2000). Developing emotional intelligence. International journal of selection and assessment, 8(2), 89-92.
Youssuf, Y., Sarhadi, M., & Gunaskaran, A. (1999). Agile manufacturing: The drives, concepts and attributes. International journal of production economics, 62, 33-43.