با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

1 استاد دانشگاه علامه طباطبایی

2 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی ،دانشگاه علامه طباطبایی

3 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی ، دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

مقاله حاضر با هدف بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی با مداخله اخلاق حرفه ای بر اثربخشی سازمانی در صندوق ضمانت صاردات ایران می باشد. این مقاله از نظر هدف، کاربردی، با توجه به ماهیت توصیفی، و از نظر روش پیمایشی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه کارمندان سازمان صندوق ضمانت صادرات ایران در شهرتهران (140) نفر می باشد.برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. پرسشنامه مزبور دارای 37 سوال بسته پاسخ، دارای طیف 5 گزینه ای لیکرت بوده است. برای اعتبار سنجی این پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که نتیجه این محاسبه معادل 96 درصد حاصل گردید. و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از فنون مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد که بین فرهنگ سازمانی و اخلاق حرفه‎ای و اثربخشی سازمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج این تحقیق نشان می دهد که بین فرهنگ ایدئولوژیک(به عنوان یکی از ابعاد فرهنگ سازمانی)، و اثربخشی سازمان رابطه مثبت و معنا داری وجود ندارد. فرهنگ غالب سازمان، فرهنگ سلسله مراتبی  می باشد. در رابطه با اخلاق حرفه ای به عنوان متغیر تعدیل کننده، می توان بیان نمود که کلیهعوامل مؤثر بر اخلاق حرفه‎ای، بجز رعایت قوانین و استانداردهای علمی، به میزان تقریباَ یکسانی رابطه فرهنگ سازمانی و اثربخشی سازمان را تعدیل، می نمایند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Impact of Organizational Culture and Professional Ethics on the Effectiveness of the Organization

نویسندگان [English]

  • Fattah Sharif Zadeh 1
  • Amin Bazyar 2
  • Akhtar Tirjoo 3

چکیده [English]

The present study aimed to evaluate the impact of organizational culture on organizational effectiveness in the intervention of professional ethics Guarantee Fund of Iran's exports. This article purpose is practical, given the nature of the description, and the method is survey.Statistical society includes all employees of the Export Guarantee Fund of Iran, Tehran (140) people. A questionnaire was used to collect data.The questionnaire has 37 questions and answers package, has been the whole five-item Likert. Cronbach's alpha coefficient was used to validate the questionnaire (96%) was obtained as a result of this calculation. And for analysis of structural equation modeling techniques were used. The results show that there is a significant positive relationship between organizational culture and professional ethics and effectiveness of the organization. The results show that there is no significant positive relationship between cultural-ideological (as one of the dimensions of organizational culture), and the effectiveness of the organization. The dominant culture, culture is hierarchical. In relation to professional ethics as a moderating variable, it can be concluded that all the factors affecting professional ethics, but compliance with laws and scientific standards, the rate of roughly the same relationship between organizational culture and organizational effectiveness modulate.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational culture
  • Organizational effectiveness
  • professional ethics
  • Export Guarantee Fund
امیری علی نقی، همتی محمد، مبینی مهدی (1390)، اخلاق حرفه ای، ضرورتی برای سازمان، ص 137- 159
حسینیان(1382)، اخلاق در نتیجه گیری، تهران؛ انتشارات آموزش عالی
هومن، حیدر علی(1387)، مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل، ناشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی.
دفت،ریچاردال (1377)تئوری و طراحی سازمان، ترجمه دکتر علی پارسائیان و دکتر محمد اعرابی، دفتر پژهش های فرهنگی، جلد اول.
رابینز،استیفن پی، (1385)، تئوری سازمان، ترجمه سید مهدی الوانی و حسن دانایی فرد، تهران: انتشارات صفار
رحیمی،حمید. آقابابایی،راضیه(1392)، رابطه فرهنگ سازمانی و اخلاق حرفه ای؛ اعضای هیئت علمی دانشگاه کاشان، راهبردی آموزش در علوم پذشکی
رضاییان،علی(1377)، مدیریت رفتار سازمانی(مفاهیم، نظریه ها، کاربرد ها)، تهران: انتشارات سمت.
روحی عزیزی. مریم، مهدوی. مژگان(1382)، مدیریت و تغییر فرهنگ سازمانی، مجله تعاون ،ص 146-147
زاهدی شمس السادات ، الوانی. مهدی، فقیهی ابوالحسن(1379)، فرهنگ جامع مدیریت، تهران. انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی
 شهرکی پور. حسن، ندری.خدیجه، شیرمحمدی. رحمان(1389)، بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با کار آفرینی سازمانی در کارکنان دانشگاه لرستان، فصلنامه علمی- پ‌ژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، ش 4، ص: 136- 109
علاقه بند(1388) مدیریت عمومی، تهران، نشر روان.
عاملی، منیژه (1381)، بررسی مبانی نظری اخلاق حرفه‌ای در اسلام، پایان نامه جهت اخذکارشناسی ارشد، تهران، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
کلانتری، خلیل (1387) مدل سازی معادلات ساختاری در تحقیقات اجتماعی-اقتصادی، تهران: فرهنگ صبا
مقیمی،سیدمحمد، (1377)، سازمان و مدیریت رویکرد پژ‌وهشی، چاپ دوم، تهران: انتشارات میر.
نجف بیگی، ر.(1387)، سازمان و مدیریت، انتشارات ترمه، تهران.
یقین لو . مهر انگیز، جواهر دشتی. فرانک، خلیلی عراقی.مریم(1382). اصول اخلاق حرفه ای از تدوین از تدوین تا عمل، ماهنامه تدبیر، شماره 135،ص80-88
 
 
 
 
Aktas.Esra, Cecek.Isik ,Kıyak,Mithat (2011), the Effect of Organizational Culture On Organizational Efficiency: The Moderating Role Of Organizational, Environment and CEO Values, International Strategic Management Conference, pp: 1560–1573
Akwasi A. (2004),the relationship between organizational ethical culture and the ethical behavior of employees: A study of accounting and finance professionals in the insurance industry of United States. J Bus Econ Res.N; 2(9):55-72.
Baron RM, Kenny DA(1986), The moderator_ mediator distinection in social  psychchologic research.
Balthazard P (2004), Organizational culture and knowledge, management success.Hawaii; International Conference on System Science.
Braxton J, Proper EM, Bayer AE (2011), Professors behaving badly: faculty misconduct in graduate education. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
 
Beugelsdijk S. A (2009), approach to the impact of differences in organizational culture on relationship performance. Ind Mark Manage, N; 38:312-23.
Cadozier V (2002),the moral profession: A study of moral development and professional ethics of faculty. Texas: University of Texas.
Cameron, K. S. and Quinn, R. E (1999), Diagnosing and changing organizational culture: based on competing values framework. Reading, MA, Addison-Wesley .
Carmeli A (2005),the relationship between organizational culture and withdrawal intentions and behavior. Int J Manpower, N; 26(2):73-88.
Fang Y. A (2007),meta-analysis of relationships between organizational culture, organizational climate and nurse work outcomes [dissertation]. Maryland: University of Maryland.
French I (1992), Human resource management. 2nd ed. Boston: Houghton Miff Inc.
Frick HL (1995),The relationships of national culture, gender and occupation to the work values of employees of an international organization. J Int Bus Stud, N; 26(3):673.
Hartog, M (2007), Ethics and human resource management: Professional. J Bus Prof Ethics, N; 21(2):14-25.
Liu Anita & Fellows Richard & Ng Jess (2004). Surveyors Perspectives on ethics in organizational Culture.Engineering.Construction and Architectural Management.Vol.11, No. 6, pp.438-449.
Hercy P, Blanchard KH (1983),Management of organizational, behavior. New Jerxy: Prentice-Hall Publisher.
Johns Paul (2006), “E-thics: the new moral methodology for business” , Journal of Investment compliance. Vol, 7, No. 1, pp. 83-90.
Nakhaie H (2011), survey of the relationship between organizational culture and ethical behavior of the state organizations staff in Kerman, international conference on financial management and economics. Singapore: IACSIT Press.
Randall DM (1991), Interrelationship of work commitment constructs. Work Occup, N; 18(2)194.
Sinclair A (1993), Approaches todevelopment: developing ethical corporate culture in three organizations”,Journal of management organizational culture and ethics. J Bus Ethics, N; 12(1):63-73.
Small Michael (2006), “Management Development, Vol, 25, No, 6, pp. 588-860.
Thibodeaux, M.S. and Favilla, E(1996),Organizational effectiveness and commitment through strategic management, Industrial Management & Data Systems, Vol. 96, p. 21
Tsang ho, chin. (2008). The relation between knowledge management enablers and performance. National Cheng University.
Vitez O (2010), what is the relationship between corporate culture and ethics? J Bus Ethics, N; 100(2):515-30.
Wan fleet D (1992), Behavior in organizations. Boston: Houghton Miff Inc.
Young D (2000), the six levers for managing organizational culture. Bus Horiz, N; 43(5):19-25.