با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه سیستان و بلوچستان

2 کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان

چکیده

در محیط پر تحول و غیر قابل پیش بینی امروز ، تفکر راهبردی رویکردی مناسب برای شکل دهی به راهبرد سازمان به حساب آمده و مدیر را قادر می سازد تا تشخیص دهد چه عواملی در دستیابی به اهداف مورد نظر موثر و کدامیک موثر نیست، و چرا و چگونه عوامل موثر برای ارباب رجوع ارزش می آفریند . بصیرت ایجاد شده از طریق تفکر راهبردی به تشخیص عوامل حیاتی موفقیت کمک می کند و این امر نهایتاً منجر به ایجاد مزیت رقابتی پایدار برای سازمان ها می گردد. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رویکرد راهبردی نظام نگهداشت منابع انسانی و تعهد سازمانی کارکنان با بررسی تاثیر متغیرهای حمایت سازمانی، فرهنگ سازمانی ، عدالت سازمانی و تامین نیازهای برتر می باشد. تحقیق از نظر هدف توصیفی و از لحاظ روش تحقیق، با راهبردی پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق ، کارکنان شهرداری زاهدان به تعداد 2032 نفر می باشند که با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 324 نفر در نظر گرفته شده است . به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته با پایایی 89/0 استفاده شده است . برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS و LISREL و آزمون های همبستگی پیرسون و فریدمن و همچنین تحلیل مسیر استفاده گردیده است . نتایج حاصل، نشان می دهد که بین رویکرد راهبردی در نظام نگهداشت منابع انسانی و تعهد سازمانی کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Studying the relationship between the strategic approach of human resource retaining system and employees' organizational commitment

نویسندگان [English]

  • Noormohammad Yaghobi 1
  • Akram ahmadnia Chanijani 2

چکیده [English]

Strategic thinking is considered as an appropriate approach to form organization's strategy in present changing and unpredictable environment and makes managers able to distinguish which factors are effective on achieving the considered goals and which of them are not and that why and how effective factors create value for clients. The produced insight helps recognizing success critical factors through strategic thinking and the issue leads ultimately creating stable competitive advantage for organizations. The aim of present research is to study the relationship between the strategic approach of human resource retaining system and employees' organizational commitment through investigating the impact of variables such as organizational support, organizational culture, organizational justice and supplying superior needs. The research is a descriptive one in terms of goal and it has been done by a survey strategy in viewpoint of method. The statistical universe of the study includes 2023 employees at Zahedan municipality from that a sample of 324 people has been selected using Morgan table. In order to gather data, questionnaires with the validity of 0.89, designed by researcher, were used. SPSS and Lisrel software and also Pearson correlation, Friedman and path analysis tests have been used to analyze data. The obtained results indicate that there is a significant and positive relationship between the strategic approach of human resource retaining system and employees' organizational commitment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • human resource retaining system
  • strategic approach in human resource retaining system
  • Organizational Commitment
آرمسترانگ، مایکل(1384). "مدیریت استراتژیک منابع انسانی" ترجمه سید محمد اعرابی و داوود ایزدی ، چاپ دوم، تهران، نشر دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
احمدی ، علی اکبر : درویش ، حسین : سبحانی فرد ، محمد جواد : فاضلی کبریا ، حامد (1392 ) ، مدلسازی شایستگی های منابع انسانی بر اساس اموزه های نهج البلاغه ، تهران  : فصلنامه مدیریت در سازمان های دولتی ، سال دوم ، شماره 1 .
جهانگیرى،علی و امیر هوشنگ مهرعلى (1387)."شناسایى و اولویت بندى عوامل مؤثر بر حفظ و نگهداشت کارکنان متخصص سازمان ساصد" پژوهشنامه علوم انسانى و اجتماعى، سال  8، شمارة 29، تابستان .
حبیبی،روزبه(1389)."مدیریت راهبردی منابع انسانی استراتژی سازمان‌های پیشرو" نشریه راهبرد یاس، شماره 24.
دعائی،حبیب الله و برجعلی لوش(1389)." بررسی رابطه حمایت سازمانی ادراک شده با تعهد سازمانی و قصد ترک خدمت" چشم‌انداز مدیریت دولتی، شماره3 .
 سنجقی،محمدابراهیم و همکاران(1390). "آسیب شناسی نظام نگهداری منابع انسانی با رویکرد راهبردی و ارائه الگوی مناسب(مطالعه موردی در یک سازمان دفاعی)" فصلنامه راهبرد دفاعی، سال نهم، شماره 34.
شریف زاده  ، فتاح  : بازیار  ، امین  : تیرجو ، اختر (1392 ) ، تاثیر فرهنگ سازمانی و اخلاق حرفه ای بر اثربخشی سازمان ، تهران  : فصلنامه مدیریت در سازمان های دولتی ، سال دوم ، شماره 1 .
 شمس احمر، مهران و همکاران (1389). "بررسی اثر احساس عدالت سازمانی بر رابطه بین رویکرد راهبردی در نظام نگهداری منابع انسانی و تعهد سازمانی کارکنان"دو فصلنامه علمی  پژوهشی مدیریت اسلامی، سال 19، شماره 1، بهار و تابستان.
شهبازی،محمد و همکاران (1387)."تأثیر رضایت شغلی و تعهد سازمانی بر ترک خدمت کارکنان" دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال پنجم، شماره19، مهر و آبان ، ص:25-47.
شهبازی،محمدو همکاران(1387)."بررسیعواملمؤثربررضایتشغلیپلیس"دو ماهنامه توسعهانسانیپلیس،سالپنجم، شماره19،صص 48-25.
طالقانی،غلامرضا و همکاران (1388)."تأثیرحمایتادراکشدهازسویسازمانبرتعهدکارکنانو عملکردسازمانی:مطالعه‌ای درشعببانک ملتشهرتهران" فصلنامهعلوممدیریتایران،سالچهارم،شماره 16.
طوسی، محمدعلی(1372)."فرهنگ سازمانی" چاپ پنجم، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
عباسی، اشرف(1388)."فرایند توسعه قابلیت‌های منابع انسانی با رویکرد استراتژیک ازطریق اعمال تغییرات مطلوب درنظام رهبری،آموزش وفرهنگ سازمان"فصلنامه مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، شماره 8.
عریضی،حمیدرضا، و همکاران(1390)." رابطه میان رفتار شهروندی سازمانی با تعهد سازمانی و میل به ماندن در شغل در میان کارکنان شرکت سایپا" پژوهش‌های روان­شناسی اجتماعی، دوره1، شماره1.
غفوری،محمدرضا و محسن گل پرور(1388)."بررسیرابطةمؤلفه‌هایعدالتسازمانیباتعهدسازمانی درکارکنانشهرداریشهراصفهان"مطالعات روان شناختی ،دانشکدةعلومتربیتیوروانشناسیدانشگاهالزهراء، دورة٥،شماره4.
فلاورز،وینسنت و هاگزچارلز(1371)."چراکارکنانسازمانراترکنمىکنند" مترجم: مصطفىقاضىزاده، فصلنامهدانشمدیریت،شماره 69.
کرمی نیا، رضا و همکاران(1389)."رابطهسبکرهبریبافرهنگوتعهدسازمانیدرنیروهاینظامی" مجلهطبنظامی، دوره۱۲،شماره۲.
ملکیمحمدرضا و همکاران(1384)."رابطه ابعاد فرهنگ سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان در بیمارستان شهید صدوقی یزد" فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت سلامت، دوره 8، شماره 22.
میرسپاسی،ناصر(1372)."مدیریتفرهنگ سازمان"مجلهعلمیپژوهشیاقتصادو مدیریت،شماره16و17.
هرسىو بلانچارد،کنت(1374)."مدیریترفتارسازمانى" مترجم: علىعلاقهبند،. انتشاراتامیرکبیر.تهران.
 
Ayobami, P. (2013). Impact of Perceived Organizational Justice on Organizational Commitment of a Food and Beverage Firm in Nigeria. International Journal of Humanities and Social Science, Vol. 3 No. 14, Special Issue - July.
Bienstock, C.C ; C.W. DeMoranville&  Smith, R.K.(2003). Organizational citizenship behavior and service quality, Journal of Services Marketing, Vol.17, No.4/5, pp.357-377.
Biron, M.(2010). Negative reciprocity and the association between perceived organizational ethical values and organizational. Human Relations, 63(6), pp.875-897.
Byrne, Z. S.& R. Cropanzano (2001). The History of Organizational Justice: The Founders Speak, In Cropanzano (Ed.), Justice in the Workplace: from Theory to Practice, pp.3-26, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
Colakoglu, U ;  O.  Culha and Atay, H.(2010).  The  effects Of  percieved organizational support  on  employee’ s affective  outcomes: Evidence  from the  hotel  industry, Tourism and Hospitality Management, Vol. 16, No. 2, pp. 125-150.
Deckop, J. R.; C. C.Cirka and L. Andersson . M.(2003). Doing unto others: The reciprocity of Helping Behavior in Organizations, Journal of Business Ethics, 47(2), pp.101-113.
Devintaz, V.G. (2003). Imagine that-A widcate at Biomed! Organizational Justice and the Anatomy of a Wildcate Strike at a Nanunion Medical ElectronicsFactory, Employee Reposibilities and Rights Journal,vol .15,No.2,pp.55-70.
Edwards,M.R.&R.eccei.(2010).Perceived organizational support, organizational identification, and employee outcomes. Journal of Personnel Psychology, 9(1), pp.17-26.
Eisenberger, R.; R.Huntington and Hutchison.S.(1986).Perceived organizational support. Journal of Applied Psychology, 71, pp.500-507.
Glarino,G.(2013). Strategic Human Resource Management: Influences on Perceived Organizational Support and Job Attitudes, International Journal of Business and Social Science, Vol. 4 No. 12, Special Issue – September.
Kapasuwan, S. (2007). The Synergistic Effects of Strategic Flexibility and Technological Resources on Performance of SMEs, International College, Dhurakij Pundit University, Bangkok, Thailand.
Ketelhohn, W.)2000(.What is a Key SuccessFactor?,European Management Journal, Vol. 16, No. 3,pp.335-40.
Kidombo,H.; P. K’Obonyo and C.Gakuu (2012).Human resource strategic orientation  And organizational commitment in Kenyan manufacturing firms,International Journal of Arts and Commerce, Vol. 1 No. 7, December .
Lamastro, V.(2000). Commitment and perceived organizational support, National Forum, V13, N.3.
Lepak P. David. (2006). A Conceptual Review of Human Resource Managment System in Strategic Human Resource Management Research, Research in Personnel and Human Resources Management, Volume 25,pp. 217–271.
Manzini, A. (2006). Organizational Diagnosis: A Practical Approach to Company Problem Solving and Growth, Published by AMACOM, American Management Association, ISBN 0814457789, 9780814457788.
Mearns, K. L.& T.  Reader. (2008). Organizational support and safety outcomes: An un-investigated relationship? Safety Science, 46(3), 388-397.
Messner, W. (2013). Effect of organizational culture on employee commitment in the Indian IT services sourcing industry, Journal of Indian Business Research, Vol. 5 No. 2.
Meyer, J.P. & L.  Herscovitch. (2001). Commitment in the workplace: Toward a general model, Human Resource Management Review, 11,pp. 299-326.
Nabatchi,T .;L. Bingham& H. D. Blomgren.(1997).Organizational Justice and Workplace Mediation:a Six-factor Model ,International Journal of Conflict management,18,pp.148-174.
Noe, R. A.; J. R. Hollenbeck.; B.  Gerhart and  P. M. Wright. (2000). Human Resource Management: Gaining a Competitive Advantage, 3rd ed, Boston: Mc Graw-Hill.
Schuler,S. R .& E.S. Jackson.(2005). A Quarter-Century Review of Human Resource Management in the U.S.: The Growth in Importance of the International Perspective, management revue, vol 16, issue 1, P3.
Zhang, J. ;  B. J.Reithel & H. Li. (2009). Impact of perceived technical protection on security behaviors.Information Management & Computer Security, 17(4), pp.330-340.