با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

1 دانشیار رشته مدیریت دولتی دانشگاه سمنان

2 دانشجوی دکترای رشته مدیریت دولتی دانشگاه سمنان

چکیده

کارکنان عامل اصلی توسعه و تغییر در سازمانند، اما سکوت آنها، صدای خاموش شکست سازمان است. اطلاعات، دانش، ایده‌ها و نظرات کارکنان در سازمان‌ها، عامل حیاتی است؛ اما اگر کارکنان تسهیم اطلاعات نکنند، وجود دانش و ایده‌های خلاقانه ارزشی ندارد. این پژوهش در راستای شناسایی عوامل مؤثر بر سکوت سازمانی است. به منظور دستیابی به هدف پژوهش، در فاز نخست، با استفاده از پرسشنامۀ محقق‌ساخته بر اساس مؤلفه‌های سکوت سازمانی، شامل فرصت‌های ارتباطی، سکوت کارمند و رفتار سکوت‌آمیز مدیر، میزان سکوت بررسی شد. طبق نتایج فاز اول پژوهش، فرصت‌های ارتباطی بسیار مناسب، اما سکوت کارمند و رفتار سکوت‌آمیز مدیر، زیاد ارزیابی شد. در فاز دوم پژوهش، مشارکت‌کنندگانی که از نظر پاسخ‌دهی به سؤالات بیشترین میزان سکوت را درک کرده بودند، برای مصاحبه‌های فردی عمیق انتخاب شدند. برای تحلیل مصاحبه‌ها از روش تحلیل تماتیک استفاده شد و عواملی شامل ویژگی‌های دموگرافیک، ویژگی‌های رفتاری مدیر و کارمندان به عنوان عوامل فردی، سیستم ارزیابی، امنیت پایین شغلی، عدم چابکی داخلی به عنوان عوامل سازمانی و برچسب خوردن، ارزشمند نبودن بیان ایده‌ها، عدم وجود فرهنگ کار تیمی، به عنوان عوامل فرهنگی دسته‌بندی شدند. پیشنهادهایی نیز برای حل مشکل ارائه شد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identify the factors affecting organizational silence by mixed method Participant Selection model

نویسندگان [English]

  • Abbas Ali Rastgar 1
  • Farnaz Roozban 2

چکیده [English]

Employees are the principal agent of development and change in organizations, but employees silence is the sound of organization fail. Information, knowledge, ideas and opinions of employees is a critical factor but if staff remain silence these are not valuable. This research wants to identify the factors affecting organizational silence. Though, in first phase, researcher-made Organizational silence questionnaire distributed that includes component such communication opportunities, employee silence, manager behavior make silence. The result shows high level of organizational silence although good communication opportunity.
In second phase, the participants with the highest questionnaire mark were chosen for in-depth interviews. The employees Interview analyzed by thematic method. Factors that affect organization silence distinguished and classified in three groups. Demographic factors, employee and manager behaviour as personal factors, Evaluation system, low job security, lack of internal agility as organization factors and Labeling, Not worthwhile express ideas,  The absence of a culture of teamwork as culture factors. Some points suggested for solving the problem. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational Behavior
  • organizational silence
  • Participant Selection mixed method
  • National Iranian Drilling Company
ابراهیمی، سید عباس؛ مشبکی، اصغر، (1392)، " بررسی تاثر ادراک از سیاست های سازمانی و حمایت سازمانی در بروز رفتارهای انحرافی"، مدیریت سازمان های دولتی، سال اول، دوره 1، شماره دو، 7-22.
 آغاز، عسل؛ نگین تاجی، فهیمه (1391). "اعتماد درون سازمانی: عوامل کلیدی در تسهیم واقعی دانش"؛ فصلنامه علوم مدیریت ایران؛ سال هفتم، شماره28،67 -86.
دانایی فرد، حسن و پریسا مکی (1391)."فهم نظریه فرآیند مدیریت فرادستان: پژوهشی کیفی در راهبردهای نفوذ به بالا"؛ فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، سال اول، شماره 2، 51-69.
دانایی فرد، حسن ؛ علی اصغر فانی و الهام براتی (1390). "تبیین نقش فرهنگ سازمانی در سکوت سازمانی در بخش دولتی"؛ چشم‌انداز مدیریت دولتی؛ شماره8؛ 61-82.
دلوی، محمدرضا و فرزانه سفید دشتی(1391). "تأثیربازاریابی داخلی بر سکوت سازمانی: مطالعه موردی
    اداره امورمالیاتی شهر اصفهان"، فرآیند مدیریت توسعه؛     دوره 26؛ شماره 1؛ 139-160.
زارعی متین، حسن؛ فاطمه طاهری و ابوالقاسم سیار(1390). "سکوت سازمانی: مفاهیم، علل و پیامدها"، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال ششم، شماره 21،        ص 77-104.
زارعی متین، حسن ؛ فاطمه طاهری و ابوالقاسم سیار (1391)؛ "بررسی و تبیین عوامل ایجاد کننده سکوت
سازمانی از دیدگاه مدیران و کارکنان بر مبنای مدل سه شاخگی"، فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، شماره 1، ص 99-113.
نصر اصفهانی، علی و طاهره آقا بابا پور (1391)، "بررسی رابطه هویت سازمانی با سکوت سازمانی کارکنان در سازمان. مورد مطالعه کارکنان دانشگاه اصفهان"، هشتمین کنفرانس توسعه منابع انسانی: تهران
هادوی نژاد، مصطفی (1390) ؛ "کاوش پدیده ی رفتارهای منافقانه در ارتباطات بین فردی:  خلق و آزمون نظریه‌ای داده بنیاد با استفاده از پژوهش روش‌های آمیخته اکتشافی"، رساله دکتری، دانشگاه تربیت مدرس.
 
 
 
Baheri,Gh;Zarei,R.,&NikAeen,M,(2012),”Organizational Silence (Basic Concepts and Its Development Factors)”, Ideal Type of Management, Vol. 1, No. 1, PP. 47- 58.
Brinsfield, C.T., (2009),”Employee silence: investigation of dimensionality, development of measures and examination of related factors”, doctoral thesis, Ohio State University.
Cinar, O. ; Karcioglu, F. & Aliogullari, Z, D. (2013).” the relationship between organizational silence and organizational citizenship behavior: a survey study in province of Erzurum, Turkey”, Social and Behavioral Sciences, 99: 314 – 321.
Clemmer, J. (2008). “Moose on the Table: A Novel Approach to Communications at Work. Ecw Press.
Creswell JW & Clark, P., (2007), “Designing and conducting mixed methods research”. Thousand Oaks, CA: Sage.
Hazen, M.A., (2006),”silences, prenatal loss and polyphony: a postmodern perspective”, journal of organizational change management, Vol.19, No.2, pp: 237-249.
Huang, X. ; Van der Vliert, V., & Van der Vegt, G. (2005), “Breaking the Silence Culture: Stimulation of Participation and Employee Opinion Withholding Cross-nationally”, Management and Organization Review 1:3pp. 459–482.
 Karaca, H. (2013),”an exploratory study on the impact of organizational silence in hierarchical organization: Turkish National Police Case”,European Scientific Journal, vol.9, No.23 , pp. 38-50.
Liu, D. ; Wu, J. & Ma, J. (2009). “Organizational silence: A survey on employees working in a telecommunication company”, Computers & Industrial Engineering, IEEE Conference Publications,pp. 1647 – 1651.
Morrison, E. W., & Milliken, F. J. (2000). ”Organizational silence: A barrier to change and development in a pluralistic world”. Academy of Management Review, 25(4), 706-725.
Morrison, E. W., Milliken, F. J., & Hewlin, P. F. (2003). “An exploratory study of employee silence: Issues that employee’s don’t communicate upward and why”. Journal of Management Studies, 40(6), 1453-1476.
Penttila, Chris. (2003),”Get Talking”, Entrepreneur, p 25.
Pinder, C. &. Harlos H. P (2001). “Employee silence: Quiescence and acquiescence as responses to perceived in justice”. Research in Personnel and Human Resource Management, 20, 331-369.
Redding, W. C. (1985). “Rocking boats, blowing whistles, and teaching speech communication”, Communication Education, 34:1.
Tahmasebi, F. & Sobhanipour, S. M., & Aghaziarati, M.,(2013), “Burnout; Explaining the Role of Organizational Silence and Its Influence”, Journal of Basic and Applied Scientific Research, 3(8)pp.272-282.
Vakola, M., & Dimitris B. (2005), “Antecedents and consequences of organizational silence: an empirical investigation”. Employee Relations, 27,pp. 441-58.
Yıldız, E., (2013), “Enigma of Silence in Organizations: What Happens To Whom and Why?”, Beykent University Journal of Social Sciences,Vol.6 No.2, pp.30-44
Zehir, C., & Erdogan, E.(2011),”The Association between Organizational Silence and Ethical Leadership through Employee Performance”, Procedia Social and Behavioral Sciences, 24,pp. 1389- 1404.