با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

1 استاد دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، پردیس فارابی

2 استادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، پردیس فارابی

3 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه تهران، پردیس فارابی

4 استاد یار دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، پردیس فارابی

چکیده

شناخت شایستگی‌ها، نقطۀ شروع پیاده‌سازی سیستم‌های متعدد منابع انسانی مانند مدیریت استعداد و جانشین‌پروری در سازمان است. پژوهش حاضر به منظور شناسایی شایستگی‌های مدیریت اثربخش سازمان فرهنگی در دو فاز طراحی و اعتباریابی مدل انجام شد. با انجام مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته و عمیق با نمونه‌ای 15 نفره از خبرگان فرهنگی و تحلیل تم مصاحبه‌ها انجام شده، مدل به شیوه‌ای کیفی طراحی شد. اعتباریابی مدل از طریق سه مرحلۀ دلفی خبرگان و تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه‌های ساختاریافته و پرسشنامه انجام گرفت. در نهایت مدل شایستگی مدیران سازمان‌های فرهنگی در بر دارندۀ سه شایستگی محوری (منش فرهنگی، انگیزه فرهنگی و هوش نرم)، هشت شایستگی اصلی و 23 شایستگی فرعی طراحی و پیشنهاد شد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Designing manager's Competency Model in Country's Cultural Organizations

نویسندگان [English]

  • Hasan Zareei Matin 1
  • Mohammad Hosein Rahmati 2
  • SEYYED Mohammad Mehdi Moosavi 3
  • Ahmad Vedadi 4

چکیده [English]

Starting point of implement various HR systems such as talent management and succession planning in any organizations is identifying needed competencies. To identify the competencies needed for cultural organizations effective management; this study conducted in two phases of design and validates the model. The model was designed through qualitative content analysis of conducted semi-structured & in-depth interviews with a sample of 15 Cultural experts. Three wave experts Delphi and analysis of questionnaires and structured Interviews used to validating model. Finally, Cultural Competencies Model included; 3 core competencies (Cultural identity, Cultural motivation and Software intelligence), 8 main/principal competencies and 23 subsidiary competencies, design and validated

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cultural organization
  • Competence
  • cultural manner
  • cultural motivation
  • soft intelligence
تقی زاده، عقیل و علی خانبابایی (1388)، "طراحی و تدوین  برنامه استعدادیابی و جانشین‌پروری در بانک کشاورزی بر        مبنای مدل شایستگی" پنجمین کنفرانس توسعۀ منابع انسانی، تهران، 20 و 21 تیرماه 1388.
حاج کریمی عباسعلی؛ رضاییان، علی ؛ ‌هادیزاده، اکرم و علی بنیادی نایینی (1390)"«طراحی مدل شایستگی‌های مدیران منابع انسانی بخش دولتی در ایران"، چشم‌انداز مدیریت دولتی، شماره 8، 23-43
حسینی، ابوالحسن (1389)، "طراحی و تبیین مدل مدیریت استعداد برای سازمان های دولتی ایران"، رساله
 
 
 
 
      دکتری منتشر نشده- دانشگاه شهید بهشتی
طهماسبی، رضا (1391)،"طراحی و تدوین سیستم مدیریت استعداد در سازمان (با تمرکز بر بازار سرمایه)"، رساله دکتری منتشر نشده- دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
وتن. دیوید و کمرون. کیم اس (1381) "توانا سازی و تعویض اختیار"، ترجمه بدر الدین اورعی یزدانی، تهران: نشر موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، چاپ دوم
هوشیار وجیهه و فریبرز رحیم نیا (1392) "ارائه مدل شایستگی مدیران شعب در سیستم بانکی"، فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، شماره 13، 55-68.
 
Agut S. Grau R. & Peiró J.M. (2003) “Competency needs among managers from Spanish hotels and restaurants and their training demands. International Journal of Hospitality Management. Vol. 22 No. 2 pp. 281–295.
Bailey R. Bartram D. & Kurz R. (2001) “Cracking competencies: Development of the SHL competency framework. In Poster at the British psychological society centennial conference.
Bartram D. (2005) The great eight competencies: A criterion-centric approach to validation. Journal of Applied Psychology 90(6) Vol. 90 No. 6 pp. 1185–1203.
Boyatzis R.E. (1996) “Consequences and rejuvenation of competency-based human resource and organization development. In: Woodman R.W. Pasmore W.A. (Eds.) Research in Organizational Change and Development vol. 9. JAI Press CN pp. 101–122.
Boyatzis R.E. (2008) “ Competencies in the 21st century Case Western Reserve University Cleveland Ohio USA Journal of Management DevelopmentVol.27 No.12008 pp.5-12
Brownell J. (2008) “Leading on land and sea: competencies and context. International Journal of Hospitality Management. Vol. 27 pp. 137–150.
Chung-Herrera B.G.; Enz C.A. & Lankau M.J. (2003) “Grooming future hospitality leaders: a competencies model. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly. Vol. 44 No. 3 pp. 17–22.
Chung-Herrera B.G.; Enz C.A. & Lankau M.J. (2003). “ Grooming future hospitality leaders: a competencies mode”l. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly. Vol. 44 No. 3 pp. 17–22.
Connolly P. & McGing G. (2006) “Graduate education and hospitality management in Ireland. International Journal of Contemporary Hospitality Management. Vol. 18 No. 1 pp. 50–59.
Hayes J.; Rose-Quirie A. & Allinson C.W. (2000) “Senior managers’ perceptions of thecompetencies they require for effective performance: implications for training and development Personnel Review Vol. 29 No. 1 pp. 95-105.
Jeou-Shyan Horng H.H.; Liu C-H. Lin L & Tsai C-Y (2011) “Competency analysis of top managers in the Taiwanese hotel industry. International Journal of Hospitality Management. Vol. 30 pp. 1044–1054.
Katz R.L (1974) “Skills of an effective administrator Harvard Business Review. Sep-Oct pp. 90-102.
Kay C.&Moncarz E. (2007) “Lodging management success: Personal antecedents’ achievement KSAs and situational influencers. International Journal of Hospitality Management. Vol. 26 No. 3 pp. 33–48.
Martin A.; Mactaggart D.& Bowden J. (2006) “ The barriers to the recruitment and retention of supervisors/managers in the Scottish tourism industry.International Journal of Contemporary Hospitality Management. Vol. 18 No. 5 pp. 380–383.
Martin G.& Staines H. (1994) “Managerial competences in small firms. Journal of Management Development. Vol. 13 No. 7 pp. 23–34.
McClelland D. C. (1973) “Testing for competence rather than for intelligence. American Psychologist. Vol. 28 No. 1 pp. 1–24.
McLagan P.A. (1998) “What is a competency. Training June pp. 58-64.
Michaels, E.; Handfield-Jones, H. &d Axelrod, B. (2001). “The War for Talent”, Harvard Business School Press, Boston, MA.
 
Mumford M.D.; Zaccaro S.J.; Johnson J.F. ;Diana M.; Gilbert J.A. & Threlfall K.V. (2000) “Patterns of leader characteristics: implications of performance and development. Leadership Quarterly Vol. 11 No. 1 pp. 115-33.
Pickett L. (1998)“Competencies and managerial effectiveness: putting competencies to work, Public Personnel Management Vol. 27 No. 1 pp. 103-15.
Siu V. (1998) “Managing by competencies: A study on the managerial competencies of hotel middle managers in Hong Kong. International Journal of Hospitality Management. Vol. 17 No. 3 pp. 253–273.
Spencer, L. M., & Spencer, S. M. (1993). “Competence at Work: Model for Superior Performance”. New York: John Wiley & Sons, Inc.
Sui Man Leung (2008) “The Effectiveness of Personal Development Opportunities at the Hong Kong. Institute of Vocational Education Thesis submitted to the University of Nottinghamfor the Degree of Doctor of Education  May
Sumerall S.W.; Lopez S.J. & Oehlert M.E. (2000) “Competency-based education and training in psychology: a primer. Springfield Illinois: Charles C Thomas.
Viitala R (2005) “Perceived development needs of managers compared to an integrated management competency model Department of Management and Organization University of Vaasa. Journal of Workplace Learning Vol. 17 No. 7 2005 pp. 436-451
Wood R & Payne T. (2003) “Competency – Based Recruitment & Selection. New York: John Wiley & Sons.
Wu Wei-Wen. (2009) “Exploring core competencies for R&D technical professionals. Expert Systems with Applications. Vol. 36 pp. 9574–9579.