با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

1 . استادیار گروه مدیریت دانشگاه سمنان

2 دانشیار گروه مدیریت دانشگاه فردوسی مشهد

3 دانشیار گروه علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه خوارزمی

چکیده

یکی از چالش‌های جدّی در ادارۀ اثربخش سازمان‌ها به ویژه در بخش دولتی، حصول اطمینان از وجود مدیرانی شایسته در بالای هرم سازمانی است. وجود چنین مدیرانی می‌تواند منابع محدود این بخش را در میان محدودیت‌های بی‌شمار دیگری که سازمان‌های دولتی را احاطه کرده است، به شکل مطلوب اداره کند. لذا هدف این پژوهش، کشف کلیدی‌ترین شایستگی‌های مورد نیاز برای ادارۀ اثربخش امور در بخش دولتی می‌باشد. از آنجا که کاوش در دنیای ذهنی و تجارب افراد و استخراج نگرش آنها مستلزم بهره‌گیری از روش‌های کیفی پژوهش بوده و از سویی، یکی از بهترین روش‌های کیفی که با هدف و سؤال این مطالعه سازگاری دارد، نظریۀ داده‌بنیاد است، از این روش برای انجام تحقیق بهره‌گیری شد. به منظور جمع‌آوری داده‌ها نیز از مصاحبه‎های نیمه ساختاریافته استفاده شد که در نهایت و پس از رسیدن به اشباع نظری، با انجام مصاحبه با 25 نفر از مدیران واجد شرایط، داده‌های لازم گردآوری و تحلیل شد. مجموعه داده‌های جمع‌آوری شده پس از طی فرایند مقایسۀ مستمر داده‌ها و کدگذاری‌های باز، محوری و انتخابی، در قالب 430 کد اولیه، 27 مفهوم، 9 مقوله و سه طبقه، سازماندهی شدند. حاصل نهایی تحلیل داده‌های گردآوری شده، در قالب یک نظریة داده بنیاد اولیه با عنوان «نظریة مدیریت اثربخش در سازمان‌های دولتی ایران» ارائه شد. این نظریه به دنبال آن است تا مجموعه ویژگی‌های شخصیتی، نگرشی، رفتاری، مهارت‌ها و شایستگی‌های یک مدیر دولتی را که می‌کوشد به گونه‌ای اثربخش در سازمان‌های دولتی ایران فعالیت کند، با توجه به شرایط محیطی تبیین کند. بر اساس این نظریه، مدیران دولتی اثربخش به منظور دستیابی به سطح مطلوب اثربخشی، باید دارای مجموعه‌ای از شایستگی‌های فردی، تعاملی و سازمانی باشند. در واقع؛ این یافته‌ها بیانگر سیمای مدیریت دولتی اثربخش در سازمان‌های ایرانی است که می‌تواند به عنوان یک شاخص برای مدیران و سازمان‌هایی که قصد دارند درجة اثربخشی خود و مدیران خود را ارزیابی کنند نیز مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Managerial Competencies for Effective Management in Iranian Governmental Organizations; Grounded Data Theory

نویسندگان [English]

  • Mohsen Farhadi Nejad 1
  • Mohammad Lagzian 2
  • Yazdan Mansoorian 3
  • Azar Kaffash Poor 2

چکیده [English]

One of the major challenges in managing organizational effectiveness, especially in the public sector, is ensuring the availability of qualified managers at the top of the organizational pyramid. Such managers can have limited resources sector amid countless other government agencies surrounds the handle to the desired shape. The aim of this study was to explore the key competencies required for effective administration of the public sector. Since explore the subjective world, and experience has been mining their attitude requires the use of qualitative methods, on the other hand, one of the best qualitative methods for the purpose of this study is consistent examination, is grounded theory, this method was used for research. In order to collect data, semi-structured interviews that finally, after reaching theoretical saturation, with interviews with 25 managers are eligible to collect the necessary data were analyzed. After comparing the data sets collected continuous data and coding of open, axial and selective, in the form of 430 primary codes, 27 concept, and the 9 categories and 3 floors, were organized. Data analysis resulted in a grounded theory of the "theory of effective management in government agencies" were presented. This theory seeks to set personality traits, attitudes, behaviors, skills and competencies of a public administrator who attempts to operate effectively in Iranian governmental bodies, according to the environmental conditions of their experiences. According to this theory, effective public administration in order to achieve the desired level of effectiveness must have a series of merit, interactive and organizational. In fact, these findings suggest the effectiveness of public administration in the face of Iranian organizations which can be used as an indicator for managers and organizations that intend to evaluate the degree of their effectiveness and their managers used.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Public administration competencies
  • effective management
  • administrative system of Iran
  • grounded data theory
ادیب حاج باقری، محسن(1385). روش تحقیق گراند تئوری : راه و روش نظریه پردازی در علوم انسانی و بهداشتی.تهران ،نشر بشری، چاپ اول.
احمدی،سید علی اکبر؛ درویش،حسن؛ سبحانی فر،محمد جواد؛ فاضلی کبریا،حامد(1392).مدل سازی شایستگی های منابع انسانی بر اساس آموزه های نهج البلاغه، فصلنامه مدیریت سازمان‌های دولتی ، سال دوم، شماره 1 ، صص 107-83 .  
استراوس ، الف و کوربین ، ج .(1990) . مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید نظریه زمینه ای ، (ترجمه ابراهیم افشار)، تهران : نشر نی ، 1390.
بودلایی،حسن؛ قزل،علیرضا؛ فیروز،داور؛ موسوی،سید محمد(1392). بهبود بهره وری مدیران در بخش دولتی،  فصلنامه مدیریت سازمان‌های دولتی ، سال دوم، شماره 1 ، صص 118- 105.  
حاجی کریمی ، عباسعلی، رضائیان، علی، هادی زاده مقدم، اکرم، بنیادی نائینی، علی(1390).بررسی تأثیر شایستگی های هوش عاطفی، شناختی و اجتماعی در شایستگی های مدیران منابع انسانی بخش دولتی ایران. اندیشه مدیریت راهبردی، سال پنجم، شماره اول پیاپی9،صص254-223.
حصیری ،‌اسد (1387). ارتقای روحیه کارکنان سازمان های دولتی بوشهر. پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده،‌ دانشگاه تربیت مدرس .
رحیم نیا، فریبرز، هوشیار، وجیهه(1391). واکاوی ابعاد و مؤلفه های مدل شایستگی های مدیران سیستم بانکی(یک مورد کیفی)، مدیریت فردا، دوره 11 ، صص 138-117.
 
قربانی اورنجی ، سمیه(1389). مقایسه ارزش ها و شایستگی های مدیران دولتی و خصوصی بر اساس پیمایش MVP در ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده ،‌دانشگاه تربیت مدرس .
محمودی راد ، غلامحسین ،‌ 1388. تبیین فرآیند شایستگی های مدیریتی در پرستاری. رساله دکتری چاپ نشده، دانشگاه تربیت مدرس    .
ناصحی فر، وحید و الماسی فرد، محمدرسول (1388). جایگاه معنویت کاری در جامعه سازمانی امروز. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال چهارم، شماره­های 3 و 4.
هدریک ، لاری (2006). مدیریت کوروش بزرگ (ترجمه محمد ابراهیم محجوب). تهران : نشر فرا . 
 
Albanese, R. (1989). Competency-based management education .Journal of Management Development, 8(2), 66-76.
Barber, c.s. (2000), current and future managerial competency requirements for manufacturing, assembly, and /or material processing function. Unpublished Doctoral dissertation, university of southern California.
Bowman, J. S.,West, J. P.,& Beck, M. A.(2010). achieving competencies in public service : the professional edge. Edition. 2nd ed. New York , M. E. Sharpe.
Carmeli , A. &  Tishler , A.( 2006) . The relative importance of the top management team’s managerial skills . International Journal of Manpower, Vol. 27 No. 1, pp. 9-36.
Cochran, G. R. (2009). Ohio State University Extension competency study: Developing a competency model for a 21st Century Extension organization Unpublished doctoral dissertation. Ohio State University, Columbus, OH.
Creswell, J. W. (2012). Educational Research:  Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4  ed.).  Boston , Pearson Education, Inc.
Dubois David D.& Rothwell J.(2000).The Competency toolkit(vol.10. f2)Amherst, MA: Human Resource. Development press.
Dubrin , A. J. (2011).Essentials of Management (9th Edition). South-Western College Pub.
Ekaterini, G. (2011).A qualitative approach to middle managers' competences. Management Research Review, Vol. 34 Iss: 5,553 – 575.
Kirton , G. and Healy, G.(2009). Using competency-based assessment centres to select judges - Implications for equality and diversity.Human Resource Management Journal, 19(3), 302-318.
Jones, M. & Alony, I. (2011). Guiding the use of Grounded Theory in Doctoral studies – an example from the Australian film industry. International Journal of Doctoral Studies, 6 (N/A), 95-114.
Lofton, R.S.(2010). The roles and leadership competencies of nontraditional and traditional superintendents: learning from experience, Unpublished doctoral dissertation, Columbia University.
Mbokasi, B. Visser, D.,Fourie, L.(2004) .Management perceptions of competencies essential for middle
           competencies essential for middle 
managers. Journal of Industrial Psychology, 30 (1),1-9.
Mintzberg ,H. (2009) .Managing. San Francisco .Berrett-Koehler Publishers, Inc.
Mirabile, R. J. (1997).  Everything you wanted to know about competency modeling. Training and Development, 51(8), 73-77.
Op de Beeck ,S. & Hondeghem ,A., .(2010 a). Competency Management in the Public  Sector: Three Dimensions of Integration. IRSPM Conference. Berne, Switserland, 7-9 april .
Op de Beeck, S. & Hondeghem, A. (2010 b). Managing competencies in government: State of the art practices and issues at stake for the future.confidential report . Organisation for Economic Co-operation and Development(OECD).
Parker, B., & Myrick, F. (2011). The grounded theory method: deconstruction and reconstruction in a human patient simulation context. International Journal of Qualitative Methods, 10(1), 73-85.
Rao, M. K., Palo, T. S. ( 2011). Development and Preferences for Managerial Competency Needs" , Eighth AIMS International Conference on Management, January 1-4.
Sanghi, S.(2007). The handbook of competency mapping: understanding, designing and implementing competency models in organizations . Sage Publications. London .
Sayed Javadin, S.R. , Amin ,F . , Tehrani, M.  and Ramezani, A.( 2010). Studying the  Relationship Between Managerial Skills and Efficiency  of Bank Branches. world Applied Sciences Journal 11 (2): 170-177.
Sydänmaanlakka, P.(2003). Intelligent Leadership and Leadership Competencies. Developing a Leadership Framework for Intelligent Organizations. Doctoral Dissertation. Helsinki University of Technology. Department of Industrial Management. Laboratory of Work Psychology and Leadership. Monikko. Espoo.
Wang. L. & wang, H.(2006). Developing competency model for middle managers in medum – sized manufacturing sector. Nonpublished study.School of Economics and management Beiying jiaotong university, P.R. China.