با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش مدیریت منابع انسانی دانشگاه پیام نور

2 دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور،تهران، ایران.

3 استاد دانشگاه گروه مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور،تهران، ایران.

4 استادیار دانشگاه پیام نور، تهران،ایران

چکیده

یکی از اهداف ارزشمند سند چشم‌انداز کشور در افق بیست ساله، دستیابی به جایگاه برتر علمی در سطح منطقه و خاورمیانه با تأکید بر جنبش نرم‌افزاری و تولید علم است. در این راستا، دانشگاه‌ها به عنوان یکی از قوی‌ترین بسترهای تولید علم و دانش، از دیرباز در کشور به صورت جدی مورد توجه قرار داشته‌اند؛ با توجه به این که دانشگاه‌های سنتی کارایی کافی و لازم برای تحقق جنبش نرم‌افزاری و تولید علم را ندارند. لذا به طور مشخص، هدف اصلی این پژوهش، طراحی و تبیین مدل دانشگاه مجازی مبتنی بر عناصر سازمانی است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد آمیخته (کمّی و کیفی) در نظر دارد با طراحی مدل دانشگاه مجازی در دانشگاه پیام نور تهران این مهم را به انجام رساند. نتایج پژوهش حکایت از آن دارد که مدل نهایی پژوهش (دانشگاه مجازی) متشکّل از متغیّر فرایندهای مدیریتی با دو بُعد(فرایندهای پشتیبانی، فرایندهای اصلی)، متغیّر معماری اطلاعاتی با چهار بعد(زیرساخت، راهبرد، انسان، داده)، متغیّر معماری سازمانی با شش بُعد(محیط، فرهنگ، تمرکز، پیچیدگی، رسمیت، فنّاوری) و متغیّر میانجی اعتماد به یادگیری الکترونیکی است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Virtual university, the efficient tool for software movement and science generation in line of achieving Islamic republic of Iran's vision document

نویسندگان [English]

  • Mohammad Bagher Faghih 1
  • Reza Rasooli 2
  • Mohammad Ali Sarlak 3
  • Davood Karimzadegan 4

چکیده [English]

One of the valuable goal in the country's vision document of 20 years is to achieve higher scientific place in the middle east and neighbor zone emphasizing on software movement and science generation. In this respect, from a long time ago, universities have been considered seriously as one of the most power background of science and knowledge generation. Regarding that traditional universities don't have necessary and adequate efficiency for achieving software movement and science generation, so, the main aim of the present research is specifically design and explain virtual university model based on organizational elements. In terms of purpose, the research is an applied one that intends to conclude the study with designing virtual university model at payame Noor University of Tehran through mixed (quantitative and qualitative) approach. Results indicate that final research model (virtual university) included variables of management processes with two dimensions (supporting process, primary process), variable of information architecture with four dimensions (infra-structure, strategy, man, data) and variable of business architecture with 6 dimensions (environment, culture, centralization, complexity, formalization, technology) and moderator variable of trust in e-learning.

کلیدواژه‌ها [English]

  • virtual university
  • business architecture
  • information architecture
  • organizational elements
  • E-Learning
آذر، عادل؛ الوانی، سید مهدی و دانایی‌فر، حسن (1386). "روش‌شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع". تهران: صفار- اشراقی، چ دوم.
تفاخری، محبوبه (1384). "بررسی ویژگی‌های دانشگاه‌های مجازی در ایران". پایان‌نامه کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی. ساری: دانشگاه آزاد اسلامی.
حراقی، مسعود و همکاران (1393). "ارائه مدل ساختاری مدیریت دانش و انعطاف‌پذیری سازمانی". فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، سال چهارم، شماره1، بهار1394، 156.
سرلک، محمدعلی (1384). "طراحی و تبیین الگوی ایجاد اعتماد در متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها جهت انتخاب دانشگاه‌های مجازی". پایان‌نامه دکتری مدیریت. دانشگاه تهران.
سکاران، اوما (١٣٨6). "روش‌های تحقیق در مدیریت". ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی. تهران: مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، فنّاوری اطلاعات، دولت و دانشگاه.
سلیمانی ، علیرضا  (1384). "کارت امتیازی متوازن". مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران، تهران.
سند چشم‌انداز بیست‌ساله جمهوری اسلامی ایران در افق1404 (1382). مجمع تشخیص مصلحت نظام، قابل‌دسترسی  در سایت http://www.irane1404.com
صالح، ابراهیم (1383). "دیدگاه‌های نظری توسعۀ آموزش عالی". دوماهنامه دانشور رفتار، ش 11: 68-55.
فرج‌اللهی، مهدی و ناهید ظریف صنایعی (1388). "آموزش مبتنی بر فنّاوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش عالی". مجله راهبردهای آموزشی، دوره دوم، ش 4 (زمستان).
فروتنی، زهرا و همکاران (1392). "بررسی و تحلیل میزان سنخیت دانشگاه پیام نور با الگوی مفهومی سازمان هولوگراف". فصلنامه مدیریت سازمان‌های دولتی، سال دوم، شماره1، 47 .
کاردان، احمد و فهیمی‌ فر(1381). "مدلی برای تعیین خط‌مشی آموزش‌های الکترونیکی بر پایۀ عامل‌های مؤثر". اولین همایش مجازی پاسخ به نیازها، افزایش دسترسی و چالش‌های پیش رو. 54-50.
نعمتی آهنگر(1389)."بررسی مؤلفه های توسعه آموزش مجازی در نظام آموزش عالی ایران از دیدگاه استادان دانشگاههای مجری". اولین همایش ملی تحول بنیادین در نظام برنامه درسی ایران112-108.
والتون، جان (1388). "پرورش راهبردی منابع انسانی". ترجمه ناصر میر سپاسی و داریوش غلام‌زاده، انتشارات ترمه، جلد اول، چاپ دوم. 
Darking, J. (2012).“TheInternationalization Motivations and Realities”. J. Stud. Int. Educ., P. 294-306. Emerging Opportunities to 2020. Available at: http://www.britishcouncil.org/ihe/ educationintelligence
Dorris, J. (2011). “Teachers' Views of Using E-Learning for Non-Traditional Students in Higher Education”. Academy of Management Review, vol. 13, no. 3, 79-81.
Gareis, T. (2010). “Afield Guide Toteaching and Learning Online”. Learning Networks. Cambridge, Massachusetts:Massachusetts Institute of Interdisciplinary Journal of Research in Business, Vol. 1, Issue, 11,  pp.11- 25.
Haidy, R. (2012). “The Shape of Things to Come: Higher Education Global Trends”. British Council. P. 210-213.
Hyvari, A. W. (2012). “Restructuring the University for Technological Change”. African Journal of Business Management, Vol. 6(38), pp. 10396-10407.
Kaplan, R. S. & Norton, D. P. (1992). “The Balanced Scorecard - Measures That Drive Performance”. Harvard Business Review, 70(1), 71-79.
Mitsuru, B. (2012). “The Evolution of the Character and Practice of Distance Education”. Open Learning, P. 47-53.
Morrison, C., James, J. & Spencer, P. (2011). “Lifelong Learning through the Virtual University”. Campus-Wide Information Systems, 19(4), 127 – 135.
Pollock, E. & Cornford, W. (2011). “CRS Report for Congress: The Iran Sanctions Act”. Washington. Available in: http://www.fas.org/sgp/crs/row, 32-38.
Pratt, D. D. (2009). “Five Perspectives on Teaching in Adult & Higher Education”. Florida: Krieger Publishing Company.
Tony, R. (2012). “BIS (Department for Business, Innovation and Skills), the Future of Universities in a Knowledge Economy”. Available at: www.bis.org.
Turner, G. (2012). "Trends in Global Higher Education: Tracking an Academic Revolution”. Paris: UNESCO, University (FGCU). Retrieved March 20, 2000 from the World Wide Web. P. 63-68.
Yang, J. (2012). “The Internationalization of Higher Education: Motives and Realities”. Journal of Studies in International Education, Vol. 11, No. 3-4: 190-195..