با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسنده

استادیار و عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه سمنان

چکیده

در پژوهش حاضر تلاش شده است با در پیش گرفتن رویکردی یکپارچه و با نگاهی کاربردی به موضوع اینرسی سازمانی، به این سوال اساسی که چرا سازمان­ها از روش­ها و رویه­های بسیار تکراری در انجام امور مربوطه و حل مسئله استفاده می کنند، پاسخ دهد. هدف پژوهش حاضر واکاوی مفهوم اینرسی سازمانی و بررسی عوامل تاثیرگذار بر آن در سازمان های دولتی است. با استفاده از رویکردهای کمی پژوهش سازمانی به خصوص رویکرد پیمایشی و بررسی همبستگی و همچنین به کمک ابزار پرسشنامه، اطلاعات از جامعه مورد بررسی که شامل سازمان های دولتی مستقر در شهر سمنان بوده است با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای، گردآوری و تجزیه و تحلیل شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که  مهمترین عامل تاثیر گذار بر اینرسی سازمان، اینرسی دانشی است. اینرسی دانشی که خود شامل دو بعد اینرسی یادگیری و اینرسی تجربه است تاثیر مستقیمی بر هر سه بعد اینرسی سازمانی یعنی اینرسی بینشی، اینرسی عملی و اینرسی روانشناختی دارد. نتایج پژوهش همچنین نشان می دهد که ظرفیت جذب دانش سازمانی رابطه میان اینرسی دانشی و اینرسی سازمانی را تعدیل می کند. در نهایت راهکارهای عملیاتی برای برون رفت از وضعیت اینرسی در سازمانهای دولتی ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

An introduction to organizational inertia and effective factors on it in organizations of public sector of Iran

نویسنده [English]

  • Seyyed Abbas Ebrahimi

چکیده [English]

Choosing an integrated approach and an applied viewpoint to the topic of organizational inertia, present research has tries to answer the basic questions that why organizations use very repetitive methods and procedures in handling the affaires and problem solving. The aim of present research is to analyze the meaning of organizational inertia and studying effective factors on it in governmental organizations. Data was gathered by using research quantitative approaches specially survey approach and correlation examination and also a questionnaire from governmental organizations established in Semnan City through utilizing classified sampling method and was analyzed. Results show that the very important effective factors on inertia are knowledge inertia. Knowledge inertia, that included two dimensions of learning inertia and experience inertia, has direct impact on every three dimensions of organizational inertia i.e. insight inertia, action inertia and psychological inertia. Results also indicated that the knowledge absorptive capacity of organizations moderator the relationship between knowledge inertia and organizational inertia. At the end, practical solutions have been presented for going out of inertia situation in governmental organizations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • organizational inertia
  • knowledge inertia
  • experience inertia
  • learning inertia
  • knowledge absorptive capacity

احمدیان، سید علی اکبر؛ شکاری، حمیده؛ افشاری، محمدعلی (1390). بررسی رابطه رکود دانشی، یادگیری سازمانی و نوآوری، مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره نهم، شماره دوم، پاییز و زمستان 1390.

شهابی، مریم؛ جلیلیان، حمید (1390). بررسی روابط میان اینرسی دانش، یادگیری سازمانی و نوآوری سازمانی (مطالعه موردی شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب). فصلنامه پژوهشی مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، سال چهارم، شماره 15، صص 137-158.

کاملی، محمد جواد؛ بختیاری اصل، طیبه؛ لطفی آرباطان، ابوالفضل؛ پورفرج، اکبر (1392). بررسی الگوهای رفتاری کارکنان در مقابل تغییر. فصلنامه مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، سال 23، شماره 70، صص 103 – 134.

مرادی، محمود. ولی پور، محمد علی. یاکیده، کیخسرو. صفردوست، عاطیه. عبداللهیان، فرزانه (1392). بررسی نقش ظرفیت جذب دانش بر عملکرد نوآورانه سازمان ها  (مطالعه موردی: شرکت های داروسازی و شرکت های بیمه حاضر در بورس اوراق بهادار تهران). چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 13، صص 79-102

هادوی نژاد، مصطفی؛ خائف اللهی، احمد، علیزاده ثانی، محسن (1388). سیاست پیشگی مدیران، ادراک سیاسی کارکنان و مقاومت در برابر تغییر. فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال چهارم، شماره 16،ص 119 – 137.

Armenakis ,A.A., & Harris,s.g.(2002) Grafting a change message to create transformational readiness .Journal of organizational chang management ,15 (2), 169-183.

Bhatnagar, J. (2006), “Measuring organizational learning capability in Indian managers and establishing firm performance linkage”, The Learning Organization. Vol. 13, No. 5, pp. 416-433.

Boyer, Marcel and Robert, Jacques (2006), Organizational inertia and dynamic incentives; Journal of Economic Behavior & Organization, Vol. 59, pp: 324-348.

Cavus, M.F., Koc, M., Aksoy, A., (2014). Entrepreneurial Behaviors: Are the People Restricted by Knowledge Inertia? International Review of Management and Marketing, Vol. 4, No. 1,  pp.42-48.

Chanko ,L.B., Jones ,E., Roberts ,j.A, u Pubinshy ,A.j. (2002). The role of environmental turbulence, readiness for change and salesperson learning in the success of gales force change jurnal of per sonal sell ing & sules management ,22(4),227-245.

Cohen, W. M., & Levinthal, D. A. (1990). Absorptive Capacity: A New Perspective on Learning and Innovation. Administrative Science Quarterly, 35, 128-152.

Deci, E. L., Koestner, R., & Ryan, R. M. (1999). A Meta-Analytic Review of Experiments Examining the Effects of Extrinsic Rewards on Intrinsic Motivation. Psychological Bulletin, 125(6), 692-700.

Godkin, L. & Allcorn, S. (2008). Overcoming Organizational Inertia: A Tripartite Model for Achieving Strategic Organizational Change. Journal of Applied Business and Economics, 8 (1): 82-95.

Gupta, A. K., & Govindarajan, V. (2000). Knowledge Flows within Multinational Corporations. Strategic Management Journal, 21(4), 473-496.

Hannan, M, T., Freeman, J. (1984). Structural Inertia and Organizational Change,  American Sociological Review, Vol. 49, No. 2, pp. 149-164.

Hedberg, B. & Wolff, R. (2003). Organizing, learning, and strategizing: From construction to discovery. In Meinolf Dierkes, Ariane Berthoin Antal, John Child, & Ikujiro Nonaka. (Eds.). Handbook of  rganizational Learning & Knowledge. (535-556).Oxford: Oxford University Press.

Hedberg, B.L.T & Ericson, A. (1997). Insiktströghet och manövertröghet i organisationers omorientering [Insight inertia and action inertia in organizational reorientation]. In B.L.T. Hedberg and S. E. Sjöstrand, Från företagskriser till industripolitik [From Organizational Crisis to Industrial Politics]. (54-66). Malmö: Liber.

Holt,D., Armenakis ,A., feild , H., &Harris ,S.(2007) Readiness for organizational change :The systematic development of a scale. Applied Beheavioral science ,43 (2), 232-255.

Kaplan. S., Henderson. R., (2005). Inertia and Incentives: Bridging Organizational Economics and Organizational Theory,  Organization Science, Vol. 16, No. 5, pp. 509–521.

Kierser, A., Beck, N. & Tainio, R. (2003). Rules and organizational learning: The behavioral theory approach. In Meinolf Dierkes, Ariane Berthoin Antal, John Child, & Ikujiro Nonaka. (Eds.). Handbook of Organizational Learning & Knowledge. (598-623).Oxford: Oxford University Press.

Kostopoulos, K., Papalexandris, A., Papachroni, M., & Ioannou, G. (2011). Absorptive Capacity, Innovation, and Financial Performance. Journal of  Business Research, 64(12), 1335-1343.

Liao , shu-h sien , Fei , Wu-chen , Liu , chih- Tang (2008), Relationships between knowledge inertia, organizational learning and organization innovation; Technovation 28, pp: 183-195.

Liao, S. H. , Fei, W. C. , Chen, C. C. (2007), Knowledge sharing, absorptive capacity, and innovation capability: an empirical study on Taiwan’s knowledge intensive industries; Journal of Information Science 33 (3), pp: 340–359.

Liao, S.H., (2002). Problem Solving and Knowledge Inertia, Expert Syst. Appl, 22, 21-31.

Majid, A., Abdullah, M. T., Yasir. M., Tabassum. N., (2011). Organizational inertia and change portfolio: An analysis of the organizational environment in developing countries. African Journal of Business Management Vol. 5(2), pp. 383-388.  

March, J. G. & Olsen, J. P. (1975). The uncertainty of the past: Organizational learning under ambiguity. European Journal of Political Research 3, 147-158.

Minbaeva, D. B., Mäkelä, K., & Rabbiosi, L. (2010). Explaining IntraOrganizational Knowledge Transfer at the Individual Level. Knowledge
Creation Diffusion Utilization, 1, 1-36.

Parviz Kafchehi, Arash Zamani and Farhad Ebrahimabadi(2012), “A model of influential factors and knowledge inertia,” vol.4, Asian Journal of Business Management, pp.386-391, 2012.

Shalikar, S., Lahoutpour, N., Abdul Rahman, A, B. (2011). The Study on the Impact of Knowledge Inertia on Organization, Australian Journal of Basic and Applied Sciences, 5(10): 1207-1213.

Steffi Haag. (2014). Organizational Inertia as Barrier to Firms’ IT Adoption – Multidimensional Scale Development and Validation, Twentieth Americas Conference on Information Systems, Savannah.

Sternberg, R. J., “Beyond I.Q.: a triarchih theory of human intelligence,” New York: Cambridge University Press, 1985.

Szulznski, G. (2003). Sticky Knowledge: Barriers to Knowing in the Firm. Sage Publications: Thousand Oaks, CA.

Wang, P. Yang, X. (2013). A Review of Knowledge Inertia: How can we explain the hindrance on individual innovation, International Academic Workshop on Social Science.

Zahra, S. A., & George, G. (2002). Absorptive capacity: A Review, Reconceptualization, and Extension. Academy of Management Review, 27, 185-203.