با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی (گرایش منابع انسانی)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران

2 استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران

3 دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران

چکیده

در ایران برای بهبود و تقویت نظام اداری کشور ،قانون مدیریت خدمات کشوری به عنوان جامع ترین و با اهمیت ترین سند قانونی مربوط به نظام اداری به تصویب رسید.این قانون برای اجرایی شدن به سازمان های دولتی ابلاغ شده است ، اما سازوکارهای اجرایی آن مورد توجه قرار نگرفته است. قانون مدیریت خدمات کشوری زمانی می تواند نتیجه بخش باشد که شکل صحیح حاکمیتی آن در هر یک از بخش ها به دقت مشخص گردیده باشد. الگوهای صحیح حاکمیتی مبتنی بر تعامل سه حوزه دولت، بخش خصوصی و جامعه مدنی است.در این پژوهش هدف آن است که مشخص  شود  با توجه به ساختار قانون و بستر اجرایی قانون خدمات کشوری ،کدامیک از حوزه های حاکمیتی در فرایند اجرا اثرگذار بوده، و بهترین شکل حاکمیتی اجرای خط مشی قانون مدیریت خدمات کشوری چیست؟
بدین منظور ابتدا با کمک نرم افزار IBM SPSS Statistics – 22 تحلیل توصیفی داده ها و تحلیل استنباطی داده ها صورت گرفت. در نهایت به منظور ارائه مدل اصلی پژوهش با استفاده از منطق فازی و کد نویسی در نرم افزار (MATLAB)  مدل نهایی و سه بعدی بر اساس دو عنصر ابهام و تضاد ایجاد شد . این مدل مناسب ترین نوع حاکمیت، در هر سه حوزه(جذب و استخدام،نگهداری و آموزش) خط مشی قانون خدمات کشوری را تعیین می نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Governance Model Designed to Implement Human Resources Policies in the Public Sectors of Iran Case Study: Law on Civil Service Management

نویسندگان [English]

  • Mahtab Mohammadi 1
  • Seyyed Mehdi Alvani 2
  • Gholam Reza Memarzadeh Tehran 3

1 PhD Student of Public Management, Islamic Azad university, Qazvin Br, Qazvin, Iran

2 Professor of Public Management, Islamic Azad University, Qazvin Br, Qazvin, Iran

3 Associate Professor of Public Management, Islamic Azad University, Sciences and Research Br, Tehran, Iran

چکیده [English]

In order to improve and reinforce the country's administrative system, the countrywide services management law was ratified as the most comprehensive and important legal document related to administrative system in Iran. The law was notified to governmental organizations for implementation however implementing mechanisms of the law have not been considered. The countrywide services management can be effective when the appropriate form of its governance has been cleared carefully in each department. The right governance model is based on cooperation between government, private sector and civil society. The aim of present research is to specify that regarding law structure and implementing background of the countrywide service law which one of governance area has been effective on implementing process and also what is the best governance form of implementing countrywide service management law policies? Thus, descriptive and inferential analysis of data was concluded by IBM SPSS Statistics-22 software. At the end, in order to present the main research model, the ultimate and three-dimensional model was designed based on two elements of ambiguity and conflict through using fuzzy logic and code writing in Matlab. This model determines the most appropriate governance type in all three areas (employment and absorption, maintenance and education) of the countrywide services law policies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Policy study
  • Governance theory
  • Multidiciplinary studies
  • National interests
  • Identity of government and state administration
آرایی، وحید(۱۳۸۸). حکمرانی خوب به مثابۀ آرمان نظارت و ارزیابی. گزارش پژوهشی مرکز پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان بازرسی کل کشور، سال دوم، ش 6: ۱۵.
آقازاده، محمدرضا؛ طیبه عسگری، عادله شاهی و آمنه فرهمند(۱۳۹۴). "طراحی مدل فرایندی تدوین استراتژی سازمان‌های حاکمیتی بر مبنای پارادایم حکمرانی شبکه‌ای". فصلنامه مدیریت سازمان‌های دولتی، سال چهارم، ش ۱۳.
الوانی، سید مهدی و فتاح شریف‌زاده(۱۳۷۷). "فرایند خط مشی‌گذاری عمومی". دانشگاه علامه طباطبایی، ۱۳۷۹، انتشارات مروارید، ص ۴۷.
جاسبی، جواد و ندا نفری(۱۳۸۸). "طراحی الگوی حکمرانی خوب بر پایۀ نظریۀ سیستم‌های باز". فصلنامۀ علوم مدیریت ایران، سال چهارم، ش ۱۶: 117-۸۵.
دانایی‌فرد، حسن؛ عمادالدین ثقفی و اصغر مشبکی اصفهانی(۱۳۸۹). "اجرای خط مشی عمومی: بررسی نقش عقلانیت در مرحلۀ تدوین خط مشی". دوره ۱۴، ش ۴ (پیایی ۶۹): 106-۷۹.
زارعی، محمدحسین(۱۳۸۵). "حکمرانی خوب، حاکمیت و حکومت  ایران". مجلۀ تحقیقات حقوقی، ش ۴۰: 45-۲۴.
سیدجوادین، سیدرضا؛ سعید شهبازمرادی، طهمورث حسنقلی‌پور و علی داوری(۱۳۸۹). "مجله مدیریت فنّاوری اطلاعات". ش ۵، علمی پژوهشی، ص 52-۳۵.
علیزاده، محسن و محبوبه عرب(۱۳۸۷). "تأثیر حکمرانی خوب بر توسعۀ انسانی". ششمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت.
قلی‌پور، رحمت‌ا... و فتاح شریف‌زاده(۱۳۸۲). "حکمرانی خوب و نقش دولت". فرهنگ مدیریت، سال اول، ش 4: ۱۰۹.
قلی‌پور، رحمت‌ا...(۱۳۸۵). "تحلیل رابطۀ الگوی حکمرانی خوب و فساد اداری". مجلل فرهنگ مدیریت، ش ۱۰: 128-۱۰۳.
قلی‌پور، رحمت‌ا...(۱۳۸۴). "حکمرانی خوب و امکان‌سنجی آن در ایران". مجموعه سخنرانی‌ها؛ مؤسسۀ عالی آموزش و پژوهش در برنامه‌ریزی و توسعه.
هداوند، مهدی(۱۳۸۴)." حکمرانی خوب چیست؟"، مجله اقتصادی سیاسی، ش ۱۵۲: ۴۲.
هیوز، آون(۱۳۸۱). "مدیریت دولتی نوین". ترجمه دکتر سید مهدی الوانی، دکتر غلامرضا معمارزاده طهران و دکتر سهراب خلیلی شورینی، تهران.
Hill, M. (1997)."،Implementation theory: Yesterday’s issue? Policy and Politics, 25 (4): 375–85.
Hill, Michael, Hupe , Peter,(2002), Implementing public policy: In theory and practice, SAGE Publications, London , Thousand Oaks ,New Delhi.
Lindblom, C.E. (1977) Politics and Markets: The World’s Political-Economic Systems. New York: Basic Books.
Lipsky, M. (1980) Street-Level Bureaucracy: Dilemmas of the Individual in Public Services. New York: Russell Sage Foundation.
Matland, R. (1995) Synthesising the implementation literature: the ambiguity-conflict model of policy implementation’, Journal of Public Administration Research and Theory 5(2): 145-174.
O’Toole, L. (1995), ‘Rational choice and policy implementation: implications for inter-organizational network management, American Review of Public Administration 25: 43-57.
O’Toole, L. (2000), ‘Research on policy implementation: assessment and prospects’, Journal of Public Administration Research and Theory 10: 263-288.
Mazmanian, D. and Sabatier, P. (1983), Implementation and Public Policy, Glenview: Scott, Foresman.
Sabatier, P. (1988), ‘An advocacy coalition framework of policy change and the role of policy learning therein’, Policy Sciences 21: 128-168.
Saetren,Harald,(2005),Facts and myths about research on public policy , implementation policy studies journal,VOL33,Issue4,page 559-582.
Schofield,jill,Sausman,charlotte,(2004),Symposium on implanting public policy: learning from theory and practice, VOL 82,Issue 2,pages235,248.
Van Meter, D. and Van Horn, C. (1975), The policy implementation process: a conceptual framework, Administration and Society 6: 445-488.