با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

1 استادیار دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران

2 کارشناس ارشد مدیریت دولتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران

چکیده

 در سال­های اخیر شکاف عملکردی میان بخش خصوصی و بخش دولتی موجب شده مفهوم انگیزه خدمت عمومی توجه پژوهشگران مدیریت دولتی را به خود معطوف نماید. پژوهش حاضر با هدف ارتقای انگیزه خدمت عمومی در بین کارکنان بخش دولتی صورت گرفته و در پی شناخت عوامل اثرگذار بر انگیزه خدمت عمومی است. بدین منظور، در یک روش توصیفی پیمایشی 196 نفر از کارکنان سازمان شهرداری مرکزی قم مورد مطالعه قرار گرفته­اند. نتایج نشان می­دهد جامعه­پذیری خانواده، جامعه­پذیری مذهبی، هویت حرفه­ای، ویژگی­های شغل، رابطه رهبر/ پیرو و وضعیت نقش بر انگیزه خدمت عمومی اثرگذار است. از طرف دیگر، نتایج نشان داد که ویژگی­های جمعیت­شناختی بر انگیزه خدمت عمومی اثرگذار نیست. طبق نتایج پژوهش جذب افرادی که پیش­زمینه­های خانوادگی مستحکم و مرتبطی داشته و باورهای مذهبی قوی­تری دارند منجر به ارتقای انگیزه خدمت عمومی در شهرداری­ها می­شود. علاوه بر این، ارتقای هویت جمعی و حرفه­ای، بازطراحی مشاغل به شیوه­ای منعطف و مبتنی بر آزادی عمل، ایجاد اعتماد میان رهبر و پیرو، و شفاف­سازی نقش­های سازمانی توسعه دهنده انگیزه خدمات عمومی در شهرداری­ها است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Investigation of Factors Impacting Public Service Motivation

نویسندگان [English]

  • Ali Hamidizadeh 1
  • Reza Tahmasbi 1
  • Ashraf Mirzaei 2

1 Assistant Professor, Faculty of Management and Accounting, Farabi Campus, University of Tehran, Tehran, Iran

2 BSc of Public Management, Farabi Campus, University of Tehran, Tehran, Iran

چکیده [English]

In recent years, performance gap between private and public sector has affected researchers of public administration to pay attention to the concept of public service motivation. Present research has been accomplished aiming at improving public service motivation among employees of public sector and is intended to identify effective factors on public service motivation. For this reason, 196 people of employees at Qom central municipality have been studied in a descriptive survey method. Results show that family socialization, religious socialization, professional identity, job characteristics, member/leader exchange and role situation are effective on public service motivation. On the other hand, results showed that demographic characteristics don't affect on public service motivation. Based on research results, absorbing people who have strong and related family background and also stronger religious beliefs will lead in improving public service motivation in municipality. Furthermore, improving group and professional identity, redesigning jobs in a flexible way and based on freedom of action, trust creation between leader and member and disclosure of organization's roles expand public service motivation in municipalities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Family Socialization
  • Job Characteristics
  • Public Service Motivation
  • Role States
ابوالقاسمی، عباس؛ محمد مرادی سروش، محمد نریمانی و عادل زاهد (1390)." رابطة ابتکار شخصی، جهت­گیری مذهبی و سرمایة اجتماعی سازمانی با عملکرد شغلی کارکنان مراکز تولیدی". دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی. بهار1390 سال دوازدهم، شماره 1.
احمدی، حبیب و سعیده گروسی (1383). بررسی تأثیر برخی عوامل اجتماعی و فرهنگی بر نابرابری جنسیتی در خانواده های شهر کرمان و روستاهای پیرامون آن. مجله مطالعات زنان.سال دوم. شماره 6.
اسماعیلی، مهدی (1394). "بررسی رابطه بین انگیزه شغلی کارکنان و رضایت شغلی در شهرداری قم". نشریه تخصصی راهبرد. شماره 9.
اکبری، محمد و کیوان صالحی (1393)." بررسی رابطه‌ی سبک رهبری تحول‌آفرین مدیران با اثربخشی، انگیزش و
رضایت کارکنان". فصلنامه پژوهش­های مدیریت منابع انسانی. دوره 6. شماره 4. صص 155-129.
امری، فاطمه (1386). "بررسی نقش خانواده در جامعه­پذیری جنسیت فرزندان )مطالعه موردی: شهر شیراز)". پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی، دانشگاه اصفهان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
برازپردنجانی، شهرام؛ ربابه معماریان و زهره ونکی (1393). "هویت حرفه ای خدشه دار: عامل بازدارنده یادگیری مراقبت های پرستاری در دانشجویان" یک مطالعه کیفی در ایران. دوره 3. شماره 3. صص 15-1.
پاداش، فریبا و محسن گل­پرور (1389). "رابطه رهبری اخلاق مدار با انگیزش درونی برای نوآوری و خلاقیت کارکنان". اخلاق در علوم و فناوری. دوره 5. شماره 1و2. صص 110-103.
حاجیان، الناز؛ سهیلا سردار و محمدرضا بابایی (1394). "ارائه مدلی جهت سنجش انگیزش درونی موثر در تمایل کارکنان به تسهیم دانش صریح و ضمنی مطالعه موردی شهرداری تهران". کنفرانس بین­المللی پژوهش­های نوین در مدیریت و مهندسی صنایع.
حریری، نجلا و لیلا محمدپور (1392). "بررسی رابطه ویژگی‌های شغلی کتابداران با انگیزه اشتراک دانش در کتابخانه‌ها مطالعه موردی:کتابخانه‌های دانشگاه‌های تابعه وزارت بهداشت"، درمان و آموزش پزشکی مستقر در شهر تهران. مجله پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی. سال 3. شماره 1. بهار و تابستان 1392.
حیدری، حمید و احمد رضایی (1391). "تحلیل جامعه شناختی هویت حرفه ای دانشجویان مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه مازندران". تحقیقات فرهنگی ایران. دوره 5. شماره 2. صص 29-1.
خسروانیان، حمیدرضا؛ میثم شفیعی و مهناز توکلی (1392)." بررسی رابطه دینداری و عمل به باورهای دینی با رضایت شغلی کارکنان سازمان بهزیستی استان یزد". دو فصلنامه علمی ـ پژوهشی مدیریت اسلامی. سال 21. شماره 1. بهار و تابستان 1392. صص 127-146.
زاهدی، شمس­اسادات و محمد منتظری محمودآبادی (1391). "ارایه الگوی ارتقای انگیزش خدمت عمومی مدیران بر مبنای راهبرد مفهوم­سازی داده بنیاد". فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی. سال اول. شماره 1. تابستان 1391. صص 22-10.
شکرکن، حسین و نسرین ارشدی (1386). "بررسی رابطه فشار روانی ناشی از تعارض و ابهام نقش با عملکرد و خشنودی شغلی با توجه به اثرهای تعدیل کننده استقلال کاری و پیوستگی گروهی در کارکنان شرکت ملی مناطق نفت خیر جنوب - منطقه اهواز". مجله علوم تربیتی و روانشناسی. دوره 14. شماره 1و2. بهار و تابستان 86.
فروتنی، زهرا؛ عادل آذر، سید علی اکبر احمدی، و منیره عسکری نژاد (1392)." طراحی و تبیین مدل خودتوسعه­ای منابع انسانی". فصلنامه مدیریت سازمان­های دولتی. دوره 1. شماره 4. پاییز 1392. صص 78-61.
گلچین، مسعود (1378)." قشربندی اجتماعی و تبیین جامعه شناختی جریان اجتماعی کردن نوجوانان در خانواده". رساله دکتری. دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی.
معصومی، ابراهیم (1393)." بررسی رابطه خلاقیت مدیران با انگیزش شغلی کارکنان در شهرداری تهران". پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
منتظری، محمود و وجه ا... قربانی­زاده (1391). "رابطه تعاملی انگیزه خدمت عمومی؛ خشنودی و تعهد سازمانی مدیران دولتی". فصلنامه پژوهش‌های سرمایه انسانی. سال اول. شماره 2. تابستان 91. صص 61-79.
منصورآبادی، فاطمه (1392). "بررسی تاثیر عوامل زمینه ای کار(پیچیدگی شغل-روابط کاری) و تنش نقش بر خلاقیت کارکنان. " پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده مدیریت و حسابداری. دانشگاه یزد.
مهدی بیگی سروستانی، مریم (1387)." بررسی رابطه بین ادراک ویژگیهای شغل و انگیزش درونی در بین کارکنان ستادی دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان". پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان.
یاسینی، علی؛ مالک عبدی و مجتبی یاسینی (1393). "تبیین ارتباط رهبری معنوی گرا با انگیزش شغلی کارکنان در سیستم آموزش عالی". نخستین همایش ملی علوم تربیتی و روان شناسی. مرودشت.
یعقوبی، نورمحمد و اکرم احمدنیا (1393)." بررسی رابطه بین رویکرد راهبردی نظام نگهداشت منابع انسانی و تعهد سازمانی کارکنان. فصلنامه مدیریت سازمان­های دولتی". دوره 2. شماره 3. تابستان 1393. صص 64-49.
Andersen, L. B. & Kjeldsen. A. M. (1010). A question of employment sector or ‘public service jobs’, Paper presented at the 32nd EGPA conference in Toulouse, 8-10 September 2010.
Andersen, L. B. Pallesen. T. & Pedersen. L. H. (2011). Does Ownership Matter? Public Service Motivation among Physiotherapists in the Private and Public Sectors in Denmark, Review of Public Personnel Administration 31(1): 10–27.
Andersen, L. B.. & Pedersen, L. H. (2012). Public Service Motivation
and Professionalism, International Journal of Public Administration, 35(1): 46–57.
Arbona, C. & Power, T. G. (2003). Parental attachment,self-esteem, and anti social behaviors among African American,European American, and Mexican American adolescent,journalofcounseling sychology, vol, 50. No,1.pp,40-51.
Babakus, E., Cravens, D. W., Johnston, M., & Moncrief, W. C. (1996). Examining the role of organizational variables in the salesperson job satisfaction model. Journal of Personal Selling & Sales Management, 16(3), 33-46.
Bellé, N. (2013). Experimental Evidence on the Relationship between Public Service Motivation and Job Performance, Public Administration Review, 73(1): 143–53.
Bozeman, B. & Su. X. (2015). Public Service Motivation Concepts and Theory: ACritique, Public Administration Review, Volume 75, Issue 5, pages 700–710.
Brewer, G. A. (2011). Parsing Public/Private Differences in Work Motivation and Performance: An Experimental Study, Journal of Public Administration Research and Teory, 21: 347–62.
Brewer, G. A. Coldman, S & Rex, F. (2000). Individual Conceptions of Public Service Motivation. Public Administration Review, Vol. 60, No. 3, pp. 254-264.
Bright, L. (2008). Does Public Service Motivation Really Make a Difference on the Job Satisfaction and Turnover Intentions of Public Employees? American Review of Public Administration, 38(2): 149–66.
Brown, D. R., & Gary, L. E. (1991). Religious socialization and educational attainment among African Americans: An empirical assessment. Journal of Negro Education, 411-426.
Camilleri, E. (2006). Towards developing an organizational commitment- Public Service.
Chin, W. W. (1998). The partial least squares approach for structioral equation modeling. In G. A. Marcoulides (Ed). Modern methods for business research", London: Lawrence Erlbaum Associates. 236-295.
Clary, E. G., & Miller, J. (1986). Socialization and situational influences on sustained altruism. Child development, 1358-1369.
Crewson, P.E. (1997). Public-service motivation: building empirical evidence of incidence and effect. Journal of Public Administration Research and Theory, 7(3): 499-518.
Homberg, F. McCarthy. D. & Tabvuma. V. (2015). A Meta-Analysis of the Relationship between Public Service Motivation and Job Satisfaction, Public Administration Review,Vol. 75, Iss. 5, pp. 711–722.
Houston, D.J. (2000). Public service motivation: a multivariate test. Journal of Public Administration Research and Theory, 10(5): 713-728.
Kock, N. (2012). Using WarpPLS in E-Collaboration Studies: Descriptive Statistics, Settings. Interdisciplinary Applications of Electronic Collaboration Approaches and Technologies, 7(2), 1-18.
Leal, A, & Luis Roldan, J. (2001)." Benchmarking and Knowledge Management. OR Insight", 14(4), 11-12
Morgeson, F. P., & Humphrey, S. E. (2006). The Work Design Questionnaire (WDQ): developing and validating a comprehensive measure for assessing job design and the nature of work. Journal of applied psychology, 91(6): 1321-1339.
Naff, K. C. & Crum, J. (1999), working for America: Does public service motivation make difference?" Review of Public Administration, 19(4): 5-16.
Paarlberg, L. E., Perry, J. L. (2007). Value Management aligning employee values and organization goals. The American Review of Public Administration, 37(4): 387-408.
Perry, J. L. & Wise, L. R. (1990). The Motivational Bases of Public Service. Public Administration Review, 50(3): 367-373.
Perry, J. L. (1996). Measuring public service motivation: An assessment of construct reliability and validity. Journal of public administration research and theory, 6(1): 5-22.
Perry, J. L. (1997). Antecedents of public service motivation. Journal of Public Administration Research and Theory, 7(2): 181–197.
Perry, J. L. (2000). Bringing Society in: Toward a Theory of Public-Service Motivation, Journal of Public Administration Research and Theory, Vol. 10, No. 2, pp. 471-488.
Rizzo, J. R., House, R. J., & Lirtzman, S. I. (1970). Role conflict and ambiguity in complex organizations. Administrative science quarterly, 150-163.
Schriesheim, Chester. Stogdill, Ralph. (1975). differences in factor structure across three versions of the Ohio state leadership scales. Personnel Psychology, 28, 189-206
Taylor, J. (2007). The impact of public service motives on work outcomes in Australia: a comparative multi-dimensional analysis. Public Administration, 85(4): 931-959.
Valades, A. A. & Lumadue, C. & Gutierrez, B. (2006). Las comadres and adult day care centers: the perceived impact of socialization on mental wellness, Journal of Aging Studies,Vol. 20.pp,39-53.
Vallejo, M. C., & Langa, D. (2010). Effects of family socialization in the organizational commitment of the family firms from the moral economy perspective. Journal of business ethics, 96(1): 49-62.
Welch, M. R., & Leege, D. C. (1988). Religious predictors of Catholic parishioners' sociopolitical attitudes: Devotional style, closeness to God, imagery, and agentic/communal religious identity. Journal for the Scientific Study of Religion, 536-552.