با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات

2 استاد گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران.

3 استادگروه مدیریت صنعتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

چکیده

یک نظام ارزیابی و پایش در قالب مدیریت عملکرد که برنامه‌های کلان دولت را با یک نگرش سیستمی در تمام سطوح، مورد پایش قرار داده و بازخوردهای لازم را جهت هموار کردن راه رسیدن به اهداف و برنامه­های تعیین‌شده ارائه نماید، یکی از ضرورت­هاست. لذا هدف اصلی این مقاله طراحی مدل جامع مدیریت عملکرد در سطح دولت و دستگاه­های اجرایی می­باشد. برای انجام این مطالعه، از روش تحقیق ترکیبی استفاده شده است، بدین‌صورت که؛ در مرحله اول رویکردها و مدل­های مربوط به مدیریت عملکرد موردبررسی قرارگرفته و با استفاده از روش کیفی تحلیل مضمونی، مضامین استخراج‌شده از ادبیات علمی در قالب سه سطح؛ «استراتژیک»، «سازمان» و «کارکنان» کدبندی شد. در مرحله دوم متغیرهای 27 گانه احصا شده، در قالب پرسشنامه­ای تنظیم و در بین نمونه­ای 132 نفری که با استفاده از جدول مورگان از بین جامعه 210 نفری نظام برنامه­ریزی کشور انتخاب‌ شده بود، توزیع گردیده و اطلاعات جمع­آوری شده با استفاده از نرم­افزار لیزرل مورد تحلیل قرار گرفت. یافته­های تحقیق حاکی از این است که تمامی متغیرهای 27 گانه احصا شده در قالب سطوح مذکور، به‌عنوان متغیرهایی که بایستی در طراحی مدل مدیریت عملکرد موردتوجه قرار گیرند، مورد تأیید قرار گرفت. همچنین با توجه به این‌که قدر مطلق مقدار آماره t برای تمامی روابط بین متغیرها بزرگتر از مقدار بحرانی 96/1 و نیز تمامی بارهای عاملی در حالت استاندارد بزرگتر از 5/0 بدست آمد، لذا هیچ‌کدام از روابط رد نشده و تمامی متغیرها و روابط تائید شد و درنهایت مدل اولیه تحقیق نیز تائید شد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Design Model of Performance Management at the State Level

نویسندگان [English]

  • Alaeddin Rafizadeh 1
  • Naser Mirsepasi 2
  • Adel Azar 3

1 Ph.D. Student, Management of Technology, Allameh Tabatabai’e University,Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Faculty of accounting & management, Allameh Tabatabai’e University, Tehran, Iran

3 Department of Management, Payam-e-Noor University, Tehran, Iran

چکیده [English]

.Designing the evaluation system, monitoring and overall performance management is essential subject for a state. Through which a government strategic plans with a systematic approach at all levels, monitored and feedback necessary to pave the way for the country's 20-year perspective. In this paper we present a comprehensive model in this regard. To develop the model, first consider research questions, in the form of literature, approaches and models of performance management with performance management in three different levels, including the strategic level, the organizational level and the staff were studied. Then, using qualitative content analysis, content extracted from the scientific literature in the form of three levels and ultimately classified and coded the content networks were drawn. Finally, using any of the methods of qualitative, comprehensive model was extracted. According to the analysis conducted thematic and typology, a total of 27 variables were identified that each of the three levels: strategic, organization and personnel respectively 11, 8 and 8 respectively variable. Finally to validate and test the model,27 persons inferred variables, In a questionnaire survey were adjusted and experts, All the data collected was analyzed using LISREL software and extract variables as well as research prototype has been approved.

کلیدواژه‌ها [English]

  • performance
  • Performance Measurement
  • Performance Control
  • Performance Assessment
  • Performance Management
ابوالعلایی بهزاد (1389)، مدیریت عملکرد راهنمای مدیران برای ارزیابی و بهبود عملکرد کارکنان، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
ابیلی خدایار و موفقی حسن(1382)، دریچه ای بر مفاهیم نوین مدیریتی، تهران : نشر شیوه.
اوان ام برمن(1390)، بهره­وری و عملکرد در سازمان­ها دولتی و غیر انتفاعی، ترجمه، کاظمی مهدی، رنجبر وحید، شهابی کارگر مریم، انتشارات سمت، تهران.
آرمسترانگ مایکل(1385)، ترجمه؛ قلیچ­لی بهروز، غلام­زاده داریوش، مدیریت عملکرد(فرد، تیم و سازمان)، انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
آفاقیآذر، (1378) بنچ مارکینگ (ارزیابی عملکرد درونی یک سازمان در مقایسه با دیگر رقیبان)، استاندارد، شماره94.
پناهی علی(1386)، بودجه ریزی عملیاتی (از تئوری تا عمل)، انتشارات مرکز پژوهش­های مجلس.
داریانی محمدعلی و رفیع­زاده علاالدین(1384)، بررسی تطبیقی مدل­های ارزیابی عملکرد، مجموعه مقالات دومین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد، دانشگاه تهران.
داریانی محمدعلی و رفیع­زاده علاالدین(1385)، رویکردهای نوین در مدیریت عملکرد، مجموعه مقالات سومین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد، دانشگاه تهران.
رحیمی، غفور (1385)، " ارزیابی عملکرد و بهبود مستمر سازمان"، مجله تدبیر، شماره 173.
رضائیان علی و گنجعلی اسد ا...(1390)، به نقل از آکسفورد، مدیریت عملکرد چیستی، چرایی و چگونگی، انتشارات دانشگاه امام صادق، تهران.
رفیع­زاده علاالدین(1390)، راهنمای گام به گام استقرار نظام مدیریت عملکرد، انتشارات فرمنش.
رفیع­زاده علاالدین، رونق یوسف (1392)، مدیریت و ارزیابی عملکرد با رویکرد علمی-کاربردی، انتشارات فرمنش.
سلطانیایرج (1390)،مدیریتعملکردبسترسازپرورشمنابعانسانی،انتشاراتارکاندانش،تابستان.
طبرسا، غلامرضا (1378)، "بررسی و تبیین نقش اقتضائات استراتژیک در انتخاب الگوی ارزیابی عملکرد سازمانهای دولتی"، مجموعه مقالات دومین جشنواره شهید رجایی ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور، تهران: سازمان امور اداری و استخدامی کشور.
عابدی جعفری حسن، تسلیمی محمد سعید، فقیهی ابوالحسن، شیخ­زاده محمد (1390)، تحلیل مضمون و شبکه مضامین؛ روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده­های کیفی، اندیشه مدیریت راهبردی، شماره دوم، پاییز و زمستان، شماره پیاپی 10، صص 151-198.
عباس­زادگان سید محمد(1388)، مدیریت عملکرد، انتشارات شرکت سهامی انتشار، چاپ سوم.
علیرضاییمحمدرضا،جعفریسعید(1379)،تحلیل پوششی داده­ها ابزاریکارآمددر ارزیابی عملکرد دستگاه­های اجرایی، مجموعه مقالات دومین همایش بررسی ابعاد ارزیابی عملکرد دستگاه­های اجرایی کشور،سومین جشنواره شهید رجایی.
قلیچ­لی بهروز و غلام­زاده داریوش (1385)، مدیریت عملکرد (فرد، تیم، سازمان)، انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران
الماسی حسن(1374)، از ارزیابی عملکرد تا مدیریت عملکرد، مجله تدبیر، شماره 56.
منصوری، هدایت ا…(1378)، نتایج گزارش مطالعات بنچ مارکینگاندازه گیری عملکرددر 32 کشور نمونه جهان،مجموعه مقالات همایش ارزیابی عملکرد دستگاه­های اجرایی کشور،دومین جشنواره شهید رجایی.
میرسپاسی ناصر (1380)، مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار، انتشارات میر، چاپ نوزدهم.
هدیه­لو مریم (1393)، بررسی موانع استقرار مدیریت عملکرد در دستگاه­های اجرایی، پایان­نامه مقطع کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت واحد علوم و تحقیقات تهران.
یاوری وحید و شمس­ السادات زاهدی(1392)، طراحی مدل مفهومی مدیریت عملکرد سازمانی برای سازمانهای دولتی و غیرانتفاعی، 122- اندیشه مدیریت راهبردی، سال هفتم، شماره اول، بهار و تابستان شماره پیاپی 13، صص 79.
Arie Halachmi (2005), Performance measurement is only one way of managing performance, International Journal of Productivity and Performance Management, Vol. 54 No. 7, pp. 502-516
Attride-Stirling, J. (2001), “Thematic Networks: An Analytic Tool for Qualitative Research”, Qualitative Research, Vol. 1, No. 3, Pp. 385-405.
Bailey, Kenneth D. (1994), Typologies and taxonomies: An introduction to classification techniques, Sage University papers: Quantitative applications in the social sciences, No. 07-102.: Thousand Oaks, CA, US: Sage Publications, Inc.
Baker, H. Spir, M. & dhmmanungune, S. (1990) trust, credibility and Empowerment. Paper presented at the bay Area Organizational Development Network Conference.
Bernardin, H.J. (2003). Human Resource Management: an experiential approach. 3 Th Editions. New York: Mc GrawHill.
Bouckaert,G& John Haligan(2006), Handbook of Public Policy"performance and performance management", London, SAGE Publications Ltd, pp 443-461
Boyatzis, R. E. (1998), Transforming qualitative information: thematic analysis and code development, Sage.
Braun, V. & Clarke, V. (2006), “Using thematic analysis in psychology”, Qualitative Research in Psychology, Vol. 3, No. 2, Pp. 77-101.
Byars, L.I & Rue, L.W. (2008). Human Resource Management: 9 th Edition. New York: Mc GrawHill.
Carell Micheal R and et al. (1992). Personnel/ Human Resource Management. Mac Millan Publishing.
Carmine Bianchi andWilliam C. Rivenbark (2014), Performance Management in Local Government: The Application of System Dynamics to Promote Data Use, International Journal of Public Administration, 37: 945–954.
Doty, D. Harold and Glick, H. William (1994), "Typologies as a Unique Form of Theory Building: Toward Improved Understanding and Modeling", The Academy of Management Review, Vol. 19, No. 2, pp. 230-251.
Dunnick, M. (2005) Accountability and the promise of performance: in search of mechanisms. Public performance & Management Review, 28, 376-417.
Faseeh ullah khan Muhammad, (2013), Role of Performance Appraisal System on Employees Motivation, IOSR Journal of Business and Management (IOSR-JBM) e-ISSN: 2278-487X.Volume 8, Issue 4 (Mar. - Apr), PP 66-83
Flynn, N. (2007) public sector management. Thousand oaks, sage Francisco Antonio Coelho Junior ,  Luciana Mourao ,  Helena Karla Barbosa de Lima,  Simone Maria Vieira de Velasco ,  Cristiane Faiad and  Ludmyla.
Foot. M and Hook. C (1999). Introducting Human Resource Management.Longman.
GeertBouckaert and JohnHalligan, (2006) Handbook of Public Policy "Performance and Performance Management", SAGE Publications Ltd, London Louise Kloot and John Martin (2000), Strategic performance management: A balanced approach to performance management issues in local government, Management Accounting Research, 11, 231–251
Ghobadian. Abby and Ashworth John (1993), Performance Measurement in Local Government – Concept and Practice. International Journal of Operations &Production Management, Vol. 14 No. 5, 1994, pp. 35-51
Grote Dick,(2002), The performance appraisal question and answer book: survival guide for managers, a division of American Management Association, 1601 Broadway, New York, NY 10019, pp. 1-10
Guthrie, J. and English, L., 1997. Performance information and program evaluation in the Australian public sector, International Journal of Public Sector Management, 10(3).
Halachmi Arie,(2005), Performance measurement is only one way of managing performance, International Journal of Productivity and Performance Management, Vol. 54 No. 7, pp. 502-516
Halligan, J., Miller, R. and Power, J. (2007) Parliament in the 21st Century: Institutional Reform and Emerging Roles. Melbourne, Melbourne University Press.
Hatry, H. P. (1999) Performance Measurement: Getting Results. Washington, DC, Urban Institute Press.
Ivancevich, J. M. (2007). Human Resource Management. New York: Mc GrawHill,pp253
Kane, S. (1996), the conceptualization and representation of total performance effectiveness, Human Resource Management Review, Volume 6, Issue 2, Pages 123-145.     
Katerina, Venclova Salkova Andrea, Kolackova Gabriela (2013), Identification of Employee Performance Appraisal, Journal of Competitiveness, Vol. 5, Issue 2, pp. 20-36, Methods in Agricultural Organizations.
Kearney, Richard C. & Berman, Evan M. (1999), Public sector performance: management, motivation, and measurement, ASPA classics; Boulder, Colo: Westview Press.
King, N., & Horrocks, C. (2010), Interviews in qualitative research, London: Sage.
Kloot, L. and Martin, J (2000), Strategic performance management: A balanced approach to performance management issues in local government, Management Accounting Research, 11, 231–251.
Longenecker, Clinton O. and Nykodym, Nick (1996). Public Sector Performance appraisal effectiveness: A Case Study, Public Personnel Management. Vol. 25. No. 2, summer.
McDavid, J. C. and Hawthorn, L. R. L. (2006) Program Evaluation and Performance Measurement: An Introduction to Practice. Thousand Oaks, Sage.
Miller, G. A. (2009) Wordnet. Princeton, Trustees of Princeton University
Modell, S. Gronlund, A. (2007). Outcome-based Performance Management Experiences from Swedish Central Government. Public Performance & Management Review, Vol.31: No.2, pp. 275-288.
Moynihan, Donald p. (2008), the dynamics of Performance Management: Constructing information and Reform, Washington, D.C.: Georgetown University Press.
Murphy, K & Cleveland, J (1995), understanding performance Appraisal: Social, Organizational and Goal-based perspectives. SAGE publications.
Noe, R.A, Hollenbeck, J. R, Gerhurt, B & Wright, P.M. (2008). Human Resource Management: gaining Competitive advantage. New York: Mc GrawHill, 347
Osborne, D. and Gaebler, T. (1992), Reinventing Government: The Five Strategies for Reinventing Government, Penguin, New York, NY.
Pietro Micheli and Andy Neely, (2010), Performance Measurement in the Public Sector in England:Searching for the Golden Thread, Public Administration Review,  July|August,pp591-600
Polidano, C(1999), "The New public management in developing countries", Public Policy and management working paper No 13 
Pollitt, C. (2006) Performance information for democracy: the missing link? Evaluation: The International Journal of Theory, Research and Practice, 12, 39-56.
Rich, Philip (1992), "The Organizational Taxonomy: Definition and Design", The Academy of Management Review, Vol. 17, No. 4, pp. 758-781.
Roberts, Gary E. and Pavlak, T. (1996). Municipal government Personnwl Professional and Performance appraisal: Is there a consensus on the characteristics of an effective appraisal system? Public Personnel Management, Vol. 25. No. 3, Fall
Sinclair, A., 1995. The chameleon of accountability: Forms and discourses, Accounting, Organisations and Society, 20(2/3), 219–37.
Siu-Ming Kwok & Dora M. Y. Tam (2011), Challenges of Appraising Intangible Outcomes with Unclear Objectives: Performance Management Issues in Local Government in Ontario, Public Organiz Rev 11:297–306.
Slavic Agnes, nemanja Berber and Bojan Lekovic (2014) Performance Management In International Human resource Management: Evidence from the cee Region, Serbian Journal of Management 9 (1) pp45 – 58
Snell, S. A & Bohlander, G. W. (2007). Managing Human Resources. Thomson Publishing Company,pp333
Soonhee Kim, (2010), Public Trust in Government in Japan and South Korea: Does the Rise of Critical Citizens Matter? Public Administration Review, September/October 2010
Sterck, M. (2007) the impact of performance budgeting on the role of the legislature: a four-country study. International Review of Administrative Sciences, 73, 189-203.
Stredwick John (2005) an Introduction to Human Resource Management. Elsevier Ltd.
Tangen Stefan, (2004), Demystifying productivity and performance, International Journal of Productivity and Performance Management,Vol. 54 No. 1, pp. 34-46
Van Dooren, W, Bouckaert Geert, and Halligan John (2010), and Performance Management in public sector, first Published Routledge
Van Dooren, W. (2004) Supply and demand of policy indicators. Public Management Review, b, 511-30.
Van Dooren, W. (2006) Performance Measurement in the Flemish Public Sector: A Supply and Demand Approach. Leuven, Faculty of Social Sciences.
Van Dooren, W. and Van de Walle, S. (2008) Performance Information in the Public Sector: How It Is Used. Basingstoke, Palgrave Macmillan.
Wouter van Dooren, GeertBouckaert and JohnHalligan(2010) Performance management in the public sector, First Published Routledge, London.