با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : اکتشافی

نویسندگان

1 پسادکتری مدیریت، دانشگاه تهران

2 استاد گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تهران

چکیده

این پژوهش با هدف غایی استعاره پردازی رفتار کارکنان در سازمان‌های دولتی با رویکرد کیفی انجام شده است. برای این منظور دو مطالعه پایه‌گذاری شد. در مطالعه اول با اتخاذ استراتژی پدیدارشناسی به بررسی تجارب زیسته افراد از پدیده رفتار و زندگی سازمانی‌شان پرداخته شد. برای این منظور 43 نفر از کارشناسان و مدیران میانی سازمان‌های دولتی از طریق روش نمونه‌گیری گلوله برفی مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته عمیق صورت گرفت تا اشباع نظری حاصل شد. داده‌های حاصل از این مصاحبه‌ها از طریق روش تحلیل مضمون با رویکرد استعاره­پردازی توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مطالعه دوم تحقیق نیز به منظور واکاوی جوهره استعاره رفتاری تجربه شده و مهم‌ترین پیامد مثبت و منفی آن و به ویژه اعتبارسنجی قابلیت اعتماد یافته‌های تحقیق در مطالعه اول صورت گرفت. این مطالعه با روش دلفی از 7 نفر از خبرگان اعضای هیئت‌علمی دانشگاه جریان پیدا کرد. یافته‌های تحقیق استعاره‌های رفتاری را در قالب پنج نوع رفتارشناختی، رفتار سیاسی، رفتار ساختاری، رفتار اجتماعی و رفتار انطباقی تبیین می‌کند که هر کدام بر جنبه ویژه‌ای از رفتار کارکنان در سازمان تأکید و تمرکز دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Making Metaphor for Personnel Behavior of Iranian Public Organizations

نویسندگان [English]

  • Alireza Amini 1
  • Seyyed Mohammad Moghimi 2

1 Postdoctoral of Management, University of Tehran

2 Professor of Public Management, University of Tehran

چکیده [English]

This paper aims to make metaphor for personnel behavior of Iranian public organizations by qualitative method. In this order, two studies were constructed. In the first study, we surveyed people experiences from organizational life and behavior according phenomenology strategy. 43 people from middle managers of public organization were selected by snowball sampling method and Semi-structured interviews were performed to reach theoretical saturation. Texts of the interviews performed were categorized and encoded in units of thought and they were finally classified in theme classes according to making descriptive metaphor. In the second study,  in order to explore nature of experiential behavioral metaphor and its positive and negative main impact and particularly result validity of first study, we used Delphi technique from 7 experts included faculty members of university. The research findings explain the behavioral metaphor in the form of five behaviors: cognitive behavioral, political behavior, structural behavior, social behavior and adaptive behavior.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Behavioral Phenomenon
  • Making Metaphor
  • Phenomenology
  • Theme Analysis
  • Public organization
اسکات، ریچارد (1387). سازمان‌ها سیستم‌های عقلایی منطقی و باز. ترجمه حسن میرزایی اهرنجانی، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت).
امینی، علیرضا (1394). کشف ویژگی‌های رفتار خادمانه و عوامل اثرگذار بر آن در سازمان حج و زیارت. رساله دکتری، مشهد: دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی.
امینی، علیرضا؛ مرتضوی، سعید؛ رحیم نیا، فریبرز؛ و ناظمی، شمس الدین (1393). اثر عوامل هیجانی و شناختی بر رفتار خادمانه کارگزاران سازمان حج و زیارت (اماکن متبرکه مکه و مدینه: با رویکرد آمیخته اکتشافی). مطالعات رفتارسازمانی؛ سال یازدهم، شماره4، 1-29.
دانایی‌فرد، حسن.؛ حسن‌زاده، علیرضا.؛ سالاریه، نورا (1389). طراحی سنجه اندازه‌گیری بی‌تفاوتی سازمانی: پژوهش ترکیبی. اندیشه مدیریت راهبردی؛ سال چهارم، شماره2، 79- 99.
دانایی‌فرد، حسن؛ هراتی، حمیدرضا (1393). سازوکارهای ارتقای بهره‌وری بخش عمومی ایران. فصلنامه مدیریت سازمان‌های دولتی؛ سال دوم، شماره 7، 7-25
دانایی فرد، حسن و مظفری، زینب (1387). ارتقای روایی و پایایی در پژوهش های کیفی مدیریتی: تأملی بر استراتژی های ممیزی پژوهشی. پژوهش های مدیریت؛ سال اول، شماره 1، 131- 162.
درویش، حسن؛ حسن‌زاده، علیرضا؛ منتظری، محمد، و فتحی زاده، علیرضا (1393). طراحی و تبیین مدل سازمان خادم(مورد مطالعه: کمیته امداد امام خمینی). فصلنامه مدیریت سازمان‌های دولتی؛ سال دوم، شماره 8 ، 57- 77.
شول، صدیقه (1392). واکاوی علل کم کاری کارکنان سازمان‌های دولتی ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس.
عباس زاده، م  (1391). تأملی بر اعتبار و پایایی در تحقیقات کیفی. جامعه شناسی کاربردی؛ شماره1، 19-34.
مکولی، جان؛ دبرلی، ژوآنی و جانسون، فیل (1389). نظریه سازمان نگاه‌ها و چالش‌ها. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع).
مقیمی، سید محمد. (1394). اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام. تهران: انتشارات راه دانشگاه.
هچ، ماری جو (1387). تئوری سازمان. ترجمه حسن دانایی‌فرد، تهران: نشر افکار.
Appelbaum, S. H., Laconi, G. D., & Matousek, A. (2007). Positive and negative deviant workplace behaviors: causes, impacts, and solutions. Corporate Governance: The international journal of business in society, 7(5), 586 - 598.
Blanchard, A. L., & Henle C.A. (2007). Correlates of different forms of cyberloafing: The role of norms and external locus of control. Computers in Human Behavior, 1-13.
Butterfield, K. D., Trevino, L. K., & Ball, G. A. (1996). Punishment from the manager's perspective: a Grounded Investigation and Inductive Model. Academy of Management Journal; 39(6), 1479-1312.
Craig, J. B., Dibrell, C., & Neubaum, D. O. (2009). Stewadship Behaviour as Governance in Family Businesses. International Journal of Farrar & S. Watson (Eds.), Contemporary issues in corporate governance277-296.
Crant, J. M. (2000). Proactive Behavior in Organizations. Journal of Management; 26(3), 435 - 462.
Gil, F. (2004). Social Loafing. Encyclopedia of Applied Psychology; 3, 411-419.
Goethals, S., Gastmans, C., & de Casterlé, B. D. (2010). Nurses’ ethical reasoning and behaviour: A literature review. International Journal of Nursing Studies, 47(5): 635-650.
Hersey, P., & Blanchard, K. (1985). Management of Organizational Behavior: Utilizing Human Resources; India: Prentice -Hall. 
Jandaghi, Gh., Alvani, S. M., Zarei Matin, H. & Fakheri Kozekanan, S. (2015). Cyberloafing Management in Organizations. Iranian Journal of Management Studie;. 8(3), 335-349.
Janssen, H. T. (2010). Stewardship in West African Vodun:  A case study of OUIDAH BENIN. Thesis presented in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Arts in Geography. Missoula: The University of Montana.
Karadal, H., Saygın, M. (2013). An Investigation of the Relationship between Social Loafing and Organizational Citizenship Behavior. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 99, 206-215.
Karimi Mazidi, A. R., Amini, A., & Latifi, M. (2014). The impact of information technology capability on firm performance; a focus on employee-customer-profit chain. Iranian Journal of Management Studies; 7(1), 95-120.
Latane, B., Williams, K. & Harkins, S. (1979), Psychology Today, New York: 13(5).
Lim, V. K. G. (2002). The IT way of loafing on the job: Cyberloafing, neutralizing and organizational justice. Journal of Organizational Behavior, 23, 675-694.
Monzani, L., Ripoll, P., Peiro, J. M., & Dick, R. V. (2014). Loafing in the digital age: The role of computer mediated communication in the relation between perceived loafing and group affective outcomes. Computers in Human Behavior, 33, 279-285.
Morgan, G. (1983). More on metaphor: Why we cannot control tropes in administrative science, Administrative Science Quarterly, 28, 601 – 607.
Morgan, G. (2006). Images of Orgaizatio. Sage Publication, Thirteenth Printig.
Parker, S. K., Williams, H. M. & Turner, N. (2006). Modeling the Antecedents of Proactive Behavior at Work. Journal of Applied Psychology; 91(3), 636-652.
Price, K. H. (1987). Decision Responsibility, Task Responsibility, Identifiability, and Socail Loafing. Organizational Behavior and Human Decision Processes; 40, 330-345.
Rahimnia, F., & Karimi Mazidi, A. R. (2015). Functions of control mechanisms in mitigating workplace loafing; evidence from an Islamic society. Computers in Human Behavior; 48, 671-681.
Roberts,A. R. (2004). Nonmonetary Incentives for Productivity Enhancement, in Holzer, M. and Seok-Hwan, L. (Eds), Public Productivity Handbook, 2nd ed. Marcel Dekker Inc. New York, NY.
Robinson, S. L., & Bennett, R. J. (1995). A typology of deviant workplace behaviors: a multidimensional scaling study. Academy of Management Journal, 38, 555–572.
Warren, D. E. (2003). Constructive and destructive deviance in organizations. Academy of Management Review, 28, 622-632.
Weick, K. (1989). Theory Construction as Disciplined Imagination. Academy of Management Review, 14(4): 516-531.