با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران

2 استاد گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران

4 4دانشیارگروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران

چکیده

با وجودی که واژه کارآفرینی نخستین بار در ادبیات کسب و کار و تجارت شکل گرفته و پرورش یافته است، اما امروزه شاهد ورود آن به فضای خدمات عمومی هستیم.. یکی از نتایج اشاعه این نگرش، ایجاد نظریه باز آفرینی دولت است. پژوهش حاضر بر آن است تا اثر تزریق تئوری بازآفرین دولت را بر محیط اداری بخش دولتی کشور مورد بررسی قرار دهد. این امر از طریق یک رویکرد تحقیقی بنیادی و روش توصیفی پیمایشی دلفی و نیز مدل یابی معادلات ساختاری برای تحلیل عاملی تاییدی و سنجش روایی سازه انجام گردید. پانل دلفی از دو بخش اداری با 15 نفر مدیر اجرایی جامعه آماری و علمی شامل 15 نفر عضو هیات علمی دانشگاه تشکیل یافت. برای طراحی پرسشنامه اولیه، متغیّرهای 10 گانه مدل دولت کارآفرین به همراه ابعاد استخراجی آنها وارد و پس از 3 دور اجرای دلفی، با حذف 5 متغیّر از این 10 متغیر و نیز افزوده شدن 3 متغیّر بومی، 8 متغیّر نهایی مدل شناسایی و مجموعا 67 شاخص بومی برای این 8 متغیّر تعریف گردید. متغیّرها عبارتند از: تعلق به مردم، بازارگرایی، رسالت محوری، مشتری مداری، تمرکز زدایی، اشاعه اخلاق حرفه ای، توسعه مدیریت جهادی و برقراری عدالت اجتماعی. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Designing and Explaining Entrepreneurial Government Model for Public Organizations of Iran

نویسندگان [English]

  • Abbas Nasiri Zang Abad 1
  • Reza Rasouli 2
  • Hasan Alvedari 3
  • Ali Mohammad Zadeh 4

1 PhD Student of Public Administration, Payame Noor University, Tehran

2 Professor of Public Administration, Payame Noor University ,Tehran, Iran

3 Assistant Professor of Public Administration, Payame Noor University

4 Associate Professor of Psychology, Payame Noor University, Tehran

چکیده [English]

Although the term Entrepreneurship has been shaped
and nurtured first time in the business area in the literarature, but today we can see it’s entering to the area of public services. One of the promotion of this attitude, is the creating of reinventing government theory. In the present study, we decided to test the effect of injecting the mentioned theory in the public sector of Iran. For doing this, a fundamental research approach and Delphi techniqe, as well as confirmatory factor analysis and structural equation modeling to assess construct validity was used. Delphi panels formed of 15 executives from administrative division population and academic faculty, consists of 15 members. For designing the primary questionnaire design, dimensions and variables was extracted from the theory. after 3 rounds of the Delphi, by eliminating the 5 variables of the 10 variables and adding 3 local variables, the 8 variables and 67 indicators of the final model were defined Variables include: community-opened, market orientated, mission-oriented, customer-driven, decentralized, promoting professional ethics, development the social justice and Jihadian management.

کلیدواژه‌ها [English]

  • government
  • Reinventing Government Theory
  • Entrepreneurial Government
  • Delphi technique
  • Localizat
احمدی، نسیبه (1389). معرفی و نقد روش دلفی ، علوم اجتماعی، شماره 22، 108 ـ 100.
الوانی،  سید­مهدی؛ محمدی الیاس، قنبر؛ خنیفر، حسین؛ جندقی، غلامرضا و وکیلی، یوسف (1390)، کارآفرینی در بخش عمومی، رویکرد هم­افزایی، پژوهش­های مدیریت عمومی، سال چهارم، شماره دوازدهم، 5- 28.
الوانی، سیدمهدی؛ ریاحی، بهروز (1382). نظریه نوین مدیریت کیفیت جامع در بخش دولتی ایران، تحول اداری، شماره 41 و 42، 44 ـ 26.
الوانی، سیدمهدی؛ دانایی­فرد، حسن (1380). مدیریت دولتی و اعتماد عمومی، ویژه نامه مدیریت دولتی، شماره 55، 27 ـ 5.
ایران­نژاد و دیگران (1391). عدالت اجتماعی در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)، مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، شماره اول، 135 ـ 115.
ایزدی فرد و دیگران (1389). مسئولیت پذیری کارگزاران و مدیران سال دوم،از دیدگاه امام علی (ع) باتاکید بر بعد های اخلاق حرفه ای، پژوهشنامه علوی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، شماره دوم، 20 ـ 1.
پاشایی­زاد، حسین(1386). نگاهی اجمالی به روش دلفی، پیک نور، سال ششم، شماره دوم، 89 ـ 63.
دلاور، علی(1384). احتمالات و آمار کاربردی در روان شناسی و علوم تربیتی، تهران: انتشارات رشد، 288.
اوزبورن، دیوید (1389). بازآفرینی دولت، چاپ دوم، مترجم فضل اله امینی، تهران: نشر فرا.
حق شناس و دیگران (1386). الگوی کارآفرینی سازمانی در بخش دولتی ایران، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال دوم، شماره 8، 73 ـ 31.
رونق، یوسف (1388). طرح تکریم مردم و جلب رصایت ارباب رجوع در نظام اداری، نشریه منابع انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، شماره پنجم، 28 ـ 23.
زارع، رضا؛ بهمنی چوب بستی، اکبر؛ فتحی زاده، علیرضا (1395). مفهوم پردازی و شناسایی آباد و شاخص­های دموکراسی سازمانی در سازمان­های بخش عمومی، فصلنامه مدیریت سازمان­های دولتی، سال سوم، شماره 15.
سمیعی پاقلعه؛ رضایی، احمد؛ منتظری، علی اکبر و سمعیی، روح ا.... (1391)، ارائه چارچوب تحلیلی ـ ادراکی مناسب از کارآفرینی دولتی، نخستین همایش ملی علوم مدیریت نوین، گرگان.
علی­احمدی، علیرضا و سعید نهایی، وحید (1386)، توصیفی جامع از

 روشهای تحقیق ،تهران: انتشارات تولید دانش.
فقیهی و دیگران (1385)، مدیریت­گرایی در سازمان­های دولتی ایران،  نشریه کنترولر، سال دوم، شماره 5 و 6.
احمدی و دیگران (1392). بعدهای اخلاق حرفه ای در سازمان با الگو گرفتن از مبانی دینی، دوفصلنامه علمی ـ تخصصی اسلام و مدیریت، سال2، شماره3، 180 ـ 161.
مومنی، منصور (1387). تحلیل های آماری با استفاده از spss، تهران: انتشارات کتاب نو.
نرگسیان، عباس(1387). نگاهی به سیر تطور مدیریت دولتی، فرهنگ مدیریت، سال ششم، شماره هفدهم، 195 ـ 157.
 Andrews, R. & Boyne, G.A. (2009). Centralization, Organizational Strategy and Public Service Performance. Journal of public Administration Researc and Theory, 19 (1), 57- 80.
Bllone, C. & Goerle, G.(1992).Reconciling public entrepreneurship and democracy,Public Administration Review, 52(2), 130 - 4.
Clarke, J. & Newman, J. (2007). What’s in a Name? Labour’s Citizen - Consumerand the Remaking of Public Services. Cultural Studies 21 (4), 738-757.
Cullen, R & Cushman, D. (2000). Transitions to competitive government: speed, consensus, and performance. New York: State Univrrsity of New York.
Ferlie, E., Hartle, j. & Martin, S. (2003).Changing public service organizations: current perspectives future prospects, British Journal of Management, 14(1), 1-14.
Gore, A. (1993). From red tape to results: creating a government that works better and costless, Washington: Government Printing Office.
Kellough, J. E, (1998). The reinventing government movement: A review and critique. Public administration Q, 22, 6-20.
Lewis, E. (1980). Public entrepreneurship: toward a theory of bureaucratic power, Blooming, IN: Indiana University Press.
Rourke. & Carol. (2003). Enterprise architecture: using the zachman framework, Thomson learning Inc, US, 24.
Osborne, d. & gaebler, T. (1992). Reinventing government: how the entrepreneurship spirit is transforming the public sector, reading: Addison-weslei.
Steven Van de Walle & Gerhard Hammerschmid, (2011). The Impact of the New Public Management: Challenges for Coordination and Cohesion in European Public Sectors, Halduskultuur – Administrative, Culture, 12 (2), 190-209.
Shojaei, S.,   Shirvani, A. &  Etebarian, A. (2016). Examining Reinventing Government from Opponents Point of View. International Business Management 10(5), 633-637.
Shockley, G. E., Frank, P. M. & stough. R. R. (2002). Toward a theory of public sector entrepreneurship, paper presented at the NCIIA 7Th Annual Meeting, Boston.MA.
Slaughler, S & L. Leslie. (1997). Academic capitalism; politic, policies and the entrepreneurial university, BaltimoreMD: johns Hopkins University Press.
Tat-Kei, H. A. (2002). Reinventing local governments and the e-governmentinitiative. Public Administrative Review, 62(4), 34– 44.
Thompson, J. F. & Riccucci, M. N. (1998). Reinventing Government. Annu Rev .Politics Sci, 1, 231 -257.
Vito, G. F. & Kunselman, j. (2000). Reinventing government: the views of police middle managers. Police Q, 3,315-330.
Williams, D.W. (2000). Reinventing the proverbs of government. Public Administration Rev, 60, 522-534.
Zahra, S. A. & Hansen, C. )2000(. Privatization, Entrepreneurship. and global competitiveness in the 21 st century. Competitiveness review, 10(1).