با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : اکتشافی

نویسنده

استاد گروه مدیریت رفتار سازمانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

این مقاله بر عدم التزام برخی از ارباب رجوع سازمان­های دولتی به قانون و ایجاد جنجال به منظور دستیابی به اهداف شخصی تمرکز دارد. هدف مقاله تبیین این مسئله اپیدمیک و نوظهور در قالب نظریه­ی جنجال – نتیجه می­باشد. برای طراحی چارچوب مفهومی، از استراتژی نظریه پردازی داده بنیاد و برای گردآوری داده ها از ابزار «مصاحبه اکتشافی» و «مشاهده» استفاده شده است. نمونه مورد مصاحبه 14 نفر از مدیران دارای حداقل پنج سال سابقه اجرایی بودند که برای انتخاب آنها از روش نمونه گیری هدفمند و روش گلوله برفی استفاده شد. همچنین 9 نفر از ارباب رجوع جنجال کننده چند سازمان، مورد مشاهده قرار گرفته و مصاحبه نیمه ساختارمند با ایشان صورت گرفت. کفایت تعداد نمونه از روش اشباع نظری حاصل شد. «اعتبار» مدل به وسیله ابزار «گروه کانون» 12 نفره نخبگان و نظریه پردازان، طی دو دور در معرض نقد و نظر قرار گرفت. چارچوب مفهومی طراحی شده برای نظریه جنجال – نتیجه با استناد مبانی نظری تحقیق پشتیبانی شده است. نتایج نشان می دهد 5 عامل بر جنجال موثر است و 7 متغیر میانجی، احتمال وقوع نتیجه از طریق راهبرد جنجال را تقویت یا تضعیف می کنند. با عنایت به نتایج، برای مدیریت جنجال دو دستور کار شامل بهبود و رفع عوامل موثر بر جنجال، و کنترل متغیرهای میانجی می بایست توسط مدیران مدنظر قرار گیرد. در انتها، برای محک زدن چارچوب ارائه شده و قابلیت کاربرد نظریه، فرضیاتی تدوین شده است تا توسط محققان آتی به بوته آزمایش گذارده شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Introducing an Conceptual Framework to Processing Commotion–Goal Theory

نویسنده [English]

  • Mohammad Ali Sarlak

Professor of Organizational Behavior Management, Payame Noor University, Tehran, Iran

چکیده [English]

This article focuses on non-compliance to the law and creating commotion by some clients of governmental organizations in order to achieve their personal goals. The purpose of this article is to explain this widespread and emerging problem in the form of a theory known as Commotion-Goal Theory. To design a conceptual framework, the grounded theory was used. Data collection instruments consisted of "exploratory interviews" and "observation". 14 of the managers had at least five years of work experience were selected for interview. For choice of them the purposive sampling and snowball method was used. Also 9 of anarchic clients of some organization were observed and semi-structured interviews were conducted with them. The adequacy of the sample was achieved by theoretical saturation. Over two rounds, the creditability of model was discussed by "focus group" of 12 elites and theoreticians. The designated framework for Ccommotion-Goal Theory is supported literature. The results indicate that 5 factors affects commotion-seeking behavior and 7 intervening variable either strengthens or weakens goal achievement via commotion.  According to the results, managers can adopt two approaches to control commotion: improving and removing causal factors of commotion and controlling intervening variables. Finally, to test the proposed framework and the applicability of the theory, certain hypotheses are proposed to be tested by other researchers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Commotion-Goal Theory
  • Commotion Management
  • Strategies of Goal Achievement
الوانی، مهدی، (1385). مدیریت عمومی، تهران: نشر نی.
دانایی فرد، حسن ؛ آذر، عادل؛ صالحی، علی (1389).  قانونگریزی در ایران: تبیین نقش عوامل سیاسی، اقتصادی، قانونی، مدیریتی و اجتماعی - فرهنگی، فصلنامه دانش انتظامی، سال یازدهم، شماره سوم، صص 8-65.
دانایی فرد، حسن، (1388). روش شناسی عمومی نظریه پردازی، فصلنامه روش شناسی علوم انسانی، س 15، ش 58، صص 7-32.
دانایی فرد، حسن، (1384). تئوری پردازی با استفاده از رویکرد استقرایی: استراتژی مفهوم سازی تئوری بنیادی، دوماهنامه علمی-پژوهشی دانشور رفتار، سال 12، شماره 11، صص 57-70.
رضاییان، علی، (1394). مبانی مدیریت رفتار سازمانی، تهران، انتشارات سمت.
سیدجوادین، سیدرضا؛ فراهی، محمدمهدی؛ طاهری عطار، غزاله، (1387). شناخت نحوه تاثیرگذاری ابعاد عدالت سازمانی بر جنبه های گوناگون رضایت شغلی و سازمانی، نشریه مدیریت بازرگانی، دوره 1 ،شماره 1 ،پاییز و زمستان 1387 ،از صفحه 55 تا 70.
فتحعلی، علیرضا، نادری، میثم، (2009). بررسی دلایل رفتار قانونگریزی شهروندی، http://system.parsiblog.com
ویکیپدیا (2016). آنارشیسم، https://fa.wikipedia.org/wiki
Carlile P. R., Christensen, Clayton M., (2002). The process of theory building; Harvard Business School.
Charmaz, C. (2000). Grounded Theory: Objectivist and Subjectivist Methods, in N. Denzin & Y. Lincoln (Eds), Handbook of Qualitative Research (2nd edition) London & Thousand Oaks: CA: Sage.
Charmaz, C. (2006). Constructing grounded theory: A practical guide through qualitative analysis. Sage Publication: Los Angeles, London, New Delhi, Singapore.
Creswell, J. W. (2005). Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research (2nd edition).
Glaser, Barney G. (1992). Emergence vs. Forcing: Basics of Grounded Theory Analysis, Sociology Press.
Greenberg, J. (1990). "Organizational justice: Yesterday, today, and tomorrow". Handbook of Industrial and Organizational Psychology, Chicago: Rand McNally.
Krietner & Kinecki (2001). Organizational Behavior; Irwin/ Mcgraw-Hill.
Lambert, Eric, (2003). ”The impact of organizational justice on correctional staff” , Journal of criminal justice, vol. 31 , issue 2.
Sitter, Victoria. L., (2003). “Communication style as a predictor of interactional justice”, International leadership studies conference.
Strauss, Anselm L., & Corbin, Juliet (1990). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques, Sage.
Strauss, Anselm L., & Corbin, Juliet (1998). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory, 2nd Ed., Sage.
Van de Ven, A. H.; (2007). Engaged scholarship: A guide for organizational and social research; London: Oxford Uuniversity Press.
Wieck, David (1978). Pennock, J. Rolad; Chapman, John W., eds., "Anarchist Justice", Anarchism: Nomos XIX, archived from the original on 31 October 2013.