با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ممقان، ممقان، ایران

2 استاد گروه مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران ، تهران، ایران

چکیده

هدف از این تحقیق بررسی نقش فرهنگ سازمانی در ارتقای تفکر انتقادی است تا با بررسی و تحلیل ارتباط بین این متغیرها بتوان مدل مناسب را در جهت ارتقای تفکر انتقادی اعضای  هیئت ‌علمی ارائه کرد. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش ترکیبی از روش کیفی  و کمی استفاده شده است. از نظر نوع داده‌ها توصیفی و روش گردآوری داده‌ها دلفی/ پیمایشی می­باشد که در جامعه آماری سی‌نفره از خبرگان دانشگاه‌های کشور و 320  نفری اعضای هیئت علمی شمال غرب کشور، صورت گرفته است. بر اساس نتایج به­دست آمده با استفاده از مبانی نظری تحقیق و نظرات خبرگان، فرهنگ سازمانی مناسب جهت ارتقای تفکر انتقادی از 9 بعد، 42 مؤلفه و 75 گویه تشکیل می‌شود. نتایج تحقیق بیانگر آن است که  بعد فرهنگ برنامه­ریزی تأثیر معکوس در ارتقای تفکر انتقادی دارد، همچنین نتایج تحقیق بیانگر این است که فرهنگ غالب سازمانی در دانشگاهها فرهنگ علمی می‌باشد ولی فرهنگ فوق  در وضعیت فعلی اثر معکوس در ارتقای تفکر انتقادی دارد. این نتیجه با در نظر گرفتن این موضوع که نمره تفکر انتقادی اعضای هیئت علمی پایین‌تر از حالت متوسط می‌باشد، دارای همخوانی می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Designing the Culture Model of Critical Thinking between Members of University Faculty

نویسندگان [English]

  • Mohammad Bakhtazmay 1
  • Ali Akbar Farhangi 2

1 Assistant Professor of Public Administration, Islamic Azad University of Mamaghan, Mamaghan, Iran

2 Proffesor of Cultural Management Administration, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran

چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the role of culture in promoting critical thinking to analyze the relationship between these variables could be the right model to promote critical thinking faculty members presented. The method used in this study is a combination of qualitative as well as quantitative method is used, the type of descriptive data and data gathered by Delphi / survey respectively. The current population of 320 people comprised of experts in universities and faculty members North West province, took place. Based on the results using theoretical foundations of research and expert opinions, organizational culture to promote critical thinking 9, 42 components and 75 items is formed. The results show that the planning culture in the promotion of critical thinking is the opposite effect, The results also show that scientific culture is the dominant culture but the culture within the organization, the current situation has an adverse effect on the promotion of critical thinking The result of the above, taking into account the fact that the critical thinking faculty is lower than the state average, is a match.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational culture
  • Critical thinking
  • Faculty Members
احمدی، سید عباس (1384)«جهانی شدن فرهنگ و ژئوکالچر (با تاکید بر آموزش و پرورش)»، مجموعه مقالات اولین همایش ملی جهانی شدن و تعلیم و تربیت. تهران: مرکز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه.
الوانی، سید مهدی (1383) مدیریت عمومی. تهران: نشر نی.
پازارگادی، م. و همکاران(1381) تفکر انتقادی در آموزش علوم پزشکی، نشریه پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی شهید بهشتی، شماره 38، 34.
پاشایی زاد، حسین (1386)، نگاهی اجمالی به روش دلفی، پیک نور (علوم انسانی)، سال ششم، شماره 2، تابستان، صص63-79
رابینز، استیفن(1386) تئوری سازمان، ساختار، طراحی، کاربردها. مترجمان، مهدی الوانی و حسن دانایی‌فر، تهران: انتشارات صفار.
رضاییان، علی (1387) اصول مدیریت. تهران: نشر سمت.
مشبکی، علی(1380) رفتار سازمانی کاربردی. تهران: نشر تربیت مدرس.
نادری، عزت اله، سیف نراقی، مریم (1385). روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی، ارسباران، تهران
هدایتی، هاشم (1385). نقش فرهنگ در انتخاب مدل استراتژی، اولین کنفرانس مدیریت استراتژیک، تهران، 5 و 6 اسفند، صص 20-1
یوسفی سعیدآبادی و همکاران (1387)، بررسی تفکر انتقادی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال تحصیلی 87-86، فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی. شماره 3و دوره اول و ص25.
Bandman, E.and Bandman P.( 1995) Critical thinking in nursing “ New York: Appleton.
Bessick, Sherlynn C. (2008). Improved critical thinking skills as a result of direct instruction and academic achievement.Thesis of D. Ed., Pennsylvania, Indiana University of Pennsylvania, Educational and School
Golder, timvan (2005) how to improve critical thinking using educational technology, department of philosophy, university of Melbourne, Australia.
Kwantes, C.T. and Boglarsky, C.A.(2007). Perception of Organizational culture, leadership effectiveness and personal effective ness across six countries, Journal of International Management.
Maher, C (2005), differential engagement in self reactive in flense in cognitively based motivation organizational behavior and human decision process.
Philip, G. and Mc Keown, L. (2004). Business Transformation and Organizational culture, Journal of Quarterly Journal of Educational Psychology Islamic Azad University Tonekabon Branch Vol. 3, No. 4, winter 2012, No 12
Robbins,Stephen p .(1990).Organization theory: structure, design and applications", Englewood cliffs, NJ: prentice. Hall 3rd Ed, Hill.