با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

1 استاد گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

این  پژوهش با هدف بررسی استراتژی های تجاری و منابع انسانی در دانشگاه جامع علمی کاربردی تهران و همسوسازی این استراتژی‌ها با استفاده از تئوری نقاط مرجع استراتژیک انجام شد. تحقیق حاضر کاربردی ،توصیفی  از نوع پیمایشی است و در آن با به کارگیری مدلهای  پورتر و بامبرگر و مشولم، به ترتیب استراتژیهای تجاری و منابع انسانی با نظرسنجی از متخصصان و خبرگان در سطوح عالی دانشگاه جامع علمی و کاربردی که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند،تدوین شد.برای همسوسازی استراتژی منابع انسانی با استراتژی تجاری ،از نظرات 118 نفر از کارشناسان ،مدیران و مشاوران  که به طور تصادفی از بین افراد جامعه آماری انتخاب شدند،استفاده  گردید . نتایج  حاصله نشان داد که در حال حاضر استراتژی تجاری دانشگاه جامع علمی کاربردی تهران ، استراتژی تفکیک و تمایز و استراتژی منابع انسانی آن، استراتژی پدرانه می باشد. طبق سناریوهای پیشنهاد شده، دانشگاه جامع علمی کاربردی تهران یا باید استراتژی منابع انسانی خود را از پدرانه به پیمانکارانه تغییر دهد، یا باید استراتژی تجاری اش را از تفکیک و تمایز به تمرکز و هزینه تغییر یابد و یا باید با استراتژی ترکیبی منابع انسانی سعی در به کار گیری آمیخته‌ای از استراتژی‌های پدرانه و پیمانکارانه نماید تا بتواند هم وضعیت جاری خود را دچار خلل نکند و هم بتواند همسو با استراتژی تجاری خود عمل نماید. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Allignment of Bussiness Stratgy and Human Resourse Strategy with SRP Model in UAST

نویسندگان [English]

  • Ali Akbar Ahmadi 1
  • Fereshteh Amin 2
  • Mojtaba Kateb 3

1 Professor of Public Administration, Payame Noor University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor of Human Resource Management, Tehran University, Tehran, Iran

3 PhD Student of Public Management, Payame Noor University, Tehran, Iran

چکیده [English]

This research be done with the goal of assessing of business and human resource strategies in UAST and alignment of these strategies by using of Strategic Reference Points Theory. In this study detemined business and human resource strategies respectively by using Porter and Bamberger & Mesholm models alignment of human resource strategy with business strategy fulfilled by using of 15 specialists and experts attitudes in the higher levels of UAST which selected by using of snow ball sampling. The research results showd that business strategy of UAST was seperation and differentiation strategy and its human resource strategy was Paternal strategy. According to the suggested scenarios, UAST should change its human resource strategy from paternal to contractive strategy or its business strategy from seperation and differentiation to focus and cost strategy or by combinative strategy of human resource tries to use combination of paternal and contractive strategies to be able to save both its existing situation and act integrated with its business strategy. At the end according to the written scenarios, some suggestions offered to the managers and decision makers of UAST.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Integration of strategy
  • Strategic reference ponts
  • Business strategy
  • Human resource strategy and SRP
ابراهیمی، الهام و قلی پور، آرین (1395). گونه شناسی ریسک‌های منابع انسانی بر اساس نقاط مرجع استراتژیک: کاربرد رویکرد کیفی، پژوهش‌های مدیریت منابع سازمانی، شماره 22، صص 26-1.
اعرابی، سیدمحمد و مقدم، علیرضا (1386). هماهنگ کردن استراتژی منابع انسانی با استراتژی تجاری و فرهنگ سازمانی، فصلنامه علوم مدیریتایران، سال دوم، شماره 8، صص 135-103.
ایل بیگی اصلی، شهربانو و طالقانی، محمد (۱۳۹۲). تاثیر هوشمندی رقابتی بر رضایتمندی مشتریان بانکی، دومین همایش ملی علوم مدیریت نوین، گرگان، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی حکیم جرجانی.
آرمسترانگ، مایکل(2001). مدیریت استراتژیک منابع انسانی، ترجمه سیدمحمد اعرابی وداوود ایزدی. دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ اول.تهران.
باقری، سیدمحمد و اصغری، فرشته (1392). بررسی هماهنگی میان استراتژی‌های سطح کسب و کار و بازارگرایی در چارچوب مراحل چرخه عمر سازمان، نشریه مدیریت بازاریابی، دوره 8، شماره 19، صص 125-109.
بامبرگر، پیتر و مشولم، ایلن(2000). استراتژی منابع انسانی؛ تدوین اجرا و آثار، ترجمه علی پارسائیان و سیدمحمد اعرابی، دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ دوم، تهران.
تیموری، ابراهیم و آبرومند، جمال (1388). هم آهنگی بین استراتژی سازمان و استراتژی ساختار با استفاده از نقاط مرجع استراتژیک (SRPs)، نشریه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، دوره 1، شماره 2،صص 146-127.
دیواندری، علی؛ نظری،محسن؛ رضوی،سید مصطفی و امین، فرشته (1393). شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر همسوسازی استراتژی‌های تجاری و اقدامات مدیریت منابع انسانی با رویکرداقیانوس آبی با تکنیک الکتره، نشریه مدیریت صنعتی، دوره 6، شماره 2، صص 302-283.
عابدزاده، هادی (1393). تدوین استراتژی منابع انسانی با استفاده از تئوری نقاط مرجع استراتژیک (مورد مطالعه: فرماندهی انتظامی شهر زنجان)، نشریة منابع انسانی ناجا،سال نهم، شماره 36، صص 93-77.
غلام زاده، داریوش و جلالی، سونیا (1391). تدوین استراتژی منابع انسانی با استفاده از تئوری نقاط مرجعاستراتژیک (مطالعه موردی: شرکت رنگین پروفیل کویر)، نشریه مدیریت صنعتی، دوره 4، شماره 10، صص 152-137.
گرگ، ال. استوارت و کنت، جی. براون (1393). مدیریت منابع انسانی: پیوند استراتژی و عمل، ترجمه توسط سیدمحمد اعرابی و مرجان فیاضی، نشر مهکامه، چاپ دوم، تهران.
مشبکی،اصغر و موسوی مجد، سیدمحمد (1391). رابطه هماهنگی استراتژیک بین استراتژی‌های تجاری، استراتژی‌های منابع انسانی و ساختار سازمانی، مجله مدیریت فرهنگ سازمانی، سال دهم، شماره 25، ص 60-33.
موسی خانی، مرتضی و مجرد، ناهید (1392). شناسایی استراتژی منابع انسانی دانشگاه آزاد واحد قزوین بر اساس نقاط مرجع استراتژیک،فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، شماره 12، صص 11-1.
Bamberger, P., & Fiegenbaum, A. (1996). The role of strategic reference points in explaining the nature and consequences of human resource strategy. Academy of Management Review21(4), 926-958.
Bamberger, P., & Meshoulam, I. (2000). Human resource management strategy. Published Sage, London99.
Dağdeviren, M., & Yüksel, İ. (2010). A fuzzy analytic network process (ANP) model for measurement of the sectoral competititon level (SCL). Expert systems with applications37(2), 1005-1014.
David, F. R. (2004). Strategic Management: Concepts and Cases. Prentice Hall; 10th edition.
DeCenzo, D. A., Robbins, S. P., & Verhulst, S. L. (2010). Fundamentals of human resource management. John Wiley.
Holbeche, L. (2009). Aligning human resources and business strategy. Routledge.
Ivancevich, M. J.(2010). Human Resource Management, New York: McGraw-Hill.
Kotha, S., & Vadlamani, B. L. (1995). Assessing generic strategies: an empirical investigation of two competing typologies in discrete manufacturing industries. Strategic Management Journal16(1), 75-83.
Oral, E. L., & Mistikoglu, G. (2007). Competitive analysis of the Turkish brick industry—a case study for developing countries. Building and Environment42(1), 416-423.
Ou, C. W., Chou, S. Y., & Chang, Y. H. (2009). Using a strategy-aligned fuzzy competitive analysis approach for market segment evaluation and selection. Expert Systems with Applications36(1), 527-541.
Porter, M. E. (1996). What is strategy?. Published November.
Sirikrai, S. B., & Tang, J. C. (2006). Industrial competitiveness analysis: Using the analytic hierarchy process. The Journal of High Technology Management Research17(1), 71-83.
Smith, C. B. (2013). Aligning Human Resource Development with the Strategic Priorities of Healthcare Organizations: The CFO Perspective, Graduate Theses and Dissertations, University of South Florida.
Takeuchi, N., Chen, Z., & Lam, W. (2009). Coping with an emerging market competition through strategy-human resource alignment: case study evidence from five leading Japanese manufacturers in the People's Republic of China. The International Journal of Human Resource Management20(12), 2454-2470.
Wang, D. S., & Shyu, C. L. (2008). Will the strategic fit between business and HRM strategy influence HRM effectiveness and organizational performance?. International Journal of Manpower29(2), 92-110.