با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

1 دانشگاه کاشان

2 استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

محیط ائتلافی از سازمان هاست که از طریق فرایند غیرمطمئنی از چانه‌زنی و تعدیل متقابل خواسته‌های مربوط به خود به سمت تحقق اهداف متکثر خود حرکت می‌کنند. چون یکی از مسایل استراتژیک سازمان، قدرت سازمان ها و گروه هایی است که توان تحمیل محدودیت هایی بر سازمان دارند، تفکر استراتژیک نه تنها باید سیستمی از استراتژی برای دستیابی به مزیت رقابتی و ایجاد ارزش خلق کند که باید استراتژی مشروعیت را برای توجیه حقانیت استراتژی سازمان از طریق یک فرایند چانه زنی سیاسی با سایر نهادها و سازمان ها ارایه کند. پژوهش حاضر درپی آن است که به بررسی و اولویت بندی مؤلفه های استراتژی مشروعیت بپردازد. در گام اول با مطالعه مدل ها و رویکردهای تفکر استراتژیک و نظریه های قدرت، ابتدا نه مؤلفه استراتژی مشروعیت شناسایی و سپس با روش دلفی با نظر خبرگان و در سه مرحله شش مؤلفه انتخاب شد. در گام دوم از روش دیمتل به منظور تحلیل و رتبه بندی علت ومعلولی استفاده شد. در نهایت و با توجه به نتایج تجزیه وتحلیل علی ومعلولی دیمتل، سه مؤلفه منابع قدرت، ساختار انگیزشی و انتظارات ذینفعان و قوانین بازی مؤلفه های علی هستند و سه مؤلفه میدان قدرت، ساز وکار نفوذ و نحوه تعامل ذینفعان معلول هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Environment is coalition of organizations that moves towards their goals by uncertain process of bargaining and reduce related demands

نویسندگان [English]

  • Ali Asghar Shirehpaz Arani 1
  • Mirza Hasan Hoseini 2
  • Mohammad Mahmoudi Meimand 2
  • Mohammad Taghi Amini 3

چکیده [English]

Environment is coalition of organizations that moves towards their goals by uncertain process of bargaining and reduce related demands. Because the power is one of the most important resources of every organization in society that must be effectively managed like any other resources. In addition, Strategic thinking is not only includes a system of strategies to achieve competitive advantage and value creation, but rather should be able to present the legitimacy of the strategy to justify the rightfulness of the organization's strategy through a process of political bargaining.
This paper considers the components of legitimacy of the strategy. In the first step by studying models and approaches to strategic thinking and theories of power, the nine component of legitimacy strategies were identified and then with Delphi method and expert opinion, the six of component in three stages were selected.
In the second step, the DEMATEL method to analyze and rank the cause and effect is used. Finally, according to analysis the result of the DEMATEL method, three components are known as Causality components: power supplies, incentive structure and Stakeholder expectations and game rules. The power, infiltration mechanism and engagement of stakeholders are shown as the factors of effected components

کلیدواژه‌ها [English]

  • Strategy
  • Strategic Thinking
  • power
  • DEMATEL method
  • Legitimacy strategy
ابوالحمد، عبدالحمید (1376). مبانی سیاست. تهران: انتشارات توس.
ابطحی فروشانی، زینب السادات؛  فرصتکار، احسان؛ خوشنواپور، نادر و   ابطحی فروشانی، سید تقی  (1394). «تحلیل ذی‌نفعان کلیدی با استفاده از ماتریس علاقه – قدرت». ماهنامه علمی ترویجی اکتشافت و تولید نفت و گاز، شمارة 127، 39-32.
احمدی، فضل اله؛ نصیریانی، خدیجه و اباذری، پروانه (1387). «روش دلفی: ابزاری در تحقیق». مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 8 (1)، 184 – 175.
اراکی، محسن (1388). «خاستگاه مشروعیت قدرت». حکومت اسلامی، سال چهاردهم، شمارة چهارم، 38-50.
استرمن، جان (1390). پویایی‌شناسی کسب‌وکار. ترجمه کوروش برارپور و همکاران، تهران: انتشارات سمت.
استیسی، رالف (1392). تفکر استراتژیک و مدیریت تحول. تهران: سازمان فرهنگی رسا.
اسکندری، محمدحسین (1381). «کالبدشناسی مفهوم قدرت». حوزه و دانشگاه، سال هشتم، شمارة 30، 50-29.
افجه، سید علی‌اکبر؛ محمودزاده، ابراهیم؛ صالحی صدقیانی، جمشید و ادبی فیروزجایی، محسن (1394). «ارائه الگویی برای تعیین راهبردهای قدرت سازمانی». فصلنامه مطالعات مدیریت انتظامی، سال دهم، شمارة اول، 44-7.
اشرف نظری، علی (1384). «مفهوم قدرت در اندیشه سیاسی هابز». مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، شمارة 69، 287-261.
اصغرپور، محمدجواد (1389). تصمیم‌گیری گروهی و نظریة بازی‌ها با نگرش تحقیق در عملیات. تهران: دانشگاه تهران.
انسف، ایگور (1375). استقرار مدیریت استراتژیک. ترجمه عبدالله زندیه، تهران: انتشارات سمت.
بارل، گیبسن و مورگان، گارت (1393). نظریه‌های کلان جامعه‌شناسی و تجزیه و تحلیل سازمان. ترجمه محمدتقی نوروزی، تهران: انتشارات سمت.
بزانکو، دیوید (1385). اقتصاد استراتژی. ترجمه محمود متوسلی، تهران: انتشارات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور.
بشیریه، حسین (1376). تاریخ اندیشه‌های سیاسی در قرن بیستم. تهران: نشر نی.
پوریانسب،‌ امیر (1379). اصول اخلاق حرفه‌ای. حسابدار، شمارة 137، 158.
تقی‌زاده، هوشنگ و ضیایی‌حاجی پیرلو، مصطفی (1391). «بررسی روابط بین مؤلفه‌های به‌کارگیری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه‌ها با رویکرد دیمتل». فصلنامه اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال دوم، شمارة چهارم، 112-89.
تفضلی، فریدون (1393). تاریخ عقاید اقتصادی. تهران: نشر نی.
توکلی، احمد (1380). بازار- دولت کامیابی‌ها و ناکامی‌ها. تهران: انتشارات سمت.
ثقفی، فاطمه؛ عباسی شاهکوه، صادق و کشتگاری، احسان (1393). «طراحی چارچوب شناسایی و اولویت‌بندی مبتنی‌بر روش فراتلفیق». نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا، سال 13، شمارة 39، 41-20.
جباری، علیرضا؛ فردوسی، مسعود؛ کیوان آرا، محمود و آقا رحیمی، زهرا (1391). «تحلیل ذی‌نفعان گردشگری پزشکی». مدیریت اطلاعات سلامت، دوره نهم، شمارة ششم، 886-878.
حاجیانی، ابراهیم و پاک‌سرشت، سلیمان (1387). «بررسی تجربی الگوهای مشروعیت سیاسی در بین طبقه متوسط شهری ایران». تحقیقات علوم اجتماعی ایران، سال اول، شمارة 1، 67-50.
حسینی دهاقانی، مهدی و بصیرت، میثم (1395). «رهیافت نظریه بازی در تحلیل بازی‌های قدرت شهری». نشریه هنرهای زیبا، دورة 21، شمارة 1، 100-91
حمیدی‌زاده، محمدرضا (1386). تحلیل طبقه‌بندی‌های محیطی برای دست‌یابی به مسائل استراتژیک. دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت استراتژیک.
درگاهی، حسین (1391). «قدرت و رفتار سیاسی در سازمان: اخلاقی یا غیراخلاقی». مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، دوره پنجم، شمارة 7، 14-1.
دهدشتی، شاهرخ و زهره، بیابانی (1384). «مدل جهت‌گیری استراتژیک شرکت با استفاده از روش دلفی». پژوهش‌های مدیریت راهبردی، سال بیستم، شمارة 54، 35 – 9.
دودینگ، کیت (1390). قدرت. ترجمه عباس مخبر، تهران: نشر آشیان.
دوگان، ماتیه (1374). «سنجش مشروعیت و اعتماد». نشریه اطلاعات سیاسی اقتصادی، شمارة 97-98، 10-4
دیوید، فردآر. (1385). مدیریت استراتژیک. ترجمه علی پارسانیان و سیدمحمد اعرابی، تهران: انتشارات دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
راش، مایکل (1389). جامعه و سیاست: مقدمه‌ای بر جامعه‌شناسی سیاسی. ترجمه منوچهر صبوری. تهران: انتشارات سمت.
رحمان سرشت، حسین، غیور، سید مرتضی و کلانی پور، طاهره (1389). تکامل دیالکتیک تیوری ذی‌نفعان و حاکمیت شرکتی. نهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت.
رحمان سرشت و قدرتیان، عبدالجابر (1385). تحلیل جامع ذی‌نفعان حلقه مفقوده تصمیم‌گیری‌های استراتژیک در ایران. اولین کنفرانس بین‌المللی مدیریت استراتژیک.
ردادی، علی، باقری‌کنی، مصباح الهدی و حاجی‌پور، بهمن (1393). «بررسی پاسخ‌های سازمانی به فشارهای نهادی». نشریه مدیریت در دانشگاه اسلامی، سال سوم، شمارة 1، 142- 129.
رضاییان، علی (1393). مدیریت رفتارهای سیاسی در سازمان (مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته). تهران: انتشارت سمت
رفیع‌زاده بقرآباد، علاالدین و منوریان، عباس (1388). «بررسی عوامل مؤثر بر پاسخگویی به ذی‌نفعان». مجله تدبیر، شمارة 210، 68-64
سپاسی، سحر و رضایت، محیا (1394). «شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر حسابرسی اجتماعی با استفاده از تکنیک تاپسیس». فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مالی، سال هفتم، شمارة 28، 147-127
شعبان خمسه، علی‌حسن؛  ملکی، محمدرضا؛  طبیبی، سید جمال‌الدین و توفیقی، شهرام (1395). «کاربست مدل تحلیل ذی‌نفعان اشمیر در طراحی الگوی اعتباربخشی بیمارستان‌های ایران». مجله طب نظامی، شمارة 4، 343-335.
شفریتز، جی ام و استیون اوت، جی (1381). تیوری‌های سازمان اسطوره‌ها. ترجمه علی پارساییان، تهران: انتشارات ترمه.
شوارتز، پیتر (1388). هنر دورنگری برنامه‌ریزی برای آینده در دنیای عدم قطعیت. ترجمه عزیزالله علیزاده، تهران: مرکز آینده‌پژوهی علوم و فناوری دفاعی.
صالح‌زاده، سید جواد؛ باجول، تیمور و عرفان منش، مجید (1391). رتبه‌بندی اهداف سازمان با استفاده از تحلیل ذی‌نفعان. اولین همایش بین‌المللی مدیریت پسماند.
طبیبیان، محمد؛ غنی‌نژاد، موسی و عباسی علی کمر، حسین (1392). اندیشه آزادی. تهران: انتشارات دنیای اقتصاد.
عیسایی تفرشی، محمد و یحیی‌پور، جمشید (1392). تیوری ذی‌نفعان با رویکرد مققرات شرکت‌های سهامی ایران. فصلنامه بورس اوراق بهادار، سال ششم، شمارة 23، 167-139.
فوکو، میشل (1393). تئاتر فلسفه. تهران: نشر نی.
قراملکی، فرامرز (1386). موانع رشد اخلاق حرفه‌ای در سازمان‌ها.  تهران: موسسه دین‌پژوهی بشری.
قربان‌نژاد ملکی، سعید؛ بیک‌زاد، جعفر و بیگ‌زاده، یوسف (1390). «طراحی الگوی مشروعیت سازمانی در جهت ایجاد تصویرسازمانی مطلوب برای اجرای موفق استراتژی‌های سازمانی». رسالت مدیریت دولتی، سال دوم، شمارة چهارم، 71-54.
قلی‌پور، آرین (1386). جامعه‌شناسی سازمان‌ها. تهران: انتشارات سمت.
کاظمیان، غلامرضا و جلیلی، سید مصطفی (1393). «تحلیل قدرت ذی‌نفعان در فرایند سیاست‌گذاری طرح جامع تهران». نامه معماری و شهرسازی، شمارة 15، 158-139.
گالبرایت، جان‌کنت (1381). آناتومی قدرت. ترجمه محبوبه مهاجر، تهران: انتشارات سروش.
گل‌دار، زهرا؛ امیری، مجتبی؛   قلی‌پور سوته، رحمت اله منصور معظمی، منصور (1396). «طراحی چارچوب مفهومی درگیرسازی ذی‌نفعان در خط‌مشی گذاری عمومی». دانش حسابرسی، سال 17، شمارة 66.
لشکربلوکی، مجتبی (1392). فرامین و فنون تفکر استراتژیک. تهران: سازمان علمی فرهنگی نص.
لوکس، استیون (1370). قدرت: فرانسانی یا شر شیطانی. ترجمه فرهنگ رجایی، تهران: سازمان مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
لیندگرن، ماتس و بندهولد، هانس (1390). برنامه‌ریزی سناریوها: ارتباط بین آینده و استراتژی. تهران: سازمان آموزشی و تحقیقات دفاعی.
محمدی، علی و امیری، یاسر (1391). «ارائه مدل ساختاری تفسیری دست‌یابی – انعطاف از طریق فناوری اطلاعات در سازمان‌های تولیدی» مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 4، شمارة 13، 134 – 115.
مردوخی، بایزید (1391). روش‌شناسی آینده‌نگری. تهران: نشر نی.
مشایخی، علی‌نقی، فرهنگی، علی‌اکبر، مؤمنی، منصور و علیدوستی، سیروس (1384). «بررسی عوامل کلیدی مؤثر بر فناوری اطلاعات در سازمان‌های دولتی ایران». فصلنامه مدرس علوم انسانی، ویژه‌نامه مدیریت، 223 – 191.
منتقمی، عزیز الله (1393). اهمیت تضاد منافع در شرکت‌ها در چارچوب تیوری نمایندگی و نظام حاکمیت شرکتی. دومین همایش ملی رویکردی بر حسابداری، مدیریت و اقتصاد.
موسوی نوکنده، سید مرتضی؛ معیری، محمدهادی و سلمان ماهینی، عبدالرسول (1393).  «ذی‌نفعان و معیارهای شناسایی انان در مدیریت منابع طبیعی». نشریه پژوهش‌های علوم و فناوری چوب و جنگل، جلد بیست و یکم، شمارة چهارم.
نوابخش، مهرداد و کریمی، فاروق (1388). «واکاوی مفهوم قدرت در نظریات میشل فوکو». فصلنامه مطالعات سیاسی، شمارة 3، 63-49.
نمازی، حسین (1384). نظام‌های اقتصادی. تهران: شرکت سهامی انتشار.
هال، ریچارد اچ (1376). سازمان- ساختار، فرایندها و ره‌آوردها. ترجمه علی پارساییان و سید محمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
هیدن، کیس وندر (1389). سناریوها، هنر گفتگوی راهبردی. ترجمه مسعود منزوی. تهران: مرکز آینده‌پژوهی علوم و فناوری دفاعی.
هس مر، الی تی (1389). اخلاق در مدیریت. تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
هیندس، باری (1380). گفتارهای قدرت از هابز تا فوکو. ترجمه مصطفی یونسی، تهران: نشر شیرازه.
یزدان‌فر، شیوا و حاجی‌پور، بهمن (1392). «مطالعه تأثیرپذیری عملکرد سازمان از پاسخگویی و مشروعیت داخلی واحد بازاریابی». مدیریت بازاریابی، سال اول، شمارة اول، 88-75.
 
Ambitabh, M. (2004). Strategic Thinking: Is Leadership the Missing Link,1-18.
Ansoff, I. (1994). “Comment on Henry Mintzberg’s Rethinking Strategic Planning”. Long Range Planning, 27(3),1994, 31-33.
Christrncen, C. (1997). “Making Strategy: Learning by Doing”. Haravard Business Review, 3-12.
Eden, C. (1990). “Strategic Thinking with Computers”. Long Range planning, 23(6), 37-44.
Elbanna, S., Ali, A. J. & Dayan, M. (2011) “Conflict in strategic decision making: do the setting and environment matter?”. International Journal of Conflict Management, 22 (3), 278-299.
Finlay, p. (1988). “Essay Review: porter on Strategy”. Long Range planning, 21(3), 108-111.
Geus, A. D.E. (1988). “Planning as Learning”. Harvard Business Review, 66(2), 70-74.
Goldman, E. F. (2008). “The Power of Work Experiences”. Characteristics Critical to Developing Expertise in Strategic Thinking, 19(3), 220-232
Goldsmith, A. A. (1996). “Strategic Thinking in International Development: Using Management Tools to See the Big Picture”. World Development, 24, 1431-1439
Graetz, F. (2002). “Strategic Thinking versus Strategic Planning: Towards Understanding the Complementarities”. Management Decision, 40(5), 456-465.
Grossan, M. M., Lane, H. W.  & Roderick, E. W. (1999). “An Organizational Learning Framework: from Intuition to Institution”. Academy of management Review, 24(3), 532-543.
Hamel, G. & Prahalad, C. K. (1989). “Strategic Intent”. Harvard Business Review, 67(3), 63-76.
Hamel, G. (1996). “Strategy as Revolution”. Harvard Business Review, 27, 69-82.
Henden, G. (2004). Intuition and its Role Strategic Thinking, Nordberg Hurtigtrykk.
Heracleous, L. (1998). “Strategic Thinking or Strategic Planning?”. Long Range Planning, 31(3), 481-487.
Howard, E. F. (1989). Strategic Thinking in Insurance”. Long Range Planning, 22(5),76-79.
Liedtka, J. M. (1998a). “Linking Strategic Thinking with Strategic Planning”. Strategy & Leadership, 26(4), 5-30
Liedtka, J. M. (1998b). “Strategic thinking: Can it be Taught”. Long Range planning, 31(1), 120-129.
Millett, S. (1988). “How Scenarios Trigger Strategic Thinking”. Long Range planning, 21(5), 61-72.
Mintzberg, H. (1987). “The Strategy Concept I: Five Ps For Strategy”. California management Review, 30, 11-24
Mintzberg, H. (1998). “Crafting Strategy. Harward Business Review, 65(4), 66-75
Mintzberg, H. & J. A. Waters (1985). Of Strategies, Deliberate and Emergent”. Strategic Management Journal, 6(3), 257- 261.
Moon, Byeong-Jun. (2012). “Antecedents and Outcomes of Strategic Thinking”. Journal of Business Research, 65(4), 222-235.
Morrison, A. & Roth, K. (1993). “Relating porter.s Configuration/Coordination Framework to Competitive Strategy and Structural Mechanisms: Analysis and Implications”. Journal of Management, 19(4).
O'Shannassy, T. (2003). “Modern strategic management: Balancing Strategic Thinking and Strategic Planning for Internal and External Stakeholders”. Singapore Management Review, 25(1), 53
Porter, M. E. (2009). Strategic Thinking: Implications for Turkish Companies.
Stacey, R. (1995). “The Science of Complexity: An Alternative Perspective for Strategic Change Processes”. Strategic Management Journal, 16(6).
Steiner, G. A., Kunin, H. & Kunin, E. (1983). Formal Strategic Planning in the United StatesToday. Long Range Planning, 16(3),12-17
Wilson, Ian (1994). “Strategic Planning isn't Dead – It Changed”. long Range planning, 27(4).
Zabriskie N.B. & Huellmantel A.B. (1991). “Developing Strategic thinking in senior management”. Long Range Planning, 24(6), 25-32.