با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : اکتشافی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری/ دانشگاه تهران

2 عضو هیئت علمی/ دانشگاه تهران

3 عضو هیئت علمی/دانشگاه تهران

چکیده

مدیریت بهتر مسائل پیچیده و ارائة راهکارهای مناسب برای حل آنها، مستلزم شناخت این نوع مسائل است. هدف از این مقاله، شناسایی ویژگی‌های مسائل پیچیدة سازمانی از دیدگاه مدیران ایرانی و مقایسة آن با ویژگی‌های مسائل پیچیده در ادبیات موضوعی است که توسط متخصصین مختلف مطرح شده است. بدین منظور، ابتدا ویژگی‌های مسائل پیچیده از نگاه متخصصین شناسایی شد. همچنین، برای استخراج ویژگی‌های مسائل پیچیده از دیدگاه مدیران، مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته‌ای با چهارده مدیر در سازمان‌های دولتی انجام گرفت. در این مصاحبه‌ها، از مدیران خواسته شده بود که تعریف خود را از مسائل پیچیده و یا ویژگی‌های آنها بیان کنند و در صورت امکان، به نمونه‌های مختلف آن در سازمان خود اشاره کنند.
در این مقاله، برای استخراج ویژگی‌های مسائل پیچیده از دیدگاه مدیران، ابتدا به تحلیل محتوای نظرات مدیران در این خصوص پرداخته شد. به طور کلی، در مرحلة تحلیل محتوا، هشت ویژگی کلی برای مسائل پیچیده شناسایی گردید و با ویژگی‌های شناسایی شده از دیدگاه متخصصین متناظراً مورد مقایسه قرار گرفت. در مرحلة بعدی، با به‌کارگیری روش شالوده‌شکنی، به تحلیل و تبیین بیشتر متون حاصل از دیدگاه‌های مدیران پرداخته شد تا درک بهتری از دلایل انتخاب این ویژگی‌ها از سوی مدیران به دست آید. در واقع، شالوده‌شکنی در اینجا به عنوان یک ابزار انتقادی در ارتباط با توسعة نظریة مربوط به ویژگی‌های مسائل پیچیده به‌کار گرفته شد. نتایج حاصل از به‌کارگیری روش شالوده‌شکنی، نشان د‌هندة تأیید ویژگی‌های مرحلة قبل به شیوه‌ای دیگر بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Explanation and Comparison of the characteristics of complex problems from the viewpoints of managers and experts

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Haghighat 1
  • Mohammad Reza Mehregan 2
  • Mohamma Abooyee Ardakan 3

چکیده [English]

For dealing with the complex problems and providing the appropriate solutions for them, first we must identify the various types of such problems. The aim of this study is to find the characteristics of organizational complex problems from the managers' viewpoints and comparing them with the experts' viewpoints on these kinds of problems. For this purpose, we first identified the characteristics of complex problems from expert's viewpoints in the related literature. Then, we conducted semi-structured interviews with fourteen managers in some public organizations. In these interviews, we asked the managers to express their own definitions of complex problems or refer to the various examples of them in their own organizations.
In this paper, first, a qualitative content analysis of interview transcripts has been utilized in order to extract the characteristics of the complex problems from the viewpoints of managers. At this stage, we could identify eight main characteristics of complex problems and compared them with the characteristics identified from the viewpoint of experts correspondingly. Then, at the next stage, we used a deconstruction method to better understand why managers had pointed to these main characteristics. The results of this section implied the confirmation of these characteristics in a different way.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Complexity
  • The characteristics of complex problems
  • Managers' viewpoints
  • Experts' viewpoints
  • Deconstruction
بورگ، و. آر و گال، م. د. (1384). روش‌های تحقیق کمّی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. جلد اول. ترجمة احمدرضا نصر و همکاران. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
جکسون، مایکل. سی. (1391). تفکّر سیستمی: کل­گرایی خلاق برای مدیران. ترجمة تقی­ناصر شریعتی. تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
کریپندروف، ک. (1390). تحلیل محتوا مبانی روش‌شناسی. ترجمة هوشنگ نائبی. تهران: نشر نی.
 
Banks, J. A. (1995). “Transformative challenges to the social science disciplines: Implications for social studies teaching and learning”. Theory & Research in Social Education, 23(1), 2-20.
Casti, J. L. (1986). On system complexity: Identification, measurement, and management. In A. K. John Casti (Ed.), Complexity, language, and life: Mathematical approaches (pp. 146-173). Berlin, Heidelberg: Springer.
Chettiparamb, A. (2006). “Metaphors in complexity theory and planning”. Planning Theory, 5(1), 71-91.
Cilliers, P. (2005). “Complexity, deconstruction and relativism”. Theory, culture & society, 22(5), 255-267.
Connolly, P. (1998). Dancing to the wrong tune’: Ethnography generalization and research on racism in schools. In P. Connolly, & Troyna, B. (Ed.), Researching racism in education: Politics, theory, and practice (pp. 122-139). Buckingham: Open University Press.
Fereidunain, A., Lesani, H., Zamani, M. A., Sharifi Kolarijani, M. A., Hassanpour, N. & Sharif Mansouri, S. (2015). A complex adaptive system of systems approach to human–automation interaction in smart grid. In M. Zhou, Li, H. X., & Weijnen, M (Ed.), Contemporary Issues in Systems Science and Engineering (pp. 425-500): John Wiley & Sons.
Fioretti, G. & Visser, B. (2004). A cognitive interpretation of organizational complexity. doi:10.emerg/10.17357.f4caf88746629eef803a202d68b83b93.
Gharajedaghi, J. (2004). A Holistic Language of Interaction And Design: Seeing Through Chaos and Understanding Complexities. Ackoff Collaboratory for Advancement of the Systems Approach (ACASA).
Guest, G., Bunce, A. & Johnson, L. (2006). “How many interviews are enough? An experiment with data saturation and variability”. Field methods, 18(1), 59-82.
Johnson, R. B. (1997). “Examining the validity structure of qualitative research”. Education, 118(2), 282-292.
Martin, J. (1990). “Deconstructing organizational taboos: The suppression of gender conflict in organizations”. Organization Science, 1(4), 339-359.
Maxwell, J. (1992). “Understanding and validity in qualitative research”. Harvard educational review, 62(3), 279-301.
McCarthy, I. & Rakotobe-Joel, T. (2000). Complexity and Complex Systems in Industry: Warwick Univ. Bookshop.
Midgley, G. (2003). “Science as systemic intervention: some implications of systems thinking and complexity for the philosophy of science”. Systemic Practice and Action Research, 16(2), 77-97.
Mitchell, M. (2009). Complexity: A guided tour. New York, NY: Oxford University Press.
Petrovic, S. P. (2012). “A critical systems metamethodology for problem situation structuring”. International Journal of Decision Support System Technology (IJDSST), 4(1), 1-13.
Ritchey, T. (2013). “Wicked problems: Modelling social messes with morphological analysis”. Acta morphologica generalis, 2(1), 1-8.
Rittel, H. W., & Webber, M. M. (1973). “Dilemmas in a general theory of planning”. Policy sciences, 4(2), 155-169.
Roth, G. L. & Senge, P. M. (1996). “From theory to practice: research territory, processes and structure at an organizational learning centre”. Journal of Organizational Change Management, 9(1), 92-106.
Smets, M. & Jarzabkowski, P. (2013). “Reconstructing institutional complexity in practice: A relational model of institutional work and complexity”. Human relations, 66(10), 1279-1309.
Solansky, S. T., Beck, T. E. & Travis, D. (2014). “A complexity perspective of a meta-organization team: The role of destabilizing and stabilizing tensions”. Human relations, 67(8), 1007-1033.
Taket, A. (2002). “Facilitation: some contributions to theorising the practice of operational research”. Journal of the Operational Research Society, 53(2), 126-136.
Tsoukas, H. & Dooley, K. J. (2011). “Introduction to the special issue: Towards the ecological style: Embracing complexity in organizational research”. Organization Studies, 32(6), 729-735.
Tsoukas, H. & Hatch, M. J. (2001). “Complex thinking, complex practice: The case for a narrative approach to organizational complexity”. Human relations, 54(8), 979-1013.
Waddington, C. H. (1977). Tools for thought. London: Cape.
Weick, K. (1979). The Social Psychology of Organizing (Reading MA: Addison-Westley, 1st.
Weick, K. (2007). “The generative properties of richness”. The Academy of Management Journal, 50(1), 14-19.
Winter, G. (2000).” A comparative discussion of the notion of'validity'in qualitative and quantitative research”. The qualitative report, 4(3), 1-14. Retrieved from http://nsuworks.nova.edu/tqr/vol4/iss3/4