با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : اکتشافی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته مدیریت رفتاری، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران

3 استادیار گروه مدیریت، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران

چکیده

هدف این پژوهش ارائه الگوی آنتروپی رفتاری در سازمان می باشد. پژوهش فوق در چارچوب رویکرد کیفی و با به کارگیری روش تحقیق داده بنیاد انجام گرفته است. ابزار جمع آوری داده ها، مصاحبه های نیمه ساختار یافته بوده و به منظور گردآوری اطلاعات، با به کارگیری روش نمونه گیری هدفمند با 23 نفر از مدیران ارشد و میانی شهرداری اصفهان و خبرگان دانشگاهی آشنا به مسائل سازمانی و رفتارهای سازمانی، مصاحبه انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام گرفت. بر اساس آن، مدل کیفی پژوهش طراحی شد. در این مدل مهمترین عوامل علی شامل عوامل فردی، سازمانی و محیطی بودند. پدیده محوری در بروز آنتروپی رفتار بی عدالتی سازمانی بود. عوامل زمینه ساز نیز شامل عدم شفافیت سازمانی، اجتماعی سازی نامناسب، نبود شایسه سالاری و فرهنگ سازمانی بود. نتایج نشان داد که ضعف سیستم های ارتباطی، سکوت مدیران در برابر هنجارشکنی ها و رفتارهای منافقانه مدیران و کارکنان مهمترین عوامل مداخله گر می باشند. بر اساس نتایج توجیه کردن، قانون گریزی و عدم درگیری عاطفی – ذهنی راهبردهای افراد در آنتروپی رفتاری می باشد. در نهایت پیامدهای آنتروپی رفتار در قالب پنج پیامد فردی، سازمانی، گروهی، خانوادگی و محیطی طبقه بندی شدند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Presentation of behavioral entropy pattern in organization (Case study: Isfahan municipality)

نویسندگان [English]

  • Zeynab Amiri 1
  • Mahmmod Reza Esmaeli 2
  • Reza Sepahvand 2
  • Seyed Najmedin Mousavi 3

1 Ph.D Condidate of Behavioral Management, Lorestan University, Lorestan, Iran

2 Associate Professor Department of Management, Lorestan University, Lorestan, Iran

3 Assistant Professor Department of Management, Lorestan University, Lorestan, Iran

چکیده [English]

The purpose of this study is to provide a behavioral entropy pattern in the organization. This research has been carried out in the framework of qualitative approach and using the research methodology of the Foundation. Data collection tools were semi-structured interviews and interviews were conducted using a targeted sampling method with 23 senior and middle managers of Isfahan municipality and academic experts familiar with organizational issues and organizational behaviors. Data analysis was performed in three stages: open coding, axial coding and selective coding. Based on this, a qualitative research model was designed. In this model, the most important causative factors were individual, organizational and environmental factors. The main phenomenon in entropy was the behavior of organizational injustice. The underlying factors included lack of organizational transparency, inappropriate socialization, lack of comparative leadership and organizational culture. The results showed that the weakness of communication systems, the silence of managers against the hackers and the hypocritical behaviors of managers and employees are the most important factors in intervention. Based on the results of the justification, the escape rule and the non-emotional-mental conflicts are the strategies of individuals in behavioral entropy. Finally, the entropy consequences of behavior were categorized in the form of five individual, organizational, group, family, and environmental consequences.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entropy
  • Behavior Entropy
  • Organizational Behavior
  • Foundation Data Theory
انصاری، گلشن؛ عباسی، عطاالله و گشوارپور، عاتکه (1395). «تحلیل آنتروپی سیگنال نرخ ضربان قلب در هنگام تفکر خلاق«. فصلنامه علمی پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 6(2)، 53-76.
استراس، آنسلم و کوربین، جولیت (1390). اصول روش تحقیق کیفی، ترجمه بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
سرلک، محمدعلی (1396)، نظریة آنتروپی رفتاری، شبکه دانش‌افزایی مدام قابل‌دسترس در: http://modamnet.com
کرمانی، سعید؛ شبانیان بروجنی، تهمینه؛ برکتین، مجید و کاشف­پور، مسعود (1395). «ارائه روشی به‌منظور تشخیص اختلال خفیف شناختی مبتنی‌بر آنتروپی«. مجلة دانشکده علوم پزشکی اصفهان، 34(407)، 1356-3161.
نمازی، محمد و منصوری، شعله (1393). «نظریه آنتروپی از دیدگاه روان‌شناسی و تأثیر آن در رفتار مالی«. فصلنامة دانش سرمایه‌گذاری، 3(11) 239-258.
نصراصفهانی، علی (1395). رفتارسازمانی پیشرفته از دیدگاه سعدی، اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی.
Amoo, O., Durowoju, H. & Chan, X. (2012). “Entropy assessment of supply chain disruption”. Journal of Manufacturing Technology Management, 23(8), 998 – 1014.
Bora, Y. & Alpkan, L. (2015). “A Theoretical Model on the Proposed Predictors of Destructive Deviant Workplace Behaviors and the Mediator Role of Alienation”. Social and Behavioral Sciences, 210(2), 330-338.
Chen, C.h. Hsin, H. & Brian, K. (2018). “Shaping the organizational citizenship behavior or workplace deviance: Key determining factors in the hospitality workforce”. Journal of Hospitality and Tourism Management, 35(9), 1-8.
Crandall, G. & Goodrich, A. (2014).Characterizing efficiency of human robot interaction: A case study of shared-control teleoperation. In Proceedings of the 2014 IEEE /RSJ International Conference on Intelligent.
Donner, M., Jon, M. & Kanani, N. (2018). “Self-control and the police code of silence: Examining the unwillingness to report fellow officers' misbehavior among a multi-agency sample of police recruits”. Journal of Criminal Justice, 56(7), 11-19.
Gatling, A., Cass, Sh., Laura, B. & Billy, B. (2017). “The influence of hospitality leaders’ relational transparency on followers’ trust and deviance behaviors: Mediating role of behavioral integrity”. International Journal of Hospitality Management, 62(8), 11-20.
Goodrich, E., Mount, James, K., Witt, L. & Barrick, R. (2012). “Intractive effects of personality and perception of the work situation on workplacedeviance”. Journal Of Applied Psychology, 4(89), 599-609.
Héctor, A., Martínez, B., Gabriela, López-Torresa, L. & Romo, R. (2014). “Developing a Method to Evaluate Entropy in Organizational Systems”. Computer Science, 28(2), 389 – 397.
Hershey, D, (2017). Entropy Theory of Aging Systems. Imperial College Press, London.
Jolita, V. & Rasa, Z. (2015).“Influence of CSR Policies in Preventing Dysfunctional Behaviour in Organizations“. Social and Behavioral Sciences, 205(6), 340-348.
Lin, Ch., Yuan-Hui, T. & Min-Ling, L. (2016). “Something good and something bad in R&D teams: Effects of social identification and dysfunctional behavior”.Technological Forecasting and Social Change, 104(8), 191-199.
Lin, S.Y., Hsien, Ch. & I-Heng, Ch. (2016). “When perceived welfare practices leads to organizational citizenship behavior”. Asia Pacific Management Review, 21(4), 204-212.
Litzky, B.E, Eddlestone, K. & Kider, D. (2016). “The good, The bad, and the misguided:How manager inadvertently encourage deviant bihaviors”. Academy Of Management Perspectives, 149(5), 91-103.
Martínez, H.A., López-Torres, G.C. & Romo-Rojas, L. (2014). Developing a Method to Evaluate Entropy in Organizational Systems. Paper presented at Conference on Systems Engineering Research (CSER 2014), Procedia Computer Science 28 (2014), 389–397.
Madni, T., Sare, M. & Tamson, F. (2014). “From general system theory to total quality management”. Journal of American Academy of Business, 4(2), 394-400.
Minodora, M. & Mihai, F. (2016). ”Evaluation of Information Entropy in Organizational System”. Romania Management and Economics Review, 1(2), 18-36.
Peon, J.B., Mar, R.A. & Peterson, J.B. (2005). “Psychological Entropy: A framework for Understanding Uncertainty-Related Anxiety”. Psychological Review, Advance online publication. doi: 10.1037/a0026767.
Peter, J., Sharon, S. Benjamin, R. & Chris, J. (2017).“Deviant behavior in constrained environments: Sensation-Seeking predicts workplace deviance in shallow learners”. Personality and Individual Differences, 108(5), 20-25.
Petros, S. & Georgios, Ch. (2016). “Modeling employees behavior in workplace dynamics”. Journal of Computational Science, 5(5), 821-833.
Tang, T., Wang, Q., Qian, Sh., Ning, Ch. & Lingzhi, Zh (2013). “A combination forecast method based on cross entropy theory for wind power and application in power control”. Transactions of the Institute of Measurement and Control, 36(7), 91-897.
Wiener, N. (2016). The Human Use of Human Beings: Cybernetics and Society. Free Association Books, London.
Zhang, Y. & Sadekar, V. (2016). Learning to predict driver route and destination intent. Proc. Intelligent Transportation Systems Conference127–132