با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نویسنده

دکتری تخصصی مدیریت بازرگانی (رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی)، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

چکیده

هدف این پژوهش، روایت و فهم یک فرایند اصطلاحاً آموزشی اما رقابتی به نام دورۀ عالی رسته‌ای است. این دوره را یک سازمان نظامی برگزار می‌کند که به دلایل امنیتی و حفاظتی از ذکر نام آن خودداری می‌گردد. نوع پژوهش، توسعه‌ای است و به‌منظور استخراج عوامل از روش کیفی به شیوة مردم‌نگاری استفاده‌شده است. جامعة آماری پژوهش، یک یگان نظامی است که این دوره درون آن برگزار می‌شود. داده‌های پژوهش توسط مصاحبه با ۲۳ نفر از کارکنانی که این دوره را طی نموده و مایل به مصاحبه و گفتگو در این مورد بودند و مشاهدة تعاملات روزمرة کارکنان و نوشتن ویژگی این تعاملات توسط محقق که خود جزئی از افرادی است که این دوره را طی نموده‌اند، جمع‌آوری گردید. حجم نمونه بر اساس اشباع نظری تعیین شد. تحلیل داده‌های گردآوری‌شده با رویکرد تحلیل تماتیک براون و کلارک (2006) انجام گرفت. پس از توصیف غنیِ دو مفهوم «رقابت» و «برخوردار ماندن» که دو کلیدواژۀ اصلی پژوهش‌اند، تحلیل داده‌ها، آشکارکنندۀ ۱۲ کد مرتبط با پیامدهای رقابت آموزشی است که در دو مفهوم پیامدهای فردی و اجتماعی نمایان می‌شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Understanding competition to possess through Ethnography approach

نویسنده [English]

  • Nabiallah kohan

Ph.D in Business Management, University of Isfahan, Isfahan, Iran.

چکیده [English]

The purpose of this study is description and understand an idiomatic training course but competitive that name is branch advanced course. The course is performing in the military unit. To observe security issues, in this study the name of that unit was not mentioned. The type of study is developmental and to extract factors, ethnography methodology that is a qualitative method was used. Sample population is among a military unit that this course perform in it. Data were selected via 23 military man interviews. They had tendency for dialogue and interview. Also the researcher observed the daily interaction of those employees for data collecting process and writes that interaction specification instantly. Researcher was immersed in that field because, he is graduated from that course. Data were saturated according to sample size. Braun and Clarke (2006) thematic analysis was used for data analyzing. After initial analysis, 12 initial codes were generated. These codes were categorized to two general factors. These general factors were individual and social factors that are outcome of training competition. The individual factors have 6 codes. The social factors have 6 codes. After thematic analysis, thick description was presented about competition and 12 themes shows itself in individual and social categories.

کلیدواژه‌ها [English]

  • competition
  • Possess
  • Ethnography
  • Thick description
اعتماد، شاپور و مباشری، مرتضی (۱۳۹۶). «تبیین بازنمودگرایانه توهم». فصلنامۀ روش­شناسی علوم انسانی، ۲۳ (۹۳)، ۱۳۴-۱۰۷.
بوریل، گیبسون و مورگان، گارت (1392). نظریه­ های کلان جامعه­شناختی و تجزیه ‌و تحلیل سازمان: عناصر جامعه­شناختی حیات سازمانی. ترجمۀ محمدتقی نوروزی، تهران: سمت.
دانایی‌فرد، حسن و زینب مظفری (1387). «ارتقا روایی و پایایی در پژوهش­های کیفی مدیریتی: تأملی بر استراتژی­های ممیزی پژوهشی». پژوهش ­های مدیریت، 1(1)، 162-131.
کرامتی، محمدرضا (۱۳۸۰). «رقابت یا رفاقت در کلاس درس». مجلۀ روانشناسی و علوم تربیتی، ۳۱ (2)، ۱۵۶-۱۳۲.
ملاعباسی، حافظ؛ وحدتی، حجت؛ سپهوند، رضا و اسماعیلی، محمود رضا (۱۳۹۶). «تبیین علل پارانویای سازمانی بر اساس نظریۀ داده بنیاد». فصلنامۀ علمی پژوهشی مدیریت سازمان­های دولتی، ۵ (4)، ۳۸-۳۱.
وجدانی، فاطمه (۱۳۹۵). «چارچوب اخلاقی رقابت در محیط­های علمی – دانشگاهی». فصلنامۀ مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، 20 (4)، ۵۶۲-۵۴۳.
Bande, B., Fernández-Ferrín, P., Otero-Neira, C. & Varela, J. (2017). “Impression Management Tactics and Performance Ratings: A Moderated-Mediation Framework”. Journal of Business-to-Business Marketing http://dx.doi.org/10.1080/1051712X.2016.1275817.
Bordia, P., Hunt, E., Paulsen, N., Tourish, D. & DiFonzo, N. (2004). “Uncertainty during organizational change: Is it all about control?”. European Journal of Work and Organizational Psychology, 13, 345-365.
Braginsky, D. D. (1970). “Machiavellianism and  Manipulative Interpersonal Behavior in Children”. Journal ofExperimental Social Psychology, 6, 77-99.
Braun, V. & Clarke, V. (2006). “Using thematic analysis in psychology”. Qualitative Research in Psychology, (3)2, 77-101.
Brewer, G. & Abell, L. (2015). “Machiavellianism and sexual behavior: Motivations, deception and infidelity”. Personality and Individual Differences, 74, 186–191.
Calnan, M., Wadsworth, E., May, M., Smith, A. & Wainwright, D. (2004). “Jobstrain, effort – reward imbalance, and stress at work: competing or complementary models?”. Scand J Public Health, 32, 84–93.
Campbell, E. & Lassiter, L. E. (2015). Doing Ethnography Today: Theories, Methods, Exercises, West Sussex: John Wiley & Sons.
DeGhetto, K., Ro, S., Lamont, B. T. & Ranft, A. L. (2015). Antecedents of anticipatory justice among acquired firm employees, In A. Risberg, D. R. King, & O. Meglio (Eds.), The Routledge companion to mergers and acquisitions (pp. 307-323), New York, NY: Taylor & Francis.
DeGhetto, K., Russell, Z. A. & Ferris, G. R. (2017). “Organizational Change, Uncertainty, and Employee Stress: Sensemaking Interpretations of Work Environments and the Experience ofPolitics and Stress”. Power, Politics, and Political Skill in Job Stress, 15, 105-135.
Gehrman, P. R., Harb, G. C., Cook, J. M., Barilla, H. & Ross, R. J. (2015). “Sleep Diaries of Vietnam War Veterans With Chronic PTSD: The Relationships Among Insomnia Symptoms, Psychosocial Stress, and Nightmares”. Behavioral Sleep Medicine, 13, 255–264.
Grant, A. M. & Patil, S. V. (2012). “Challenging the norm of self-interest: Minority influence and transitions tohelping norms in work units”. Academy of Management Review, (37) 4, 547–568.
Grützmacher, L. & Raufelder, D. (2015). “Differences in the interplay ofperceived Stress, students' social climate in class and school engagement of adolescent students from academic school track(Gymnasium) and general school track (Oberschule)”. Psychologie inErziehung und Unterricht, 62(4), 233–252,
Harris, K. J., Kacmar, K. M., Zivnuska, S. & Shaw, J. D. (2007). “The Impact ofPolitical Skill on Impression Management Effectiveness”. Journal of Applied Psychology, 92 (1), 278–285.
Hope, O. (2010). “The politics of middlemanagement sensemaking and sensegiving,”. Journal of ChangeManagement, 10, 195-215.
Jaramillo, F., Nixon, R. & Sams, D. (2005). “The effect of law enforcement stress    on organizational commitment”. Policing: AnInternational Journal of Police Strategies & Management, 28(2), 321-336.
Johnson, D. W. & Johnson, R. T. (2009). “An Educational Psychology SuccessStory: Social Interdependence Theory and Cooperative Learning”, Educational Researcher, 38(5), 365–379.
Kacmar, K. M., Andrews, M. C., Harris, K. J. & Tepper, B. J. (2013). “Ethicalleadership and subordinate outcomes: The mediating role of organizational politics and the moderating role of political skill”. Journal of Business Ethics, 115, 33-44.
Kirschner, H., Hilbert, K., Hoyer, J., Lueken, U. & Beesdo-Baum, K. (2016). “Psychophsyiological reactivityduring uncertainty and ambiguity processing in high and low worriers”. Journal of Behavior Therapy andExperimental Psychiatry, 50, 97-105.
Kohn, A. (1991). No Contest: The case against competition, New York: Houghton Mifflin Company.
Lätsch, A. (2017). “Do perceived helpfulness and competition in classroom contexts moderate or mediate the association between perceived stress and socio-emotional strengths and difficulties from early to middle adolescence?”. Learning and Individual Differences, 58, 31-40.
Leavy, P. (2014). The Oxford Handbook of Qualitative Research, New York: Oxford University Press.
Monich, M. S. & Matveeva, L. V. (2012). “Personality Determinants ofManipulative Behavior in the Negotiation Process”. Psychology in Russia: State of the Art, 314-332.
Olson, B., Bao, Y. & Parayitam, S. (2014). “Political behavior, trustworthiness, job satisfaction, and commitment An empirical study”. Chinese Management Studies, 8 (3), 354-374.
Savulich G. & Freeman, D. (2014). “Interpretation Biases in Paranoia”. Behavior therapy, 2, 12-25.
Shepperd, J. A. & Socherman, R. E. (1997). “On the Manipulative Behavior of         Low Machiavellians: FeigningIncompetence to Sandbag" an Opponent”. Journal of Personalityand Social Psychology, 72, (6), 1448-1459.
Shields, D. L. & Bredemeier, B. L. (2009). True competition: a guide to        pursuing excellence in sport andsociety, Champaign: Versa press.
Smith, M. B. & Webster, B. D. (2017). “Amoderated mediation model ofMachiavellianism, socialundermining, political skill, and supervisor-rated job performance”. Personality and Individual Differences, 104, 453-459.
Tracy, S. J. (2013). Qualitative ResearchMethods: Collecting Evidence, Crafting Analysis, Communicating Impact, Chichester: John Wiley & Sons.
Turnley, W. H. & Bolino, M. C. (2001). “Achieving Desired Images WhileAvoiding Undesired Images: Exploring the Role of Self- Monitoring in Impression Management”. Journal of Applied Psychology, 86 (2), 351-360.
Vasilaky, K. N. & Islam, A. M. (2018). “Competition or cooperation? Using team and tournament incentives forlearning among female farmers in rural Uganda”. World Development, 103, 216–225.
Yu, F. (2003). “The Mediating Effects of Anonymity and Proximity in anOnline Synchronized Competitive Learning Environment”. Journal of Educational Computing Research, 29(2), 153-167.
Zhumagaliyeva, B. Barabanova, E. (2014). “Features Of Manipulative Behavior       in Operational Officers’ Professional Activity”. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 140, 9–14.