با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : اکتشافی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت منابع انسانی و کسب‌وکار، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت منابع انسانی و کسب‌وکار، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

3 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت منابع انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

چکیده

در سال­های اخیر مقوله طراحی الگوی جبران خدمات مدیران و کارکنان سازمان‌ها، یکی از مباحث حساس، پیچیده و چالش‌برانگیز در حوزة مدیریت منابع انسانی هست. هدف پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های جبران خدمات استراتژیک در سطح مدیران ارشد سازمان تأمین اجتماعی بود که با رویکرد کیفی انجام شد. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از منظر روش اجرا اکتشافی است. نمونه آماری را استادان و خبرگان دانشگاهی آگاه به حوزه جبران خدمات و مدیران ارشد مرتبط با منابع انسانی سازمان تأمین اجتماعی تشکیل داده‌اند. جهت گردآوری اطلاعات در این پژوهش، با 17 نفر از مطلعین کلیدی (حد اشباع) که با روش هدفمند و به قضاوت محققان انتخاب شده‌اند، مصاحبه باز و عمیق صورت گرفته است. از روش تحلیل تم (مضمون) برای تحلیل و تفسیر داده‌های به دست آمده از مصاحبه استفاده شده است که درنهایت 6 تم اصلی، مبنای اصلی پرداخت، انگیزاننده‌های کوتاه‌مدت، انگیزاننده‌های بلندمدت، مزایای مدیریتی، دریافت غیر پایه‌ای و احترامات سازمانی و همچنین 54 تم فرعی بر مبنای تم های اصلی شناسایی گردید.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Presentation Model of the Strategic Compensation for Social Security Organization Senior Managers Approach Themes Analysis

نویسندگان [English]

  • said. jafarynia. 1
  • Akbar Hassanpoor 1
  • Yousef Vakili 2
  • javad keyvanfar 3

1 Assistant Professor, Department of Human Resources and Business, Kharazmi University, Tehran, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Human Resources and Business, Kharazmi University, Tehran, Iran

3 Ph.D Candidate, Department of Human Resource Management, Kharazmi University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

In recent years, the issue of designing a compensation model for the services of managers and employees of organizations is one of the sensitive, complex and challenging topics in the field of human resource management.The purpose of this study was to identify the dimensions and components of compensation for strategic services at the level of senior managers of the Social Security Organization, which was done with a qualitative approach.The research method is applied in terms of purpose, and exploratory in terms of implementation method. The statistical sample consists of professors and university experts aware of the field of service compensation and senior managers related to human resources of the Social Security Organization.In order to collect information in this study, 17 key informants (saturation limit) who were selected by a purposeful method and judged by researchers, open and in-depth interviews were conducted. The theme analysis method was used to analyze and interpret the data obtained from the interview. Finally, six main themes, which are the main basis of payment, short – term incentives, long – term incentives, managerial benefits, non- basic perquisites and organization respect,also 54 sub themes beased on the main themes was recognized.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Compensationmodel
  • Strategic Compensation
  • Senior Managers
  • Social Security Organization
  • Themes (Thematic) Analysis
آرمسترانگ، مایکل؛ سید جوادین، سید رضا؛ پورولی، بهروز و جمالی پویا، الهام (1394). مدیریت جبران خدمات. تهران: کتاب مهربان.
قلی‌پور، آرین و آغاز، عسل (1393) مدیریت منابع انسانی پیشرفته جلد دوم، تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
قلی‌پور، آرین و ابراهیمی، الهام (1395). طبقه‌بندی مشاغل و حقوق و مزایا (مدیریت منابع انسانی پیشرفته). تهران: مهربان نشر.
ردمن، تام و ویلکینسون، آدریان (1388). مدیریت منابع انسانی پیشرفته. ترجمه سید نقوی، میرعلی. تهران: مهکامه
علیپور مادرسرا، منیره؛ الوانی، سید مهدی؛ معمارزاده طهران، غلامرضا و البرزی، محمود (1398). «بررسی و شناسایی مؤلفه‌های جبران خدمات نیروی انتظامی بر اساس مدل دستاورد کل». فصلنامه پژوهش‌های مدیریت عمومی، 12(45)، 5-30.
خائف‌الهی، احمدعلی؛ نعمتی، سمیه و مؤمنی، نونا (1392). «طراحی نظام جبران خدمات در سازمان­های دانش‌بنیان با رویکرد مدل‌سازی ساختاری-تفسیری». پژوهش‌های مدیریت منابع سازمانی، 3(2)، 131-151.
جزایری، احمد (1386). ارزیابی عملکرد منابع انسانی. تهران: نشر آییژ.
چهاردولی رزجی، علی و جویباری، آزیتا (1396). «بررسی رابطه بین انواع پاداش سازمانی و مشارکت کارکنان». فصلنامه پژوهش‌های جدید در مدیریت و حسابداری، 3(23)، 258-279.
سپهوند، رضا؛ باقرزاده خداشهری، راضیه و سپه وند، مسعود (1398). «حساسیت سیاسی و جبران خدمت مدیران ارشد: تحلیل نقش میانجی و تعدیل‌گر شبکه‌سازی سیاسی و فشار نهادی در وزارتخانه‌های دولتی». فصلنامه مدیریت دولتی، 11(3)، 431-454.
ساروخانی، باقر (1393). روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی، جلد دوم بینش‌ها و فنون، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
سکاران، اوما (1390). روش‌های تحقیق در مدیریت، ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی، تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.
سید نقوی، میرعلی؛ واعظی، رضا؛ قربانی‌زاده، وجه‌اله و افکانه، محمد (1397). «الگوی تعالی منابع انسانی در سازمان‌های دولتی ایران»، فصلنامه مدیریت سازمان‌های دولتی، 6(2)، 11-26.
نوئه، ریموند؛ هالنبک، جان؛ گرهارت، باری؛ رایت، پاتریک و ابراهیمی، الهام (1396). مدیریت منابع انسانی کسب مزیت رقابتی. تهران: مهربان نشر.
فلیک، اووه (1393). درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمه هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
کاملی، محمدجواد؛ دارابی، رضا؛ جعفری، محمد و نامجوکرمی، محمد (1390). «بررسی نقش نظام مدیریت حقوق و دستمزد بر کارایی کارکنان ستاد ناجا»، فصلنامه توسعه مدیریت و منابع انسانی و پشتیبانی، 6(20)، 41-69.
معمارزاده طهران، غلامرضا؛ امیر اشکان و آقابابایی دهاقانی، زهره (1391). «طراحی مدل جبران خدمات پزشکان متخصص شاغل در بیمارستان‌های دولتی شهر تهران». فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه امام حسین (ع)، 4(2)، 23-49.
موسوی، سید علی و فیاضی، مرجان و سید جوادین، سید رضا (1393). «تأثیر انواع راهبردهای جبران خدمات بر رضایت از حقوق و دستمزد». فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه امام حسین (ع)، 6(3)، 193-215.
محمدپور، احمد (1392) روش تحقیق کیفی ضد روش: مراحل و رویه‌های عملی در روش‌شناسی کیفی جلد دوم، تهران: جامعه شناسان.
میرسپاسی، ناصر (1391). مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار. تهران: میر.
ویسمرادی، اکبر؛ مدینه، سید محسن؛ مودتی، علی و دولتیاری، فروزان (1397). «اولویت‌بندی اهمیت سیستم‌های پرداخت حقوق در مؤسسات دولتی». فصلنامه مدیریت منابع در نیروی انتظامی، 6(1)، 95-120.
Armstrong, M. & Brown, D. (2006). Strategic Reward, Kogan page, London
Armestrong, M. (2006), A Handbook of Human Resource Management Practice, London and Philadelphia, Kogan Page, 10THEdition Alder, G. S. Ambrose, M. L. (2005). Towards Understanding Fairness Judgments Associated with Computer Performance Monitoring.,vol42
Arual. P. G, (2018), Compensation Management Depatment of international Business Pondicherry university circulat only.
Aksakal, E., & Dağdeviren, M. (2014). "Analyzing reward management framework with multi criteria decision making methods". Procedia-Social and Behavioral Sciences, 147, 147-152.‏
Berger.,  & Berger, .D. R. (2008).The compensation Hand Book-Astate of the arti, Fifth Edition,
Boyatzis, R. E. (1998). Transforming qualitative information: thematic analysis and code development, Sage.
Brown, D. (2001) Reward strategies: From in tent to impact, Chartered Institute of personal and development landon.
Borisova, G., Salas, J. & Zagorchev, A. (2018). CEOcompensationandgovernment ownership, corp Governlnt rev.
Christensen, J., & Lindgren, P. (2018). CEO Compensation: the Role and Effect of Compensation Committees.
Ellig, B. R. (2001). The complete guide to executive compensation. McGraw Hill Professional.‏ Frydman, C., & Jenter, D. (2010). "CEO compensation". Annu. Rev. Financ. Econ.2(1), 75-102.‏
 Fernandes, N., Ferreira, M. A., Matos, P. P and Murphy, K.J. (2013). "Are US CEOs paid more? New international evidence". Review of Financial Studies, 26(2), 323-367.
Graham, M., Roth. T., & Dugan. D. (2010). Effective Executivecom pensation.Website: www.amacomboks . org
 Hadley, B. (2019). "Executive compensation and political sensitivity: Evidence from government contractors". Journal of Corporate Finance59, 276-301.‏
Heneman, R. L., & Coye, E. E. (2007). Implementing total rewards strategies: A guide to successfully planning and implementing a total rewards system. Retrieved August14, 2012.‏
Khanna, V. (2016). "Determinants of CEO compensation". International Journal of Management Excellence, 6(2), 679-683.‏
Kabir, R., Li, H., & Veld-Merkoulova, Y. V. (2013). "Executive compensation and the cost of debt". Journal of banking & finance37(8), 2893-2907.
Kuepper,j.,(2019)‏ Evaluating Executive compensation , https://WWW.investopedia.com/articles/st­ocks /07/executive_compensation.asp
 
Kusuma, A., Lestari, H., & Usman, O. (2019). Influence of Motivation Work, Discipline of Work, Work Environment, Cultural Organization, and Compensation to the Performance of Employees. Discipline of Work, Work Environment, Cultural Organization, and Compensation to the Performance of Employees (January 7, 2019).‏
Larkin, I., Pierce, L., & Gino, F. (2012). The psychological costs of pay-for-performance: Implication for the strategic compensation of employees." Strategic Management journal, 33(10), 1194-1214.
Lipman, F, D. & Hall, S, E. (2008). Executive compensation Best practices published by john wiley & sons, Inc,new jersey. Canada.
Martocchio, Joseph J., 2015; Strategic Compensation: A human resource management approach, s.l.: Person Education India.
Rose, Michel.(2014).Rewardmanagement.kogan page .
Milkovich, G. & Newman, J. (2016). Compensation. NY:Mc Graw-Hill Companies.
Shields, J. (2007). Managing employee performance and reward: concepts, practices, strategies, s.l.: Cambridge University Press.
Van der Laan, G. (2010). "CEO pay as a reflection of power or performance: an empirical test for the Netherlands, 2002-2006." Journal of Strategy and Management, 3(2),157-173.
Wright, C. 2005). Reward strategy, Reward Management manual, Chartered Institute of personneland Development, London.