با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : اکتشافی

نویسندگان

1 دانشجویی دکتری، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد میبد، دانشگاه آزاد اسلامی، میبد، ایران.

2 استادیار، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد میبد، دانشگاه آزاد اسلامی، میبد، ایران.

3 استادیار، گروه مدیریت، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.

چکیده

رسانه اجتماعی جزء لاینفک سازمان‌ها محسوب شده و یکی از مهم‌ترین ابعاد در راستای کمک به فعالیت‌های روابط عمومی بوده و منجر به توسعه فعالیت‌های سازمانی می‌گردد. اما نحوه استفاده صحیح از این رسانه‌ها حائز اهمیت بوده، در این راستا پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی روابط عمومی متروی شهر تهران با تأکید بر رسانه‌های اجتماعی صورت گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی پیمایشی است، همچنین با رویکرد پژوهش آمیخته متوالی صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق را خبرگان دانشگاهی صاحب‌نظر در حوزه‌ روابط عمومی و رسانه و متخصصان فعال در شرکت متروی تهران تشکیل می‌دهند. در این پژوهش از روش نمونه‌گیری قضاوتی استفاده‌ شده و ابزار جمع‌آوری داده‌ها مصاحبه و پرسشنامه است. ابتدا در بخش کیفی جهت شناسایی مؤلفه‌های مدل، مصاحبه‌هایی تا رسیدن به اشباع نظری صورت گرفت و به وسیله نرم‌افزار مکس کیو دی. ای کدگذاری و تجزیه ‌و تحلیل شد، سپس اهمیت و میزان تأثیر مؤلفه‌های استخراج شده از بخش کیفی، از طریق روش دیتمیل فازی، تعیین شدند. نتایج نشان داد که برای رسانه اجتماعی مؤلفه‌های اصلی ارتباطات رسانه‌ای و سهولت کاربری رسانه اجتماعی به‌عنوان عوامل اثرگذار الگوی مربوطه و اطلاع‌رسانی رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان عامل اثرپذیر شناسایی شده‌اند و برای روابط عمومی متروی شهر تهران مؤلفه توسعه ارتباطات در روابط عمومی به‌عنوان عامل اثرپذیر و توسعه روابط عمومی به‌عنوان عامل اثرگذار شناسایی گردید و هریک از این مؤلفه‌ها دارای شاخص‌های اثرگذار و اثرپذیری است که در نتیجه‌گیری ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Presenting the Model of Public Relations of Tehran Subway with Emphasis on Social Media

نویسندگان [English]

  • Mohammad Azizian 1
  • Ali Mohammad Mazidi Sharafabadi 2
  • Hossein Islami 3

1 PhD Student in Social Communication Sciences, Meybod Branch, Islamic Azad University, Meybod, Iran.

چکیده [English]

Social media is an integral part of organizations and one of the most important dimensions to help public relations activities and leads to the development of organizational activities, but the way of using these media properly is very important. In this regard, the present study was conducted with the aim of presenting the public relations model of the Tehran subway with emphasis on social media. This research is applied in terms of purpose and descriptive- survey in terms of method and was done with a sequential mixed-method approach. The statistical population of the study consists of academic experts in the field of public relations and media and professionals working in Tehran Metro Company. In this study, a judgmental sampling method was used and the data collection tools were interviews and questionnaires. First, in the qualitative section, to identify the components of the model, interviews were conducted until the theoretical saturation was reached, and the collected data were coded and analyzed through Max QDA software. Then, the importance and effect of the components extracted from the qualitative part were determined through the Fuzzy Datmil method. The results showed that for social media, the main components of media communication and ease of use of social media have been identified as influential factors of the relevant model, and social media information as an impressionable factor. Also for Tehran metro public relations, the component of communication development in public relations was identified as an impressionable factor and public relations development was identified as an effective factor. Each of these components has effective and impressionable indicators that are presented in the conclusion.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Media
  • Public Relations
  • Social Media
نیرومند، لیلا (1392). «بررسی رابطه بین اطلاع‌رسانی به موقع روابط عمومی‌ها و رضایت کارکنان (مورد مطالعه: کلیه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی واقع در استان تهران)». مطالعات رسانه‌ای، 8(21)، 69-78.
بیات، محمدکریم؛ اسفندیاری مقدم، علیرضا و علیپوری حافظی، حامد (1397). «کاربرد رسانه‌های اجتماعی در کتابخانه‌های دانشگاهی: فرا تحلیل مقالات بین‌المللی». مطالعات رسانه‌های نوین، 4(14)، 317-365.
خدادادشهری، نیره؛ غایبی، امیر و کربلا آقایی کامران، معصومه (1396). «مدیریت اسناد رسانه‌های اجتماعی: تحلیل محتوای دستنامه‌های مدیریت اسناد رسانه‌های اجتماعی آرشیوهای ملی جهان». گنجینه اسناد، 27(1)، 126-153.
رسولی، محمدرضا و هدایتی، محمدرضا (1396). «نقش خلاقیت و عوامل مؤثر بر آن در کارایی روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی». ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 7(2)، 217-242.
رنجبر، محبوبه و نیرومند، پوراندخت (1394). «ارائه یک چارچوب پیشنهادی از ملاحظات شایسته محوری کارگزاران روابط عمومی در ایران». مهارت‌آموزی، 3(11)، 111-134.
زارعی، عاطفه و بیات، محمدکریم (1394). «کارایی رسانه‌های اجتماعی در کتابخانه‌های دانشگاهی: مطالعه موردی دانشگاه‌های دولتی تهران». کتاب مهر، شماره 17-18، 98-121.
کریمی علویجه، محمدرضا؛ حقیقی کفاش، مهدی و نظری، مهسا (1395). «تأثیر فعالیت‌های خلق ارزش در جوامع برند، بر خرید مجدد مشتریان و وفاداری به برند در رسانه‌های اجتماعی». مدیریت برند، 4(7)، 181-214.
گودرزی، محمود و اسمعیلی، نرگس (1390). «رتبه‌بندی ابزارهای روابط عمومی بر مبنای مدل AIDA در بخش تولیدی صنعت ورزش با روش AHP». پژوهش‌های مدیریت ورزشی و علوم حرکتی، 1(1)، 1-13.
محمدی، افشین؛ مظفری، افسانه و خرازی، زهرا (1398). «مدیریت جریان سازی خبری در روابط عمومی سازمان‌های دولتی». مطالعات رسانه‌ای، 14(1)، 23-37.
نداف، مهدی؛ درزیان عزیزی، عبدالهادی و مسعودی، زینب (1395). «بررسی نقش رفتارهای روابط عمومی در عملکرد روابط عمومی و اعتماد اجتماعی (مورد مطالعه: بانک‌های استان خوزستان)». توسعه اجتماعی، 11(2)، 199-222.
ساعدی، طاهره (1392). «کاربردهای شبکه‌های اجتماعی مجازی در توسعة فعالیت روابط عمومی سازمان صدا و سیما (از دید استادان ارتباطات دانشگاه‌های تهران)». رسانه، 24(2)، 119-152.
علی­پور، نسرین (1394). «اهمیت ذخیره‌سازی سوابق ایجاد شده در رسانه‌های اجتماعی برای سازمان‌ها». فصلنامه تحلیلی پژوهشی کتاب مهر، شماره 17 و 18، 6-25.
Al-Badi, A., Tarhini, A., & Al-Bolushi, H. (2020). "Adoption of Social Media for Public Relations Professionals in Oman". In ICT for an Inclusive World (pp. 229-247). Springer, Cham.
Aparicio-Martinez, P., Perea-Moreno, A. J., Martinez-Jimenez, M. P., Redel-Macías, M. D., Pagliari, C., & Vaquero-Abellan, M. (2019). Social media, thin-ideal, body dissatisfaction and disordered eating attitudes: An exploratory analysis. International journal of environmental research and public health, 16(21), 4177.
Büyüközkan, G., & Çifçi, G. (2011). A novel fuzzy multi-criteria decision framework for sustainable supplier selection with incomplete information. Computers in industry62(2), 164-174.
Cao, J., & Kang, J. (2019). "Social relationships and patterns of use in urban public spaces in China and the United Kingdom". Cities, 93, 188-196.
Charest, F., Bouffard, J., & Zajmovic, E. (2016). Public relations and social media: Deliberate or creative strategic planning. Public Relations Review, 42(4), 530-538.
Coombs, W. T. (1998). "The Internet as potential equalizer: New leverage for confronting social irresponsibility". Public relations review24(3), 289-303.
DiStaso, M. W., McCorkindale, T., & Wright, D. K. (2011). How public relations executives perceive and measure the impact of social media in their organizations. Public Relations Review, 37(3),325–328. 
Gabus, A., & Fontela, E. (1972). "World problems, an invitation to further thought within the framework of DEMATEL". Battelle Geneva Research Center, Geneva, Switzerland, 1-8.
Kent, M. M. L. & Taylor, M. (1998). "Building dialogic relationships through the World Wide Web". Public Relations Review, 24(3), 321-334.
Koiranen, I., Keipi, T., Koivula, A., & Räsänen, P. (2019). "Changing patterns of social media use? A population-level study of Finland". Universal Access in the Information Society, 1-15.
Kreye, M. E., & Perunovic, Z. (2020). "Performance in publicly funded innovation networks (PFINs): The role of inter-organisational relationships". Industrial Marketing Management, 86, 201-211.
Lariscy, R.
W., Avery, E. J., Sweetser, K. D., & Howes, P. (2009). "Monitoring public opinion in cyberspace: How corporate public relations is facing the challenge". Public Relations Journal, 3(4), 1–17.
Lee, Y. (2019). "Crisis perceptions, relationship, and communicative behaviors of employees: Internal public segmentation approach". Public Relations Review, 45(4), 101832.
McCorkindale, T. (2010). Twitter me this, Twitter me that: A quantitative content analysis of the 40 Best Twitter Brands. Journal of New Communications Research, 43-60.
Paine, K. D. (2009). How to set benchmarks in social media: Exploratory research for social media. Paper presented at the 12th International Public Relations Research Conference, Coral Gables, FL.
Sutherland, K., Freberg, K., Driver, C., & Khattab, U. (2020). "Public relations and customer service: Employer perspectives of social media proficiency". Public Relations Review, 46(4), 101954.
Wright, D. K., & Hinson, M. D. (2010). "How new communications media are being used in public relations: A longitudinal analysis". Public Relations Journal, 4(3), 1–27.