با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی
طراحی الگوی شهروندگرایی شرکتی در شرکت‌های تعاونی استان کردستان

فریدون احمدی؛ حسن الوداری؛ ناصر توره

دوره 2، شماره 2 (پیاپی 6) ، فروردین 1393، صفحه 7-25

چکیده
  در مطالعۀ حاضر اهداف مهمی چون: شناسایی سطح رفتار شهروندی شرکتی، شرکت‌های تعاونی تولیدی فعال در بخش صنعت استان کردستان، عوامل مؤثر بر این رفتارها و ارائۀ الگویی برای تعیین و تبیین شرکت‌های شهروندگرا مدّ نظر بوده است. برای دستیابی به این اهداف، تعداد 253 شرکت از شرکت‌های تعاونی فعال تولیدی استان کردستان به شیوۀ طبقه‌ای تصادفی ساده ...  بیشتر

بررسی نقش مداخله‌گر جو سازمانی در ارتقای نوآوری مدیریتی در دانشگاه پیام نور

رضا رسولی

دوره 2، شماره 2 (پیاپی 6) ، فروردین 1393، صفحه 26-50

چکیده
  هزاره سوم، عصر کم رنگی ثبات و کاهش شدید اطمینان های محیطی است. لذا، در چنین برهه ای از زمان، مقوله ی نوآوری در کلیه عرصه ها، بالاخص در حوزه های مدیریتی، هرروز نقش پررنگ تری پیدا می کند. از طرف دیگر، به زعم اکثر صاحب نظران، نقش فضای سازمانی و ارزش های مدیریتی در حیطه ی تعالی و ارتقاء سطح نورآوری مدیریتی، نسبت به سایر متغیرهای سازمانی از ...  بیشتر

بررسی تأثیر توانمندسازی کارکنان بر وفاداری مشتریان با تأکید بر نقش میانجی کیفیت خدمات و رضایت مشتریان در صنعت بانکداری

سعید جعفری نیا؛ رسول درویشون نژاد

دوره 2، شماره 2 (پیاپی 6) ، فروردین 1393، صفحه 51-65

چکیده
  پژوهش حاضر، در تلاش برای بررسی تأثیر توانمندسازی کارکنان بر وفاداری مشتریان با تأکید بر نقش میانجی کیفیت خدمات و رضایت مشتریان در صنعت بانکداری بوده است. روش این تحقیق از نوع توصیفی و ازنظر هدف کاربردی می­باشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مشتریان و کارکنان 53 شعبه بانک ملی ایران در شهرستان اهواز تشکیل داده­اند. برای گردآوری داده­ها ...  بیشتر

تأثیر استقرار سیستم مدیریت یکپارچه بر بلوغ سازمانی؛ مورد مطالعه پالایشگاه چهارم گاز عسلویه

ایران غازی؛ محمد منتظری؛ احسان ستوده

دوره 2، شماره 2 (پیاپی 6) ، فروردین 1393، صفحه 67-75

چکیده
    سیستم مدیریت یکپارچه به معنای یکپارچه کردن چندین سیستم درون یک سیستم منحصربه فرد است که از طریق آن، سازمان تا حد ممکن بتواند کنترل و اداره عملیات و فعالیت هایش را به جای استفاده از چندین سیستم جداگانه، درون یک سیستم یکپارچه به انجام برساند. این سیستم از تلفیق استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001، سیستم مدیریت زیست محیطی ایزو ...  بیشتر

نقش ظرفیت جذب در بهبود رقابت پذیری فناوری: کلید موفقیت سازمان‌های دولتی کشورهای در حال توسعه (با تأکید بر ایران)

کیارش فرتاش؛ رضا سلامی؛ سید مهدی موسوی داودی

دوره 2، شماره 2 (پیاپی 6) ، فروردین 1393، صفحه 76-106

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش، بررسی ارتباط بین ظرفیت جذب و رقابت­پذیری کشورهای در حال توسعه و به تازگی توسعه یافته می­باشد. بدین منظور پس از بررسی مبسوط نظری حول مفهوم ظرفیت جذب، عناصر تشکیل دهنده و شاخص­های سنجش آن شناسایی و تبیین گردید. در ادامه به همین ترتیب، سه چارچوب عمده و متداول سنجش رقابت­پذیری ملی بررسی و شاخص­های آن استخراج ...  بیشتر

شناسایی ابعاد تصویر سازمانی در دانشگاه‌ها

ترانه عنایتی؛ مهناز دازداری

دوره 2، شماره 2 (پیاپی 6) ، فروردین 1393، صفحه 120-107

چکیده
  تصویرسازمانی،یکیازمهم‌ترینعوامل تأثیرگذار دررشدو یاعقب‎ماندگیسازمان‌هاست. سازمان‎ها باید نسبت به شناخت و درک تصویر خود بکوشند و به دنبال راهکارهایی جهت بهبود این تصویر باشند، زیرا با ایجاد تصویرذهنیمثبتمی‎توانند بهبالاترین درجاتپیشرفت دست یابند. تحقیق حاضر با هدف شناسایی ابعاد تصویر سازمانی در دانشگاه به منظور ارایه ...  بیشتر

طراحی و تبیین مدل مفهومی شهروندگرایی سازمانی

داوود شفیعی پور؛ سعید عابسی؛ رضا رسولی؛ مجتبی رفیعی

دوره 2، شماره 2 (پیاپی 6) ، فروردین 1393، صفحه 121-138

چکیده
    توجه یک‌سویه و صرف به مسائل ساختاری و تشکیلاتی سازمان‌ها، موجب غفلت از محتوای آنها و توجه به مسائل نرم مدیریتی (از جمله شهروندگرایی سازمانی)، در حکم صیقل دادن به چرخ‌های حرکت ماشین سازمان است. در این پژوهش، پس از بررسی مفهوم شهروندگرایی سازمانی و تبیین عوامل تأثیرگذار بر آن (با استفاده از تکنیک دلفی)، به مدل‌سازی مفهومی شهروندگرایی ...  بیشتر