سایر
سید محمد شمس زاده علوی؛ داود کیا کجوری؛ مهران مختاری بایع کلایی؛ مهناز رحمتی کزاز
چکیده
در سخاوت سازمانی یکی از اصول حیاتی در سازمانهای دولتی آموزش محور ایران است که نقش بسزایی در توسعه و بهبود سیستم آموزشی ایفا میکند. این مفهوم نه تنها به مدیران و کارکنان سازمانها محدود نیست بلکه به عنوان یک ارزش بنیادین در تمامی اعضای این نهادها ترویج مییابد. ازاینرو هدف پژوهش طراحی مدل سخاوت سازمانی در سازمان های دولتی آموزش ...
بیشتر
در سخاوت سازمانی یکی از اصول حیاتی در سازمانهای دولتی آموزش محور ایران است که نقش بسزایی در توسعه و بهبود سیستم آموزشی ایفا میکند. این مفهوم نه تنها به مدیران و کارکنان سازمانها محدود نیست بلکه به عنوان یک ارزش بنیادین در تمامی اعضای این نهادها ترویج مییابد. ازاینرو هدف پژوهش طراحی مدل سخاوت سازمانی در سازمان های دولتی آموزش محور است. پژوهش حاضر با رویکردی کیفی و از نظر هدف جزو پژوهشهای کاربردی و با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد. خبرگان شامل اساتید هیئتعلمی و همچنین مدیران ارشد بودند و همچنین مصاحبه شوندگان شامل، 12 نفر که به روش نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به سطح اشباع نظری انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شد. برای اطمینان از روایی و پایایی ، یافتهها به تایید مصاحبه شوندگان رسید. به منظور تحلیل دادهها نیز از روش براون و کلارک با نرم افزار مکس کیودآ انجام گردید. یافته ها حاصل از تحلیل مصاحبه شامل 1 مضمون فراگیر، 6 مضمون سازمان یافته و 12 مضمون پایه و 63 مضامین اولیه برای طراحی مدل شناسایی شدهاند. نتایج نیز نشان داد که مدل سخاوت سازمانی، یک ابزار قدرتمند برای ایجاد سازمانهای یادگیرنده و مبتنی بر دانش است. با اجرای این مدل، سازمانهای آموزشی محور میتوانند به بهبود کیفیت خدمات آموزشی، افزایش رضایتمندی دانشآموزان و اولیا و در نهایت، ارتقای سطح کیفی آموزش در کشور کمک کنند.
علت یابی
الهام ملا؛ مهدی خیراندیش؛ داود کیا کجوری؛ محمد جواد تقی پوریان
چکیده
در دنیای پیچیده و پویای امروز، سازمانها بهویژه سازمانهای دولتی، برای دستیابی به اهداف خود و پاسخگویی به نیازهای روزافزون جامعه، به دنبال بهرهگیری از روشهای نوین مدیریت میباشند. یکی از این روشها، ایجاد و توسعه تیمهای کاری همافزا است. تیمهای همافزا، گروههایی هستند که اعضای آن با همکاری و تعامل مستمر، به دنبال ایجاد ...
بیشتر
در دنیای پیچیده و پویای امروز، سازمانها بهویژه سازمانهای دولتی، برای دستیابی به اهداف خود و پاسخگویی به نیازهای روزافزون جامعه، به دنبال بهرهگیری از روشهای نوین مدیریت میباشند. یکی از این روشها، ایجاد و توسعه تیمهای کاری همافزا است. تیمهای همافزا، گروههایی هستند که اعضای آن با همکاری و تعامل مستمر، به دنبال ایجاد ارزش افزوده و دستیابی به اهداف مشترک میباشند.در ایران، سازمانهای دولتی نیز با چالشهای مختلفی از جمله پیچیدگی ساختار، بروکراسی اداری و کمبود منابع روبرو هستند. در این شرایط، ایجاد تیمهای کاری همافزا میتواند به عنوان یک راهکار موثر برای افزایش کارایی، خلاقیت و نوآوری در این سازمانها مطرح شود. این تحقیق با هدف شناسایی عوامل الگوی تیمهای کاری همافزا در سازمانهای دولتی ایران با روش فراترکیب انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش انجام پژوهش، تحلیلی-توصیفی است که با استفاده از روش پژوهش کیفی فراترکیب صورت گرفت. روش فراترکیب با استفاده از گامهای هفتگانه روش سندلوسکی و باروسو (2007) انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مقالات در پایگاههای معتبر داخلی و خارجی، طی سالهای 2000-2024 بود که 27 مقاله، براساس معیارهای تحقیق، انتخاب شدند. عوامل اصلی و فرعی الگو با استفاده از روش تحلیل تم استخراج شد. براساس نتایج فراترکیب، عوامل الگوی تیمهای کاری همافزا در سازمانهای دولتی ایران شامل 85 مفهوم اولیه، 18 مقوله فرعی و 5 مقوله اصلی است که عبارتند از عوامل نرم سازمانی، مدیریت منابع انسانی همافزا، فرایندهای تیمی همافزا، تعاملات درونی تیمهای همافزا و عضو همافزا. یافتههای این تحقیق، برنامهریزان و سیاستگذاران را در زمینه دستیابی و تحقق تیمهای کاری همافزا هدایت مینماید.