امیر کیوان آرا؛ اکبر اعتباریان خوراسگانی؛ علی رشیدپور
چکیده
هدف پژوهش حاضر نوعشناسی رفتار سازمانی کارکنان ناخشنود سازمانهای فرهنگی براساس ابعاد باورمندی و رفتار است که از منظر هدف، کاربردی از لحاظ شیوه گردآوری دادهها، آمیخته و از نظر راهبرد تحلیل، هرمنوتیک پدیدارشناسی و تکنیک کدگذاری باز است. نمونهگیری مرحله کمی تصادفی و ابزار مورد استفاده، پرسشنامههای باورمندی محققساخته، رضایتسنجی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر نوعشناسی رفتار سازمانی کارکنان ناخشنود سازمانهای فرهنگی براساس ابعاد باورمندی و رفتار است که از منظر هدف، کاربردی از لحاظ شیوه گردآوری دادهها، آمیخته و از نظر راهبرد تحلیل، هرمنوتیک پدیدارشناسی و تکنیک کدگذاری باز است. نمونهگیری مرحله کمی تصادفی و ابزار مورد استفاده، پرسشنامههای باورمندی محققساخته، رضایتسنجی مینهسوتا (2000) و رفتار پویای اشفورد و بلک (1996) بود. در فاز کیفی نمونهها هدفمند انتخاب و از مصاحبه نیمهباز براساس رهیافت نئوپوزیتیویستی استفاده شد. مطلوبیت ابزار فاز کیفی با استفاده از قابلیت اعتبار، انتقال، اتکای، تأیید و پایایی همزمان، رهآورد و مشاهده اثبات شد. همچنین محاسبات آماری نشان داد ابزار کیفی از روایی و پایایی مطلوب برخوردار است. لذا، ابتدا ابزار کمی در اختیار 291 نفر نمونه قرار گرفت که از این تعداد 275 مورد تکمیل و بررسیهای اولیه نشان داد، 130 نمونه حائز ویژگیهای پژوهش هستند. بنابراین، در گروههای «باورمند فعال»، «باورمند منفعل»، «ناباورمند فعال» و «ناباورمند منفعل» طبقهبندی و سپس در فاز کیفی با 36 نمونه شاخص هر گروه مصاحبه و یافتهها نشان داد، کارکنان ناخشنود اگرچه دارای آوای سازنده سازمانی از نوع دگرخواهانه هستند، اما به دلیل درک نفاق و بیعدالتی گسترده سازمانی و نقض قرارداد روانشناختی، ضمن انتظار برای ظهور منجی، دچار احساس نبودن عزتنفس، ترور شخصیت و فلاتزدگی محتوایی شغلی گشته و علیرغم توانایی رهبری افکار عمومی، به دلیل افول مشروعیت سازمان اقدام به انزوا و گوشهگیری تعمدی - تدافعی کرده و بدون احساس گناه دست به تخریب سازمان و رفتارهای منافقانه و ضد تولید پنهان کارانه میزنند.