مدل سازی
حسین اقبالی؛ ابراهیم رجبپور؛ زعیمه نعمتالهی
چکیده
پژوهشهای حال حاضر حول محور مدیریت استراتژیک، حاکی از این است که تدوین استراتژی، نمیتواند دغدغه یا مسئله اصلی سازمانها باشد. بلکه آنچه تبدیل به مسئله شده است، عدم همسویی بین بخشهای مختلف سازمان و استراتژیهای کلان سازمان است. این پژوهش سعی دارد، با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری، مدلی را در جهت ایجاد همسویی استراتژیک کارکنان ...
بیشتر
پژوهشهای حال حاضر حول محور مدیریت استراتژیک، حاکی از این است که تدوین استراتژی، نمیتواند دغدغه یا مسئله اصلی سازمانها باشد. بلکه آنچه تبدیل به مسئله شده است، عدم همسویی بین بخشهای مختلف سازمان و استراتژیهای کلان سازمان است. این پژوهش سعی دارد، با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری، مدلی را در جهت ایجاد همسویی استراتژیک کارکنان ارائه کند. ابزار این پژوهش، پرسشنامه محققساخته بود که در اختیار خبرگان (11 نفر از استادان دانشگاه و مدیران و کارکنان شرکت گاز استان بوشهر) قرار داده شد. جهت بررسی روایی ابزار پژوهش، از روایی محتوا استفاده گردید و پایایی ابزار نیز با شاخص کاپای کوهن محاسبه شد که معادل 65/0 گزارش شد. در جهت انجام پژوهش، ابتدا با مرور ادبیات، عوامل موردنظر استخراج شد و سپس با تشکیل گروه کانونی از استادان دانشگاه و مدیران شرکت گاز استان بوشهر، هشت عامل نهایی انتخاب شد، که در نهایت با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری در سه سطح قرار گرفتند. نتیجه پژوهش نشان داد که عواملی مانند بلوغ فرهنگ سازمان، ادراک کارکنان از اهداف سازمان، مشارکت کارکنان در تدوین استراتژی، سیستم پاداش مناسب و شفافیت بیانیه مأموریت سازمان، بیشترین تأثیر را بر همسویی استراتژیک کارکنان دارند. لذا به مدیران توصیه میشود که اگر میخواهند کارکنان را با استراتژیهای کلان سازمانی همسو کنند، از تأثیر بسزای این پنج عامل، غافل نشوند.
مدل سازی
فاطمه رحمانی؛ مهدی عبدالحمید
چکیده
ساختارها و فرایندها در هر سازمان مهمترین بعد آن سازمان محسوب شده و به عبارتی نرمافزار سازمانها جهت انجام مأموریتهایشان هستند. دستگاه قضا، با مأموریت خطیر حقگستری و تحقق عدالت در جامعه، دارای ساختارها و فرایندهایی پیچیده و چندبعدی بوده و بر مبنایِ همین ساختارها و فرایندها، این مأموریت خطیر را پیش میبرد. در واقع باید ...
بیشتر
ساختارها و فرایندها در هر سازمان مهمترین بعد آن سازمان محسوب شده و به عبارتی نرمافزار سازمانها جهت انجام مأموریتهایشان هستند. دستگاه قضا، با مأموریت خطیر حقگستری و تحقق عدالت در جامعه، دارای ساختارها و فرایندهایی پیچیده و چندبعدی بوده و بر مبنایِ همین ساختارها و فرایندها، این مأموریت خطیر را پیش میبرد. در واقع باید گفت که اثربخشی قوه قضائیه بهمثابه حلقه بازخوردِ نظام حکمرانی کشور، اثری مستقیم بر کلیت کارآمدی نظام خواهد داشت، و لذا شناسایی مستمر آسیبهای موجود در ساختارها و فرایندهای قوه قضائیه میتواند موجب ارتقای عملکرد حکمرانی قضایی و بهتبع آن، نظام حکمرانی کشور شود. پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیبهای ساختاری قوه قضائیه انجام شده؛ و پس از مطالعه سند تحول قضایی، و مصاحبه با قضات و خبرگان، 83 آسیب ساختاری احصا و در قالب 11 مقوله کلی طبقهبندی شدند. در گام بعد با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری و تحلیل میکمک به اولویتبندی و طبقهبندی آنها پرداخته و مشخص شد که چهار آسیب تخصصی نبودن رسیدگیها و آییننامههای دادرسی؛ نبود شفافیت نسبی در فرایندهای دادرسی؛ عدم وجود سازوکارهای مناسب جهت بازخوردگیری، یادگیرندگی و هوشمندی نظام قضایی، و ضعف در نظام بودجهریزی و تخصیص منابع مالی؛ جز اثرگذارترین آسیبهای ساختاری موجود در دستگاه قضا بوده و نبود سازوکارهای فرایندی منسجم در راستای کاهش اطاله دادرسی که مهمترین مسئله مبتلا به دستگاه قضا است، جز اثرپذیرترین آسیب شناسایی شده است که قوه قضائیه برای رفع آن باید آسیبهای یازدهگانه در سطوح بالاتر را برطرف کرده و از این رهگذر به کاهش اطاله دادرسی دست یابد.
حسین اصلی پور؛ هادی خانمحمدی؛ سلیمان فیاضی
چکیده
خطمشیپژوهی به عنوان یکی از اساسیترین مراحل خطمشیگذاری از اهمیت زیادی در نزدیک کردن عمل خطمشیگذاران به دانش رشته خطمشیگذاری برخوردار است. خطمشیپژوهی فرآیند انجام پژوهش در باب مسئله اجتماعی به منظور ارائه توصیههای علمی به خطمشیگذاران است. پژوهش حاضر با هدف دستیابی به عوامل مؤثر بر خطمشیپژوهی در قوةمقننه ...
بیشتر
خطمشیپژوهی به عنوان یکی از اساسیترین مراحل خطمشیگذاری از اهمیت زیادی در نزدیک کردن عمل خطمشیگذاران به دانش رشته خطمشیگذاری برخوردار است. خطمشیپژوهی فرآیند انجام پژوهش در باب مسئله اجتماعی به منظور ارائه توصیههای علمی به خطمشیگذاران است. پژوهش حاضر با هدف دستیابی به عوامل مؤثر بر خطمشیپژوهی در قوةمقننه ایران انجام شده است. طبعاً با توجه به آنکه بازوی خطمشیپژوهی قوه مقنّنه، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی است، دادههای پژوهش از خبرگان، کارشناسان و مدیران این نهاد گردآوری شده است. در این راستا و با تلفیق دو روش تحلیل مضمون مبتنی بر مصاحبه با خبرگان و مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) تلاش شده است تا عوامل تأثیرگذار بر خطمشیپژوهی قوه مقنّنه شناسایی و سپس سطحبندی گردند. یافتههای پژوهش بیانگر یک مدل چهارسطحی است. سطح اول مدل شامل مضامین «گروههای ذینفع بانفوذ»، «ایراد در آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی»، سطح دوم شامل مضمون «ابهام در اولویتدهی به طرح یا لایحه»، سطح سوم شامل مضامین «منفعتگرایی برخی نمایندگان» و «سلایق سیاسی نمایندگان» و نهایتاً سطح چهارم شامل مضامین مختلفی نظیر «رویکرد دانای کلّ نمایندگان» و «تفاوت در نوع دیدگاه مرکز پژوهشها دولت و مجلس» است.
محمد حکاک؛ معصومه مؤمنی مفرد؛ صابر تقیپور
چکیده
ضرورت هماندیشی خبرگان و اندیشمندان در تصمیمات و سیاستگذاریهای کلان منجر به پیدایش مفهومی نوین در ادبیات مدیریت به نام اتاق فکر شد. در این راستا مدیران و سیاستگذاران کلان سازمانی تلاشهای بیوقفهای بهمنظور تشکیل اتاق فکر کردند. اما متأسفانه خروجیهای نامطلوب اتاقهای فکر نشان از اثربخش نبودن تشکیل ...
بیشتر
ضرورت هماندیشی خبرگان و اندیشمندان در تصمیمات و سیاستگذاریهای کلان منجر به پیدایش مفهومی نوین در ادبیات مدیریت به نام اتاق فکر شد. در این راستا مدیران و سیاستگذاران کلان سازمانی تلاشهای بیوقفهای بهمنظور تشکیل اتاق فکر کردند. اما متأسفانه خروجیهای نامطلوب اتاقهای فکر نشان از اثربخش نبودن تشکیل آن داشته است. به همین دلیل شناسایی و یافتن ارتباطات مفهومی میان موانعی که در مسیر تشکیل اتاق فکر اخلال ایجاد کرده، میتواند تسهیلکنندهای قوی در مسیر شکلگیری اتاق فکر باشد. بر این اساس هدف از انجام مطالعه حاضر مدلسازی موانع شکلگیری اثربخش اتاق فکر بوده است. شناسایی موانع شکلگیری اتاق فکر از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته با روش تحلیل محتوای کیفی بر پایه تکنیک اشباع نظری با 16 نفر از استادان مدیریت دولتی و خطمشیگذاری انجام گرفت. روایی و پایایی مصاحبهها به ترتیب با روش روایی محتوای نسبی و شاخص کاپای کوهن تأیید شد. کدگذاری مصاحبهها با استفاده از نرمافزار اطلس تی منجر به شناسایی 12 مانع اصلی در شکلگیری اتاق فکر شد. بهمنظور مدلسازی موانع شناسایی شده از نظرات 28 نفر از مدیران ارشد سازمانهای دولتی استان لرستان با روش نمونهگیری هدفمند و به کمک پرسشنامه استفاده شد. روایی و پایایی پرسشنامه به ترتیب با بهرهگیری از روایی محتوا و روش آزمون-پسآزمون تأیید شد. مدلسازی موانع شناساییشده با روش ساختاری تفسیری منجر به تشکیل شش سطح شد که ضعف تجربه، نبودن دانش نظری و بازخورد نامطلوب، اثرگذارترین و تعارض فرهنگی و جمعگرایی محدود، اثرپذیرترین موانع بودند.
علت یابی
حسین دامغانیان؛ محمد شیخ زاده؛ محمد یزدانی زیارت
دوره 5، شماره 4 (پیاپی 20) ، آبان 1396، ، صفحه 49-66
چکیده
هدف این پژوهش بررسی شایستگیهای عاطفی اجتماعی در ارتباطات سازمانی، شناسایی ابعاد مهم آن و تعیین نحوة تعامل بین آنها است. پژوهش حاضر کاربردی و توسعهای بوده و شامل دو بخش کمی و کیفی با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری است. جامعه آماری پژوهش تمامی خبرگان دانشگاهی کشور درزمینة ارتباطات سازمانی هستند؛ که 15 نفر از آنها به روش ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی شایستگیهای عاطفی اجتماعی در ارتباطات سازمانی، شناسایی ابعاد مهم آن و تعیین نحوة تعامل بین آنها است. پژوهش حاضر کاربردی و توسعهای بوده و شامل دو بخش کمی و کیفی با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری است. جامعه آماری پژوهش تمامی خبرگان دانشگاهی کشور درزمینة ارتباطات سازمانی هستند؛ که 15 نفر از آنها به روش نمونهگیری گلولهبرفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها یک جدول ماتریسی محقق ساخته میباشد که براساس مقایسههای زوجی ما بین مؤلفههای پژوهش به صورت یک ماتریس مربعی طراحی شده است. نتایج پژوهش موجب شناسایی 11 بعد از ابعاد مهم شایستگی عاطفی اجتماعی شد. همچنین نتایج نشان داد دانش عاطفی اجتماعی، خودآگاهی، خودمدیریتی، و خودانگیزشی به دیگر ابعاد قدرت تأثیرگذاری بیشتری بر شایستگی عاطفی اجتماعی داشتند. براساس نتایج این پژوهش میتوان گفت ابعاد شایستگی عاطفی اجتماعی در سطوح مختلف بر یکدیگر مؤثرند و تغییر در کیفیت هر یک از آنها موجب تغییر در کیفیت ارتباطات سازمانی خواهد شد.
حسین بلوچی؛ عباسعلی رستگار
دوره 3، شماره 3 (پیاپی 11) ، شهریور 1394، ، صفحه 71-91
چکیده
بدبینی سازمانی یکی از مهمترین پدیدههای قرن حاضر در مشکلات سازمانی است. عوامل زیادی در پیدایش این بدبینی در سازمان مؤثرند.پژوهشهای فراوانی درزمینه بدبینی سازمانی و عوامل مؤثر بر آن انجام شده است، اما تاکنون پژوهش جامعی که در بر گیرندۀ کل این عوامل و شناسایی ارتباط بین آنها باشد، ارائه نشده است. هدف از این پژوهش، شناسایی عوامل ...
بیشتر
بدبینی سازمانی یکی از مهمترین پدیدههای قرن حاضر در مشکلات سازمانی است. عوامل زیادی در پیدایش این بدبینی در سازمان مؤثرند.پژوهشهای فراوانی درزمینه بدبینی سازمانی و عوامل مؤثر بر آن انجام شده است، اما تاکنون پژوهش جامعی که در بر گیرندۀ کل این عوامل و شناسایی ارتباط بین آنها باشد، ارائه نشده است. هدف از این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر بدبینی سازمانی و طراحی مدلی در رابطه با ارتباطات بین آنها است. پژوهش حاضر، نوعی پژوهش آمیختۀ اکتشافی و شامل دو بخش کیفی و کیفی-کمّی است. در بخش کیفی، ابتدا با بررسی ادبیات در زمینۀ بدبینی سازمانی و با استفاده از روش فراترکیب عوامل مؤثر بر بدبینی در سازمانها (9 عامل) شناسایی شد و در سه دسته عوامل شخصیتی و فردی(عوامل مربوط به شخصیت و عوامل فردی و روانی)، عوامل سازمانی (جو سازمانی بد، بدبینی نسبت به تغییرات سازمانی، درک بیعدالتی، عملکرد ضعیف و درک منفی از اقدامات مدیریت) و عوامل شغلی دستهبندی شدند. در گام بعد، با استفاده از روش تحلیلی مدلسازی ساختاری تفسیری، روابط بین این عوامل تعیین و به صورت یکپارچه تحلیل شد. در بخش مدلسازی از پرسشنامه به منظور استفاده از نظرات 15 خبرۀ رفتار سازمانی استفاده شد؛ این خبرگان به صورت گلوله برفی انتخاب شدند. نتایج حاصل از این پژوهش، منجر به دستهبندی عوامل مؤثر بر بدبینی سازمانی و طراحی مدل از این عوامل شد. مدل نشاندهندۀ عوامل و نحوۀ ارتباط و تعامل این عوامل است. در نهایت، به تفسیر مدل، تجزیه و تحلیل سطوح مدل و ارتباطات بین ابعاد پرداخته شد و راهکارهایی در زمینۀ جلوگیری از بروز این پدیده در سازمانها ارائه شد.