مدل سازی
سعید بشارتی کیوی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مدلسازی الگوی اخلاقمحور مدیریت منابع انسانی در دانشگاه پیام نور انجام شد. این تحقیق در دسته تحقیقات کاربردی، کمی و همبستگی است. مشارکتکنندگان در این پژوهش 352 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه پیام نور میباشند که با توجه به جدول کرجسی و مورگان و با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مدلسازی الگوی اخلاقمحور مدیریت منابع انسانی در دانشگاه پیام نور انجام شد. این تحقیق در دسته تحقیقات کاربردی، کمی و همبستگی است. مشارکتکنندگان در این پژوهش 352 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه پیام نور میباشند که با توجه به جدول کرجسی و مورگان و با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته است که از دل یافتههای کیفی رساله به دست آمده است. در این پژوهش علاوه بر توصیف اطلاعات جمعیتشناختی شرکتکنندگان، از مدلسازی معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی (PLS) در نرمافزارهای spss ورژن 23 و SmartPLS نسخه 3 در سطح معنیداری 05/0 برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است و شرایط علی تأثیر مثبت و معنیداری بر مقوله کارکردی (001/0=p) دارد و مقوله کارکردی، شرایط زمینهای و شرایط مداخلهگر نیز تأثیر مثبت و معنیداری بر راهبردها دارند (001/0=p) و در نهایت راهبردها نیز تأثیر مثبت و معنیداری بر پیامدها دارند (001/0=p). بنابراین با اعمال الگوی مدیریت منابع انسانی اخلاق محور، دانشگاه پیام نور میتواند بهبود کیفیت روابط داخلی، ایجاد فضای کار سالم و حفظ اعتماد کارکنان را تسهیل کند. این الگو همچنین به بهبود عملکرد سازمانی، افزایش تعهد کارکنان و کاهش تغییرات ناخواسته کمک میکند
مدل سازی
میثم عاقلی؛ فاطمه آجرلو؛ علی رستمی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع اخلاقگرایی در سازمانها صورت گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوة جمعآوری دادهها توصیفی پیمایشی بوده و با روش پژوهش آمیخته (کیفی- کمی) مورد تحلیل قرار گرفت. نمونة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی 20 نفر از خبرگـان و مـدیران منابع انسانی سازمانهای دولتی در تهران بوده و در بخش کمی، ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع اخلاقگرایی در سازمانها صورت گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوة جمعآوری دادهها توصیفی پیمایشی بوده و با روش پژوهش آمیخته (کیفی- کمی) مورد تحلیل قرار گرفت. نمونة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی 20 نفر از خبرگـان و مـدیران منابع انسانی سازمانهای دولتی در تهران بوده و در بخش کمی، 300 نفر از کارکنان ادارات دولتی (سه ادارة پست، تأمین اجتماعی و دادگستری) در شهر تهران بودهاند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت جمعآوری اطلاعات از روش مصاحبه و پرسشنامه بهره گرفته شد. جهت سنجش و برازش مدلها از روش تحلیل عاملی تأییدی و نرمافزار لیزرل استفاده شد. نتایج بخش کیفی حاکی از این است که موانع اخلاقگرایی در سازمانها را میتوان در سه حوزة اصلی محیطی (بیثباتی اقتصادی، بیثباتی قانونی و معضلات فرهنگی)، سازمانی (نارضایتی شغلی، عدم حمایت مدیران، عدم آموزشهای کافی، نبودن نظامهای جامع و اخلاقی و تعارضات اخلاقی) و فردی (ارزشها و باورها، ملاکهای شخصی و نبودن انگیزش) دستهبندی کرد. نتایج حاصل از بخش کمی نیز نشان میدهد که در حوزة محیطی عوامل اقتصادی بیشترین تأثیر را بر اجتناب از اخلاقگرایی در سازمان دارد (R=0.48). همچنین در حوزة سازمانی ناضایتی شغلی بیشترین تاثیر را دارد (R=0.50) و در بخش فردی، باورها و ارزشها بیشترین تأثیر را بر عدم اخلاقگرایی در سازمان دارند (R=0.41). مدل مفهومی به دست آمده از مراحل پژوهش میتوانـد بـهعنـوان معیاری برای مدیران سازمانها در جهت از بین بردن موانع موجود بر سر راه اخلاقگرایی در سازمانها قرار گیرد.