ابراهیم نیکپی مطلق؛ حسین سپاسی؛ پریوش نوربخش؛ مهوش نوربخش
چکیده
اغلب مشاهده میشود که پژوهشگران کشورمان در نبودن مقیاسهای معتبر و باثبات داخلی، از پرسشنامههای ساخته شده خارجی به وفور بهعنوان ابزار اندازهگیری در مطالعات استفاده میکنند. بنابراین، هدف این پژوهش ساخت ابزار معتبر و باثباتی است که با آن بتوان نگرش کارکنان سازمان ورزش کشورمان را در زمینة اهمیت و نقش پذیرش فناوری اطلاعات ...
بیشتر
اغلب مشاهده میشود که پژوهشگران کشورمان در نبودن مقیاسهای معتبر و باثبات داخلی، از پرسشنامههای ساخته شده خارجی به وفور بهعنوان ابزار اندازهگیری در مطالعات استفاده میکنند. بنابراین، هدف این پژوهش ساخت ابزار معتبر و باثباتی است که با آن بتوان نگرش کارکنان سازمان ورزش کشورمان را در زمینة اهمیت و نقش پذیرش فناوری اطلاعات که امروزه در زمینة انجام وظایفی که در ساعات کار و یا در خانه به عهده دارند اندازهگیری کند. دقتی که در شیوه ساخت این ابزار به کار گرفته شده است احتمال اینکه بتواند مورد استفاده پژوهشگران کشورمان قرار بگیرد و آنها را از استفاده از ابزارهای بیگانه بینیاز سازد وجود خواهد داشت. در ساخت این ابزار از روش پژوهش کیفی برای مطالعه نگرش خبرگان در مورد تهیه سؤالات مقدماتی و از روش کمی برای گردآوری و تحلیل آماری دادهها استفاده شده است. ابتدا بامطالعه پیشینه پرسشنامهای مقدماتی حاوی 27 سؤال بهمنظور اندازهگیری عاملهای پذیرش فناوری اطلاعات تهیه و اعتبار صوری و محتوایی این سؤالات مورد قضاوت خبرگان قرار گرفت. سپس طی یک مطالعه کمی نمونهای اولیه به حجم 150 نفر از جامعه آماری جهت محاسبه ثبات درونی به سؤالات پرسشنامه مقدماتی پاسخ دادند. آنگاه در یک تحلیل عامل اکتشافی که دادهها به شیوه متعامد چرخش داده شده بودند، ابعاد پذیرش فناوری اطلاعات استخراج و پرسشنامه نهایی به تعداد 11 سؤال ساخته شد. پس از انجام تحلیل عامل تأییدی، پرسشنامه نهایی بین نمونه اصلی به حجم 365 نفر از کارکنان توزیع شد. نتایج تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی نشان داد که ابزار ساخته شده از پایایی و اعتبار کافی برای اندازهگیری نگرش کارکنان در مورد اهمیت پذیرش فناوری اطلاعات برخوردار است. بنابراین، از این ابزار کاربران میتوانند برای اندازهگیری اهمیت پذیرش و تأمین زیرساختها و آموزشهای لازم در راستای استفاده کارآمد کارکنان از فناوری اطلاعات استفاده کنند.
احمد قربانپور؛ ابراهیم رجبپور؛ عزیزه حسینی اقبال
چکیده
در عصر کنونی، بازیوارسازی بهطور فزایندهای بهعنوان بخش اساسی خدمات، نرمافزارها و سیستمها برای درگیر کردن و ایجاد انگیزه در کاربران و همچنین برانگیختن رفتارهای مناسب آنان مورد استفاده قرار میگیرد. فرض اصلی این است که بازیوارسازی میتواند، توانایی سیستم را برای برآورده نمودن نیازهای ذاتی افزایش داده و از این طریق، ...
بیشتر
در عصر کنونی، بازیوارسازی بهطور فزایندهای بهعنوان بخش اساسی خدمات، نرمافزارها و سیستمها برای درگیر کردن و ایجاد انگیزه در کاربران و همچنین برانگیختن رفتارهای مناسب آنان مورد استفاده قرار میگیرد. فرض اصلی این است که بازیوارسازی میتواند، توانایی سیستم را برای برآورده نمودن نیازهای ذاتی افزایش داده و از این طریق، بهرهوری کارکنان و سیستم را ارتقاء دهد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر پیادهسازی بازیوارسازی با استفاده از رویکرد سوارای فازی میباشد. این تحقیق، به لحاظ هدف، در زمره تحقیقات کاربردی و به لحاظ روش، در قالب تحقیقات کیفی- کمی است. جامعهآماری پژوهش را اعضای هیأت علمی دانشگاه خلیج فارس که با موضوع پژوهش آشنایی دارند؛ تشکیل میدهند. اعضای نمونه با روش غیرتصادفی هدفمند از نوع قضاوتی انتخاب شدند که تعداد آنان 14 نفر میباشد. بهمنظور جمع-آوری دادهها از پرسشنامه محققساخته استفاده گردید. با بررسیهای صورت گرفته از مرور ادبیات تحقیق به روش تطبیقی و همچنین، نظرخواهی از خبرگان، 16 عامل مؤثر بر اجرای بازیوارسازی شناسایی شده و مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهد؛ عوامل سهولت استفاده، فرصتهای یادگیری و شناسایی بازی بیشترین وزن را بهخود اختصاص دادهاند. همچنین، عوامل نشانها، نردبان پیشرفت و اجتماعی بودن؛ کمترین وزن را کسب نمودهاند. از اینرو، بهمنظور پیادهسازی رویکرد بازیوارسازی در دانشگاه خلیج فارس باید بیشترین توجه به عواملی که بالاترین وزن را دارند، صورت پذیرد.
سیاوش رضایی؛ مسعود پورکیانی؛ مژگان درخشان؛ فرزانه بیگ زاده عباسی
چکیده
این پژوهش با هدف طراحی مدل عوامل مرتبط با سبک پردازش دانش در دانشگاهها انجام شده است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، تحقیق توسعهای و از لحاظ روش گردآوری دادهها، تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعة آماری این پژوهش دو گروه، خبرگان آشنا به سبک پردازش دانش، مدیران و کارکنان دانشگاههای دولتی شهر تهران است. نمونة 30 نفری از خبرگان و نمونة ...
بیشتر
این پژوهش با هدف طراحی مدل عوامل مرتبط با سبک پردازش دانش در دانشگاهها انجام شده است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، تحقیق توسعهای و از لحاظ روش گردآوری دادهها، تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعة آماری این پژوهش دو گروه، خبرگان آشنا به سبک پردازش دانش، مدیران و کارکنان دانشگاههای دولتی شهر تهران است. نمونة 30 نفری از خبرگان و نمونة 301 نفری از مدیران و کارکنان دانشگاههای دولتی تهران انتخاب و جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامهای که روایی و پایایی آن تأیید شده بود، استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از تحلیل عاملی و تحلیل واریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج به دست آمده نشان میدهد که وظیفه، فرهنگسازمانی، فناوری اطلاعات، ساختار سازمانی، اندازة سازمان، استراتژی یادگیری و ویژگیهای فردی تعیینکنندههای اصلی سبک پردازش دانش در دانشگاههای دولتی شهر تهران هستند.
علت یابی
محمد هادی زاهدی؛ عباسعلی رضائی؛ ولی محمد درینی؛ احسان نامدار جویمی
دوره 6، شماره 3 (پیاپی 23) ، تیر 1397، ، صفحه 131-144
چکیده
جهانیشدن رقابت سازمانها و شرکتها جهت عرضه محصولات و خدمات خود، آنها را ناگزیر به پیوستن به بازارهای جهانی کرده است. یکی از ابزارهای مهم فناوری اطلاعات و ارتباطات که نقش مهمی در یکپارچگی اطلاعات در سازمان دارد و از شروط اصلی پیوستن به بازارهای جهانی است، سیستمهای برنامهریزی منابع سازمانی (ERP) است. این سیستم هماکنون ...
بیشتر
جهانیشدن رقابت سازمانها و شرکتها جهت عرضه محصولات و خدمات خود، آنها را ناگزیر به پیوستن به بازارهای جهانی کرده است. یکی از ابزارهای مهم فناوری اطلاعات و ارتباطات که نقش مهمی در یکپارچگی اطلاعات در سازمان دارد و از شروط اصلی پیوستن به بازارهای جهانی است، سیستمهای برنامهریزی منابع سازمانی (ERP) است. این سیستم هماکنون بهعنوان جدیدترین و مؤثرترین ابزار برنامهریزی کل منابع سازمان مطرح بوده و شامل یک نظام بههمپیوسته اطلاعاتی، مهندسی و مدیریتی است که همه نیازهای یک سازمان را با نگرشی فرایندی (در جهت میل به اهداف سازمان و یکپارچهسازی تمام عملیات) برآورده میکند. ERP با یک نگاه متفاوت روند کلیه فعالیتهای سازمانها را از حالت وظیفه گرایی به فرایند محوری تغییر جهت میدهد. پیادهسازی ERP علاوه بر پرهزینه و وقتگیر بودن، با ایجاد تغییرات بنیادین در فرایندها باعث ایجاد تنشهایی در اکثر بخشهای سازمان میشود که اگر سازمان بدون توجه و اطلاع از مشکلات و چالشهایی که هنگام پیادهسازی ERP با آنها مواجه خواهد شد، اقدام به پیادهسازی کند، قطعاً با شکست مواجه خواهد شد. هدف از این پژوهش، درک نحوه انتخاب و پیادهسازی مدیریت منابع سازمانی در سازمانها است. ما با در کنار هم نهادن یافتههای محققان مختلف و ترکیب آنها بهنحویکه مبنای این پژوهش را تشکیل دهند، پژوهشی عمدتاً توصیفی انجام دادیم.
آسیب شناسی
مهدی خیراندیش؛ غلامرضا شاکری نوایی؛ عبدالرضا غنی زاده؛ امین بازیار
دوره 4، شماره 2 (پیاپی 14) ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 117-136
چکیده
فصل پنجم قانون مدیریت خدمات کشوری به استفاده از فناوری اطلاعات و خدمات اداری میپردازد. در این قانون، دستگاههای اجرایی موظفند فرآیندهای مورد عمل و روشهای انجام کار خود را با هدف کارآمدی فعالیتها، بهبود کیفیت خدمات، تسریع و سهولت در ارائه خدمات به شهروندان، بهصورت الکترونیکی ارائه نموده و نیز در راستای ایجاد زیرساختهای ...
بیشتر
فصل پنجم قانون مدیریت خدمات کشوری به استفاده از فناوری اطلاعات و خدمات اداری میپردازد. در این قانون، دستگاههای اجرایی موظفند فرآیندهای مورد عمل و روشهای انجام کار خود را با هدف کارآمدی فعالیتها، بهبود کیفیت خدمات، تسریع و سهولت در ارائه خدمات به شهروندان، بهصورت الکترونیکی ارائه نموده و نیز در راستای ایجاد زیرساختهای اطلاعاتی و انجام امور بر مبنای فناوری اطلاعات در خدمات اداری تلاش نمایند. هم اکنون، چند سال از اجرای قانون مذکور میگذرد و آسیبشناسی اثربخشی آن ضروری بهنظر میرسد، پژوهش حاضر با هدف آسیبشناسی اثربخشی قانون مدیریت خدمات کشوری در بخش فناوری اطلاعات و خدمات اداری انجام شد. این پژوهش از نظر نوع استفاده، کاربردی و با توجه به هدف، توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان ستادی وزارت امور اقتصادی و دارایی با مدرک کارشناسی و بالاتر بود و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان تعیین گردید. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته استفاده شد و اعتبار آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ تایید گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با کمک تحلیل عاملی تاییدی و آزمون تی تکنمونهاینشان داد که کاربرد فناوری اطلاعات و خدمات اداری، کیفیت خدمات، کیفیت اطلاعات، استفاده از اطلاعات، انجام فرآیندها و انعطافپذیری سازمان را بهبود داده است. همچنین، اجرای قانون خدمات کشوری در اولویت اول موجب بهبود کیفیت خدمات و در الویت آخر موجب بهبود انجام فرایندها شده است.