آسیب شناسی
سیدمحمدمهدی باکی هاشمی
چکیده
خطمشیگذاران شایسته در نظام سلامت میتوانند علاوه بر جلوگیری از انباشت مسائل این حوزه، در ترسیم مسیر و نقشه راه مرتبط با سلامت کشور و حتی منطقه تاثیر داشته باشند. هدف پژوهش شناسایی و رتبهبندی شایستگیهای مورد نیاز برای خطمشیگذاران نظام سلامت ایران است. این پژوهش با رویکرد ترکیبی و با هدف کاربردی و ماهیت اکتشافی طراحی گردید. ...
بیشتر
خطمشیگذاران شایسته در نظام سلامت میتوانند علاوه بر جلوگیری از انباشت مسائل این حوزه، در ترسیم مسیر و نقشه راه مرتبط با سلامت کشور و حتی منطقه تاثیر داشته باشند. هدف پژوهش شناسایی و رتبهبندی شایستگیهای مورد نیاز برای خطمشیگذاران نظام سلامت ایران است. این پژوهش با رویکرد ترکیبی و با هدف کاربردی و ماهیت اکتشافی طراحی گردید. ابزار پژوهش مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود که جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیئت علمی رشته مدیریت و همچنین مدیران ارشد وزارت بهداشت و پژوهشگران این حوزه بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. پژوهش در مصاحبه 16 به نقطه اشباع نظری رسید. جهت تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون و نرم افزار مکس کیودا و به منظور رتبهبندی مضامین از ابزار ماتریس ارزیابی استفاده شد. یافتههای بخش کیفی شامل 328 مفهوم اولیه، 38 مضمون فرعی و 5 مضمون اصلی بود که به ترتیب شایستگیهای سیاستشناسی، توانایی تحلیلگری، دیدهبانی محیطی، مهارتهای استراتژیک و ویژگیهای شخصی رتبهبندی شد. نتیجه آن که اعضاء شوراها و کارگروههای سیاستگذاری در وزارت بهداشت با داشتن شایستگیهای فوق، میتوانند با تشخیص درست مسائل و استفاده از تحلیلهای مبتنی بر شواهد و بهرهبرداری از مشاوران متخصص در سایر حوزهها، موجب تنظیم خطمشیهای اثربخش گردند. همچنین آگاهی یافتن از این شایستگیها میتواند زمینه لازم برای بازنگری عمیق در ملاکها و معیارهای گزینش و انتخاب این دسته از خطمشیگذاران و تدوین برنامه توسعه آنان را با اتکا به یافتههای علمی فراهم سازد.
علت یابی
روح اله حسینی؛ روح الله نظیفی
چکیده
در سازمانها و نهادهای مختلف که مأموریتها و وظایف اجتماعی دارند؛ مقوله خطمشیگذاری و تصمیمگیری سازمانی حساسیت و اهمیت ملی و در برخی مواقع بینالمللی خواهد داشت. برای اتخاذ تصمیمهای معقول و بهینه، باید الگوهای خطمشیگذاری ارزیابی و در نهایت بهترین و مناسبترین آن انتخاب و پیاده شود. از آنجا که جمعیت هلالاحمر ...
بیشتر
در سازمانها و نهادهای مختلف که مأموریتها و وظایف اجتماعی دارند؛ مقوله خطمشیگذاری و تصمیمگیری سازمانی حساسیت و اهمیت ملی و در برخی مواقع بینالمللی خواهد داشت. برای اتخاذ تصمیمهای معقول و بهینه، باید الگوهای خطمشیگذاری ارزیابی و در نهایت بهترین و مناسبترین آن انتخاب و پیاده شود. از آنجا که جمعیت هلالاحمر در شرایط مختلف عادی تا بحرانی مأموریتهای مختلفی بر عهده دارد و بسیاری از مأموریتهای آن در شرایط اضطراری و بحرانی است، مسئله تصمیمگیری از حساسیت زیادی برخوردار است و این حساسیت به خاطر تبعات و پیامدهای تصمیم است. به همین منظور در این تحقیق الگوهای مختلف خطمشیگذاری در سیستم مدیریتی سازمانی جمعیت هلالاحمر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل نخبگان شاغل در جمعیت هلالاحمر میباشند. اطلاعات موردنیاز با بهرهگیری از دو روش کتابخانهای و میدانی گردآوری شدند که در نتیجه آن، 11 الگوی خطمشیگذاری و 13 شاخص و معیار برای ارزیابی این الگوها شناسایی شد. پرسشنامه بین بیستوسه نفر از صاحبنظران با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی توزیع شد. فرایند تجزیه و تحلیل دادهها با بهرهگیری از نرمافزار TOPSIS انجام شد. براساس یافتهها مشخص شد که مدنظر قرار دادن امکانات و منابع موجود (عقلانیت اقتصادی) و توجه به مبانی علمی و منطقی در مراحل مختلف (عقلانیت حرفهای) بالاترین وزن را در بین معیارهای ارزیابی الگوها دارند. همچنین براساس نتایج پژوهش الگوی درخت اخذ تصمیم بهعنوان بهینهترین راهبرد در بین راهبردهای خطمشیگذاری سیستم مدیریتی برای جمعیت هلالاحمر معرفی شد.
حسن داناییفرد؛ عادل آذر؛ سیدعباس ابراهیمی
دوره 1، شماره 3 (پیاپی 3) ، تیر 1392، ، صفحه 17-34
چکیده
هدف مطالعۀ حاضر، بررسی راهکارهای ارتقای امکانپذیری و قابلیتپذیری سیاسی، اداری، اجتماعی و فنی خطمشیهای عمومی دولت در حوزۀ آموزش عالی کشور با استفاده از رویکرد خطمشیگذاری مبتنی بر شواهد است. از لحاظ روششناسی تحقیق حاضر جزء تحقیقات پیمایشی (غیر آزمایشی) بوده و اطلاعات تحقیق با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده است. نتایج ...
بیشتر
هدف مطالعۀ حاضر، بررسی راهکارهای ارتقای امکانپذیری و قابلیتپذیری سیاسی، اداری، اجتماعی و فنی خطمشیهای عمومی دولت در حوزۀ آموزش عالی کشور با استفاده از رویکرد خطمشیگذاری مبتنی بر شواهد است. از لحاظ روششناسی تحقیق حاضر جزء تحقیقات پیمایشی (غیر آزمایشی) بوده و اطلاعات تحقیق با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده است. نتایج حاصل از تحلیل دادههای گردآوری شده از 140 خطمشیگذار و کارشناس حوزۀ آموزش عالی کشور نشان میدهد که استفاده از شواهد آماری در تدوین، اجرا و ارزیابی خطمشیهای دولت در حوزۀ آموزش عالی، سبب بهبود قابلیتپذیری و امکانپذیری سیاسی، اجتماعی، اداری و فنی این خطمشیها میشود و به روز نبودن آمارها و اطلاعات، دسترسی سخت به آمارها و اطلاعات، عدم انتشار به موقع آمارها، قابل فهم نبودن آمارهای تولید شده، عدم امکان مقایسۀ آمارهای موجود با آمارهای قبلی و ... از مهمترین مسائل و مشکلات به کارگیری رویکرد خطمشیگذاری مبتنی بر شواهد آماری است.