با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : اکتشافی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، واحد عجبشیر، دانشگاه آزاد اسلامی، عجبشیر، ایران.

2 استادیار گروه مدیریت، واحد عجبشیر، دانشگاه آزاد اسلامی، عجبشیر، ایران.

3 استادیار گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

10.30473/ipom.2023.67578.4819

چکیده

خرید تکانشی از مفاهیم بازاریابی است که به خرید بر پایه احساس ، هیجان ، لذت ، بدون برنامه ریزی قبلی و درک از ریسک و توجه به پیامدها اشاره دارد(ahmad & waiq, 2013). هدف، طراحی مدل فرایندی جامعه شناختی خرید تکانشی و شناسایی عوامل اثر گذار و تعدیل گر و میانجی آن از طریق روش آمیخته است. در بخش کیفی از روش فراترکیب ابعاد و مولفه های جامعه شناختی موثر بر خرید تکانشی استخراج و مدل اولیه تحقیق طراحی شد. در بخش کمی مدل بدست آمده و فرضیات پژوهش با کمک روش تحلیل عامل تایئدی و معادلات ساختاری آزمون شدند. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 80 نفر به عنوان نمونه از میان فروشندگان و بازاریابان فروشگاه رفاه استان های مازندران و آذربایجان شرقی انتخاب شدند. در بخش کیفی پس از تحلیل کسپ ۱۵۳ پژوهش وارد مرحله تحلیل شدند. در مرحله اول 61 کد استخراج شد .کد های انتخاب شده برای رمز گذاری وارد نرم افزار مکس کیودا شدند. در پایان 15مفهوم شناسایی شد. از روایی نظری و پایایی کاپای کوهن استفاده شد. کاپای کوهن 779/0 به دست آمد و معناداری آن تایید شد. در بین ابعاد بدست آمده محیط عمومی (با 6 تم فرعی) به عنوان متغیر مستقل، روند ها ( با 7 تم فرعی) به عنوان تعدیل گر، اشخاص اثر گذار و هنجارهای اجتماعی ( با 6 تم فرعی ) به عنوان متغیرهای میانجی بر خرید تکانشی (با 7 ویژگی) اثر گذار بود. نتایج حاکی از آن بود که تمام فرضیات و روابطشان مورد تائید قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Designing a sociological model of impulse buying Using Meta-Synthesis Method

نویسندگان [English]

  • maedeh farhat 1
  • hossin gharehbiglo 2
  • hossin Bodaghi khaje nobar 3
  • Yaghob Alavi Matin 3

1 PhD Student in Business Management, Ajabshir Branch, Islamic Azad University, Ajabshir, Iran.

2 Assistant Professor of Management, Ajabshir Branch, Islamic Azad University, Ajabshir, Iran.

3 Assistant Professor, Department of Management, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.

چکیده [English]

Impulse buying refers to buying based on feeling excitement,pleasure without planning and checking opinions (Ahmad & Waiq, 2013).The purpose of research is designing a sociological process model of impulse buying and determining its influencing moderating and mediating factors through a mixed method. For this purpose in the qualitative part, sociological dimensions and effective components were extracted and then the initial model was designed. in the quantitative part, the obtained model and the hypotheses were tested via confirmatory factor analysis and structural equations.Through Cochran's formula, 80 people were selected a. in the qualitative section ,via the analysis of CASP 153 research entered the analysis stage. 61 codes were extracted from the texts and then the selected codes were entered into the MaxQDA software for encoding. then 15 distinct concepts were identified .After the integration. Theoretical validity was used to measure validity and Cohen's Kappa index was used to measure reliability. The coefficient of Cohen's kappa for the research model was 0.779 at a significance level of 0.000 and its significance was confirmed. Then, in order to test the model, 80 questionnaires were distributed . Finally, among the obtained dimensions, public environment (with 6 sub-themes) as an independent variable, trends (with 7 sub-themes) as moderators, influential persons and social norms (with 6 sub-themes) as mediating variables on purchasing. Impulsivity (with 7 features) was effective. The results indicated that all the hyphosesis and their relationships were confirmed, and the process and type of relationships of this variable were obtained in the final model.

کلیدواژه‌ها [English]

  • effective factor on impulsive buying؛ impulsive buying features
  • metasynthesis
  • confirmatory factors analysis