Document Type : Descriptive

Author

Instructor of Low Faculty, Payame Noor University, Iran

Abstract

The purpose of this study was to investigate the effect of managers' professional ethics on the protection of human rights. This research is a descriptive survey based on the application of the purpose and the method of data collection. The statistical population of the study is all managers of state universities in the northwest of the country, with 312 people. The sample size was determined on the basis of Cochran's formula of 172 people and stratified random sampling was used for sampling. Standard questionnaires for professional ethics of Kadors and the protection of organizational dignity were collected. The Kolmogorov-Smirnov test and linear regression were used in order for investigating the relationships and influence of variables in the conceptual model. The results of the research showed that the professional ethics of managers and its dimensions: accountability, supremacy, honesty, respect for others, respect for values, respect for justice and justice, commitment, sympathy with others, and loyalty to the protection of influential human rights is ineffective in protecting human rights. The results of Friedman's test also showed that among the dimensions of professional ethics of managers, the observance of justice and fairness is ranked first in terms of impact on the protection of human rights

Keywords

Main Subjects

آراسته، حمیدرضا؛ جاهد، حسینعلی.(1390)، رعایت اخلاق در دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی؛ گزینه­ای برای بهبود رفتارها؛ فصلنامه نشاءعلم؛ دوره 1؛ شماره 2؛ صص1-15.
ابزری، مهدی؛ یزدان شناس، مهدی.(1386). مسؤولیت اجتماعی و اخلاق کار در مدیریت کیفیت نوین، فصلنامه مدیریت فرهنگ سازمانی؛ سال پنجم؛ شماره 15 ؛ صص5-42
ابیلی، خدایار.(1389). مدیریت منابع انسانی با تأکید بر رویکرد های نوین؛ تهران؛ انتشارات سازمان مدیریت صنعتی
افخمی روحانی، حسین؛ شیرازی، علی؛ مرتضوی، سعید؛ واسطی، عبدالحمید؛ لطیفی، میثم؛ مسعودی، جهانگیر.(1393). تدوین شاخص های کرامت انسانی در سازمان با تأکید بر نگرش اسلامی، فصلنامه مدیریت در دانشگاه اسلامی،  سال سوم، شماره 1، بهار و تابستان؛ صص 3-21
اسداللهیان فرشته ، شاکریان، حامد احمدی نژاد، سحر السادات میرمحمدی صدرآبادی محمد.(1396).  بررسی رابطه ادراک از اخلاق حرفه ای با مسئولیت پذیری اجتماعی کارکنان در اداره کل راه و شهرسازی شهر اصفهان، فصلنامه مدیریت، اقتصاد و حسابداری، شماره 23، جلد 1، صص108-132.
انصاری، محمدعلی؛ دعائی، حبیب الله؛ مرتضوی، سعید.(1385).مبانی مدیریت اسلامی و الگوهای آن؛تهران؛ انتشارات بیان هدایت نور.
ایران نژادپاریزی، مهدی؛ امینی سابق، زین العابدین؛ اسدپور، وحید.(1393). نقش مدیریت مشارکتی در ارتقاء اخلاق حرفه ای کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن، فصلنامه مطالعات کمی در مدیریت، دوره 5، شماره 1، صص151-176.
برنر، جرج.(1390). بازگشت به آینده مدیریت؛ راهبردهای مدیریت برای آینده چه می کند؟؛ ترجمه ناصر حمیدی، حمیدرضا معینی اصل؛ قزوین؛ انتشارات سایه گستر.
جعفریانی، حسن؛ یازرلو، علی.(1394). بررسی عوامل مؤثر بر اخلاق حرفه ای در مدیران صنعتی (بخش خصوصی استان گلستان)؛ فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی؛ دوره4؛ شماره1؛ صص25-50.
حمیدی زاده، محمدرضا؛ نکویی زاده، مریم.(1388). اخلاق حرفه ای و پیامدهای آن در کارکنان خدمات پس از فروش؛ تهران؛ فصلنامه مدیریت فردا؛ دوره8؛ شماره22؛ صص3-14.
دراکر، پیتر.(1387).چالشهای مدیریت در سدة بیست و یکم. ترجمه محمود طلوع؛ تهران؛ انتشارات رسا.
رجمانی، حلیمه، رجب دُری حسین. (1395). بررسی تاثیر اخلاق حرفه ای بر عملکرد سازمانی در مدیران صنعتی استان فارس، فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، دوره اول ، شماره 1، صص53-75.
رحیمی نژاد، اسمعیل.(1387)؛ کرامت انسانی در حقوق کیفری؛ تهران؛ انتشارات میزان.
سرمدی، محمدرضا؛ شالباف، عذرا.(1386) اخلاق حرفه ای در مدیریت کیفیت فراگیر؛ فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری؛ شماره3 و 4، صص2-13.
فرامرز قراملکی، احد.(1390)؛ اخلاق سازمانی؛ مؤسسه مطالعات بهره وری و منابع انسانی؛ تهران؛ انتشارات سرآمد
قاسم زاده، ابوالفضل زوار، تقی مهدیون،روح اله رضائی ادیبه(1395). رابطة اخلاق حرفه ای با مسئولیت اجتماعی و پاسخگویی فردی:  نقش میانجی گر فرهنگ خدمتگزاری،  فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوری، سال نهم، شماره 2، صص1-8
صلواتی، عادل ؛ رستمی نوروزآباد، مجتبی؛ رحمانی نوروزآباد، سامان.(1392) اخلاق حرفه ای و مسئولیت پذیری اجتماعی در صنعت هتل داری؛ فصلنامه علمی  پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری سال هشتم  شماره 21،صص 101-113.
مقیمی، سید محمد.(1387)، اخلاق سازمانی، جوهره فرهنگ سازمانی کارآمد؛ تهران؛ فرهنگ مدیریت؛ دوره6؛ شماره 17؛ صص63-87
مک کولی، جان؛ دبرلی ژوآنی، و فیل جانسون.(1389).نظریه های سازمان؛ نگاهها و چالشها، جلد 1؛ ترجمه حسن دانایی فرد و سید حسین کاظمی؛ تهران: دانشگاه امام صادق(ع).
نژادسلیم، عادل.(1389).کرامت انسانی و سازمان؛ تهران: مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
نصیری ولیکبنی، فخرالسادات و نویدی، پرویز.(1395). رابطه بین اخلاق حرفه ای و چابکی سازمانی:  نقش میانجی توانمندسازی شناختی، فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوری، سال یازدهم، شماره 2، صص61-70.
نیاز آذری کیومرث، عنایتی ترانه، بهنام فر رضا، کهرودی زهرا.(1393) رابطه اخلاق حرفه‌ای و تعهد سازمانی نشریه پرستاری ایران؛ دوره 27؛ شماره 87؛ صص34-42.
همل، گری و بیل برین.(1387).آینده مدیریت؛ ترجمه حسین حسینیان؛ تهران؛ انتشارات فردا.
 Biedenweg K, Monroe MC, Oxarart A. (2013). The importance of teaching ethics of sustainability.International Journal of Sustainability in Higher Education; 14(1): 6-14.
Buckly et.al,(2015) Soft foundations of the critical success factors ontqm implementation in Malaysia»,TQM Magazine ,vol.13,no.4.pp515-52.
Jacobson, Nora (2010). A Taxonomy of Dignity: a Grounded Theory Study. BMC International Health and Human Rights.
Martin, Jean (2011). “Human Dignity: Several Interpretations With Different Consequences”. Romanian Journal of Bioethics, Vol. 9, No. 1.
Pirson, Michael and Claus Dierksmeier (2014). “Reconnecting Management Theory and Social Welfare: A Humanistic Perspective”: http://ssrn.com/abstract=2410374
Saki R. (2011). Ethics in educational research and its components. Ethics in Science & Technology; 6(2).(In Persian).
Shalbaf A. (2009). Take a strategic model to promote ethical dilemmas and educational organizations. Ethics in Science & Technology; 1(2): 93-99.
Sharon, C. Bolton (2007). Dimensions of Dignity at Work. Butterworth- Heinemann is an Imprint of Elsevier Linacre House, Jordan Hill, Oxford, UK.