Document Type : Exploratory

Authors

1 Ph.D. Student of Human Resource Management, Lorestan University, KhorramAbad, Iran

2 Associate Professor of Human Resource Management, Lorestan University, KhorramAbad, Iran

3 Associate Professor of Strategic Management, Lorestan University, KhorramAbad, Iran

Abstract

Employees with high efficiency are the greatest competitive advantage for organizations in today's competitive world and Paranoia is the phenomena that prevent the realization of this issue for them. Paranoia is a psychological, psychiatric term. This implies that people with mental disturbance, which includes topics such suspicion, jealousy, grandiosity or harm and damage. Institutional paranoia suggests the issues which reduces employee productivity. Therefore, this study aimed to achieve organizational model of paranoia using the grounded theory. Based on this theory, the interviews were performed then the open coding phase of institutional paranoia was extracted. These factors include individual factors (psychological and physiological), organizational factors (organizational environment, perceived injustice and organizational processes) and environmental factors (environmental changes).

Keywords

Main Subjects

ابراهیمی، اصغر (1389). پارانویا، بیماری خیلی بدبین‌ها، بهداشت روان و جامعه، شماره 18، 126-64.  
استراس، آشلم؛ کوربین، ژولیت (1387). اصول روش تحقیق کیفی نظریة مبنایی، رویه‌ها و شیوه‌ها ترجمه بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
آرین­پور، امیرحسین (1386). فرویدیسم، اشاراتی به ادبیات و عرفان، ت‍ه‍ران: ام‍ی‍رک‍ب‍ی‍ر.
بغزیان، آلبرت؛ کشاورز حقیقی، مهدی و پویا، حسن .(1389) مشتری مداری کردن یک شرکت از شراکت مشتری تا رضایت مشتری. تهران: کنفرانس مدیریت ارتباط با مشتری، دانشگاه شهید بهشتی.
تهرانی، حمیدرضا (1378). نگاه به بیماران پارانویا، تهران، شیکاگو.
حسین­زاده، علی, ناصری، محسن (1385). عدالت سازمانی. تدبیر، شماره 190، 190.
  ساعتچی محمود (1371). انواع بیماری‌های روانی (آشنایی با مباحث بهداشت روانی در کار)، تدبیر، شماره21، 60.
  فروم، اریک (1389). ( فرید جواهرکلامرسالت زیگموند فروید، تهران، شرکت سهامی کتاب‌های جیبی (همکاری موسسه انتشارات فرانکلین).
فری­من، دانیال (1390). غلبه بر افکار بدبینانه و سوظن، (جمال‌فر سیاوش)، تهران: ارسباران.
عریضی سامانی، حمیدرضا؛ دیباجی، میثم و صادقی، میثم (1391). بررسی رابطه متغیرهای سازمانی درک شدة منابع انسانی با روابط پارانوئیدی سازمانی، پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، شماره2، 17.
Aldiabat, K. M.(2011). Philosophical Roots of Classical Grounded Theory. Its Foundations in Symbolic Interactionism. The Qualitative Report, 16(4), 1063-1080.
Azar, A. & Alipour D. (2011). Development and Validation of a Measure of Justice Perception in the Frame of Fairness Theory . Fuzzy Approach. Expert Systems with Applications, 38, 7364.7372.
Bronk, K. C. .(2011). A Grounded Theory of the Development of Noble Youth Purpose. Sagepub. Journal of Adolescent Research. XX(X) 1.32.
Greenberg, J. (2004). Stress Fairness to Fare No Stress:managing WorkPlace Stress by Promoting Organizational Justice, Organizational Dynamics, 33, 322-365. 
Hays, D. & Wood, C. (2011). Infusing Qualitative Trafitions in Counseling Research  Designs. Journal of Counseling and Development: JCD, 89, 3.
Idrees, I. Vasconcelos, A. C. (2011) Use of Grounded Theory in PhD Research in Knowledge Management. Aslib Proceedings. New Information Perspectives, 63( 2/3), 188-203.
Noe, R.A& . Hollenbeck, J. R. (2008). Human Resource Management. gaining Competitive advantage. New York: Mc GrawHill.
Savulich G. Freeman, D. (2014). Interpretation Biases in Paranoia. behavior therapy, 2, 25.
Strauss, A. & Corbin, J. M. (1997). Grounded Theory in Practice. London: Sage Publication