Document Type : Exploratory

Authors

1 Ph.D Candidate, Department of Public Administration, Science & Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

2 Professor, Department of Public Administration, Science & Research Branch, Islamic Azad University, Tehran. Iran.

3 Professor, Department of Public Administration, University of Tehran, Tehran, Iran.

Abstract

Technological-centered reforms, especially in the public sector, have been put in most countries' agenda setting. The pattern of. “Open Government” relying on “Open Data” is among the new patterns for the digital governance. It aims at the execution of reforms and aligning with some paradigms (Open Government Paradigm) is an inevitable necessity for executing the policies for administrative. The open government is another outcome of digital governance evolution and the mentioned paradigm. Therefore, the present study aims at presenting a pattern based on governance in the digital age, “Open Government Pattern” for quickening the administrative reforms in the Ministry of Interior. The present study is fundamental, and its method is qualitative through employing the content analysis method. For compiling data and information, we have used the library research method and taking notes. Also, while interviewing the academic and administrative experts in the field, we have tried to compile and analyze the complementary data. The interviews were done with 16 academic and administrative experts in the field of study purposefully. By open and critical coding of acquired data through interviews (the qualitative section of the study), six primary themes have been coded for administrative reforms, recognition. The procedure took place based upon the Stephen & Neghendy Model. We have extracted 71 primary codes out of the interviews with experts in open coding. And finally, we categorized this network of themes into six central themes. The view of the experts (in the qualitative section of the study) for reforming the administrative reforms through employing the pattern of open government requires engineering of the cultural system, technology, and economic system as the most prominent factors for reforming administrative systems. The qualitative model (in the quantitative section of the study) was confirmed by the academic professors and experts through employing the methods of CVR and CVI.

Keywords

Main Subjects

آون هیوز، (1387). مدیریت دولتی نوین. ترجمه دکتر الوانی و همکاران، تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی ایران
ابوالحسنی رنجبر، احمد؛ دانش‌فرد، کرم اله و فقیهی، ابوالحسن (1397). «دستور کار خط‎مشی‌های اصلاح نظام اداری، در ایران مبتنی بر نقش کانون‌های تفکر و شبکه‌های اجتماعی». چشم‌انداز مدیریت دولتی، 9(34)، 15-42.
اندیشکده شفافیت برای ایران. (1396). دوره آموزشی شفافیت.
بارانی. صمد؛ فقیهی، ابوالحسن و نجف بیگی، رضا (1396). «موانع تحول نظام اداری ایران: مطالعه ای در فرهنگ سازمانی». پژوهش‌های عمومی مدیریت، 10(36)، 5-30.
پورعزت، علی‌اصغر، قلی‌پور، آرین و باغستانی بزرگی، حوریه (1388). «رابطۀ آگاهی شهروندان از حقوق شهروندی با پاسخ‎گویی و شفافیت سازمان‌ها». رفاه اجتماعی، 10(38)، 7-40.
پورعزت، علی اصغر. (1387). مبانی دانش اداره دولت و حکومت. تهران: انتشارت سمت.
تسلیمی، محمدسعید؛ ثنایی، مهدی و عبدالحسین‌زاده. محمد (1396). «شناسایی و اولویت‎بندی چالش‌های تحقق سیاست گذاری داده حکومتی باز در ایران: کاربست روش تحلیل سلسله مراتبی و تاپسیس فازی». سیاست‌گذاری عمومی، 3(2)، 57-89.
ثقفی، فاطمه؛ یعقوبی و انصاری، سعیده (1397). «تحلیل تطبیقی پروژه‌های آینده‌نگاری حکومت الکترونیکی در جهان به منظور الگوبرداری برای ایران». فصلنامه مدیریت دولتی، 10(2)، 187- 208.
شجاعیان، امیر؛ تقوی‌فرد. سید محمدتقی؛ الیاسی، مهدی و محمدی، مهدی (1398). «ارائه مدل نظام نوآوری فناورانه در حوزه حاکمیت الکترونیک ایرا‌ن». بهبود مدیریت، 13(1)، 121-152.
کارنال، کالین (1376). مدیریت تغییر. ترجمه سید اله علوی، تهران: انتشارات مرکز آموزشی مدیریت دولتی.
حسین‌زاده، هدایت (1397). «اثر بهبود فضای کسب و کار بر رشد اقتصادی در کشورهای در حال توسعه». فصلنامه سیاست‌های راهبردی و کلان، 6(23)، 498-517
خالقی، امیرحسین؛ پورعزت، علی‌اصغر؛ رهبر، فرهاد و قاضی نوری، سید سپهر (1392). «تحلیل گفتمانی امر اخلاقی در سیاستگذاری حکومت الکترونیکی ایران». فصلنامه مدیریت دولتی، 5(4)، 79-100.
خامنه‌ای، سید علی (1393). بیانات رهبری در دیدار مردم آذربایجان.
عبدالحسین‌زاده، محمد؛ ثنایی، مهدی و ذوالفقارزاده، محمدمهدی (1396). «مفهوم‌شناسی سیاست‌گذاری داده باز حاکمیتی و تبیین مزایا و فواید آن در عرصه‌های مختلف سیاست‌گذاری». فصلنامۀ مطالعات راهبردی عمومی، 7(22)، 55-74.
سید نقوی، میرعلی؛ غلامزاده جفره، مهدیه؛ واعظی، رضا و قربان‌یزاده. وجه‌اله (1397). «الگوی توانمندسازی متخصصان سالمند در بخش دولتی با بهره‏گیری از روش تحلیل تم». پژوهش‌های مدیریت عمومی، 11(40)، 53- 78.
فقیهی، ابوالحسن و دانایی‌فرد، حسن (1390). «بوروکراسی و توسعه در ایران: نگاهی تاریخی – تطبیقی. تهران: انتشارات امام صادق.
فقیهی، ابوالحسن و کاظمی بیدگلی (1393). «الگویی برای تدوین و اجرای برنامه‌های اصلاح و بهبود نظام اداری در جمهوری اسلامی ایران». فصلنامه علوم مدیریت ایران، 9(34)، 1-24.
منوریان، عباس (1394). «مدل اجرای خط‎مشی‌های اصلاح نظام اداری، با رویکرد یادگیری». فصلنامه مدیریت دولتی، 7(4). 839-864.
محمدی، حامد؛ الوانی، سید مهدی؛ معمارزاده طهران، غلامرضا و حمیدی، ناصر (1397). «سنجش وضعیت مؤلفه‌های موثر بر بعد قانونی نظام اداری ایران». سیاست‌های راهبردی و کلان، 6(22)، 1-22.
محمدی، حامد؛ الوانی، سید مهدی؛ معمارزاده طهران، غلام رضا و حمیدی، ناصر (1395). ارائه الگوی مفهومی نظام اداری اثربخش. نخستین کنفرانس مدیریت دولتی ایران. خطمشیگذاری عمومی. دانشگاه تهران.
میرسپاسی. ناصر و اعتباریان. اکبر (1384). «تغییر در روابط قدرت بین کنشگران درونی و بیرونی نظام اداری از دیدگاه کارکنان نظام اداری». علوم اجتماعی (دانشگاه فردوسی مشهد)، 1(2)، 181-205.
Alexopoulos, C., Loukis, E., Charalabidis, Y., & Tagkopoulos, I. (2012, October). A methodology for evaluating PSI E-infrastructures based on multiple value models. In 2012 16th Panhellenic Conference on Informatics (pp. 37-43). IEEE.‏
Alexopoulos, C., Zuiderwijk, A., Charapabidis, Y., Loukis, E., & Janssen, M. (2014). Designing a Second Generation of Open Data Platforms: Integrating Open Data and Social Media. Vol. 8653 LNCS. Lecture Notes in Computer Science (including Subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics).‏
Denhardt, R. B. & Denhardt, J.V. (2000). "The New Public Services: Serving Rather than Steering". Public Administation Review, 60(6), 549-559.
Criado, J. I., Ruvalcaba-Gómez, E. A., & Valenzuela-Mendoza, R. (2018). "Revisiting the Open Government Phenomenon. A Meta-Analysis of the International Literature".‏ JeDEM-eJournal of eDemocracy and Open Government 10 (1), 50-81.
Janowski, T. (2016). Digital Government Evolution: What Leads to Open Government? TUDelft University.
Jreisat, J. (2010). Comparative public administration and Africa. International Review of Administrative Sciences76(4), 612-631.‏
Montgomery, J. D. (1980). Administering to the Poor (Or, If We Can't Help Rich Dictators, What Can We Do for the Poor?). Public Administration Review40(5), 421-425.‏
Riggs, F. W. (2002). Public Administration in America: The exceptionalism of a hybrid bureaucracy.‏
Rosenbloom, D. (2014). Public administration: Understanding management, politics, and law in the public sector. McGraw-Hill Higher Education.‏
Rowley, J. (2011). "E-Government stakeholders—Who are they and what do they want?". International journal of Information management31(1), 53-62.‏
Shafritz, J. M., Russell, E. W., & Borick, C. (2015). Introducing public administration. Routledge.‏
Piotrowski, S. J. (2017). The “Open Government Reform” movement: The case of the open government partnership and US transparency policies. The American Review of Public Administration47(2), 155-171.‏