نوع مقاله : پیمایشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران.
2 استادیار، گروه مدیریت رسانه، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران.
3 استادیار، گروه مدیریت، واحد نور، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران.
4 استادیار، گروه اقتصاد مدیریت، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران.
چکیده
هدف کلی پژوهش، طراحی و تدوین الگو تأثیر رسانههای جمعی بر سلامت سازمانی در دانشگاههای ایلام میباشد. جامعه آماری شامل خبرگان و کارشناسان خبره دانشگاههای ایلام اعم از استادان و کارشناسان رشته مدیریت میباشند. در این نگارش با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی با توجه به سطح اشباع نظری تعداد 15 خبره برای مصاحبه انتخاب شده است. این پژوهش براساس هدف، کاربردی و از نقطهنظر چگونگی جمعآوری اطلاعات، از نوع پژوهشهای آمیخته میباشد. در پژوهش حاضر جهت شناسایی عوامل مؤثر در طراحی مدل تأثیر رسانههای جمعی بر سلامت سازمانی دانشگاههای ایلام از مصاحبههای نیمه ساختاریافته استفاده گردید. تجزیه و تحلیل پژوهش حاضر با استفاده از تحلیل تم انجام شده است. نتایج نشان میدهد که 68 شاخص در قالب 21 مؤلفه (اعتماد، اعتبار رسانهای، اعتمادپذیری رسانهای، ابعاد وفاداری مخاطب، بنیانهای بهبود عملکرد سازمان خبری، ایجاد گروههای کاری مخاطب محور، امپریالیسم خبری، فیلترهای خبری رسانهها، امپریالیسم تبلیغی، اصول بازاریابی ارتباطات، اصول اخلاق حرفهای در خبررسانی، وظایف خبرگزاریها، شیوههای ارتقای مسئولیتهای اجتماعی در رسانه، راهکارهای ارتقای مسئولیتهای اجتماعی در رسانه، یگانگی نهادی، نفوذ مدیر، ملاحظهگری، ساختدهی، پشتیبانی منابع، روحیه، تأکید علمی) در قالب 7 بعد (تقویت اعتماد و اعتبار رسانهای، وفاداری مخاطب به رسانه خبری، امپریالیسم رسانهای، تقویت اخلاق حرفهای رسانهای، سطح سازمانی، سطح اداری، سطح فنی) در قالب 2 متغیر (رسانههای جمعی، سلامت سازمانی) برای تعیین کفایت لازم جهت انتخاب مقولههای اصلی جهت طراحی مدل تأثیر رسانههای جمعی بر سلامت سازمانی در دانشگاههای ایلام در نظر گرفته شده است. نتایج پژوهش گویای رابطه و نشاندهنده تأثیرگذاری شاخصهای رسانههای جمعی بر شاخصهای سلامت سازمانی میباشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing and Compiling a model of the influence Of Mass Media On Organizational Health, Case Study: Universities of Ilam
نویسندگان [English]
- Saman babaei 1
- Mehrdad Mtani 2
- Ali Fallah 3
- Shayeste Varedi 4
1 Ph.D. Candidate, Department of Media Management. Qaemshahr Branch, Islamic Azad University, Qaemshahr, Iran.
2 Assistant Professor, Dpartment of Media Management, Qaemshahr Branch, Islamic Azad University, Qaemshahr, Iran.
3 Assistant professor, Dpartment of media management, Noor Branch, Islamic Azad University, Qaemshahr, Iran.
4 Assistant professor, Dpartment of Department of Management Economics, Qaemshahr Branch, Islamic Azad University, Qaemshahr, Iran.
چکیده [English]
This study aimed to design and develop the pattern of mass media's effect on organizational health at the universities of Ilam. The statistical populations were reporters and experts of Ilam universities. Regarding theoretical saturation level, this study selected 15 experts for interview by using purposive and snowball sampling methods. This research was applied in terms of purpose, and in terms of data for designing and developing the model. The collected data were analyzed by Theme Analysis. The findings showed that 68 indexes were considered for identification of the efficiency required for selection of main categories for designing and developing the model of mass media effect on organizational health at Ilam universities, including 21 components (trust, media validity, media reliability, audience loyalty dimensions, principles for improvement of news organization function, development of audience-oriented work groups, news imperialism, media news filers, promotionalimperialism, communication marketing principles, professional ethics in reporting, the news organizations tasks, methods for improvement of social responsibilities, strategies for improvement of social responsibilities in media,institutional unity, manager influence, thoughtfulness, structuring, resource support, morale, and scientific emphasis), 7 dimensions (strengthening the media validity and reliability, audience royalty to news organization;media imperialism, media professional ethic boosting, organizational levels, office level, and technical level) and 2 variables (mass media and organizational health). findings show that there are a relationship between and effects of mass media on organizational health indexes.
کلیدواژهها [English]
- Organizational Healtht
- Mass Media
- Ilam Universities