اسمعیلی، سمیرا؛ تسلیمی، محمد؛ قلی پور، آرین(1387). "طراحی مدلی براساس کارکردهای مرشد- مریدی در راستای توسعه مدیریت". پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
پاپ زن، عبدالحمید؛ یعقوبی، جعفر؛ فکری مهین، شهاب؛ سپه پناه، مرجان (1390). "تحلیل مراحل و سبکهای یادگیری دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی براساس تئوری یادگیری تجربی." دو فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران. سال سوم، شماره 4. 194-169.
حریری، نجلا (1385). "اصول و روشهای پژوهش کیفی". انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران.
دهقانی، ندا؛ قلی پور، آرین؛ پورعزت، علی اصغر (1388). "بررسی اثرات قومیت بر اثربخشی ارتباطات مراد و مریدی با رویکرد سازمانی". پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
زارعی متین، حسن؛ رحمتی، محمدحسین؛ موسوی، محمد مهدی؛ ودادی، احمد. (1393). طراحی مدل شایستگی های مدیران در سازمان های فرهنگی ایران. فصلنامه مدیریت سازمان های دولتی، سال دوم، شماره 8. 36-19.
قلی پور، آرین و سبک رو، مهدی؛ استادی، رضا؛ نقوی حسینی، سید علیرضا (1389). "مرشدیت مکانیزمی برای جانشینپروری در سازمانهای ورزشی". پژوهشهای مدیریت عمومی. سال سوم. شماره نهم. 20-5.
کریپندورف، کلوس. (1378). "تحلیل محتوا". ترجمه هوشنگ نایب، تهران: انتشارات روش.
Ahern, G (2003). “Designing and implementing coaching/mentoring competencies: a case study”, Counseling Psychology Quarterly, 16 (4), 373-383.
Allen, T. D & Eby, L. T. (2007). “The Blackwell Handbook of Mentoring: A Multiple Perspectives Approach”. Published by Blackwell Publishing Ltd. www.blackwellpublishing.com.
Bandura, A. (1971). “Social learning theory”. General Learning Corporation. 75. 1-46.
Bandura, A. (1991). “Social cognitive theory of self-regulation”. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50: 248–87.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
Bozeman, B., & Feeney, M. K. (2007). “Toward a useful theory of mentoring: A conceptual analysis and critique”. Administration & Society, 39(6), 719–739
Dominguez, N& Hager, M. (2013). “Mentoring frameworks: synthesis and critique”. International Journal of Mentoring and Coaching in Education. 2(3), 171-188.
Fyn, A. F. (2013). “Peer Group Mentoring Relationships and the Role of Narrative”. The Journal of Academic Librarianship, 39, 330-334.
Haggard, D. L., Dougherty, Th., Turban, D. B., & Wilbanks, J. E. (2011). “Who Is a Mentor? A Review of Evolving Definitions and Implications for Research”. Journal of Management, 37, 280-304.
Hall, R & Jaugietis, Z. (2011). “Developing Peer Mentoring through Evaluation”. Innov High Educ, 36, 41–52.
Hawkins, P. & Smith, N. (2006). “Coaching, mentoring & organizational consulting”. Open University: Buckingham.
Hsieh, H.F., and Shannon, S.E. (2005). “Three approaches to qualitative content analysis”. Qualitative Health Research, 15. No. 9, 1277-1288.
Huizing, R.L. (2012). “Mentoring Together: A Literature Review of Group Mentoring”. Mentoring & Tutoring: Partnership in Learning, 20(1), 27–55.
Kim, S. (2007). “Learning goal orientation, formal mentoring, and leadership competence in HRD”, Journal of European Industrial Training, 31 /3: 181-94.
Kolb, D.A. (1984). “Experiential learning: experience as the source of learning and developmen”.printice Hall.Inc. Englewood cliffs.
Kram, K.E. (1983). “Phases of the mentoring relationship”. Academy of Management Journal, 26 /4: 608-25.
Kram, K. E., & Isabella, L. A. (1985). “Mentoring alternatives: The role of peer relationships in career development”. Academy of Management Journal, 28, 110–132.
Mezias, J. M., & Scandura, T. A. (2005). “A needs-driven approach to expatriate adjustment and career development: A multiple mentoring perspective”. Journal of International Business Studies, 36, 519–538.
Niehoff, B. P. (2006). “Personality predictors of participation as a mentor”. Career Development International, 11/ 4: 321-33.
Passmore, J. (2007). “Coaching and mentoring - The role of experience and sector knowledge”. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, 4(1), 10-16.
Rekha, K.N. and Ganesh, M.P. (2012). “Do mentors learn by mentoring others?”International Journal of Mentoring and Coaching in Education, 1(3), 205-217.
Spitzmuller, Ch., Neumann, E., Spitzmuller, M., Rubino, C., Keeton, K. E., Sutton, M. T., & Manzey, D. (2008). “Assessing the Influence of Psychosocial and Career Mentoring on Organizational Attractiveness”. International Journal of Selection and Assessment, 16 (4), 403-415.
Vygotsky, L.S. (1978). “Mind and Society: The Development of Higher Mental Processes”, Cambridge, MA: Harvard University Press.
Vygotsky, L.S. (1981). “The Genesis of the Higher Mental Functions”, J. B. Wertsch (ed.), The Concept of Activity in Soviet Psychology, Armonk, NY: ME. Sharpe.
Vygotstky, L.S. (1992). “The Psychology of Art”, Barcelona: Baraal.
Williams, E. A., Scandura, T. A., & Gavin, M. (2009). “Understanding team-level career mentoring by leaders and its effects on individual team-source learning: The effects of intra-group processes”. Human Relations, 62(11), 1635–1666.
Yeh, C. J., Ching, A. M., Okubo, Y., & Luthar, S. S. (2007). “Development of a mentoring program for Chinese immigrant adolescents’ cultural adjustment”. Adolescence, 42(168), 733–747.