با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : اکتشافی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 استاد، گروه مهندسی پیشرفت و مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران.

3 استاد، گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

4 استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

هدف از این پژوهش تعیین عوامل مؤثر بر بازاریابی الکترونیکی سازمان­‌های بازرگانی جهت ارتقای سطح کیفی فعالیت‌­های آن‌ها در فضای مجازی از طریق ارائه یک مدل علمی است که هم‌راستای استراتژی­های کلان (سطح بنگاه) سازمان باشد. این پژوهش به ‌دنبال پاسخ به این سؤال است که چگونه م‌‌ی‌­توان برنامه‌­های بازاریابی الکترونیکی مورد استفاده در سازمان‌­های بازرگانی برخط را با استراتژی­‌های سطح بنگاه سازمان هم‌راستا نمود که به افزایش موفقیت سازمان منجر شود. روش‌­های پژوهش به کار گرفته ‌شده در این پژوهش شامل روش مرور سیستماتیک جهت مطالعه و دسته‌بندی مطالعات، فراتحلیل جهت کدگذاری مدل‌ها و پارامترهای استخراج شده، رویش نظریه‌­ها جهت تعیین پارامترهای مؤثر و موردنیاز برای ساختن مدل با استفاده از نرم‌افزار SPSS و روش فراتلفیق برای یافتن رابطه بین ۱۱ پارامتر منتخب نهایی در جهت ساخت مدل و نظریه­پردازی با استفاده از نرم‌افزار میک­مک‌ است. نتیجه پژوهش نشان داد که همسویی بازاریابی الکترونیکی و استراتژی‌های کلان سازمان ضروری است و مدلی برای منظور ارائه ­شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Internal E-Marketing Alignment with total corporate strategy in Business Organization

نویسندگان [English]

  • Mohsen Rezaei 1
  • ali reza ali ahmadi 2
  • Mirzahasan Hoseini 3
  • mohamadtaghi Amini 4

1 Ph. D Candidate, Department of Business Management, Payame Noor University, Tehran, Iran

2 Professor, Department of Progress Engineering, IUST, Tehran, Iran

3 Professor, Department of Business Management, Payame Noor University, Tehran, Iran.

4 Professor, Department of Business Management, Payame Noor University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

The aim of this research is to determine the influential factors on electronic marketing of commercial organizations for improving the quality of their activity in the cyberspace through presenting a scientific model which is aligned with the corporate strategies of the organizations. This research is going to answer this question that being aligned the E-marketing plans with corporate strategies in online commercial organizations how much can culminate they to the success. In the research we use quality research methods including the systematic review for study and classification of the studies, meta-analysis for coding models and extracted parameters and the grounded theories for determining influential and required parameters for making a model using SPSS software. We use meta-synthesis method for finding the relations among elected parameters in creating a model and theorization in which we use the MICMAC software. The results of this research showed that the alignment between electronic marketing and corporate strategies of the organization is necessary. To achieve this goal we presented a model.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Marketing
  • Electronic Marketing
  • Strategy
  • Model
  • Strategic Alignment
 
اعرابی، سید محمد و رضوانی، حمیدرضا (1386). «رابطه هماهنگی استراتژیک بین استراتژی‌های کسب‌و‌کار و استراتژی بازاریابی تا عملکرد سازمانی». علوم مدیریت ایران، 5 (2) ، 71-97.
بی‌ریا، هانیه سادات و جام پرازمی، مونا (1389). «چالش هم‌راستایی کسب‌و‌کار و فناوری اطلاعات: پیاده‌سازی معماری سازمانی راهکاری برای هم‌راستایی استراتژیک». مدیریت تولید و عملیات، 1(1)، 87- 102.
حسینی، سید احمد؛ قاضی‌زاده، مصطفی و اسفنجانی، حسین (1387). «بررسی تأثیر به‌کارگیری بازاریابی بر عملکرد صادراتی صادرکنندگان نمونه بخش صنعت». دانشور رفتار، 32(۱۵)، 125-141.
دانشیان، فاطمه؛ اولیا، محمدصالح  و  رنجبریان، بهرام (1390). «تحلیل شبکه‌ای اقدامات استراتژیک بازاریابی و گسترش کارکرد کیفیت». تحقیقات بازاریابی نوین، 3(1)، 165-192.
روهمر، پائولوس و هیک شتون، توماس بائورهانسل (2016). اکوسیستم‌ها، استراتژی و مدل‌های کسب‌و‌کار در عصر دیجیتال‌سازی. 49مین کنفرانس سیستم‌های تولید، 8-13.
سعیدی، نیما؛ نوروز نژاد درزی نقیبی، امیر و زنده‌باد، سعیده (1390). «ارزیابی و دسته‌بندی ابعاد بازاریابی اینترنتی صنعت فرش کشور». اقتصاد و تجارت نوین، 7(25-26)، 169-185.
صدوقی، فرحناز؛ ملکی، محمدرضا و احمدی، محمدصادق (1389). «هم‌راستایی راهبردی، ضرورتی بنیادین در برنامه‌ریزی، استراتژیک سیستم اطلاعات سلامت». مدیریت سلامت، 13(39). 35-46.
علی احمدی، علیرضا و حورعلی، منصوره (1384). «بررسی وضعیت به‌کارگیری فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک در صنعت نفت و گاز ایران». مدیریت فردا، 84،  93-103
علی احمدی، علیرضا و رضایی، محسن (1387). شناخت انواع مدل‌های بازاریابی الکترونیکی در راستای توسعه تجارت الکترونیکی. مدیریت فردا، 11(۴۳)، 30-11
غفاریان، وفا و کیانی، غلامرضا (۱۳۹۲). استراتژی اثربخش. تهران: فرا.
قناد، فاطمه (1388). «ویژگی‌ها و روش‌های علمی تجارت الکترونیکی». حقوق اسلامی، 20(5)، 139-171.
کسایی، مسعود و احمدی، محمد (1389). «همخوانی میان راهبرد بازاریابی و محیط درونی و بیرونی سازمان». چشم‌انداز مدیریت، 35(2)، 89-102.
مانیان، امیر و عرب سرخی، ابوذر (1389). «تعیین عوامل حیاتی موفقیت برای هم‌راستایی استراتژیک فناوری اطلاعات و کسب‌و‌کار سازمان». پژوهش‌های مدیریت در ایران، 3(14) ، 195-226.
محمدیان، ایوب؛ الهی، شعبان و مانیان، امیر (1386). ارزیابی و تعیین پورتفولیوی مدل‌های کسب‌وکار الکترونیکی بر اساس روش تصمیم‌گیری سایمون. دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه اصفهان. 88-104
نجاری، سارا (1397). «بررسی همسویی ساختار سازمانی با نوع قدرت حاکم در سازمان‌های دولتی». نخبگان علوم و مهندسی، (3)3، 13-27.
نیکوکار، غلامحسین؛ دیوانداری، علی؛ ابراهیمی، عبدالحمید و اسفیدانی، محمدرحیم (138۹). «الگوی رفتار مصرف‌کننده و استراتژی‌های بازاریابی اینترنتی». مدیریت بازرگانی، (۶۹)۱۸. 13-27
Baldassarre, B., Calabretta, G., Bocken, N.  & jaskiewicz, T. (2017). “Bridging sustainable business model innovation and user driven innovation. A process for sustainable value proposition design”. j. cleaner Production. 147.175-185
Bolton, R., parasuraman, A., Hoefnagels, A., Migchel, N., Kabadayi, S., Gruber, T. &  loureiro, Y. (2013). “Understanding generation and their use of social media”. A Review an research agenda. J. service Management, 24, 245-267
Huang, R., Yang, B., Lien, B., Mclean, G. & Kuo Y. (2010). “Dynamic capability: impact of process alignment and organizational learning culture on performance”. Journal of world business, 45, 285-94.
Key, T, M. & czaplewski. A. j. (2017). “Upstream Social marketing strategy: An integrated marketing communications Approach”. Business Horizons, 60(3), 325-333.
Lee, S. (2017). A study on different recognition of importance in enterprises. Social media activities based comparison between consumers and enterprise: focusing on Commercial and relational Characteristics of activity types. Masters dissertation. Hankuk University of foreign studies.
Parida, V., George, N. M. & wincent, j. (2018). “Strategic diagnosis of information processing structures and commercialization in new ventures”. Journal of business research. 85, 83-90
Rainey, M. M. (2014). “Internal marketing of the Patent Information team in the corporate environment". World Patent in Formation, 36, 16-21
Rosemann, M., & vom Brocke, J. (2015). The six core elements of business process management. In Handbook on business process management 1 (pp. 105-122). Springer, Berlin, Heidelberg.‏
Seo, E, J. & Park, j. w. (2018). “Study on the effects of social media marketing activities on brand equity and customer response in the airline industry. Journal of Air Transport Management, 66, 36-41
Sombultawee, K. & Buon-itt, S. (2018). “Marketing operations Alignment: A review of the literature and theoretical background”. Operations research perspectives, 5, 1-12
Sousa, J. P., Krot, K., & Rodrigues, R. G. (2018). Internal marketing and organisational performance of SMEs in the EDV industrial sector. Engineering Management in Production and Services, 10(1), 55-64.‏
 SulliVan, K., Thomas, S. & Rosano, M. (2018). “Using industrial ecology and strategic management concepts to pursue the sustainable Development Goal”. journal of cleaner production, 174. 237-246.
Ullah, A. & Lai, R. (2013). "A systematic review of business and information technology alignment”. ACM Trans Manag inf Syst, 4(1), 1-30. Doi: 10.1145/2445560.2445564
Wijaya, l., Raharjana, I, K. & Purowanti, E. (2018). “Strategic Management For IT Services On Outsourcing Security Company”. Information systems Engineering and Business Intelligence, 4(1), 46-56.