نوع مقاله : توصیفی
نویسندگان
1 استاد گروه مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
2 استادیار گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج
چکیده
روندهای در حال ظهور، مدیریت دولتی را به حرکت از درون به بیرون متمایل ساخته است و تحول دولت که باید متضمن تجلی احساس شهروندی در عملکرد آن باشد ما را نیازمند ارایه تعریفی مجدد از احساس سازمان های دولتی نسبت به جامعه کرده است. امروزه مدیریت دولتی را مدیریت مسائل عمومی برای ارتقای منفعت عامهمی دانند و ایجاد اعتقاد به مسئولیتهای اجتماعی در سازمانها، سنگ بنای مدیریت مسائل عمومی است. اخیرًا مفهوم مسئولیتپذیری اجتماعی سازمانی به پاسخگویی اجتماعی سازمانی تغییر یافته است.این پژوهش به تبیین و بسط مولفه های مفهوم پاسخ گویی اجتماعی برای سازمان های دولتی ایران پرداخته است به طوری که برای این مفهوم 5 بعد و 11 مولفه و 28 شاخص ارایه داده است پژوهش برحسب هدف کاربردی توسعه ای و بر حسب روش توصیفی و از شاخه اکتشافی همبستگی است که از طریق تکنیک دلفی و معادلات ساختاری انجام پذیرفته است .
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The concept of corporate social responsiveness and the necessity of explaining its factors at Iran's public organizations
نویسندگان [English]
- Seyyed Mehdi Alvani 1
- Kiomars Ahmadi 2
چکیده [English]
Appearing trends have inclined public management to movement from inside out. Public change should invole manifestation of citizenship feeling in its performance. It is required to redefine public organizations feeling on society. Today, public management is considered as public issuses management for improvement of public interest and making belief in corporates' social responsibilities is the base of public issuses management. Recently concept of corporate social responsibility has changed to the corporate social responsiviness. This research has dealt with explaining and developing factors of Corporate social responsiveness concept for Iran'spublic organizations so that it has presented 5 dimensions, 11 factors and 28 criteria for the concept. The research is an applied developmental study in terms of purpose and in viewpoint of method, is descriptive one and in correlation exploratory type that has been accomplished via Delphi technique and structural equations (SEM).
کلیدواژهها [English]
- corporate social responsibility
- corporate social responsiveness
- public issues management