با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : علی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.

2 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

3 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.

چکیده

خاموشی هوشیارانه وضعیتی است که فرد تصمیم می­گیرد اطلاعات مهم را به دلایل خاصی بپوشاند. هویت اصلی خاموشی هوشیارانه، اکراه بیشتر فرد برای دادن خبر بد نسبت به تمایلش برای ارائه خبر خوب و درنتیجه خاموش بودن است. در این راستا، هدف اساسی پژوهش حاضر تأثیر ابعاد فرهنگ
‌هافستد بر عملکرد کارکنان و ارتباطات سازمانی با توجه به نقش میانجیِ خاموشی هوشیارانه است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر، کلیه کارکنان سازمان­های دولتی شهر سمنان است. برای این منظور با توجه به جدول کرجسی و مورگان نمونه­ای به تعداد 285 نفر انتخاب شد. ابزار گرد‌آوری اطلاعات پرسشنامۀ استاندارد (هافستد، 1994؛ رامینگونگ و اسنانسینگ، 2013؛ یلدریم، 2014 و کوپمانس و همکاران، 2012) است و برای تجزیه و تحلیل داده­های تحقیق از مدل‌سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم­افزار اسمارت پلاس­ استفاده شد. یافته­های پژوهش نشان داد که شاخص فاصلۀ قدرت، فردگرایی، مردانگی، اجتناب از عدم اطمینان و جهت­گیری بلندمدت بر خاموشی هوشیارانه تأثیر مثبت و معنی‌داری دارد. از دیگر یافته­های پژوهش می­توان به تأثیر منفی خاموشی هوشیارانه بر عملکرد کارکنان با ضریب مسیر 488/0- و ارتباطات سازمانی با ضریب مسیر 514/0­- اشاره کرد. وجه تمایز این پژوهش با مطالعات انجام شده درزمینۀ ابعاد فرهنگ هافستد در این است که در مطالعۀ حاضر بر نقش متغیر خاموشی هوشیارانه تأکید شده که در تحقیقات گذشته مغفول مانده بود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Reflection on Mum Effect: Analysis of the role of culture on the employee performance and organizational communication (Case of Study: governmental organizations in city Semnan)

نویسندگان [English]

  • mohsen farhadinejad 1
  • Mohsen Eynali 2
  • hooshmand Bagheri garbollagh 3

1 Assistant Professor, Department of Industrial Management, Semnan University, Semnan, Iran.

2 Ph.D Candidate, Department of Public Management, Semnan University, Semnan, Iran.

3 Ph.D Candidate. Department of Business Management, Semnan University, Semnan, Iran.

چکیده [English]

Mum effect is the situation when a person decides to withhold important information for certain reasons. The main identity of the Mum Effect is the greater reluctance of the individual to give bad news about his desire to give good news and thus to be silent. The main purpose of the present research is to influence Hofstede culture dimensions on the employee performance and organizational communication given the impact of Mum Effect. The statistical population of this study is employees of governmental organizations in Semnan. According to Morgan table, a sample of 285 people was selected. Data gathering tool was a standard questionnaire (Hofstede, 1994; Ramingwong & Snansieng, 2013; Yildirim, 2014 and Koopmans et al., 2012). Structural equations’ modeling was used to analyze research data with Smart-PLS software. The results showed that power distance index, individualism, masculinity, uncertainty avoidance and long-term orientation have a positive and significant effect on the Mum Effect. Other findings of the research have a negative effect on the Mum Effect on employee performance with β (-0/488) and organizational communication with β (-0/514). What distinguishes this study from the studies of the dimensions of Hofstede''''s culture is that the present study emphasizes the role of the variable of Mum Effect that was neglected in previous research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mum Effect
  • culture
  • organizational communication
  • employee performance
آقایی، نجف و مرادی، عرفان (1396). «تعیین روابط علی فرهنگ و سکوت سازمانی: نقش میانجی هویت‌سازمانی در اداره کل ورزش و جوانان استان البرز». مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 4(1)، 31-40.
جمی، مجتبی و اعتباریان، اکبر (1395). «مدیریت به اقتضای فرهنگ در سازمان‏های ایرانی بر اساس شاخص‏های فرهنگی هافستد (مورد مطالعه: ادارات مرکزی مخابرات استان‏های اصلی ایران)». مدیریت فرهنگ‌سازمانی، 14(4)، 1110- 1091.
دامغانیان، حسین، شیخ­زاده، محمد و یزدانی زیارت، محمد (1396). «مدل ساختاری تفسیری شایستگی­های عاطفی اجتماعی در ارتباطات سازمانی». مدیریت سازمان­های دولتی، (4)5 49-66.
رفیعی، مجتبی؛ قدیریان، عباسعلی؛ احمدی، سید علی­اکبر و فقیهی، ابوالحسن (1395). «تدوین مدل مناسب رهبری برای بهبود عملکرد سازمان‌های نوآور».  مدیریت سازمان­های دولتی،­ (3)4­، 119 -132.
طالعی­فر، رضا؛ درویش، حسن؛ موغلی، علیرضا و عباسی، نرگس (1394). «طراحی الگوی سازمان پروژه‌محور مبتنی بر عملکرد سازمانی (مطالعۀ موردی: جهاد دانشگاهی استان فارس)».  مدیریت سازمان‌های دولتی، (3)4­، 29-13.
قنبری، سیروس و بهشتی­راد، رقیه (1395). «بررسی تأثیر سکوت سازمانی بر کاهش کار تیمی و عملکرد سازمانی بر اساس کارت امتیازی متوازن (BSC) مطالعه موردی: کارکنان دانشگاه رازی کرمانشاه». جامعه‌شناسی کاربردی، 27(4)، 47-60.
ملک­زاده، غلامرضا؛ ادیب­زاده، مرضیه و غلامی، محمد (1397). «نقش میانجی سکوت‎گرایی اجتنابی در رابطه میان جو مدیریت خطا و رفتار یادگیری با عملکرد فردی». مدیریت دولتی، 10(4)،677-651.
Beakley, J. (2015). Organizational leadership awareness of the hierarchical mum effect: A modified Delphi study (Doctoral dissertation, University of Phoenix).‏
Bisel, R. S., Kelley, K. M., Ploeger, N. A., & Messersmith, J. (2011). “Workers'''' moral mum effect: On facework and unethical behavior in the workplace”. Communication Studies, 62(2), 153-170.‏
Bisel, R. S., Messersmith, A. S., & Kelley, K. M. (2012). “Supervisor-subordinate communication: Hierarchical mum effect meets organizational learning”. The Journal of Business Communication, 49(2), 128-147.‏
Choi, E. H., Kim, E. K., & Kim, P. B. (2018). “Effects of the Educational Leadership of Nursing Unit Managers on Team Effectiveness: Mediating Effects of Organizational Communication”. Asian nursing research.‏ 12 (2), 99-105
Detert, J. R., & Burris, E. R. (2007). “Leadership behavior and employee voice: Is the door really open?”. Academy of management journal, 50(4), 869-884.
Dibble, J. L., & Levine, T. R. (2010). “Breaking good and bad news: Direction of the MUM effect and senders’ cognitive representations of news valence”. Communication Research, 37(5), 703-722.‏
Dunaetz, D. (2019). “Evangelism, Social Media, and the Mum Effect”. Evangelical Review of Theology, 43(2), 138-151.
Fulk, J., & Mani, S. (1986). “Distortion of communication in hierarchical relationships”. Annals of the International Communication Association, 9(1), 483-510.
Gandel, S. (2010). “The Yes-Man Problem”. Fortune, 161(4), 58. Retrieved June 26, 2013 from http://money.cnn.com/magazines/fortune/.
Hargie, O. (2016). The importance of communication for organisational effectiveness. Mayıs, 2, 2017.‏
Hofstede, G. (1994). Management scientists are human. Management science40(1), 4-13.‏
Ilagan, S. V. (2009). Exploring the impact of culture on the formation of consumer trust in internet shopping. University of Wyoming.‏
Jiang, H., & Men, R. L. (2017). “Creating an engaged workforce: The impact of authentic leadership, transparent organizational communication, and work-life enrichment”. Communication research, 44(2), 225-243.‏
Keil, M., Smith, H. J., Pawlowski, S., & Jin, L. (2004). “Why didn''''t somebody tell me?'''': climate, information asymmetry, and bad news about troubled projects”. ACM SIGMIS Database: the DATABASE for Advances in Information Systems, 35(2), 65-84.‏
Kiruja, E. K., & Mukuru, E. (2018). “Effect of motivation on employee performance in public middle level Technical Training Institutions in Kenya”. International Journal of Advances in Management and Economics, 2(4),73-82
Koopmans, L., Bernaards, C., Hildebrandt, V., van Buuren, S., van der Beek, A. J., & de Vet, H. C. (2012). “Development of an individual work performance questionnaire”. International journal of productivity and performance management, 62(1), 6-28.
Koopmans, L., Coffeng, J. K., Bernaards, C. M., Boot, C. R., Hildebrandt, V. H., de Vet, H. C., & van der Beek, A. J. (2014). “Responsiveness of the individual work performance questionnaire”. BMC public health, 14(1), 513.
Marler, L. E., McKee, D. L. N., Cox, S. S., Simmering, M. J., & Allen, D. G. (2012). “Don''''t make me the bad guy: Organizational norms, self-monitoring, and the mum effect”. Journal of Managerial Issues, 97-116.
Millmore, M., & Lewis, P. (2007). Strategic human resource management: contemporary issues. Pearson Education.‏
Monge, P., Heiss, B. M., & Margolin, D. B. (2008). “Communication network evolution in organizational communities”. Communication Theory, 18(4), 449-477.‏
Ramingwong, S., & Sajeev, A. S. M. (2007). “Offshore outsourcing: the risk of keeping mum”. Communications of the ACM, 50(8), 101-103.‏
Ramingwong, S., & Snansieng, S. (2013). “A survey on mum effect and its influencing factors”. Procedia Technology, 9, 618-626.‏
Rosen, S., & Tesser, A. (1970). “On reluctance to communicate undesirable information: The MUM effect”. Sociometry, 253-263.
Rosen, S., & Tesser, A. (1972). “Fear of negative evaluation and the reluctance to transmit bad news”. Journal of Communication, 22(2), 124-141.
Sajeev, A. S. M., & Crnkovic, I. (2012, April). “Will They Report It? Ethical Attitude of Graduate Software Engineers in Reporting Bad News”. In Software Engineering Education and Training (CSEE&T), 2012 IEEE 25th Conference on (pp. 42-51). IEEE.‏
Šebestová, J., & Rylková, Ž. (2011). “Competencies and innovation within learning organization”. Economics and Management, 16, 954-960.
Semedo, A. S. D., Semedo, A. S. D., Coelho, A. F. M., Coelho, A. F. M., Ribeiro, N. M. P., & Ribeiro, N. M. P. (2016). “Effects of authentic leadership, affective commitment and job resourcefulness on employees’ creativity and individual performance”. Leadership & Organization Development Journal, 37(8), 1038-1055.
Shackshaft, L. (2019). “The implications for medical students of the''''MUM effect”. Medical education53(5), 529-529
Tesser, A., & Rosen, S. (1972). “Similarity of objective fate as a determinant of the reluctance to transmit unpleasant information: The MUM effect”. Journal of Personality and Social Psychology, 23(1), 46.
Uysal, A., & Öner-Özkan, B. (2007).” A self-presentational approach to transmission of good and bad news”. Social Behavior and Personality: an international journal, 35(1), 63-78.
van Dyck, C. (2000). Putting errors to good use: Error management culture in organizations. KLI.‏
Yamaguchi, I. (2017). “Instruments for organizational communication assessment for Japanese care facilities”. Corporate Communications: An International Journal, 22(4), 471-485.‏
Yildirim, O. (2014). “The Impact of organizational communication on organizational citizenship behavior: research findings”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 150, 1095-1100.‏