طراحی مدل تشکل‌یابی و رونق بازار خدمات فرهنگی.

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

1 استاریار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 دکتری، گروه مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی)، دانشگاه علمی کاربردی، تهران، ایران.

10.30473/ipom.2020.54372.4166

چکیده

هدف اصلی پژوهش ارائه مدل تشکل‌یابی و رونق بازار خدمات فرهنگی است. این پژوهش به لحاظ کیفی یک پژوهش اکتشافی و از نـظر هـدف، کاربردی و دارای ماهـیت، توصیفی-پیمایشی و کمی است. مبانی نظری به روش کتابخانه‌ای و داده‌های آن به وسیله نمونه‌گیری تصادفی و با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته به تأیید خبرگان رسیده است. روایی محتوا از نوع صوری و از نوع همگرا با تأیید عاملی است. همچنین در تمامی موارد میزان آلفای کرونباخ برای پایایی کل پرسشنامه مطلوب و مورد تأیید است. جامعة آماری هدف این پژوهش مصرف‌کنندگان خدمات فرهنگی از بین افراد 15 تا 60 سال اعم از زن و مردِ مراجعه‌کننده به مراکز فرهنگی منطقه شش تهران در مقطع زمانی سال 1398 شامل 288 نفر است که به‌طور تصادفی انتخاب شده‌اند. در انجام فرایند دلفی روش نمونه‌گیری برای انتخاب خبرگان قضاوتی است. برای پاسخ به سؤال‌های پژوهش، بررسی فرضیه‌ها و تحلیل یافته‌ها، از آمار توصیفی و استنباطی با نرم‌افزار اس. پی. اس. اس. نسخه 22 و برای مدل‌سازی معادلات ساختاری از نرم‌افزار لیزرل استفاده شده است. براساس نتایج به دست آمده تمامی فرضیه‌های پژوهش در سطح اطمینان 95% تأیید شد است.

کلیدواژه‌ها


Alavifar, S., & Zabrdast, M. (2015). "Organizational position of providing services in cyberspace with emphasis on cultural institutions". Electronic Publication of Astan Quds Razavi Documentation Center, 7(28-29), 16-1. (IN Persian)
Bourdieu, p. (1984). "Distinction: A social critique of the Judgements of Taste", London: R.K.P.
Bourdieu, p. (1993). Flauberts point of View, Translated by Priscilla parkhurst Ferguson. Literature and Social practice. Internet.
Chang, H. H. Wang, Y. H. & Yang, W. Y. (2009). "The impact of e-service quality, customer satisfaction and loyalty on e-marketing: Moderating effect ofperceived value". Total Quality Management, 2(4), 423-443.
Chen, C. F. (2008). "Investigating structural relationships between service quality, perceived value, satisfaction, and behavioral intentions for air passengers". Evidence from Taiwan.Transportation Research Part A: Policy and Practice, 42(4), 709-717.
Demby, E. (1974). Psychographic and from whence it came, in Life style and Psychographics, American marketing Association.
Dimaggio, p. (1979). "Review Essay: on Pierre Bourdieu". American Journal of Sociology, 84(6), 1460-1474.
Esmaeili, R., Faeghi, S., Bayangani, B. (2018). "The Relationship between Access to Cultural Services and Artistic Goods with Social Capital and Its Dimensions (Research Subjects: Isfahani Citizens)". Journal of Applied Sociology, 29(1), 87-106. (IN Persian)
Fayyaz, R., & Azizinia, M. (2015). Challenges in Cultural Goods and Services Distribution Channels, Civilica - Specialized Publisher of Conference Papers and Journals Articles, Publication in International Conference New Challenges in Management, Ardabil. https://civilica.com/doc/592854 (IN Persian)
FitzSimmons, J. A., & FitzSimmons, M.J. (2003). Service Managemnet: Operations, Strategy, and Information Technology. Translated by Seyed Mohammad Aarabi and Davood Izadi, Volume 1, Tehran: Cultural Research Office. (IN Persian)
Fry M, Burr G. (2001). "The Delphi technique to design a self-reporting triage urvey tool". Accid Emerg Nurs Oct, 9(4), 235-41.
 Gilbert, G. R. & Veloutsou, C. (2006). "A cross-industry comparison of customer satisfaction". Journal of Services Marketing, 20(5), 298-308.
Goldthorpe, J. H. (2007). "Social Stratification and Cultural Consumotion". Music in England University of oxford. European Sociological Review, 23(1), 1-19
Grönroos, C. (2000). "Creating a Relationship dialogue, Communication, Interaction Andvalue". The marketing review, 1(1), 5-14.
Hagoort, G. (2011). Art Management Entreprenrurial Style. Translated by Zohreh Hosseinzadegan and Soheil Sami, Tehran: Phoenix Publications. (IN Persian)
Lazer, W. (1963), Life style conceps and marketing, Toward scientific marketing. American marketing Association.
 Lee, J. H. Kim, H. D. Ko, Y. J. & Sagas, M. (2011). "The influence of service quality on satisfaction and intention: A gender segmentation strategy". Sport Management Review, 14(1), 54-63.
Linstone, H.A., & Turoff, M. (eds.) (1975) the Delphi Method Techniques and Applications, Massachusetts, Reading, Addison-Wesley.
Powell, C. (2002). "Methodological issues in nursing research: The Delphi technique: myths and realities. Lecturer in Child Health Nursing", School of Nursing and Midwifery, University of Southampton, Southampton, UK, 376-382.
Qazinouri, S.S., Malekifar, S., Ghaneirad, S.M.A., & Mousavi, A. (2018). "A Systematic Pathology of cultural industries innovation system of the Country: Institutional Mapping and Stakeholder Analysis Application". Strategy for Culture, 11(41), 7- 44. (IN Persian)
Rashidpour, A., & Akbarian, A. (2015). "A Reflection on the Globalization and Consumption of Cultural Goods and Services". Journal of World Challenges, 1(1), 50-31. (IN Persian)
Seyed Javadin, S. R., Fattahi, M., & Wathiq, B. (2006). "Investigating the Relationship between Human Resource Management Measures and Service Quality and the Mediating Role of Service Behaviors". Journal of Humanities and Social Sciences, 6(23), 88-63. (IN Persian)
Sirajedin Kamullof, S., & Gholamreza Asadikord, G.R. (2018). "Pathology Management Cultural Services in Tajikistan". Central Eurasia Studies, 11(1,2), 177-196. (IN Persian)
 Throsby, C. D. (2010). Economics and Culture. Translation: Kazem Farhadi, Tehran: Ney Publishing
Yahyazadehfar, M., Shams, S., & Larimi, S.J. (2010)." Relationship among EVA, Profitability Ratios and Market value added of listed companies in Tehran Stock Exchange". Accounting and Auditing Review, 17(1), 113-128. (IN Persian)