فتاح شریف زاده؛ وجه الله قربانی زاده؛ میر علی سید نقوی؛ محمدعلی مختاری
دوره 4، شماره 4 (پیاپی 16) ، مهر 1395، ، صفحه 51-66
چکیده
فعالیتهای مربوط به تولیدات فرهنگی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران توسط افراد و نهادهای مختلف تحت تأثیر قرار میگیرد و این مداخله در زمانهای قبل، حین و حتی بعد از تولید میتواند آن را به چالش بکشد و هزینههای مالی و از آن مهمتر هزینههای اجتماعی فراوانی را به همراه داشته باشد. هدف این تحقیق، طراحی یک مدل ترکیبی خطمشی در تولیدات ...
بیشتر
فعالیتهای مربوط به تولیدات فرهنگی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران توسط افراد و نهادهای مختلف تحت تأثیر قرار میگیرد و این مداخله در زمانهای قبل، حین و حتی بعد از تولید میتواند آن را به چالش بکشد و هزینههای مالی و از آن مهمتر هزینههای اجتماعی فراوانی را به همراه داشته باشد. هدف این تحقیق، طراحی یک مدل ترکیبی خطمشی در تولیدات فرهنگی صداوسیما با کمک مدلهای مختلف خطمشی گذاری است.برای جمعآوری دادهها با پرسش از خبرگان کاربردی و با ابزار پرسشنامه و برای تجزیه تحلیل دادههای کمّی، از شیوههای آمار توصیفی و استنباطی به روش تحقیق توصیفی- پیمایشی بهره برده شد. جامعۀ موردمطالعه در این تحقیق، شامل دو مجموعه استیکی استادان دانشگاه و جامعۀ دوم، جامعۀ کاربردی است که شامل دو گروه از مدیران، کارشناسان ارشد سازمان و نهادها و سازمانهای تأثیرگذار بر خطمشیهای رسانۀ ملی است که از روش نمونهگیری طبقهای نسبی استفاده شد.در این تحقیق با بررسی مدلهای مختلف خطمشی گذاری و بهرهگیری از ادبیات تحقیق و مطالعات موجود و استفاده ازنظر خبرگان علمی و کاربردی، سعی شد مدل مناسبی در معاونت امور استانها و مجلس صداوسیما برای تدوین خطمشی فرهنگی مراکز استانی ارائه شود.
مدیریت دولتی
فتاح شریف زاده؛ وجه الله قربانی زاده؛ میر علی سیدنقوی؛ مهدی حسین پوری
دوره 4، شماره 3 (پیاپی 15) ، تیر 1395، ، صفحه 133-145
چکیده
خطمشی گذاری در چارچوب ژرف نگرانه مدیریتی بهمثابه مدیریت کلان و ملی است که دربرگیرنده برنامهریزی، اجرا و ارزیابی طرحهای گوناگون، در حوزههای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، برای دستیابی به اهداف متنوع در جغرافیای هدف میباشد. لذا در تحقیقات مختلف یکی از مقولههای ناگسستنی خطمشی برای تعالی و ارتقای سازمان را کارآفرینی میدانند. ...
بیشتر
خطمشی گذاری در چارچوب ژرف نگرانه مدیریتی بهمثابه مدیریت کلان و ملی است که دربرگیرنده برنامهریزی، اجرا و ارزیابی طرحهای گوناگون، در حوزههای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، برای دستیابی به اهداف متنوع در جغرافیای هدف میباشد. لذا در تحقیقات مختلف یکی از مقولههای ناگسستنی خطمشی برای تعالی و ارتقای سازمان را کارآفرینی میدانند. ازاینرو مقاله حاضر با بررسی و کنکاش در ادبیات موضوع، توانسته است تا ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای محرک و بازدارنده که تأثیر عمدهای بر شکلگیری الگوی خطمشی گذاری کارآفرینی دارند را شناسایی نماید. حوزههای کارآفرینی، عناصر نظام کارآفرینی، فرآیند خطمشی گذاری و نهادهای خطمشی گذاری چهار بعد اصلی هستند که در شکلگیری خطمشی گذاری کارآفرینی، مهمترین نقش را بازی مینمایند. این مقاله ضمن تأکید بر ارزیابی نوع روابط هر یک از این ابعاد با مفهوم موردمطالعه، به استخراج مؤلفهها و شاخصهای هر یک از آنها نیز پرداخته است و نشان داده است که الگوی نهایی خطمشی گذاری کارآفرینی در صنعت نفت و گاز کشور به چهار بُعد و چهارده مؤلفه و شصتویک شاخص وابستگی مستقیم و معنادار دارد. همچنین به کمک شاخص ها و مؤلفههای کسبشده، الگوی علت و معلولی را معرفی نمود که جایگاه هر یک از شاخصها و مؤلفههای احصاء شده را در مراحل فرآیند خطمشی گذاری و کارآفرینی مشخص مینماید. میزان اهمیت و نرخ تأثیرگذاری هر یک از متغیرهای موردتحقیق به کمک نظرخواهی انجامشده در پنج شرکت بزرگ نفتی در غرب کشور که خود دارای چندین شرکت تابعه هستند صورت گرفته که از این طریق میزان اثرگذاری و اهمیت هریک از این شاخصها، مؤلفهها و ابعاد سنجیده شود.
محسن ترابی؛ میرعلی سید نقوی؛ وجه الله قربانی زاده
دوره 3، شماره 4 (پیاپی 12) ، آبان 1394، ، صفحه 43-59
چکیده
نظریه پردازان مدیریت، مدت زمان طولانی است که به مدیریت منابع انسانی الکترونیک به عنوان رویداد قرن 21 نگریسته اند، اما حقیقتاً در زمان مطرح شدن هر نظریه، چالشها و موضوعات مربوط به آن پدیدار نمی شوند. حرکت از سمت مدیریت منابع انسانی بخش خصوصی به بخش دولتی، با استفاده از تکنیک های بخش خصوصی در محیط کاملا متفاوت، ممکن نیست بلکه ...
بیشتر
نظریه پردازان مدیریت، مدت زمان طولانی است که به مدیریت منابع انسانی الکترونیک به عنوان رویداد قرن 21 نگریسته اند، اما حقیقتاً در زمان مطرح شدن هر نظریه، چالشها و موضوعات مربوط به آن پدیدار نمی شوند. حرکت از سمت مدیریت منابع انسانی بخش خصوصی به بخش دولتی، با استفاده از تکنیک های بخش خصوصی در محیط کاملا متفاوت، ممکن نیست بلکه زمینه ای که بخش دولتی در آن فعالیت می کند، می تواند اساساً ماهیت آن را تغییر دهد. این پژوهش کیفی با اتخاذ رهیافت حقوق مدنی و خدمات دولتی نوین به دنبال کشف الگوی مدیریت منابع انسانی الکترونیک در سازمانهای دولتی با استفاده از نظریه داده بنیاد است. بدین منظور 11 مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان صورت پذیرفته است. تحلیل دادهها در فرایند کدگذاری باز با کمک نرم افزار MAXQDA منجر به ظهور 114 مفهوم در قالب 17 مقوله اصلی شد. الگوی مدیریت منابع انسانی الکترونیک سازمانهای دولتی پژوهش حاضر، شامل شرایط علی، مکانیزم ها، شرایط زمینهای، شرایط میانجی و پیامدها می باشد که لازم است با توجه به الگوی ذکر شده، ضمن توجه داشتن به چندگانگی ها زمینه پیاده سازی وضع مطلوب را فراهم کرد.