محمد لگزیان؛ افسانه یوسف پور؛ سیده فریماه تقوی
دوره 4، شماره 4 (پیاپی 16) ، مهر 1395، ، صفحه 11-32
چکیده
امروزه سازمانها نسبت به گذشته تغییر کردهاند، درگذشته سازمانها بر حفظ و محرمانه نگهداشتن اطلاعات و دادهها تأکید داشتند، اما در حال حاضر اشتراک اطلاعاتی در سرتاسر مرزهای سازمانی اولویت اصلی آنهاست. بااینوجود فرایند به اشتراکگذاری اطلاعات با چالشها و عوامل اثرگذار بسیاری روبرو است. بر این اساس پژوهش حاضر سعی در بررسی ...
بیشتر
امروزه سازمانها نسبت به گذشته تغییر کردهاند، درگذشته سازمانها بر حفظ و محرمانه نگهداشتن اطلاعات و دادهها تأکید داشتند، اما در حال حاضر اشتراک اطلاعاتی در سرتاسر مرزهای سازمانی اولویت اصلی آنهاست. بااینوجود فرایند به اشتراکگذاری اطلاعات با چالشها و عوامل اثرگذار بسیاری روبرو است. بر این اساس پژوهش حاضر سعی در بررسی تأثیر عوامل مؤثر بر میزان و نحوۀ اشتراک اطلاعات میان سازمانهای دولتی دارد. این پژوهش از حیث هدف کاربردی و از حیث روش پیمایشی- تحلیلی است. جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ کارشناسان و مدیران فناوری اطلاعات ادارات کل دولتی استان خراسان رضوی در شهر مشهد میباشد. که بر اساس آمار و اطلاعات موجود تعداد آنها حدود 130 نفراست، با استفاده از فرمول کوکران برای جامعۀ معلوم نمونهای مشتمل بر 108 نفر انتخاب گردید. برای گردآوری دادههای موردنیاز از پرسشنامه استفاده گردید. تجزیهوتحلیل دادهها نیز با استفاده از الگوی مدلیابی معادلات ساختاری صورت گرفت. یافتههای پژوهش بیانگر تأثیر رهبری سطح بالا، ارتباط و تعامل دوجانبه، سازگاری، حمایت مدیریت عالی، هزینههای مالی، فرایند امنیت، مزایا و ریسکهای مورد انتظار بر میزان اشتراک اطلاعات میان سازمانهای دولتی است اما قوانین و سیاستها، اعتماد بین سازمانی و قابلیتهای فناوری اطلاعات تأثیر معنیداری بر میزان اشتراک اطلاعات میان سازمانهای دولتی نداشته است.
محسن فرهادی نژاد؛ محمد لگزیان؛ یزدان منصوریان؛ آذر کفاشپور
دوره 3، شماره 1 (پیاپی 9) ، دی 1393، ، صفحه 55-70
چکیده
یکی از چالشهای جدّی در ادارۀ اثربخش سازمانها به ویژه در بخش دولتی، حصول اطمینان از وجود مدیرانی شایسته در بالای هرم سازمانی است. وجود چنین مدیرانی میتواند منابع محدود این بخش را در میان محدودیتهای بیشمار دیگری که سازمانهای دولتی را احاطه کرده است، به شکل مطلوب اداره کند. لذا هدف این پژوهش، کشف کلیدیترین شایستگیهای مورد ...
بیشتر
یکی از چالشهای جدّی در ادارۀ اثربخش سازمانها به ویژه در بخش دولتی، حصول اطمینان از وجود مدیرانی شایسته در بالای هرم سازمانی است. وجود چنین مدیرانی میتواند منابع محدود این بخش را در میان محدودیتهای بیشمار دیگری که سازمانهای دولتی را احاطه کرده است، به شکل مطلوب اداره کند. لذا هدف این پژوهش، کشف کلیدیترین شایستگیهای مورد نیاز برای ادارۀ اثربخش امور در بخش دولتی میباشد. از آنجا که کاوش در دنیای ذهنی و تجارب افراد و استخراج نگرش آنها مستلزم بهرهگیری از روشهای کیفی پژوهش بوده و از سویی، یکی از بهترین روشهای کیفی که با هدف و سؤال این مطالعه سازگاری دارد، نظریۀ دادهبنیاد است، از این روش برای انجام تحقیق بهرهگیری شد. به منظور جمعآوری دادهها نیز از مصاحبههای نیمه ساختاریافته استفاده شد که در نهایت و پس از رسیدن به اشباع نظری، با انجام مصاحبه با 25 نفر از مدیران واجد شرایط، دادههای لازم گردآوری و تحلیل شد. مجموعه دادههای جمعآوری شده پس از طی فرایند مقایسۀ مستمر دادهها و کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی، در قالب 430 کد اولیه، 27 مفهوم، 9 مقوله و سه طبقه، سازماندهی شدند. حاصل نهایی تحلیل دادههای گردآوری شده، در قالب یک نظریة داده بنیاد اولیه با عنوان «نظریة مدیریت اثربخش در سازمانهای دولتی ایران» ارائه شد. این نظریه به دنبال آن است تا مجموعه ویژگیهای شخصیتی، نگرشی، رفتاری، مهارتها و شایستگیهای یک مدیر دولتی را که میکوشد به گونهای اثربخش در سازمانهای دولتی ایران فعالیت کند، با توجه به شرایط محیطی تبیین کند. بر اساس این نظریه، مدیران دولتی اثربخش به منظور دستیابی به سطح مطلوب اثربخشی، باید دارای مجموعهای از شایستگیهای فردی، تعاملی و سازمانی باشند. در واقع؛ این یافتهها بیانگر سیمای مدیریت دولتی اثربخش در سازمانهای ایرانی است که میتواند به عنوان یک شاخص برای مدیران و سازمانهایی که قصد دارند درجة اثربخشی خود و مدیران خود را ارزیابی کنند نیز مورد استفاده قرار گیرد.