سید رضا پورغفاری؛ علیرضا منظری توکلی؛ سنجر سلاجقه؛ مهدی دهقانی سلطانی
چکیده
هدف اصلی از انجام این پژوهش «طراحی و تبیین الگوی آوای کارکنان با تأکید بر فرهنگ سازمانی در بانکهای دولتی ایران (مورد مطالعه: ستاد مرکزی بانک کشاورزی و شعب آن در تهران بزرگ)» است. این پژوهش ازجمله پژوهشهای آمیخته بوده که از نظر هدف در رده پژوهشهای کاربردی و از نظر روش انجام در مقوله پژوهشهای توصیفی و از نظر گردآوری دادهها ...
بیشتر
هدف اصلی از انجام این پژوهش «طراحی و تبیین الگوی آوای کارکنان با تأکید بر فرهنگ سازمانی در بانکهای دولتی ایران (مورد مطالعه: ستاد مرکزی بانک کشاورزی و شعب آن در تهران بزرگ)» است. این پژوهش ازجمله پژوهشهای آمیخته بوده که از نظر هدف در رده پژوهشهای کاربردی و از نظر روش انجام در مقوله پژوهشهای توصیفی و از نظر گردآوری دادهها و جمعبندی، در بخش کیفی تحلیل محتوا و در بخش کمی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار پی.ال.اس. و اس.پی.اس است. برای این اقدام، در گام اول متون تخصصی متغیرهای فرهنگ سازمانی و آوای کارکنان ازجمله مقالات داخلی، خارجی، کتابها و نشریات معتبر مورد مطالعه قرار گرفت و در گام بعدی با انجام مصاحبه با خِبرگان بانک کشاورزی ابعاد آنان شناسایی شد. در این پژوهش 16 خِبره جامعه هدف حضور داشته که با روش گلوله برفی هدفمند شناسایی و مصاحبه با آنها به روش عمیق نیمه ساختاری انجام شد. نتیجه اینکه، تعداد 4 بُعد برای فرهنگ سازمانی شامل: مشتریمداری، نظماندیشی، تخصصگرایی و اخلاقمندی و 4 بُعد برای آوای کارکنان شامل: سودمند، بهرهمند، انذار و سازگار شناسایی شد. براساس نتایج حاصل، فرهنگ سازمانی بر آوای کارکنان تأثیر داشته و ارتباط آنان مثبت و معنیدار است. همچنین نتایج نشان داد با ارتقای فرهنگ سازمانی آوای بهرهمند، سودمند و انذار افزایش یافته ولیکن باعث کاهش آوای سازگار میشود.