اداره امور عمومی
امیرحسین جهانی کیا؛ محمد جواد حضوری؛ مهدی یداللهی؛ عادل آذر
چکیده
تصمیمگیری در شرکتهای نوآور و دانشبنیان با توجه به عدم وجود ساختار و منابع لازم از یکسو و تأثیرگذاری تصمیمها بر سازمان از سوی دیگر، دارای اهمیت ویژهای است. عدم قطعیت در فضای کسبوکار شرکتهای نوپا و مبتنیبر فناوری بسیار عمیق است و این عدم قطعیت باعث میشود که تصمیمگیران به صورت ناخودآگاه از شهود در تصمیمگیری استفاده ...
بیشتر
تصمیمگیری در شرکتهای نوآور و دانشبنیان با توجه به عدم وجود ساختار و منابع لازم از یکسو و تأثیرگذاری تصمیمها بر سازمان از سوی دیگر، دارای اهمیت ویژهای است. عدم قطعیت در فضای کسبوکار شرکتهای نوپا و مبتنیبر فناوری بسیار عمیق است و این عدم قطعیت باعث میشود که تصمیمگیران به صورت ناخودآگاه از شهود در تصمیمگیری استفاده نمایند. هدف از این پژوهش مطالعه و شناخت توصیفی تصمیمگیری شهودی در شرکتهای فناور و دانشبنیان بوده است. با توجه به ماهیت شهود، روش به کار گرفته شده در این پژوهش، کیفی (داده بنیان) و براساس تحلیل مصاحبههای صورت گرفته بوده است. نتایج حاکی است که شواهد کافی درخصوص استفاده تصمیمگیران شرکتهای دانشبنیان از شهود در فضای عدم قطعیت وجود دارد و اطلاعات و زمان عوامل علی ایجاد عدم قطعیت هستند. علاوهبر این مشخص شد که تجربه و شهود رابطه نزدیکی باهم دارند و الگوهای ذهنی و کنجکاوی متغیرهای مرتبط با آنها هستند. محیط ناپایدار کسبوکار نیز نقش عامل زمینهای را تصمیمگیری شهودی ایفا مینماید. افزایش سرعت تصمیمگیری، خلاقیت و کاهش احساس پشیمانی از پیامدهای مثبت و افزایش خطاهای تصمیمگیری نیز از پیامدهای منفی استفاده از شهود هستند.
ترانه عنایتی؛ مهناز دازداری
دوره 2، شماره 2 (پیاپی 6) ، فروردین 1393، ، صفحه 120-107
چکیده
تصویرسازمانی،یکیازمهمترینعوامل تأثیرگذار دررشدو یاعقبماندگیسازمانهاست. سازمانها باید نسبت به شناخت و درک تصویر خود بکوشند و به دنبال راهکارهایی جهت بهبود این تصویر باشند، زیرا با ایجاد تصویرذهنیمثبتمیتوانند بهبالاترین درجاتپیشرفت دست یابند. تحقیق حاضر با هدف شناسایی ابعاد تصویر سازمانی در دانشگاه به منظور ارایه ...
بیشتر
تصویرسازمانی،یکیازمهمترینعوامل تأثیرگذار دررشدو یاعقبماندگیسازمانهاست. سازمانها باید نسبت به شناخت و درک تصویر خود بکوشند و به دنبال راهکارهایی جهت بهبود این تصویر باشند، زیرا با ایجاد تصویرذهنیمثبتمیتوانند بهبالاترین درجاتپیشرفت دست یابند. تحقیق حاضر با هدف شناسایی ابعاد تصویر سازمانی در دانشگاه به منظور ارایه مدل مناسب انجام گرفته است. لذا در این پژوهش، به بررسی دقیق مبانی نظری و ادبیات تحقیق و بررسی پیشینههای پژوهشی مرتبط، پرداخته شد و بدین ترتیب مؤلفههای تشکیل دهنده تصویر سازمانی استخراج گردید. سپس، مؤلفههای مستخرجه مورد نظرخواهی اعضای هیئت علمی دانشگاههای استان گلستان قرار گرفت تا میزان اهمیت و اولویت هر یک از مؤلفهها بررسی و ابعاد تشکیل دهنده آن شناسایی شوند. پژوهش بر حسب هدف کاربردی و بر حسب روش توصیفی، از نوع اکتشافی بود که از طریق تحلیل عاملی و معادلات ساختاری صورت پذیرفت. یافتهها نشان داد که تصویر سازمانی در دانشگاههای استان گلستان دارای 14 بعد و 72 مؤلفه است. از بین 14 بعد تصویر سازمانی که شامل فناوری دانشگاه، مدیریت، عملکرد بخش پژوهشی، مهارت ارتباطی و رسانه، عملکرد روابط عمومی، محیط فیزیکی و نمادهای دانشگاه، عملکرد آموزش، کیفیت امکانات و خدمات، محیط کار، شهرت و پیشینه دانشگاه، شاخص روابط انسانی، نوآوری، فعالیتهای فرهنگی و آینده و چشمانداز مالی هستند؛ فناوری دارای بالاترین اولویت در شکلگیری مدل بود.